GarminElectrobikeGiant
Sivu 4 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 54 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

  1. #91
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Samaa mieltä vaikka kuva ei näykkään, noita 26 jäykkäperiä lienee paljonkin talleissa, ehkä keula sökönä, kaupallinen arvo nollilla, saa ihan kelpoajokin kun ei ihan romu kaikkiaan, hyviä renkaitakin saa halvalla, tuohon minimipäivitys, uusi keula ja lokarit niin kurakelilläkin ajaa. Kun ei ihan ykkös tai kakkos ajokiksikaan, niin hausaka jopa leikkisä ajokki tuosta syntyy.
    Tästä keula
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...on-fork-624732

  2. #92
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.344
    Maantiepyörien droppi usein 70mm. mutta Vigorellissa 50mm. Täytyy mittailla lisää... Toisaaltaan yhä tuo maastopyörä 100millisellä keulalla mietityttää, jos tilalle 470mm A-C kuitukeula niin saisko tuon tyyppisen väännettyä ajnkuluksi...

    Noita TERUn tyyppiseen projektiin löytyy edullisiakin teräksisiäkin edullisesti, ainoa ongelma että onko joko suora/tapered...

  3. #93
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Ratkaisu vanhan maastopyörän bb-drop pulmaan on luonnollisesti 24" kiekot.... toimisikohan?
    Nerokashhhta
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #94
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ojasta allikkoon.
    Konstit on monet sano eukko kun kissalla pöytää pyyhki.

  5. #95
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Trek Supercaliber tyylinen takajousitus olis magee gravel pyörässä, outoa jos ei vielä ole saatavilla
    Ei nyt ihan sama, mutta sinne päin.

    https://moots.com/bike/routt-ybb/

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  6. #96
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ei nyt ihan sama, mutta sinne päin.

    https://moots.com/bike/routt-ybb/

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
    Vakavasti puhuen tarviiko graveliin varsinaista jousitusta vai riittääkö rungon ja haarukan oikein suunnitellut joustot.

  7. #97
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Vakavasti puhuen tarviiko graveliin varsinaista jousitusta...
    Ei.


  8. #98
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Ratkaisu vanhan maastopyörän bb-drop pulmaan on luonnollisesti 24" kiekot.... toimisikohan?
    Tää varmaan oli tyystin kokonaan vitsiksi tarkoitettu, mutta siltä varalta, että joku silti sattuisi ymmärtämään jotenkin väärin, niin bb drop ≠ keskiön korkeus. Toiseen kiekkojen koko vaikuttaa, toiseen ei, mutta molemmat vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #99
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Jep. Bb droppi vaikuttaa koko pyörän geometriaan. Mitä isompi bb droppi, sitä alempana kuskin paino on pyörän päällä suhteessa napojen korkeuteen. Imo droppi vaikuttaa pyörän vakauteen enemmän kuin keskiön korkeus varsinaisesti. Menee vähän offariksi flat bar graveleista, mutta jos kiinnostaa, niin alla esim. pari ihan asiallista geometria-artikkelia.

    https://cyclingtips.com/2018/11/the-...-the-steering/

    https://www.cyclingweekly.com/group-...plained-407599
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #100
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Hmm...Mites ton nyt selittäisi. Fillarin runko "roikkuu" napojensa varassa. Jos on 26-tuumainen mtb ja 29-tuumainen mtb, joissa keskiöt on samalla korkeudella, tuntuu 29-tuumainen vakaammalta mutta se on vaikeampi saada keulimaan, koska painopiste sijaitsee alempana suhteessa napoihin. Vaikka 29-tuumaisessa pienennettäisiin bb droppia vähän niin, että sen keskiö nousisi jonkin verran 26-tuumaisen keskiötä korkeammaksi, olisi se silti edelleen vakaampi johonkin pisteeseen asti. Sitä en osaa sanoa, että mihin asti.

    Äärivastakohtana voisi olla bmx-pyörä, koska niissä bb-droppi on negatiivinen, mutta silti keskiön korkeus voi olla sama kuin edellisissä. Ne ei todellakaan ole vakaita, mutta keulivat hyvin herkästi. Takahaarukan pituus toki vaikuttaa myös keulimisherkkyyteen.

    Sitten, kun ajetaan mutkaan, pyörää kallistetaan ja ohjaustankoa käännetään, muuttuu funktio monimutkaisemmaksi, koska etunapa ei kuljekaan enää samalla viivalla keskiön ja takanavan kanssa. Silloin bb droppi alkaa vaikuttamaan tavallaan päin vastoin ja isommalla dropilla varustettu fillari tuntuu "taittuvan" mutkiin herkemmin kuin pienemmällä dropilla varustettu. Syytä tohon en osaa selittää, mutta isommalla bb dropilla varustetun maantiepyörän kanssa on kivempi kantata kurveihin kuin pienemmällä bb dropilla varustetulla.

    Bb dropin suuruus vaikuttaa koko pyörän geometriaan. Kun bb droppia kasvatetaan, pitenee chainstayt ja viistoputki. Vastaavasti emäputki ja seatstayt lyhenee. Satulaputken mitta pysyy ennallaan, mutta se tipahtaa alemmas, eli koko pyörän painopiste suhteessa sen "roikkumispisteeseen" eli napoihin tipahtaa alemmas (jos oletetaan, että stack pysyy samana).

    Toki olet siinä oikeassa, että myös keskiön korkeutta madaltamalla pyörä muuttuu vakaammaksi. Yleensä kuitenkin kammet rajoittaa sitä, että keskiötä ei voi mielin määrin madaltaa. N. 40 mm bb dropilla varustetussa 26-tuumaisessa maasturissa on keskiö suunnilleen samalla korkeudella kuin 70 mm dropilla varustetussa 29-tuumaisessa. Kummassakaan ei ole hirveästi varaa tiputtaa keskiötä enää alemmas ilman, että kammet alkaa kolisemaan turhan herkästi.

    Pitäisi ehkä perustaa yleinen geometriakeskusteluketju...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #101
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Isompirenkaisessa on vähän enemmän tilaa roikkua alempana akseleiden välissä, tuohon vielä kääntyvä etupyörä ja ajon etenemisliike, yhtä hankala ajatella kuin pyörän piirtäminen siedettävästi!

    Tuo stenun käyttämä "roikkuminen" on hyviä ilmaisu rungon sijainnille napojen varassa, vielä kun on vain pienestä kyse, jopa milleistä melkoisen isossa esineessä, uusi ketju tästä paikallaan palstan aktiiveille.

  12. #102
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Vakavasti puhuen tarviiko graveliin varsinaista jousitusta vai riittääkö rungon ja haarukan oikein suunnitellut joustot.
    Riippuu varmaan pitkälti missä ja kuinka paljon kerrallaan ajaa.

    Tietysti ne samat kovat jätkät jotka pärjää kaikilla pyörillä ja alustoilla seittemällä napavaihteella niin ei tarvii vaikka ajais tonnin siivuja kerrallaan. Tosin ne taitaakin ajella vaan foorumeilla...

    Ite ottaisin tollasen mootsin tai bmc urs koska tahansa. Tota ninerin mcr en välttämättä.

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  13. #103
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.344
    ^Tietenkin alustasta kiinni ja tuskin tuollaisesta minimaalisesta joustosta haittaakaan ole... Kyllä tuollainen Mootsin kaltainen titaani kelpaisi itsellenikin...

  14. #104
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Joustohässäkkägraveleissa suoralla tai epäsuoralla tangolla on vähän ongelmana se, että kukaan ei ole vielä keksinyt oikeasti toimivaa ja kelvollisen näköistä gravel-etujoustosysteemiä (ehkä Spessun Futureshockia lukuunottamatta, mutta siinäkin vaan tanko on jousitettu).

    Jo yhtään joustavammalla satulatolpalla varustetun mukavahkorunkoisen, mutta levyjarrujäykällä kuitukeulalla varustetun jousittamattoman pyörän kanssa on sellainen fiilis kuin etu- ja takapäät olisi eri pyöristä tai ainakin veistetty eri puusta. Cannarin Topstonen tyyppisissä ratkaisuissa fiilis vaan korostuu. Cannarin pitäis tehdä headshockista 2-3 senttiä joustava kuituversio. Topstone GravelShock® Flat Bar. Voin lähettää laskun nimen keksimisestä...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #105
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.344
    Oliskohan vanhanaikainen joustava ohjainkannatin ratkaisu? Aikoinaan elastomeeripaloilla pystyi muokkaamaan ja niistä vuosista sen verran aikaa että voisi jopa toimivamman kehittää...
    Ps. Lefty Oliver Carbon 30mm:n joustolla olisi mielenkiintoinen testata mutta kuinkahan paljon ominaisuudet muuttuu kun paino keulalla kasvaa?

  16. #106
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Ritsin soraseikkailu -kuitukeula tuntuisi joustavan mukavasti. On jotenkin ihan balanssissa flexlogic -tolpan kanssa.


  17. #107
    K.Kuronen Guest
    ^Flexlogic-tolppa on ollut käytössä droppitankoisessa jo useamman vuoden ja on ollut itselleni kovahkoon alurunkoon leveiden renkaiden lisäksi riittävä vaimennus. Ohjaustangoksi olen valinnut, vaikkakin alumiinisen, hintahaitarin ylemmästä osasta.

    Itselleni tietty karuus sopii: en aja ryhmässä, joten valitsen itse ajolinjani, aikarajaa ei ole, joten valitsen itse vauhtini ja lisäksi röykkyisen soratien, kivisten metsäautoteiden ja toisinaan reitille osuvien polkujen rasitus luo ison kontrastin asfaltin sileydelle.

    Ei pelkkää suffelia, vaan myös keppiä.

  18. #108
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Redshiftin joustostemmi? Sitä on kehuttu ainakin.
    Entäs se Laufin keula? Maastossa vaimentamattomana ehkä vähän liian epämääräinen mutta pikku jousto gravelihommissa vois toimia.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  19. #109
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.344
    Kurosen kanssa aika samoilla linjoilla, hommaan kuuluu myös pieni kärsimys, ei aina kaikki tarvi olla niin helppoa ja linnunlaulua... Yksin ajamisessa on juuri se hyvä puoli että itse määrittää kaiken, vauhdin ja väylän...

  20. #110
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Entäs se Laufin keula?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...ja kelvollisen näköistä


    Huvitti tossa joku viikko takaperin, kun itse duunia kohti flat bar fiksillä polkiessa hirveellä höökällä työmatkatempoa ohi ajanut kaveri Laufin kanssa jäi rimpuilemaan uimastadionin mäkeen, koska putkelta ajaminen ei oikein näyttänyt luonnistuvan sen hässäkän kanssa.

    Joustavien stemmien ongelma on sama kuin Futureshockin, että jousto rajoittuu tankoon. IMO. Miettikääpä täysjoustomaasturia, jossa on takapää jousitettu, mutta joustohaarukka edestä korvattu joustavalla stongalla. Rungon takapää niiaa töyssyissä, mutta etupää ei. En huolisi.

    JackOjan adventure-Ritsi kiinnostelee, koska jos se oikeasti joustelee paremmin kuin esim. nyt mulla varastossa makaava Whisky, niin se saattaisi olla portti levyjarruihin mun seuraavaan pyörään.

    Offaria ylläoleva flat bar -juttuihin liittyen...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #111
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kurosen kanssa aika samoilla linjoilla, hommaan kuuluu myös pieni kärsimys, ei aina kaikki tarvi olla niin helppoa ja linnunlaulua... Yksin ajamisessa on juuri se hyvä puoli että itse määrittää kaiken, vauhdin ja väylän...
    +1 tälle. Ehkä fillaroinnista tulee vähän tylsää jos pyörä toimii kaikissa paikoissa täydellisen eleettömästi.

  22. #112
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    ^ ja ^^ Totta, cyclocross on kivaa, koska siinä pyörää ei voi ylispeksata. Tai tracklocross.

    Mutta kokonaan toinen keskustelun aihe onkin se, että minkä asioiden suhteen pyörän haluaa toimivan täydellisesti ja minkä ei. Tuli vaan mieleen, kun nykyään se kuitenkin useimmiten lienee niin, että ”pitää olla jäykkää ja kevyttä kuitua, pitää olla se ja se X-vaihteisto, pitää olla levyjarrut, pitää olla toi ja toi”, mutta sitten samaan aikaan ollaan ääneen mieltä, että pyöräilystä tulee tylsää, jos se pyörä toimii kaikissa paikoissa eleettömästi.

    Käytännön syistä mä preferoin ajomukavuutta ja sitä kautta myös tehokkuutta sekä hallittavuutta ennemmin kuin montaa muuta asiaa. Mukavalla pyörällä jaksaa ajaa pitempään ja mukavalla pyörällä jaksaa ajaa kovempaa. Valitettavasti vaan mukavuuden takia joutuu aina tekemään kompromisseja joidenkin muiden asioiden suhteen. Tai sitten lisäämään mekaanisesti toteutettuja jousituselementtejä, jotka puolestaan yleensä lisäävät painoa, ovat potentiaalisia huoltoa vaativia kohteita tai ainakin rumia.

    Mukavuuden suhteen mulle olennaisempaa on etupään mukavuus, koska pidemmillä (+100 km) metsätielenkeillä kämmensyrjät ja kyynärpäät tahtoo olla ne, jotka ensimmäisenä ottaa tärinästä nokkiinsa. Kukin toki saa preferoida asiansa oman makunsa mukaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #113
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    159
    ^ Laajemmin ottaen tämähän on yksilökysymys, jos esim minunlaiseni melko peruspolkija ajelee helppoja polkuja niin joku superhyvä täpäri maastopyörä saattaisi tuntua tylsältä (ja liian kalliilta). Toisaalta huonommalla pyörällä ajaessa aina haaveilee paremmasta?

    Sitten taas on oikeasti kovempia kuskeja (täälläkin foorumilla) jotka ajaa kovaa ja haastavissa paikoissa, hurjan näköisiä alamäkiä, hyppyjä ym. Heille taas vaatimattomampi fillari olisi tylsä kun se ei mahdollistaisi kaikkea mitä he haluavat tehdä.


    Edit: Ja tietysti Stenun mainitsema ajomukavuus on tärkeä asia, ja yhtä lailla yksilöllinen. Korostuu tietenkin mitä pidempiä matkoja ajaa kerralla.

  24. #114
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    No mutta jos ajomukavuus on tärkeä ja mukavuus = kovempaa ja täysimpää sekä tärinä käy kämmensyrjiin + kyynärpäihin => joustostemmi vois hyvinkin olla paras kompromissi.
    Muuten se on isojen kompromissien ja gg-täpärilyfen aika
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  25. #115
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Muuten se on isojen kompromissien ja gg-täpärilyfen aika
    Joo sehän se tässä vähän pelottaakin ja siitä voin olla varma, että mukavuudenhalu ei ainakaan vähene ikävuosien lisääntyessä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #116
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    No mutta jos ajomukavuus on tärkeä ja mukavuus = kovempaa ja täysimpää sekä tärinä käy kämmensyrjiin + kyynärpäihin => joustostemmi vois hyvinkin olla paras kompromissi.
    Muuten se on isojen kompromissien ja gg-täpärilyfen aika
    En oikein osaa nähdä ylispeksaamista ongelmana. Valitsen olosuhteisiin sopiviman pyörän, mitä on tarjolla. Jos speksaan itselleni täydellisen gravelin ja tuloksena on teknisillä juurakkopoluilla käyttökelpoinen ja mukava pyörä, tuskin sillä ajelen normaaleja gravel-lenkkejä, joissa hyväkuntoisten sorateiden ja asvaltin osuudet vaihtelee 5/95...95/5%. Ei, tuollainen pyörä ei voi olla noissa olosuhteissa täydellinen, joten päädyn sillä taatusti maastoon.

  27. #117
    Liittynyt
    03/2008
    Viestit
    116
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Ratkaisu vanhan maastopyörän bb-drop pulmaan on luonnollisesti 24" kiekot.... toimisikohan?
    Tästä tulikin mieleen Velo Orangen mini-velo Neutrino. Siinä on 20’’ kiekot. Mitäköhän tuolla tekisi?


  28. #118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kulkuri Katso viesti
    Tästä tulikin mieleen Velo Orangen mini-velo Neutrino. Siinä on 20’’ kiekot. Mitäköhän tuolla tekisi?

    Ajasin.

    Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

  29. #119
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Oliskohan vanhanaikainen joustava ohjainkannatin ratkaisu? Aikoinaan elastomeeripaloilla pystyi muokkaamaan ja niistä vuosista sen verran aikaa että voisi jopa toimivamman kehittää...
    Ps. Lefty Oliver Carbon 30mm:n joustolla olisi mielenkiintoinen testata mutta kuinkahan paljon ominaisuudet muuttuu kun paino keulalla kasvaa?
    Mulla on kiinalainen Temani satulatolppa, canyonin lehtijousi kopio siis ja sitten xlc joustostemmi molemmat suodattaa tärinää. Kumpikaan ei riko lompsaa, tolppakin on nyt pari tuhatta kilsaa ollut eikä vielä ole katkennut...

    Stemmi
    https://www.bike24.com/p2183575.html

    Tolppa
    https://m.aliexpress.com/item/32798284889.html



    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  30. #120
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    754
    Pilaatte hyvät pyörät laittamalla niihin kaikenlaisia vietereitä.
    Hauska juttu.

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 22.01
  4. Cyclocross vai Gravel
    By Kristo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 19.06.2019, 10.42
  5. SUP X-Mud Gravel Disc
    By teejhoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 07.05.2019, 17.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •