Minuakin kiinnostaa miten Squirtin kanssa oikeasti pitäisi menetellä. Pidin X01 ketjuja asetoonissa, ravistelin vähän välilä. Sitten vasta paikoilleen ja squirttia.
Riittäisiköhän että saisi pinnasta pois vanhat rasvat, ja tehdasrasvat jäisivät rullien sisään? Varmaan. Katsotaan nyt kauan tämä kestää, ja kokeillaan seuraavalla että antaa tehdasrasvojen olla rullissa.
^Itse pyyhin uusista ketjuista vain siitä päältä jarrukliinerillä ne ylimääräiset tahmat pois. Toki sitä tahmaa jää sitten sinne linkkujen sisäpuolelle, mutta omissa ajoissa tuo on toiminut. Muutenkin olen aika laiska öljyämään ja pesemään. Oikeastaan ainoa vähänkään säännöllisempi huolto on silikonisprayn käyttö iskareiden ja hissitolpan liukuputkissa. Aina esimerkiksi märällä ajon jälkeen kuivaan liukuputket ja laitan silikonisprayta. Pyörän pesen vain jos se on savinen.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Joo-o, aika jankkia kerää Muc-Offin Wet. Ei taida olla sataa kilometriä edellisestä kerrasta kun puhdistin rissat ja taas ihan sellaisessa mustassa tahnassa. Nyt sitten Holmenkoll:ia tilalle. Tosin en putsannut ketjuja mitenkään perusteellisesti, joten vielä tämän ensimmäisen kerran jälkeen en anna Holmenkoll:ista mitään arvioita.
Tämän aamuisen pakkanen taisi olla liikaa Squirtille, ehkä kova vaha mureni matkalle, sillä lievää tahmailua vaihtaessa oli havaittavissa ja kerran ketju ei suostunut tulemaan pois isoimmalta takarattaalta kitkalukko päällä -ei ole aiemmin osunut moista kohdalle. Saattaa olla, että ketjukin alkaa olla kulunut, sillä nyt takana on 2100 km, josta reilu tonni soraa.
Jos kelit jatkvat tällaisina, niin kylmä kelin Squirt odottaa ketjuun pääsyä. Menneenä talvena pakkasvaha oli jo koekäytössä, mutta pakkasia ei juuri näkynyt.
Tosiaan jos ketjut on huonossa rasvassa, niin isolta rattaalta ei tipahda kitkajarrun kanssa. Sramissa tuo on kai aika yleistä, mutta huomasin saman shimanossakin. Sähköt poistaisi tämänkin ongelman...
^^ja^. Mikä on kitkalukko ja kitkajarru?
^Shimanolla chain stabilizer, vaikeuttaa säädettävällä kitkajarrulla vaihtajan häkin liikettä toiseen suuntaan. Maastomalleissa ja maantielle malleissa Ultegra RX ja GRX.
Kiitos. Aina oppii uutta vanha koirakin. Ilmeisesti joku uusi ominaisuus?
^Lämpimästä.
Paljonko oli pakkasta? Minullakin on tuota pakkas-squirttiä, mutta vielä en ole huomannut mainitsemaasi ongelmaa. Ketju jäykistyy kyllä.
^Mittari näytti paria astetta. Mutta tuskin joku yksittäinen kohdalle osuva ongelma on pelkästään esimerkiksi voitelun puutetta, mukana sopassa on koko voimansiirron näkemä aikaisempi elämä.
En osaa sanoa vielä. Lähden lämpimästä, ja harvoin on ollut (muistaakseni) normi squirtistä ongelmaa -10°C lämpötilasta runsaan tunnin lenkillä.
Mä olen käyttänyt vain normisquirttia talvellakin. Kuskin pakkasraja on tosin vain kymmenen.
Normisquirt varmaankin toimii talvellakin, jos sen lisää lämpimässä. Eikös se ole vesi-vahaemulsio josta veden on tarkoitus haihtua pois? Tuota kun lisää pakkasen puolella olevissa olosuhteissa tai ei anna haihtua lämpimässä, niin se on sama kuin työntäisi vetta ketjujen sisään. Jäätyyhän se.
Tänään yritin käyttää Muc-Off Dry -öljyä, niin eihän se tullut pullosta ulos, vaikka pakkasta ei ollut edes 20 astetta.
Wet versio tuli hienosti. Ehkä se onkin tällä kelillä parempi.![]()
Holmenkollen on kyllä ylivetoa talvella. Ai että on liukas voimansiirto.
Tästä on tietenkin tippunut kokonaan mun Molten Speedwax jutut. No, edellisellä ketjulla ehdin jo aloittamaan speedwaxilla, mutta kyllähän sekin sitten meni 0.5% yli.
Uudella ketjulla (Sram Eagle XX1) aloitin puhtaalta pöydältä ja kolminkertaisella tärpättipesulla, marinolilla jne täysin puhtaaksi ja speedwaxiin lillumaan. Nyt meni 300 km ketjuun koskematta (joskin nyt on todella puhdasta kun on vain lunta), ja vahasin toisen kerran äskettäin. Vaikka olin tullut tosi rapaiselta lenkiltä, ja koko pyörä oli ruskea niin ketju kiilsi vielä. Vahaus on kyllä mun juttu.
Laitoin Saksan tilauksen pullon SQUIRT E-Bike Chain Wax 120ml. Euron kalliimpaa kuin perus SQUIRT. Voi olla että ei ole mitään huomattavaa eroa, mutta sähköön tulee ja otin nyt kokeeksi. Squirt SQUIRT E-Bike Chain Wax 120ml | Chain Oil / Spray Shop (bike-discount.de)
Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Zykkelin mainitsemalla Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.
Dynamicilta vahapohjainen ketjuöljy:
https://dynamicbikecare.com/speedpotion/speedpotionwax/
Dynamicin perinteiset ketjuöljyt ovat testivoittajia, joten uusi öljy vaikuttaa kiinnostavalta.
Rule #1: Obey The Rules
Kirjanmerkit