Edellisen sivun keskustelua lukiessa alkoi tehdä mieli sinkulaa.
Edellisen sivun keskustelua lukiessa alkoi tehdä mieli sinkulaa.
Miksi ne kaikki vaihteet pitäisi saada takarattaalle kun on aikanaan keksitty etuvaihtaja?
No, jos etuvaihtajaa ei olisi keksitty ja joku toisi sen markkinoille nyt niin foorumilla intoiltaisiin aivan nerokkaan ylivoimaisesta keksinnöstä? Ja varmaan myytäisiin joku uusi pyöräilyn alalaji ostajille.
En oo huomannut että säihkövaihteiden naksuttelu eturattaalla olisi jotenkin vaivalloinen juttu. Päinvastoin, sillä saa vaikkapa alamäki-mutka-ylämäki yhdistelmän hoidettua nopeasti ja luovasti manuaaliasetuksilla.
Etuvaihtaja on historiaa jo taviksillekin koska TM hehkutti 1x:ää viimeisimmässä fillarivertailussaan.
Mutta saahan etuvaihtajaa käyttää, ei sitä ole laissa vielä kielletty vaikka kaikki eivät sitä tarvitse.
Sen mitä tästä voi ketjusta päätellä niin gravel grinding on kaikista pyöräilyn alalajeista kaikkein hankalin kaluston ja muun säätämisen suhteen.
^ja kaikkein eniten on asioita, jotka pitää tehdä ns. oikein.
Nythän jokainen voi valita pyöräänsä valtavirran vastaisen ratkaisun ja näin erottua taviksista. Ehkä kuitenkin on tärkeintä, että tekee ratkaisunsa perustellusti omien tarpeiden ohjaamana, ei vallitsevan muodin takia tai siksi, että nykyään kovasti 1x-voimansiirtoa kehutaan ("nämä on nykyään suosittuja = osta sellainen"). Yleensä kehumisen yhteydessä unohdetaan mainita, millä kriteereillä arviointia tehdään. Myyjän onnistuminen omassa työssään kun ei ole kuluttajan tavoitteena.
Gravel-keskustelukin lähti mielestäni (tai ainakin niin minä haluan asiat nähdä) aikoinaan eräänlaisena vastavoimana tai evoluution jatkeena cyclobuumille, jossa oli kalustolle tiukat kilpailulajitaustaiset säännöt ja jotka ei aina parhaalla mahdollisella tavalla vastanneet siviilipyöräilijöiden tarpeisiin. Sallivuus oli graveliin liittyvä piirre, jota markkinointikoneisto on yrittänyt tuhota, koska se vaikeuttaa luokittelua eli markkinointia. Tätä taustaa vasten ainoa haaste onkin pitää pää kylmänä taistelussa markkinavoimia vastaan ilman jonkinsortin anarkismia tai erilaisuuden tavoittelua.
Painonsäästön takia Ekar-päivitys ei ainakaan varsinaisesti kannata: 1x13 on 16 grammaa kevyempi kuin Chorus 2x12 ja 180 grammaa painavampi kuin 2x12 Super Record.
https://bikerumor.com/2020/09/24/exc...down-weigh-in/
(Mekaanisille jarruille tarkoitettu CX1 taitaa jäädä kevyimmäksi 1X-setiksi koskaan. Luultavasti jopa siitä huolimatta, että Ekarista tulisi ei hydro-versio, jota tuskin hirveen vakavasti kannattaa odotella.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No, ite ainakin tykkään kun etuvaihtajaa tai etuvaihtaja/takavaihtajayhdistelmää käyttämällä on mahdollista tiputtaa vaikka välitykset nopeasti alamäkivauhdista ylämäkihidasteeseen sopiviksi. Eri asia sitten jos jurruttaa jotain tasasta korpisuoraa aeeroasennossa huohottaen, Joutaahan siinä lonksuttelemaan takavaihtajaa pykälä kerrallaan...
Mutta joo, trendi on nyt 1x. Uskotaan
Toki mun pyörä on muutenkin vääränlainen maantiepyöräksi ja vääränlainen graveliksi. P...kele.
Niin, tämähän on se etu. Ja saa pienet vaihtelut rattaiden välillä ja kadenssin siksi aina tismalleen sopivaksi. Monta kertaa jo nämä todettu. Eikä asiassa ole oikeaa ja väärää. Kaikki ovat yhtä oikein. Joillekin 1x on sopiva, joillekin taas 2x tai 3x. Ei ole kiistelyn aihe. Mielipide- ja tottumiskysymys.
Minusta 1x on minulle hyvä ja riittävä, mutta en silti lähde ristiretkelle useampia eturattaita vastaan. Epäilijöitä kehoitan toki mahdollisuuksien mukaan kokeilemaan. Enkä pahoita mieltäni vaikka kokeilun jälkeen toteaisi itselleen toimimattomaksi. Itse olen ajellut myös 2äxää ja 3äxää.
Sun ei tarvii millään tavalla noteerata trendejä tai tehdä asioita vastoin tahtoasi jos joku muu tekee eri tavalla.Mutta joo, trendi on nyt 1x. Uskotaan![]()
Onko jollakin pks:lla antaa koeponnistettavaksi kuituista Canyonin Grailia koossa S. Harkinnassa harmaalla ukolla moinen hinnat alkaen malli.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Just näin. Välillä tuntuu, että ei missään nimessä saa ajaa sisärenkaallisilla renkailla, pitää olla tubeless ja tosi matalat paineet, pitää olla tosi leveät ja tosi kevyet vanteet, pitää olla aero, pitää olla kevyt pyörä, pitää olla hiilikuitua, pitää olla levyjarrut, pitää olla hydrauliset levyjarrut, pitää olla 1x, 46T pitää riittää kaikkeen jne. Eikös gravel ollut vielä hetki sitten se pyöräilyn laji jota saa harrastaa juuri kuin itse haluaa![]()
Huomattakoon kuitenkin, että hiilikuituinen gravelpyörä on sama kuin muovinen shamppanjalasi.
Heh, minähän olen edelläkävijä. Ruotsalaisella Pärlagolla tuli oppikouluun vintattua aikoinaan ja soratietä 9 km. 3vaihteinen SturmeyArcher takanapa ja rumpujarrut käsikahvalla eikä etujarrua...
Vuosia en viitsi kertoa mutta joulupukista seuraava kuiten.
I väntan på ännu dåligare tidet
Seuraavaksi täytynee ostaa titaaninen aerogravelpyörä 3x13 voimansiirrolla.
youtube_share video
Täyttä asiaa! Taas nähdään että vain yli kuusikymppisiä kannattaa kuunnella.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Joo ja kohta alkaa mennä kaupaksi päivityssarjat joilla voi muuttaa 1x systeemin 2x:ksi. Ja graveleihin aletaan myymään ohjaustangon päivityssarjaa jolla muuttaa käyrätanko suoraksi. Mutta hyvähän se on että asiat kehittyy ja harrastajilla riittää päivitettävää, muutenhan rahat pitäisi tuhlata johonkin turhaan...
Oliko tämä jo täällä?
https://gravelbike-store.com/en/cust...iesel-starting
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Meinasitko, että vaikka suurin osa ipana myytävistä oluista on keskinkertaista kuraa, jotka vaan ratsastaa ipa-buumilla, niin ipaa ostamalla saa kuitenkin keskimäärin paremman vastineen rahoilleen kuin jonkun muun tyyppistä olutta ostamalla? Sama juttu gravel-pyörissä?
Vai yrititkö olla hauska ja viitata tämän foorumin olutlankaan? Jos, niin se meni tosi pahasti vihkoon, koska siellä ei kyllä ole ollut minkäänlaista väärinjuonnin mahdollisuutta. Kukaan ei ole yrittänyt määritellä siitä, että miten tai millaista olutta jonkun toisen pitäisi juoda. Toisin kuin tällä osastolla on tehty.
Sinällään mielenkiintoista, että Mr Kotlenburg otti väärinpyöräilyasian esiin, kun on itse pahimpana oikeinpyöräilypoliisina ollut puuttumassa toisten tapoihin lähestyä gravel pyöräilyä. Väärin ja suorastaan elitististä on esimerkiksi se, jos joku haluaa pyöräillä huolella speksatulla teräsrungolla mieluummin kuin jollain muulla pyörällä ja päätti lopulta perustaa oman ketjun itselleen ja muille omasta mielestään oikeinpyöräileville.
stenu muokkasi tätä : 30.09.2020 at 09.44 Syy: Lainaus tuli tuplana
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit