BikeshopElectrobikeGiantLostInLapland
Sivu 121 / 129 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 71 111 119 120 121 122 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 3848

Aihe: Canyon Läskipyörät

'15 Duden keskiölaakeri kesti viisi talvea ja muutaman kesänkin, mutta ääntelystä päätellen se on nyt valmis vaihdettavaksi. Ikäänkuin siellä napsuisi / klonksahtelisi irtokuulia, liekö muovinen kuulapidike hajonnut jostakin rivistä ja kuulat vapaana.

Canyon Finland ystävällisesti linkkasi alkuperäiselle laakerille ostopaikan, mutta onko laakerille parempia vaihtoehtoja olettaen että jatketaan alkuperäisillä e13-kammilla?
    https://www.bike-components.de/en/e-...944-black-BB92

Kammen ulosvetokierre on jo hajalla, mutta katsotaan nyt saako osat avattua jollakin konstilla. Pelkkä pultti auki ajelu ei ole riittänyt.

^Kovin yleisiä ongelmia muuten hyvän Duden kanssa. Itse vaihdoin aikanaan tämmöisiin nuo keskiön laakerit kun oli todella ruosteessa orkkikset "HopeBottom Bracket Cups Stainless Steel PF41-86.5/89.5/92/104.5/107/121-30"

Kampien kanssa myös taistellut ja mulla meni rälläköinniksi että sain nuo orkkis e.13 kammet irti -> Roskiin. Vaihdoin RaceFacen kampiin jotka saa irtikin ;-)
    Ride and Smile!

Se eTh13 on ilmeisesti ihan kuraa, se ei kesträ vettäkään ilmeisesti yhtään. Ei jatkoon, vaihda tilalle jotain parempaa. Uudemissa Dudeissa on SRAMin DUB, se on toiminut itsellä ainakin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    Se eTh13 on ilmeisesti ihan kuraa, se ei kesträ vettäkään ilmeisesti yhtään. Ei jatkoon, vaihda tilalle jotain parempaa. Uudemissa Dudeissa on SRAMin DUB, se on toiminut itsellä ainakin hyvin.
    Vesi on kova haaste monille laakereilla. Itsellä kesti e13 keskiö reilu neljä vuotta, ja varmaan pitkälti juuri sen vuoksi että vältin ajelua syvissä lammikoissa tai märillä soilla. Mutta ei e13 kyllä erityisen hyvä ole. Sram Dub on nyt itselläkin. Pystyy purkamaankin helposti.

Juu e13 orkkislaakeri on tiedetysti arka, ja vettä välttämällä sekä uutena rasvaamalla se tänne asti selvisi. Joillakinhan se porsi jo ekana vuonna, joten olen jokseenkin tyyttyväinen tähänkin. Tosin ysärimaasturin kasettikeskiö on edelleen moitteettomasti toimiva, ei tämän näin vaikeaa pitäisi olla

Jos kammet joutuu vaihtamaan niin mieluusti vaihtaisin 24mm akseliseen jolloin oletettavasti laakeri voisi olla järeämpi eli kestävämpi. Mutta kun toisessa ketjussa huhutaan jo läskiosien saatavuuden heikentymistä...

Sitä edellä vihjattua Hopen laakeria ei juuri nyt näytä saavan.

Ainakin Rotorilla ja Racefacella on myös tuollaiset BB30 41mm ulkokehän laakerit. En tiedä laatueroista, mutta tuo RF:n toteutus on ainakin hennoimman näköinen. Rotor, Hope ja E13 aika samannäköisiä. Rotorin laakerit ostin joskus hyllyyn odottelemaan ja nyt on kaverilta ostetut käytetyt Hopet... E13 meni ihan vähän rohisevana jossain 3tkm tienoilla vaihtoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Vesi on kova haaste monille laakereilla. Itsellä kesti e13 keskiö reilu neljä vuotta, ja varmaan pitkälti juuri sen vuoksi että vältin ajelua syvissä lammikoissa tai märillä soilla. Mutta ei e13 kyllä erityisen hyvä ole. Sram Dub on nyt itselläkin. Pystyy purkamaankin helposti.
    Meneekös 17 mallin dudeen sram dubbi keskiö ja siihen kaveriksi dub kammet?

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jokiniemi 1 Katso viesti
    Meneekös 17 mallin dudeen sram dubbi keskiö ja siihen kaveriksi dub kammet?

Menee.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Menee.
    Tosin olisi kyllä tuo Hopen laakeri hyllyssä jo. Mutta ei kampia.

https://www.canyon.com/en-fi/mountai...at-bikes/dude/

Dude on näköjään "uudistunut". Nyt 27,5" kiekoilla ja vain 3,8" leveillä kumeilla, mutta sama runko näyttäisi olevan mun mielestä. Enää kaksi mallia tarjolla ja rumat värit.

Jännä tuo markkinointiteksti: "Wider rubber" ja "The carbon frame of the Dude CF has clearance for huge 3.8” tyres. Combine those with its modern trail geometry, sturdy through axles and our frame-defending Impact Protection Unit and you get a Fat Bike that is a cut above the rest."

Mistä lähtien 27,5x3,8" on ollut leveämpi kuin 26x4,8"? Ihmettelinkin, että ovatko muka tuoneet kokonaan uuden Duden markkinoille kun eivät nuo läskipyörät tunnu kovin muodissa olevan suuressa osassa maailmaa. Ehkä tuo enempi tavallisen maastopyörän suuntaan oleva rengastus on parempi suurelle osalle markkinoista.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Oli kyllä itselle pettymys tuo kokoonpano ainakin CF 8:n osalta. hinta 2199 euroa, kapea rengas ja SX eagle ei oikein kohtaa. Ei voi sanoa että pyörä olisi parantunut edelliseen sukupolveen verrattuna. Hissitolppa toki plussaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    https://www.canyon.com/en-fi/mountai...at-bikes/dude/

Dude on näköjään "uudistunut". Nyt 27,5" kiekoilla ja vain 3,8" leveillä kumeilla, mutta sama runko näyttäisi olevan mun mielestä. Enää kaksi mallia tarjolla ja rumat värit.

Jännä tuo markkinointiteksti: "Wider rubber" ja "The carbon frame of the Dude CF has clearance for huge 3.8” tyres. Combine those with its modern trail geometry, sturdy through axles and our frame-defending Impact Protection Unit and you get a Fat Bike that is a cut above the rest."

Mistä lähtien 27,5x3,8" on ollut leveämpi kuin 26x4,8"? Ihmettelinkin, että ovatko muka tuoneet kokonaan uuden Duden markkinoille kun eivät nuo läskipyörät tunnu kovin muodissa olevan suuressa osassa maailmaa. Ehkä tuo enempi tavallisen maastopyörän suuntaan oleva rengastus on parempi suurelle osalle markkinoista.
    Hyvä kysymys. Joku vuosi sitten tuli puoli kesää ajeltua 27.5x3.8 kiekoilla ja ainakaan itse en havainnut minkäänlaista etua 26x4.8:n verrattuna. Joka suhteessa iso 26x4.8 rengastus omin mieltymyksin valittuna oli parempi. Mutta tietenkin voi jollekin muulle 27.5 olla parempi. Lisäksi läskipyörien suosion laskiessa ei 27.5 rengasvalikoima välttämättä kasva, kun esimerkiksi Schwalbekin 26 kohdalla on vähentänyt mallivalikoimaa.

Itse olisin mieluummin nähnyt nuo 27.5 kiekot valinnaisena niin että rasti ruutuun haluaako nämä vai 26:t. Mutta varmaan on viisaammat asian tuumineet.

Muuten, onhan esimerkiksi Trek jo aikoja sitten tuonut 27.5:n saataville, mutta ei sillä mitään pankkia räjäytetty.

Tulee vähän sellainen fiilis että jotain tartti tehdä ja sitten joku keksi että laitetaan uutta väriä ja 27.5" alle niin siinähän ne on uudet mallit.
    J.Kottenberg muokkasi tätä : 30.09.2020 at 10.23

ei mitään, selaan ketjua taaksepäin
    Ricce muokkasi tätä : 30.09.2020 at 09.22 Syy: oma tyhmyys

Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin. Joustokeulan nuo pikkuset 27.5" kumit ainakin vaatii.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Eikös tuo ole mennyt niin että sama runko mutta sinne ei taida enään mahtua tuossa uudessa kombossa kuin 3.8" 27.5" vs. edellinen 26" versio? Varsinkin kun keulakulma huonontunut 68.5 ->69ast ja seat tube angle 73? Sinänsä jos ei lunta tule paljoa niin tuli koitettua tuota pikkukumia että onhan se ihan riittävä(kevyehkö) mutta toki keula jäykkänä voi olla aika askeettinen meno.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Eikös tuo ole mennyt niin että sama runko mutta sinne ei taida enään mahtua tuossa uudessa kombossa kuin 3.8" 27.5" vs. edellinen 26" versio? Varsinkin kun keulakulma huonontunut 68.5 ->69ast ja seat tube angle 73? Sinänsä jos ei lunta tule paljoa niin tuli koitettua tuota pikkukumia että onhan se ihan riittävä(kevyehkö) mutta toki keula jäykkänä voi olla aika askeettinen meno.
    Meinaan kelien tullen sovitella taakse 4.5/27.5 Cake eateria. Se voi olla hilkulla takana, kun perän malli on keskiön takaa mitä on. Barbegazi sopinee, koska on aika onneton vaikka on 4.5" ilmoitettu. Sellanenkin on nurkissa, mutta tais jäädä takana ajamatta.

Koitin Dudea 140mm Std Mastolla ja se on kyllä oikeasti ihan paska, jos ei aja pelkkää alamäkeä. Siis ei loivempi keulakulma haittaa. 120mm Std on vielä siedettävä, mutta satulakulma loivenee silläkin jo liikaa, jos tässä sais vielä aikaiseksi testattua isolla takarenkaalla ja piedemmällä eturenkaalla olevaa komboa.

140mm STD vastaa ac mitalta 120mm EXT.tä
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Barbegazi mahtuu kyllä, kunhan akseli on taka-asennossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin. Joustokeulan nuo pikkuset 27.5" kumit ainakin vaatii.
    Kyllä. Itsellä oli paikallaan juuri jäykkä keula ja 27.5x3.8 oli niin paljon pienemmällä ilmatilalla että selkeästi toi esille joustokeulan tarpeen. Itse tykkäsin niihin aikoihin jätkästä keulasta niin isot 26:set oli paljon mukavammat.

Näyttäisikö siis siltä että "läskibuumi" alkaa hiipumaan? (tarkoittaa siis lihasvoimalla liikkuvia)

Sähkö, niin läskeissä kuin muissakin, on nykyään se juttu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Ainakin 120mm EXT Manitou keikauttaa pyörän geon perseilleen, kun sen tekee jo 120mm STD.kin.
    Mielenkiintoista. Itse vaihdoin 120mm Bluton enkä osannut huomata mitään erityistä. Hetken oli jopa lisää nostava+loiventava anglesetti välissä, mutta tanko nousi liian ylös/syliin. Ensisijainen poistosyy oli kylläkin rätinä ja pauke joita en saanut kitkettyä samalla kun hyödyt jäivät havaitsematta.

Tuo Canyonin siirto 27.5 rengaskokoon hiukan hämmästyttää vieläkin. Jos olisin jollain tavalla tekemisissä tuollaisten päätösten kanssa niin asettaisin ehdoksi sen että markkinoille olisi ensin tultava saataville hyvin rullaava kevyt ja ilmatilaltaan aika iso rengas. Sanoisin että jos Schwalbe toisi markkinoille Jumbo Jimin 27.5x4.4 ja 27.5x4.8 ja runko ja haarukka olisivat riittävän isot tälle uutuudelle, olisi vaihtoehdolla ehkä jonkinlaisia menestymisen mahdollisuuksia.

Läskipyörä on kuitenkin läskipyörä, on se sitten 26 tai 27.5 (ero 559->584 ei ole paljoa) joten en oikein usko että tällä on merkittävää vaikutusta markkinaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Mielenkiintoista. Itse vaihdoin 120mm Bluton enkä osannut huomata mitään erityistä. Hetken oli jopa lisää nostava+loiventava anglesetti välissä, mutta tanko nousi liian ylös/syliin. Ensisijainen poistosyy oli kylläkin rätinä ja pauke joita en saanut kitkettyä samalla kun hyödyt jäivät havaitsematta.
    Itse taas tykkäsin tuosta 120 bluto angleset kombosta. Mietin tuota 120 manitouta mutta eiköhän bluto aja asiansa tossa polku köröttelyssä.

Olisiko tämä NX Dub Dudeen käypä vaihtoehtoinen kampisetti? https://r2-bike.com/SRAM-NX-Eagle-DU...nring-30-teeth

170-peräisen kuten sanotaan Dudeen käyvän, mutta ketjulinjaksi sivu kertoo 66,5 mikä poikkeaa aiemmin tässä ketjussa kerrotusta n. 75 millistä. Mikä ylipäätään on etu käyttää 170-perän kampia jos Q-factor on sama 206 kuin 190-peräisen GX-kammissa?

Tarvitset FAT5 version tuosta kampisetistä... joka on muuten sama, mutta ratas on -4 offsetilla, kun tuossa lienee 6... Eli tuo GX on oikea. SRAMin fattikammet on kaikki ns. kapeita.

Aivan, hyvä pointti. Mutta onko ainoa mitoitusero sitten rattaan offsetin vaikutus ketjulinjaan? Kun se 30t pyöreä ratas menisi joka tapauksessa vaihtoon 28t ovaalin tieltä. Sramin kiinnityksessä ratasta ei voine flipata jolloin mahdollisuudet on vain 6, 3 ja 0mm?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Aivan, hyvä pointti. Mutta onko ainoa mitoitusero sitten rattaan offsetin vaikutus ketjulinjaan? Kun se 30t pyöreä ratas menisi joka tapauksessa vaihtoon 28t ovaalin tieltä. Sramin kiinnityksessä ratasta ei voine flipata jolloin mahdollisuudet on vain 6, 3 ja 0mm?
    On. Ei voi flipata. 0mm 28T pitäisi mahtua runkoonkin, ainakin jollain Dude-kuskilla olen moisen combon nähnyt...

Onko M koon kuskeilla mitä hissitolppia käytös? Saanko 150mm dropperin tarpeeksi alas? Pituutta 178. Kuvassa jäykkätolppa ajokorkeudella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRa Katso viesti
    ^Kovin yleisiä ongelmia muuten hyvän Duden kanssa. Itse vaihdoin aikanaan tämmöisiin nuo keskiön laakerit kun oli todella ruosteessa orkkikset "HopeBottom Bracket Cups Stainless Steel PF41-86.5/89.5/92/104.5/107/121-30"

Kampien kanssa myös taistellut ja mulla meni rälläköinniksi että sain nuo orkkis e.13 kammet irti -> Roskiin. Vaihdoin RaceFacen kampiin jotka saa irtikin ;-)
    Itsellä myös tuo Hopen PF41 keskiö ja toiminut todella hyvin jo useamman vuoden. Hankin viime keväänä XX1 DUB- kammet enkä halunnut silti luopua kyseisestä laakerista ja Hopelta löytyikin kyseiseen keskiöön myös DUB- adapteri, joten ajo jatkuu.

Eikö kammen ja laakerin väliin tule mitään pöly suojaa??

E13 kampien irroitus. Saako tuon aps renkaan suoraan canyonilta? Uudet laakerit pesään ja kammet takaisin paikalleen.

Onko foorumin väelle kertynyt kokemuksia näistä uusista 2021 27,5" Dudeista? Millaiset nuo ovat ajaa nyt talvella, maastossa ja rullaavatko edes kohtuullisesti myös kestopäällysteellä?

Puhdasoppisia läskejähän nuo eivät puristien mielestä taida olla, mutta omaan silmään tuo vähän kapeampi (ja mahdollisesti rullaavampi) rengas vaikuttaa hyvältä myös kesäkäyttöön kompromissiksi hieman jokapaikan maastopyörään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •