ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 423 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 323 373 413 421 422 423 424 425 433 473 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.661 - 12.690 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12661
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    Näyttää siltä, että "ennakointivelvoitteella" saadaan näemmä heikompi ja syytön osapuoli nykyisin aina toverituomioistuoimessa syylliseksi. Onkohan se lain tarkoitus?
    Missä on puhuttu syyllisyydestä?

    Lain tarkoitus selviää kohtuullisen hyvin perusteluista.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  2. #12662
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    ^Varmaan niistä lain esitöistä löytyy mitä on haettu, mutta veikkaan, että halutaan korostaa kummankin osapuolen vastuuta. Eikä niin että toinen pitää kynsin-hampain kiinni "oikeuksistaan".

    Hyvä, vaikkakin ikävä, esimerkki on tämä suojatien eteen pysähtyminen useampikaistaisella tiellä. Jalankulkijalla on täysi oikeus ylittää tie suojatien kohdalla esteettä ja autoilijan (tai pyöräilijän) tulee mahdollistaa turvallinen ylitys ja jos useampia kaistoja samana suuntaan, suojatien eteen pysäytettyä ajonevoa ei saa pysähtymättä ohittaa. Nyt olisi kuitenkin hyvä, että jalankulkija katsoo myös sen ensimmäisen auton kohdalla, ettei sieltä toiselta kaistalta ole tulossa toista autoa, joka ei pysähtymisvelvollisuutta aio noudattaa. Jos nyt kuitenkin käy huonosti, vaikea uskoa, että tuota saa jalankulkijan syyksi.

  3. #12663
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Hyvä, vaikkakin ikävä, esimerkki on tämä suojatien eteen pysähtyminen useampikaistaisella tiellä. Jalankulkijalla on täysi oikeus ylittää tie suojatien kohdalla esteettä ja autoilijan (tai pyöräilijän) tulee mahdollistaa turvallinen ylitys ja jos useampia kaistoja samana suuntaan, suojatien eteen pysäytettyä ajonevoa ei saa pysähtymättä ohittaa. Nyt olisi kuitenkin hyvä, että jalankulkija katsoo myös sen ensimmäisen auton kohdalla, ettei sieltä toiselta kaistalta ole tulossa toista autoa, joka ei pysähtymisvelvollisuutta aio noudattaa. Jos nyt kuitenkin käy huonosti, vaikea uskoa, että tuota saa jalankulkijan syyksi.
    Minulla on tapana jäädä ensimmäisen auton eteen katsomaan tuleeko toista kaistaa autoilija / hidastaako / pysähtyykö hän. Video näyttää selkeästi miksi niin täytyy tehdä. Valitettavasti Suomessa ei kannata autoilijoihin luottaa. Veikkaan, että kortti olisi lähtenyt nuorelta kuljettajalta, jos poliisi olisi nähnyt tapahtuman.

  4. #12664
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    ^Tuo on yksiselitteisesti kusipäistä toimintaa. Jos on pysähtynyt siihen suojatien eteen, niin sitten annetaan tietä kaikille, eikä aleta erikseen erottelemaan, että tuo voi mennä ja tuo ei.

    Tuohon "ennen suojatietä". Nyt ilmeisesti uudessa TLL:ssä on kai maininta, että välittömästi suojatien eteen. Eli oikeudessa sitten voidaan kiistellä, jos joku on pysähtynyt kolme metriä ennen, että voiko hänet ohittaa vai ei. Tosin päälleajoa sekään ei laillista. Tästä muistaakseni TM tai Moottori-lehti kirjoitti parisen numeroa sitten.

  5. #12665
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jos on pysähtynyt siihen suojatien eteen, niin sitten annetaan tietä kaikille, eikä aleta erikseen erottelemaan, että tuo voi mennä ja tuo ei.
    Mitä jos suojatiellä kävelevän jalankulkijan lisäksi pyörätien jatketta ajava pyöräilijä pysähtyy keskikorokkeelle ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan? Missä kohdassa joku menee ja kumpi se joku on? Entä jos pyöriä on jonossa useita (porukkalenkki)? Tämä on melko yleinen taajamatilanne.

  6. #12666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tuohon "ennen suojatietä". Nyt ilmeisesti uudessa TLL:ssä on kai maininta, että välittömästi suojatien eteen. Eli oikeudessa sitten voidaan kiistellä, jos joku on pysähtynyt kolme metriä ennen, että voiko hänet ohittaa vai ei. Tosin päälleajoa sekään ei laillista. Tästä muistaakseni TM tai Moottori-lehti kirjoitti parisen numeroa sitten.
    Pykälä ja sääntö, jota ilmeisesti tarkoitat, on 27 § Ajoneuvon ajaminen suojatien yli. Ei näytä olevan "välittömästi" mainittu siinä. Joka tapauksessa välittömästi on suhteellinen käsite. Toiselle se voi olla meteri ja toiselle vaikka viisi metriä tai enemmän. "Päälleajo-oikeutta" ei tosiaan ole olemassa missään tilanteessa. Samaa mieltä siitä että kun kerta on jo pysähtynyt antamaan jalankulkijalle esteettömän kulun, niin kyllä siinä samalla kertaa voi päästää myös pyöräilijän yli, vaikka hänellä olisikin väistämisvelvollisuus.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  7. #12667
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Mitä jos suojatiellä kävelevän jalankulkijan lisäksi pyörätien jatketta ajava pyöräilijä pysähtyy keskikorokkeelle ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan? Missä kohdassa joku menee ja kumpi se joku on? Entä jos pyöriä on jonossa useita (porukkalenkki)? Tämä on melko yleinen taajamatilanne.
    Jos pyöräilijä pysähtyy ja antaa tietä, niin sitten autoilija voi mennä. Liikennehän on yhteispeliä. Pelottavimpia minusta liikenteessä on nämä "omia oikeuksia" korostavat.

  8. #12668
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Tavoitteeni tietysti on parempi liikennekulttuuri, oppi itselleni ja muille.
    Onko sulla muuten autoa/ajokorttia? Videoitko myös kun ajat autolla liikenteessä?

    teen muiden lailla virheitä ja joistakin niistä olen tehnyt videoita ajatuksella "Älä tee perässä, vältä tämä virhe".

    Mutta noin yleisesti noissa sun videoissa on se ongelma, että tilanne on sinun valitsemasi ja sinun valitsemastasi näkökulmasta. Jos teet virheen, myönnät sen, mutta videoilla olevilla autoilijoille ei sitä mahdollisuutta ole annettu. Nämä eivät eroa valitettavasti mitenkään näistä "kusipäinen polkupyöräilijä"-videoista. Vahvistavat vain jo lukittuja asenteita.

  9. #12669
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mutta noin yleisesti noissa sun videoissa on se ongelma, että tilanne on sinun valitsemasi ja sinun valitsemastasi näkökulmasta.
    Olet Sherlock. Kerron esittelytekstissä: "Videoilla näytän kohtaamiani tilanteita pyöräilijän silmin"

  10. #12670
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Onko sulla muuten autoa/ajokorttia?
    Jos periaatteenani on, ettei pyöräilijänä riitä omien liikennesääntöjen hallitseminen vaan täytyy tietää myös muiden liikennesäännöt ja miten he tulevat niitä mahdollisesti rikkomaan, niin mitäpä Sherlock lottoaa?

  11. #12671
    Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Saanko kysyä mielipidettä näistä kolmesta tilanteesta? Miten itse olisit ajanut / kävellyt?

    Ensimmäinen on selkein, käsien ei tarvinnut kuin hiplata jarruja:
    https://www.youtube.com/watch?v=ENxEKB-RAuQ

    Toinen, luotatko jalankulkijana autoilijoihin?
    https://www.youtube.com/watch?v=qk_ZIdwCe5Q

    Kolmannesta toivon mielipiteitä sekä pyöräilijänä että autoilijana, miten olisit ajanut?
    https://www.youtube.com/watch?v=l1i7w_H7i8c
    1: Autoilija kerkeää alta pois ei siis sen suhteen ongelmaa, autoilija olisi ehken voinut ajaa hiljempaa risteykseen.

    2: Ei epäselvää, autoilijan vika.

    3: Vaikka auto on lain mukaan kääntyvänä väistämisvelvollinen niin kuitenkin autoilijalla vilkku oli hyvissä ajoin päällä ja auto oli reilusti edellä näkisin pyöräilijän olevan viisaampi väistää koska ko. tilanteessa pyöräilijän ei olisi edes tarvinnut pysähtyä, hiljentäminen olisi riittänyt ja tässä tilanteessa pyöräilijä ei voi olla varma onko autoilija sinut huomannut eli eteen tunkeminen täysin turhaa.

    Yleisesti videoistasi, jättäisin nuo autojen rekisterinumerot laittamatta kuvauksiin ja plurraisin ne myös videoista pois, syynä nykyinen trollaus kulttuuri, nyt trollerit tms. idiootit voitat selvittää tilanteissa törttöilevien henkilöllisyyden, tämä on minun mielestä ongelma !!!

  12. #12672
    Osaako joku kertoa mikä on jalkakäytävä? Pitäisi olla ihan peruskauraa. Yritin löytää yksiselitteistä määritelmää, mutta eipäs olekaan niin helppoa. Laki (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta.../20180729#L1P2) sanoo seuraavaa:


    > 9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
    Se että jalkakäytävä on jalankulkijoille tarkoitettu ei auta tosielämässä tunnistamaan jalkakäytävää.... Eli jäljelle jää "ajoradasta erotettu tai erillinen tien osa tai erillinen tie". Onko siis mikä tahansa ajoradasta erotettu tien osa muka samantien jalkakäytävä?


  13. #12673
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Samaa mieltä siitä että kun kerta on jo pysähtynyt antamaan jalankulkijalle esteettömän kulun, niin kyllä siinä samalla kertaa voi päästää myös pyöräilijän yli, vaikka hänellä olisikin väistämisvelvollisuus.
    Tässä kohtaa ennakointivelvoite ei ehkä olekaan huono. Kun on autolla pysähtynyt ja näkee väistämisvelvollisen pyöräilijän tulevan etuajo-oikeutetun jalankulkijan peesissä jatkeelle, on taatusti vaikeuksia saada tuomari uskomaan, että pysähtyneenä ei ollut mahdollisuutta havaita sitä, ettei ajamisen jatkaminen suojatien-jatkeen yli ole turvallista. Tietysti on aina mahdollista, että pyöräilijä koukkaa jatkeelle tilanteeseen nähden lujaa ja autoilijalla ei ole aikaa tätä havannoida. Jopoilijoiden kohdalla tuskin tästä oli kyse ja Volvokuskillakaan ei kaikesta päätellen ollut vaikeuksia heitä havaita.

    Suojatien eteen pysähtymisen yksityiskohdista keskustelu onmielestäni turhaa. Laissa on vaatimus väistää jalankulkijoita, eikä siihen vaikuta se, onko toinen pysähtynyt 3,5 m vai 5,3 m ennen suojatietä.

  14. #12674
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Onko mynksterillä mielessä jokin erityinen paikka, jossa asia ei ole selvä? Usein pyörätieksi (yhdistetty) tarkoitettu on oikeasti jalkakäytävä, koska pyörän merkit puuttuu. Mutta se on kai eri asia, mitä tässä haet.

  15. #12675
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Eikö jalkakäytävä ole aina merkitty liikennemerkillä, kuten pyörätiekin?

  16. #12676
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Jos periaatteenani on, ettei pyöräilijänä riitä omien liikennesääntöjen hallitseminen vaan täytyy tietää myös muiden liikennesäännöt ja miten he tulevat niitä mahdollisesti rikkomaan, niin mitäpä Sherlock lottoaa?
    Yleisesti ottaen polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla ajavan tulisi osata kaikki liikenteeseen liittyvät säännöt. Samalla tavalla sen autoilijan pitää tietää esimerkiksi pyöräilijän väistämissäännöt.

    Ongelmana tässä vain on se, että pyöräilijän liikennesääntöjen tuntemusta ei varmisteta, eikä niiden osalta edes anneta koulutusta. Jostain syystä on lähdetty siitä, että ne liikennesäännöt vain siirtyvät sen pyöräilijän tietoisuuteen ja osaamiseen jotenkin ja jostakin.

  17. #12677
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Yleisesti videoistasi, jättäisin nuo autojen rekisterinumerot laittamatta kuvauksiin ja plurraisin ne myös videoista pois, syynä nykyinen trollaus kulttuuri, nyt trollerit tms. idiootit voitat selvittää tilanteissa törttöilevien henkilöllisyyden, tämä on minun mielestä ongelma !!!
    Olen tämän tai vastaavan postannut aiemminkin:
    "Järkevin vastaus löytyi ehkä YLEn uutisesta 14.2.2017, jossa kysyttiin otsikolla: Luuletko tietäväsi, mitä saa kuvata ja mitä julkaista? Testaa tietosi 10:nellä kiperällä kysymyksellä
    Kysymys tarkoittaa videointia, mutta ilmeisesti samat säännöt, lait tai suositukset pätevät myös julkaisuista valokuvista facebookissa.


    Viides kysymys oli 5/10: Haluasin julkaista Facebookissa navigaattorin kuvaman videon törtteilevästä autoilijasta. Pitääkö minun sumentaa auton rekisteritunnus kuvasta?

    VASTAUS: ” Edes oma auto ei nauti kotirauhan suojaa, joten kuvaaminen on sallittua julkisella paikalla, kuten yleisellä tiealueella, jos auton kuljettaja on kuitenkin videosta tunnistettavissa, voit syyllistyä yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen ja julkaisun asiayhteydestä riippuen myös kunnianloukkaukseen.

    Myös se missä tarkoituksessa video julkaistaan voi vaikuttaa asiaan, eli julkaistaanko video esimerkiksi häpäisyrangaistuksena autoilijalle.
    Myös rekisteritunnnuksen jättäminen kuvaan mahdollistaa kuljettajan tunnistamisen, sillä rekisteritunnuksen avulla voidaan helposti jäljittää auton omistaja.
    Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että rekisterinumeroiden kaltaisia henkilötietoja saa kyllä kerätä yksinomaan henkilökohtaisiin tarkoituksiin, mutta tietojen julkaisu on eri asia. Tietosuojalautakunta vaatii esimerkiksi googlea sumentamaan autot ja henkilöt tunnistamattomiksi ennen kuvien julkaisemista katunäkymäpalvelussa”."

    Jos mun auto joskus päätyy Kepperin tai vastaavan videolle rekisterinumeroineen, teen asian selvittämiseksi rikosilmoituksen.

  18. #12678
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Suojatien eteen pysähtymisen yksityiskohdista keskustelu onmielestäni turhaa. Laissa on vaatimus väistää jalankulkijoita, eikä siihen vaikuta se, onko toinen pysähtynyt 3,5 m vai 5,3 m ennen suojatietä.
    No Tekniikan Maailma oli tästä eri mieltä numerossa 17/2020, sivu 63, jossa asiasta on kirjoitettu melko pitkästi ja käsitelty mm. lain esitöissä mainittuja perusteluita. Siellä (esitöissä) on todettu esimerkiksi: "Jos ajoneuvo on pysäköity esimerkiksi kolmen metrin etäisyydelle suojatiestä, sen ohittaminen pysähtymättä on kiellettyä vain, jos pysäköity ajoneuvo estää näkyvyyden suojatielle." Ja tämä siis lain esitöissä, vaikka esimerkiksi pysäköiminen lähemmäs kuin 5 metriä ennen suojatietä on kielletty.

    Ja siis vaikka em. esimerkki koski pysäköintiä, TM tulkitsee, että asia koskee myös pysähtymistä. Aiemmin oli esitöissä mainittu 5 metriä, nyt sitä ei enää ole.

    Sinänsä keskustelu on turhaa, että jalankulkijaa on tosiaan väistettävä aina.

  19. #12679
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eikö jalkakäytävä ole aina merkitty liikennemerkillä, kuten pyörätiekin?
    Ei ole. Ajoradasta rakenteellisesti erotettu osa tai erillinen tie jota ei ole merkitty millään liikennemerkillä on jalkakäytävä. Jos on merkki löytyy jossa on pyörän kuva, niin sitten saa ajaa fillarilla. Ja se merkki on oltava jokaisen risteyksen jälkeen, vaikka tie silmämääräisesti arvioituna jatkuisikin samanlaisena risteyksen jälkeen, muuten vaihtuu jalkakäytäväksi. Näitä on Helsingissä jonkun verran.

  20. #12680
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Juu, pyörätie on selvä, mutta luulin että jalkakäytäväkin pitäisi merkitä liikennemerkillä. Kuten vaikka suojatie.

  21. #12681
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ei ole. Ajoradasta rakenteellisesti erotettu osa tai erillinen tie jota ei ole merkitty millään liikennemerkillä on jalkakäytävä. Jos on merkki löytyy jossa on pyörän kuva, niin sitten saa ajaa fillarilla. Ja se merkki on oltava jokaisen risteyksen jälkeen, vaikka tie silmämääräisesti arvioituna jatkuisikin samanlaisena risteyksen jälkeen, muuten vaihtuu jalkakäytäväksi. Näitä on Helsingissä jonkun verran.
    Joka paikassa missä minä olen pyörällä liikkunut on noita pyörätien/kelvin oloisia väyliä, joilla kuitenkaan ei ole pyörätien merkkejä. Esim. Pirkkalassa reitillä Teollisuustie-Turkkirata on leveä, korotettu ja risteyksissä helposti pyörällä ajettavaksi viistottu jalkakäytävä, jossa ei kuitenkaan ole ensimmäistäkään pyörätien merkkiä. Siitä huolimatta lähes kaikki näkemäni muut pyöräilijät ajavat molempiin suuntiin tuota ilmeisesti pyörätieksi olettamaansa väylää. Tiedä sitten onko tuo tarkoitettu yhdistetyksi kevyen liikenteen väyläksi mutta merkit vain on unohtuneet.

  22. #12682
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Yleisesti ottaen polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvolla ajavan tulisi osata kaikki liikenteeseen liittyvät säännöt. Samalla tavalla sen autoilijan pitää tietää esimerkiksi pyöräilijän väistämissäännöt.

    Ongelmana tässä vain on se, että pyöräilijän liikennesääntöjen tuntemusta ei varmisteta, eikä niiden osalta edes anneta koulutusta. Jostain syystä on lähdetty siitä, että ne liikennesäännöt vain siirtyvät sen pyöräilijän tietoisuuteen ja osaamiseen jotenkin ja jostakin.
    Totta, periaatteessa. Peruskoulu on / olisi hyvä paikka antaa peruskoulutus.

    Autoa ajaessa ei tarvitse kelata miten joku esim. jalankulkija mahdollisesti tulee toikkaroimaan, sen kun ajaa ja katsoo, ettei kukaan nyt ihan suoraan eteen hyppää ("jopoilijoiden" kanssa täytyy varautua hieman enemmän). Pyöräilijänä täytyy varautua huomattavasti enemmän. Jossain vaiheessa ymmärsin, että täytyy ymmärtää millä tavalla muut tulevat omia sääntöjään rikkomaan. Kuten siinä kolmannessa videossa, näin mahdollisuuden sille, että pakukuljettaja kääntyy katsomatta eteen, oletin, että hän havaitsee minut, mutta varauduin hänen liikennesääntöjen rikkomiseen.

  23. #12683
    Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Totta, periaatteessa. Peruskoulu on / olisi hyvä paikka antaa peruskoulutus.

    Autoa ajaessa ei tarvitse kelata miten joku esim. jalankulkija mahdollisesti tulee toikkaroimaan, sen kun ajaa ja katsoo, ettei kukaan nyt ihan suoraan eteen hyppää ("jopoilijoiden" kanssa täytyy varautua hieman enemmän). Pyöräilijänä täytyy varautua huomattavasti enemmän. Jossain vaiheessa ymmärsin, että täytyy ymmärtää millä tavalla muut tulevat omia sääntöjään rikkomaan. Kuten siinä kolmannessa videossa, näin mahdollisuuden sille, että pakukuljettaja kääntyy katsomatta eteen, oletin, että hän havaitsee minut, mutta varauduin hänen liikennesääntöjen rikkomiseen.
    Päivittäin tulee vastaan jalankulkijoita ja puöräilijöitä jotka tulee suojatielle nenä kiinni puhelimessa eikä edes vilkaista tuleeko autoja, varsinkin nyt koulujen alettua.

    Eikä välttämättä kannata varautua pelkästään muiden liikennesääntöjen rikkomiseen vaan enemmänkin siihen onko toinen huomannut sinut

  24. #12684
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Kyllähän esimerkiksi vilkutta kaistanvaihtajia on pk-seudun väylät väärällään.

  25. #12685
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Joka paikassa missä minä olen pyörällä liikkunut on noita pyörätien/kelvin oloisia väyliä, joilla kuitenkaan ei ole pyörätien merkkejä. Esim. Pirkkalassa reitillä Teollisuustie-Turkkirata on leveä, korotettu ja risteyksissä helposti pyörällä ajettavaksi viistottu jalkakäytävä, jossa ei kuitenkaan ole ensimmäistäkään pyörätien merkkiä. Siitä huolimatta lähes kaikki näkemäni muut pyöräilijät ajavat molempiin suuntiin tuota ilmeisesti pyörätieksi olettamaansa väylää. Tiedä sitten onko tuo tarkoitettu yhdistetyksi kevyen liikenteen väyläksi mutta merkit vain on unohtuneet.
    Katsoin Tampere - Pirkkala Pyöräilykarttaa vuodelta 2013 ja siinä tuo Teollisuustie-Turkkirata on merkitty pyörätieksi. Google maps street viewstä taas katsoin ja totesin, että niitä pyörätien liikennemerkkejä ei ole tosiaankaan ensimmäistäkään löydettävissä tuolta reitiltä! Eli ovat siis unohtuneet nuo liikennemerkit jonnekin varastoon ja siten tuo reitti on sellainen, että pitää ajaa ajoradan reunassa.

  26. #12686
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    risteyksissä helposti pyörällä ajettavaksi viistottu jalkakäytävä
    Nuo tehdään jalankulkijan esteettömän kulun varmistamiseksi, ei pyöräilyn takia jalkakäytäville.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #12687
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jos mun auto joskus päätyy Kepperin tai vastaavan videolle rekisterinumeroineen, teen asian selvittämiseksi rikosilmoituksen.
    Ehkä se päätyy videolle, jossa kehutaan autoilijoita, koska olet niin hyvä.

  28. #12688
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Päivittäin tulee vastaan jalankulkijoita ja puöräilijöitä jotka tulee suojatielle nenä kiinni puhelimessa eikä edes vilkaista tuleeko autoja, varsinkin nyt koulujen alettua.
    Toki heitäkin.

  29. #12689
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kotiin tullessa oli talon takana kulkevalla kujalla sähköpotkulauta poikittain keskellä tietä. Tuosta kulkee pyörien ja kävelijöiden lisäksi parin lähikiinteistön huoltoliikennettä.

    Turhauttavaa valittaa noista peleistä, kun ne oikein pysäköitynä vievät hyvin vähän tilaa. Ja yleensä nuo nököttävät sellaisessa paikassa, että hyvin läheltä löytyy vaivaton pysäköintipaikka. Tässäkin tapauksessa noin viiden metrin päässä oli tila, jossa laite ei olisi kenenkään tiellä. Kävin sen siihen siirtämässä, mutta aika jurnukoita nuo ovat taluttaa - tämäkin alkoi lisäksi parin metrin jälkeen pitää jotakin ikävää merkkiääntä (joka ei liene tieliikennelain 47 § mukainen) ja kolhaisi ikävästi nilkkaan.

    Mietityttämään jäi, puuttuiko tuon pysäköijältä kiinnostusta vai liikennesilmää. Tietysti on mahdollista, että se on alunperin parkkeerattu paremmin, ja lähiseudun lapsoset ovat tulleet leikkineeksi sillä ja jättäneet lopuksi lojumaan keskelle tietä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #12690
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    No Tekniikan Maailma oli tästä eri mieltä numerossa 17/2020, sivu 63, jossa asiasta on kirjoitettu melko pitkästi ja käsitelty mm. lain esitöissä mainittuja perusteluita.
    Minun roolini ei ole olla samaa mieltä Tekniikan Maailman kanssa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •