GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 55 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55 56 57 65 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.621 - 1.650 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1621
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itse olen ottanut ketjuista aina tehdasrasvat pois.
    Ulkopinta vai linkkien väliset sekä rullien ja tappien myös?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  2. #1622
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Minuakin kiinnostaa miten Squirtin kanssa oikeasti pitäisi menetellä. Pidin X01 ketjuja asetoonissa, ravistelin vähän välilä. Sitten vasta paikoilleen ja squirttia.

    Riittäisiköhän että saisi pinnasta pois vanhat rasvat, ja tehdasrasvat jäisivät rullien sisään? Varmaan. Katsotaan nyt kauan tämä kestää, ja kokeillaan seuraavalla että antaa tehdasrasvojen olla rullissa.

  3. #1623
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393

    Ketjujen voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ulkopinta vai linkkien väliset sekä rullien ja tappien myös?
    Koko ketju niin hyvin kuin nyt vaan saan. En ole huomannut että tuo tapa olisi mitenkään hallaa tehnyt ketjuille. Metodithan muuttuu sitä mukaan kun huomaa erehdyksensä.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  4. #1624
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.674
    ^Itse pyyhin uusista ketjuista vain siitä päältä jarrukliinerillä ne ylimääräiset tahmat pois. Toki sitä tahmaa jää sitten sinne linkkujen sisäpuolelle, mutta omissa ajoissa tuo on toiminut. Muutenkin olen aika laiska öljyämään ja pesemään. Oikeastaan ainoa vähänkään säännöllisempi huolto on silikonisprayn käyttö iskareiden ja hissitolpan liukuputkissa. Aina esimerkiksi märällä ajon jälkeen kuivaan liukuputket ja laitan silikonisprayta. Pyörän pesen vain jos se on savinen.

  5. #1625
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Koko ketju niin hyvin kuin nyt vaan saan.
    Pari vuorokautta valopetroolissa liuottaa aika hyvin, mutta en itse sitä enää käytä. Uusille ketjuille pyyhin rasvanpoistolla pintaa, kunnes ei iirtoa enää ja sitten voitelu ja parin tunnin kulutta jälleen pinta puhtaaksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #1626
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.674
    Joo-o, aika jankkia kerää Muc-Offin Wet. Ei taida olla sataa kilometriä edellisestä kerrasta kun puhdistin rissat ja taas ihan sellaisessa mustassa tahnassa. Nyt sitten Holmenkoll:ia tilalle. Tosin en putsannut ketjuja mitenkään perusteellisesti, joten vielä tämän ensimmäisen kerran jälkeen en anna Holmenkoll:ista mitään arvioita.

  7. #1627
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eiköhän noissa valmistajien rasvoissakin ja valmistustekniikassa ole eroja. Tosin tekeekö Campa itse tai edes "itse" ketjujaan? Sama kuin Shimano ja muut. Eli onko heillä oma ketjutehdas vai ostavatko alihankkijalta? Varmaan jälkimmäinen, joten ihan kelvollista no-name ketjuakin voi saada.

    En muista onko tämä ollut jo täällä, mutta ohessa "How bike chains are made": https://www.youtube.com/watch?v=h8j5...el=LiquidRetro
    Tekee itse ainakin SR, Recordin ja Choruksen ketjut. YouTubesta löytyy GCN:n videokin missä Campan ketjutehdas esitellään.

  8. #1628
    K.Kuronen Guest
    Tämän aamuisen pakkanen taisi olla liikaa Squirtille, ehkä kova vaha mureni matkalle, sillä lievää tahmailua vaihtaessa oli havaittavissa ja kerran ketju ei suostunut tulemaan pois isoimmalta takarattaalta kitkalukko päällä -ei ole aiemmin osunut moista kohdalle. Saattaa olla, että ketjukin alkaa olla kulunut, sillä nyt takana on 2100 km, josta reilu tonni soraa.

    Jos kelit jatkvat tällaisina, niin kylmä kelin Squirt odottaa ketjuun pääsyä. Menneenä talvena pakkasvaha oli jo koekäytössä, mutta pakkasia ei juuri näkynyt.

  9. #1629
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Tosiaan jos ketjut on huonossa rasvassa, niin isolta rattaalta ei tipahda kitkajarrun kanssa. Sramissa tuo on kai aika yleistä, mutta huomasin saman shimanossakin. Sähköt poistaisi tämänkin ongelman...

  10. #1630
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    ^^ja^. Mikä on kitkalukko ja kitkajarru?

  11. #1631
    K.Kuronen Guest
    ^Shimanolla chain stabilizer, vaikeuttaa säädettävällä kitkajarrulla vaihtajan häkin liikettä toiseen suuntaan. Maastomalleissa ja maantielle malleissa Ultegra RX ja GRX.

  12. #1632
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Kiitos. Aina oppii uutta vanha koirakin. Ilmeisesti joku uusi ominaisuus?

  13. #1633
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.481

    Ketjujen voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Kiitos. Aina oppii uutta vanha koirakin. Ilmeisesti joku uusi ominaisuus?
    Onhan noita maastopuolella jo (ainakin) 5 vuotta ollut.

  14. #1634
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tämän aamuisen pakkanen taisi olla liikaa Squirtille, ehkä kova vaha mureni matkalle, sillä lievää tahmailua vaihtaessa oli havaittavissa ja kerran ketju ei suostunut tulemaan pois isoimmalta takarattaalta kitkalukko päällä -ei ole aiemmin osunut moista kohdalle. Saattaa olla, että ketjukin alkaa olla kulunut, sillä nyt takana on 2100 km, josta reilu tonni soraa.

    Jos kelit jatkvat tällaisina, niin kylmä kelin Squirt odottaa ketjuun pääsyä. Menneenä talvena pakkasvaha oli jo koekäytössä, mutta pakkasia ei juuri näkynyt.
    Lähditkö kylmästä, vai lämpimästä?

  15. #1635
    K.Kuronen Guest
    ^Lämpimästä.

  16. #1636
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Paljonko oli pakkasta? Minullakin on tuota pakkas-squirttiä, mutta vielä en ole huomannut mainitsemaasi ongelmaa. Ketju jäykistyy kyllä.

  17. #1637
    K.Kuronen Guest
    ^Mittari näytti paria astetta. Mutta tuskin joku yksittäinen kohdalle osuva ongelma on pelkästään esimerkiksi voitelun puutetta, mukana sopassa on koko voimansiirron näkemä aikaisempi elämä.

  18. #1638
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Paljonko oli pakkasta? Minullakin on tuota pakkas-squirttiä, mutta vielä en ole huomannut mainitsemaasi ongelmaa. Ketju jäykistyy kyllä.
    Mikä on tavallisen ja pakkas Squirtin raja? Eli siis missä lämmössä tavallinen malli yleensä alkaa tökkimään?

  19. #1639
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    En osaa sanoa vielä. Lähden lämpimästä, ja harvoin on ollut (muistaakseni) normi squirtistä ongelmaa -10°C lämpötilasta runsaan tunnin lenkillä.

  20. #1640
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Mä olen käyttänyt vain normisquirttia talvellakin. Kuskin pakkasraja on tosin vain kymmenen.


  21. #1641
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Normisquirt varmaankin toimii talvellakin, jos sen lisää lämpimässä. Eikös se ole vesi-vahaemulsio josta veden on tarkoitus haihtua pois? Tuota kun lisää pakkasen puolella olevissa olosuhteissa tai ei anna haihtua lämpimässä, niin se on sama kuin työntäisi vetta ketjujen sisään. Jäätyyhän se.

  22. #1642
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Tänään yritin käyttää Muc-Off Dry -öljyä, niin eihän se tullut pullosta ulos, vaikka pakkasta ei ollut edes 20 astetta.

    Wet versio tuli hienosti. Ehkä se onkin tällä kelillä parempi.

  23. #1643
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Holmenkollen on kyllä ylivetoa talvella. Ai että on liukas voimansiirto.

  24. #1644
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Tästä on tietenkin tippunut kokonaan mun Molten Speedwax jutut. No, edellisellä ketjulla ehdin jo aloittamaan speedwaxilla, mutta kyllähän sekin sitten meni 0.5% yli.

    Uudella ketjulla (Sram Eagle XX1) aloitin puhtaalta pöydältä ja kolminkertaisella tärpättipesulla, marinolilla jne täysin puhtaaksi ja speedwaxiin lillumaan. Nyt meni 300 km ketjuun koskematta (joskin nyt on todella puhdasta kun on vain lunta), ja vahasin toisen kerran äskettäin. Vaikka olin tullut tosi rapaiselta lenkiltä, ja koko pyörä oli ruskea niin ketju kiilsi vielä. Vahaus on kyllä mun juttu.

  25. #1645
    Laitoin Saksan tilauksen pullon SQUIRT E-Bike Chain Wax 120ml. Euron kalliimpaa kuin perus SQUIRT. Voi olla että ei ole mitään huomattavaa eroa, mutta sähköön tulee ja otin nyt kokeeksi. Squirt SQUIRT E-Bike Chain Wax 120ml | Chain Oil / Spray Shop (bike-discount.de)


  26. #1646
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Zykkelin mainitsemalla Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.

  27. #1647
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Dynamicilta vahapohjainen ketjuöljy:
    https://dynamicbikecare.com/speedpotion/speedpotionwax/

    Dynamicin perinteiset ketjuöljyt ovat testivoittajia, joten uusi öljy vaikuttaa kiinnostavalta.
    Rule #1: Obey The Rules

  28. #1648
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Dynamicilta vahapohjainen ketjuöljy:
    https://dynamicbikecare.com/speedpotion/speedpotionwax/

    Dynamicin perinteiset ketjuöljyt ovat testivoittajia, joten uusi öljy vaikuttaa kiinnostavalta.
    Alin säilytyslämpötila 15 C. Ei sovi Suomen kesään.

  29. #1649
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Dynamicilta vahapohjainen ketjuöljy:
    https://dynamicbikecare.com/speedpotion/speedpotionwax/

    Dynamicin perinteiset ketjuöljyt ovat testivoittajia, joten uusi öljy vaikuttaa kiinnostavalta.
    Se Dynamicin perussininen testsieger on kyllä minusta aika huono ketjuöljy, ei pysy ketjussa ja sotkee. Iso pullo oli kyllä halpa joten kelpaa koulumatkapyörien ja ruohonleikkurin voiteluun.

  30. #1650
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Se Dynamicin perussininen testsieger on kyllä minusta aika huono ketjuöljy, ei pysy ketjussa ja sotkee. Iso pullo oli kyllä halpa joten kelpaa koulumatkapyörien ja ruohonleikkurin voiteluun.
    Se Dynamicin "oikea" testivoittajaöljy on tietysti jo vuosia sitten markkinoille tullut Trockenschmierstoff eli dry lube. Voitelevuudesta löytyy useita testejä, pysyy ketjussa ja ei taatusti sotke.

    Rule #1: Obey The Rules

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •