
Alkujaan tämän lähetti
Cantrek
Pyörän ketjun ja hammaspyörien välillä on kovia pintapaineita joten tämä : "“EP additives that enable the lubricant to bear extremely high pressures…” – which are completely irrelevant for a bicycle chain lubricant, since it doesn’t face extreme pressures, no matter how hard one pedals." on väärin.
Kosketuspinnathan ovat pieniä ja voimansiirron vähänkin kuluessa hammaspyörät muokkaantuvat, joten tuskin selvempää merkkiä kovista pintapaineista voi olla. Se on toinen kysymys onko jostain EP lisäaineista hyötyä ketjujen voitelun kannalta.
Voitelua ketjuun pitää tietysti olla mutta hullu rasvoista ja öljyistä paljoa maksaa. Jos voiteluaineen litrahinta ylittää 5€ hälytyskellojen pitäisi alkaa soida. Eihän autojen pitkälle kehitetyt moottoriöljytkään sen enempää maksa. Ketjut/rattaat kuluvat joka tapauksessa koska niiden tekniikka on primitiivinen.
Olen samaa ja samalla hieman eri mieltä pintapaineista. Hammaspyörä- ja rullaketju eivät aivan ole vertailukelpoisia, koska hammaspyörässä pintapainetta esiintyy hampaiden liukuessa / rullatessa toisiaan vasten. Liukumaa toki pitäisi oikealla hampaanmuodolla vähentää mahdollisimman paljon, mutta sitä silti esiintyy varsinkin jos pintojen välissä ei ole suojaavaa öljykalvoa. Rullaketjussa sen sijaan rulla liukuu / pyörii tapin ympärillä, mutta kosketus itse rattaaseen rullan ja hampaan välillä on oikein suunniteltuna staattinen. Paine on näin pienempi ja samalla kitkaa on vähemmän kuin hammaspyörävoimansiirrossa, mutta voimansiirtokyky paljon pienempi. Ketju tarvitsee voitelua rullan ja tapin väliin, mutta ulkopuolelle teoriassa ei ja käytännössä vähän, koska emme elä täydellisessä maailmassa. Pintapaine rullan ja tapin välissä on teoriassa suurempi kuin hammaspyörissä, joissa se on oikein suunniteltunakin viivamainen, mutta käytännössä varmaan ketjussakin paine on piste / viivamainen, ja EP-lisäaineistuksesta voisi oikeasti olla hyötyä. Pintapaine on kuitenkin voiman ja pinta-alan funktio, joten pienikin voima tuottaa melko suuren paineen kun pinta-alat ovat pieniä, kuten polkupyörän osissa.
Suurempi ongelma on lienee saada voiteluaine ketjussa oikeaan paikkaan eli rullan ja tapin väliin, ja vielä pysymäänkin siellä. Siksi esim. auton peräöljy tai muu vaihteistoöljy olisi erinomainen voiteluaine ketjulle, mutta sen tarttuvuus on huono ja siksi lisäaineistus tarttuvuuden lisäämiseksi on tarpeen.
Tosiasia myös on, että voiteluaineilla vedetään käsittämättömiä katteita myyntipuhein, jotka harvoin pitävät paikkansa.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Kirjanmerkit