LostInLaplandBikeshopElectrobikeGiant
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 61

Aihe: Läskipyörä mahdollisimman monipuoliseen ja jokapäiväiseen käyttöön

Läskipyörä mahdollisimman monipuoliseen ja jokapäiväiseen käyttöön

Morjes,

Läskikuume iski ja tässä paremmat päivät jo puntaroinu mitä vaihtoehtoja markkinoilla ois joka sopisi parhaiten omaan käyttöön.

Periaatteessa läski tulisi jokapäiväseen hyötyliikuntaan sekä mettäpolkujen melskaamiseen. Kannattaako tässä edes sähkösiä harkita, kun haluan sen pärjäävän metässäkin?

Mikä on teidän mielestä se paras yleishyvä läski jolla voi vääntää eteenpäi vuodenajasta ja maastosta riippumatta?

Itse oon aika ummikko, mutta kiinnostaa kuulla teidän mielipiteet asiaan. Tubeless kiinnostaa sen verran paljon, että kysyn myös että onko siinä järkeä sit vähän yleisempään ja jatkuvampaan käyttöönki?

Alan parhaat jälleenmyyjätki kiinnostaa, mistä te pyöränne ostatte?

Antaa kuulua, ruokkikaa mun läskikuumetta

Itse ostin 1,5 vuotta sitten samanlaisilla ajatuksilla täysjäykän läskipyörän. Pikkuhiljaa tajusin että oikeasti hyvää ja monipuolista pyörää ei olekaan -> Nyt mulla on läski, cyclocross, sähkötäysjousto ja vielä hyötyliikuntapyöräksi tuunattu vanha hybridi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Itse ostin 1,5 vuotta sitten samanlaisilla ajatuksilla täysjäykän läskipyörän. Pikkuhiljaa tajusin että oikeasti hyvää ja monipuolista pyörää ei olekaan -> Nyt mulla on läski, cyclocross, sähkötäysjousto ja vielä hyötyliikuntapyöräksi tuunattu vanha hybridi
    Minkä ostit? Ja mikä oli päällimmäine syy siihe ettei pelkkä läski riittänykkää
    Edit: Ymmärrän kyllä mistä yskä tulee. Yritän itte vaa sumplia parhaani mukaan sen oikean jota kehtais ees vähän aikaa kutsua jokapaikanhöyläks :P

Kyllä tuo sähköinen toimii erittäin hyvin metsässä. Auttaa just sen verran että pyörä ei tunnu niin raskaalta kuin mitä se on. Kaikessa on järkeä jos se on harrastus tai siitä tykkää itse.

Läskipyörä on hyvä yleiskalu metsässä liikkumiseen, menee hankalistakin paikoista ilman vaikeuksia ja toimii umpilumisilla keleillä. Pohjoisessa käytin yleispyöränä, siellä kun oli ylenmäärin pakkaslunta kaikkialla puolen vuoden ajan ilman taukoja. Etelässä cyclocrossari otti sitten yleipyörän paikan, läskipyörällä on kiva ajella märällä ja koluta hankalia metsiä, varsinkin hakkuualueita.....
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kyllä tuo sähköinen toimii erittäin hyvin metsässä. Auttaa just sen verran että pyörä ei tunnu niin raskaalta kuin mitä se on. Kaikessa on järkeä jos se on harrastus tai siitä tykkää itse.
    Itse en haluais käyttää tuota sähkö-ominaisuutta metsässä, vaan se ois just hyötyliikuntaan työmatkoille etc. ja pitkänmatkan seikkailuihin. Voi olla sit et se sähkö jäis nii vähäselle käytölle et se ois sit vaa turhana painona se ylimääräne sähköhärpätys siinä turhana menemässä rikki :P

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Läskipyörä on hyvä yleiskalu metsässä liikkumiseen, menee hankalistakin paikoista ilman vaikeuksia ja toimii umpilumisilla keleillä. Pohjoisessa käytin yleispyöränä, siellä kun oli ylenmäärin pakkaslunta kaikkialla puolen vuoden ajan ilman taukoja. Etelässä cyclocrossari otti sitten yleipyörän paikan, läskipyörällä on kiva ajella märällä ja koluta hankalia metsiä, varsinkin hakkuualueita.....
    Pohjoseen just tätä kattelen, loppuu vaa mielikuvitus kesken et mistä minkä sitä viittis ostaa kun sen pitäs tehä vähä kaikkea ja silti kestää ne pari vuotta moitteetta :P

Määritä vaikka budjetti ensin, parasta ei kannata kysellä jos ei ole tonneja tarkoitus sijoittaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Määritä vaikka budjetti ensin, parasta ei kannata kysellä jos ei ole tonneja tarkoitus sijoittaa...
    Jep tosiaa... varmaan 1000-1500 paikkeilla löytys budjetti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mroaac Katso viesti
    Jep tosiaa... varmaan 1000-1500 paikkeilla löytys budjetti.
    Pari viikkoa sitten ostin suomen urheilupyörältä Kona wo 2021 läskin.
    Maanantai iltana tilasin, keskiviikko aamuna kävin hakemassa matkahuollosta.
    Nyt kilometrejä takana noin 100, josta suurin osa polkuja, kivikkoa, juurakkoa, olen myös hyppyyttänyt ja keulinut joten kovaa ajoa pyörä saanut.. Moitteetta toiminut toistaiseksi.
    Hintaa oli 1399e + polkimet + 25e rahti.

Minkä ostit? Ja mikä oli päällimmäine syy siihe ettei pelkkä läski riittänykkää
    Edit: Ymmärrän kyllä mistä yskä tulee. Yritän itte vaa sumplia parhaani mukaan sen oikean jota kehtais ees vähän aikaa kutsua jokapaikanhöyläks :P
    Läski ei ole kovin mukava asfalttityömatkoilla (paitsi talvella) ja maantie/gravelajossa. Sitten taas kunnon juurakko/kivikkopolulla ei ainakaan ilman joustoa oleva läski ole ihan omimmillaan ja tuota polkua on lähialueet täynnä. Pohjoisessa ja lapissa läski varmasti monipuolisempi vaihtoehto, lapin reissuja varten itsekin osittain tuon hankin. Ja Felt DD30 on pyörä.

Riippuu ihan renkaista. Kyllä se jumbo jimeillä menee asfaltillaki lujempaa ku mummopyörät

^^Läski on jack-of-all-trades: toimii joka paikassa, loistaa vain määrätyillä keleillä / määrätyssä maastossa. Itse olen heittänyt täysjäykällä läskillä satasen lenkkejä, ajanut Sipoonkorvessa juurakkohelvetissä, nauttinut Helsingin keskustassa ja Suomenlinnassa. Lumella, pehmeässä hiekassa, asfaltilla, soralla... silti jos enskarymistelyä haluaa, niin täpäri. Jos haluaa oikeasti nauttia soratieajelusta, graveli. Jne. Mutta jos yksi pyörä pitäisi olla, jolla voi ajaa umpimetsässä, kelvillä ja kaupungissa, niin läski.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Riippuu ihan renkaista. Kyllä se jumbo jimeillä menee asfaltillaki lujempaa ku mummopyörät
    Sunnuntaina Vantaanjokea ylöspäin ajaessa ohi meni letka cycloilla/graveleilla/yms. Roikuin vajaan kilometrin verran aurinkokannella 28-30 km/h nopeutta... alla 4" JJ:t n. 1 bar paineilla.

Joo ajaahan sillä ihan hyvin, mutta on se aikalailla kivempi ajaa asfalttia/gravelia alle 10kg siihen tarkoitetulla pyörällä.

Itse olen huomannut kaikissa harrastuksissa saman. Aluksi etsitään vaihtoehtoa joka sopii kaikkeen ja lopulta ostetaan useampi eri tarkoitukseen (perhokalastus, valokuvaus jne...). Jos malttaa pysyä poissa syvästä päädystä niin voi sillä yhdelläkin pärjätä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^^Läski on jack-of-all-trades: toimii joka paikassa, loistaa vain määrätyillä keleillä / määrätyssä maastossa. Itse olen heittänyt täysjäykällä läskillä satasen lenkkejä, ajanut Sipoonkorvessa juurakkohelvetissä, nauttinut Helsingin keskustassa ja Suomenlinnassa. Lumella, pehmeässä hiekassa, asfaltilla, soralla... silti jos enskarymistelyä haluaa, niin täpäri. Jos haluaa oikeasti nauttia soratieajelusta, graveli. Jne. Mutta jos yksi pyörä pitäisi olla, jolla voi ajaa umpimetsässä, kelvillä ja kaupungissa, niin läski.
    Näin mäki vähä funtsin. Noita mahottomia reittejä on itelläki tullu vedettyä ties minkälaisilla mummopyörän ränkkänöillä, nih tää läski ois nyt se one up et voi kokeilla miten kivaa se on sit rälläillä mettässä ja lumella

Läski ei ole kovin mukava asfalttityömatkoilla (paitsi talvella) ja maantie/gravelajossa. Sitten taas kunnon juurakko/kivikkopolulla ei ainakaan ilman joustoa oleva läski ole ihan omimmillaan ja tuota polkua on lähialueet täynnä. Pohjoisessa ja lapissa läski varmasti monipuolisempi vaihtoehto, lapin reissuja varten itsekin osittain tuon hankin. Ja Felt DD30 on pyörä.
    Näinpä! Tää on nyt vähä tämmöne et ku satsaan kunnon pyörään läski tuolla pohjosessa on varmaan aika rautanen monipuoliseksi vaihtoehoks. Jostakiha se harrastus pitää alottaa :P. Vilasen ton Feltin. Ei oo tuollasta ehotusta tullu vielä tältä foorumilta luettuakaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Konaloinen Katso viesti
    Pari viikkoa sitten ostin suomen urheilupyörältä Kona wo 2021 läskin.
    Maanantai iltana tilasin, keskiviikko aamuna kävin hakemassa matkahuollosta.
    Nyt kilometrejä takana noin 100, josta suurin osa polkuja, kivikkoa, juurakkoa, olen myös hyppyyttänyt ja keulinut joten kovaa ajoa pyörä saanut.. Moitteetta toiminut toistaiseksi.
    Hintaa oli 1399e + polkimet + 25e rahti.
    Hei onnea uuden pyörän puolesta! Tuo Kona on tullu moneen otteeseen täl foorumil vastaa ja oon saanu sellasen kuvan et on menevä ja kestävä menopeli. Laitoin muistiin ton Kona Wo:n, tällä hetkellä niitä ei ollu nii kai ne on haluttujaki

Mitä mieltä oot ton vaihteista tähän mennessä?

Kiitos ehotuksista tähän mennessä!

Itse kierrän yhä läskit kaukaa, ei vain ollut juttuni mutta jos nyt olisin kysyjän tilanteessa niin suuntaisin katseen johonkin plussa kokoiseen, mielestäni paljon parempi yleispyöränä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itse kierrän yhä läskit kaukaa, ei vain ollut juttuni mutta jos nyt olisin kysyjän tilanteessa niin suuntaisin katseen johonkin plussa kokoiseen, mielestäni paljon parempi yleispyöränä...
    Tollasel plussa kokosella liikun tällä hetkellä ja toimii kyl hyvin yleispyöränä, mut metsäpoluilla tahtoo vastustaa ja sehä vaa ruokkii lisää tätä läskipyöräkuumetta

No jos ei läskillä pärjää juurakossa niin sit ei pärjää millään.

Kyllä läskillä hoitaa kaikki ajot jos ei ole kiire. Ja jos haluaa mahdollisimman vähän huoltokohteita niin täysjäykkänä. Mielellään mahdollisimman kevyt ja mahdollisimman laajalla välityksellä. Tubeless ihan ehdoton joten tubeless ready kiekot on hyvä olla. Tohon budjettiin jos uutta haluaa niin silverbackit verkkokaupasta kannattaa katsoa kans. Ja käytettynä voi löytyä kuiturunkoistakin tolla rahalla

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Joo ajaahan sillä ihan hyvin, mutta on se aikalailla kivempi ajaa asfalttia/gravelia alle 10kg siihen tarkoitetulla pyörällä.
    No, mun läski painaa ajokuntoisena 12kg ja läskitäpäri 15kg... Mutta siis totta kai gravelia on kivempi ajaa gravelilla. Toisaalta aika nopeasti, jos soralta poikkeaa, tulee maastoa, jossa ei sillä pärjää. Läskillä kun ajaa, ei ole maastoa tai pinnoitetta, johon sillä ei voi mennä tai missä sillä ei voi ajaa. Kuten sanoin, läski on kompromissi, joka aidosti loistaa vain kun on hankikanto.

Mä kasvattaisin budjettia ja kaupasta Trek Farley 9.6.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä kasvattaisin budjettia ja kaupasta Trek Farley 9.6.
    Juuh... siinäpä oiski pyörä :P

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti

Kyllä läskillä hoitaa kaikki ajot jos ei ole kiire. Ja jos haluaa mahdollisimman vähän huoltokohteita niin täysjäykkänä. Mielellään mahdollisimman kevyt ja mahdollisimman laajalla välityksellä. Tubeless ihan ehdoton joten tubeless ready kiekot on hyvä olla. Tohon budjettiin jos uutta haluaa niin silverbackit verkkokaupasta kannattaa katsoa kans. Ja käytettynä voi löytyä kuiturunkoistakin tolla rahalla

Kärsiikö läskissä sit nopeus vai mitenkä? Onha se painavampi mut mite hirveenä se sit rajottaa jos ois tyyliin 5-7 kilon ero nykyseen?

eikait sulla sentää 8kg:n pyörää ole?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    eikait sulla sentää 8kg:n pyörää ole?
    veikkauksena 12-13

Mitä mieltä oot ton vaihteista tähän mennessä?
    Deore vaihtaja on ainakin parasta millä olen itse ajanut, mutta minulla ei ole kovin laajaa kokemusta maastopyöristä

Pärjää varmaan, jos ei ole kiire kuten sanoit. Mutta kun vauhti on vienyt mennessään ja tuollainen pahempi juurakko on aikamoista ryskettä jäykällä läskillä vs. täysjousto. Välillä voi sitten käydä hitaampia fiilistelylenkkejä ajamassa läskillä.

Juuh... siinäpä oiski pyörä

Kärsiikö läskissä sit nopeus vai mitenkä? Onha se painavampi mut mite hirveenä se sit rajottaa jos ois tyyliin 5-7 kilon ero nykyseen?
    Jäykkä läski alkaa pomppimaan jos vauhti kasvaa, tarkoitan siis vaikka vähän ryppysempää polkua ajaessa. Ja käyhän se käsille ja niskalle.

Ja tietysti sillä tulee se "max" vauhtikin vastaan myös soratiellä koska ilmanvastus.

Painohan ei juuri vauhtia itsessään rajoita, ylämäessä ja teknisissä paikoissa sen huomaa. Alumiinisenkin läskin saa 12-13kilon väliin.

Croc/augment fat carboneita kannattaa myös kytätä käytettyinä, on hyvä pyörä ja niitä ei ole hinnat alkaen osilla valmistettukkaan.

Mäkin luulin että läskistä saa yleispyörän. Kaksi sellaista omistinkin; Spessun Fatboyn ja Pole Taigan.

Pole Taiga kuitukiekoilla ja 4" ohkasilla Jumbo Jimeillä oli aika hyvä kyllä.
    Itse tulin kyllä siihen tulokseen että toimivaa yleispyörää ei ole, eikä läskistäkään sellaista saa.

Jos useampaa erilaista ajoa on tarkoitus harrastaa vähänkään totisemmin ja nautiskellen, on edessä useamman pyörän hankinta.

Jäykkä läski alkaa pomppimaan jos vauhti kasvaa, tarkoitan siis vaikka vähän ryppysempää polkua ajaessa. Ja käyhän se käsille ja niskalle.

Tämä.

EDIT: Täysjousto sähköläski vois toki olla kova sana. Itse kannatan luomupyöräilyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mäkin luulin että läskistä saa yleispyörän. Kaksi sellaista omistinkin; Spessun Fatboyn ja Pole Taigan.

Pole Taiga kuitukiekoilla ja 4" ohkasilla Jumbo Jimeillä oli aika hyvä kyllä.
    Itse tulin kyllä siihen tulokseen että toimivaa yleispyörää ei ole, eikä läskistäkään sellaista saa.

Jos useampaa erilaista ajoa on tarkoitus harrastaa vähänkään totisemmin ja nautiskellen, on edessä useamman pyörän hankinta.

Tämä.

EDIT: Täysjousto sähköläski vois toki olla kova sana. Itse kannatan luomupyöräilyä.
    Toi Polen Taiga on pinttynyt itselläkin mieleen mieluisena, hinta on vaa aika irvistyttävä. Mitä enemmän tässä tätä läskipyörä asiaa on pureskellu nii on tullut ilmeiseksi etten sitä yleispyöräksi välttämättä haluakkaan, vaan sohlaan nykysellä yleiset ja hankin ton läskin mettäajoon nii pysyy harraste mielekkäänä.

Hieman on viisauski päässyt tarttumaan, oon saanu sellasen kuvan et Jumbo Jimin renkaan on yleisesti ottaen hyvät. Mitähän muita renkaita ois hyvä kattoa tohon läskiin?
    Vaihteistoksi ois kiva saada jotai Deorea tai sramia kun ovat kavereilla kestäneet pitempiaikaista käyttöä.

Olen itsekin sitä mieltä että metsässä mennään hiellä eikä sähköllä, ja pikkuhiljaa alkanut luopuun ajatuksesta edes harkita sähköistä .

Salaa tässä toivon että tulis joku mahoton läskipyörä kamppanja alen josta voisin hyvällä omallatunnolla ostaa tyyliin Whiteä, Konaa, Feltin, tms. muuta aloittelevan tason semihyvää läskiä...

Edit: Tää läskipyörä kohtaa tarpeensa mun käytössä siinä vaiheessa kun voin sen mettään viedä, ja talvella pääsee töihin liikoja murehtimatta lumesta tai reitistä.

Toi Polen Taiga on pinttynyt itselläkin mieleen mieluisena, hinta on vaa aika irvistyttävä.
    Huonoilla vehkeillä ei kannata harrastaa mitään, siitä ei jää kuin paha maku suuhun.
    Uskoisin että Kona/Trek-akselilta löytyy hyvää hinta-/laatusuhdetta kyllä.

Hieman on viisauski päässyt tarttumaan, oon saanu sellasen kuvan et Jumbo Jimin renkaan on yleisesti ottaen hyvät. Mitähän muita renkaita ois hyvä kattoa tohon läskiin?
    Jumbo Jim ei ole oikein omimmillaan kun on rasvaista (mutaa, tietyt lumet). Silloin kaipaa ainakin eteen Surly Bud:ia. JJ liukastelee vähän liikaa sivusuunnassa minun makuuni. JJ menee vielä jos on enemmän pakkasta, mutta nollakeleillä siihen ei ole luottoa ainakaan mutkissa.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 28.05.2020, 12.48
  2. Kuoritakki monipuoliseen käyttöön
    By lari in forum Varusteet
    Vastaukset: 44
    Viimeinen viesti: 17.10.2018, 22.21
  3. Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 30.03.2014, 16.02

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt