GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 4 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 640

Aihe: Lihaskunto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Olisi varmasti hyvä tehdä jotain peruskestävyyttä rakentavaa. Pitäisi keksiä semmonen pk liikkumismuoto mistä nauttii, urheilemaan aloin vaan siksi että jotkut lajit on hauskoja. Kesäisin tekisi mieli ajaa enemmän ja pidempiä lenkkejä mutta kunto kyllä rajoittaa sitä ja joutuu ihan selvästi lepäämään välillä. Maastopyöräillessä tuntuu että on täysin mahdotonta tehdä mitään peruskuntolenkkiä kun on niin jyrkkiä mäkiä, väkisin nousee sykkeet tappiin. Tietysti jos taluttaisi rauhakseen kaikki isot ylämäet, siinäkin vaan tuntuu että menee treeniä "hukkaan" kun voisi kehittää jalkoja runttaamalla ylämäkeen. Mutta sitten ei jaksa ajaa loppulenkistä ja sykkeet taas nousee.

Asfalttipyöräilystä en ole kiinnostunut yhtään enkä kyllä juoksustakaan, joskus olen couch25k ohjelman tehnyt missä opetellaan juoksemaan puoli tuntia ja se oli melko maksimit mitä riittää mielenkiintoa, sekin yleensä jossain hiekkatiellä/polulla.
    Maastopyöräily on itselle aika pitkälti intervallitreeniä, jota en tee koskaan sykkeen mukaan. Maasto määrittää vastuksen ja sen mukaan sitten mennään sellaisella vauhdilla kuin tilanteeseen sopii (niin kovaa kuin jaksaa tai uskaltaa ). Juoksussa on paljon helpompi kontrolloida vauhdilla sykettä ja maantiepyöräilyssä vielä helpompi. Yllä mainitussa soudussa tuo onnistuu myös hyvin, mutta omaan makuun aika tylsää.

Anyways, jos haluaa jaksaa ajaa pidempiä lenkkiä, niin pohjakuntoa vaan treenaamaan. Itselle oli vuosia sitten ihan helvetin vaikeaa opetella juoksemaan hitaampaa, jotta pystyi pitämään sykkeen riittävän alhaalla. Sitten, kun sitä teki riittävän pitkään, niin hitaista lenkeistä oppi ihan nauttimaan oli keli mikä tahansa. Eli vähän vaatii alussa päättäväisyyttä ja itsensä motivoimista.

Mä ajan siirtymät (0-40km) yleensä fillarilla, jos vaan aikaa riittää. Joku metsälenkki on vaikka 6km päässä, niin siitä saa jo ihan hyvän 20min lämmittelyn. Sitten rypee maastossa sen mitä haluaa ja takaisin kotio siirtymineen saa vielä jäähdyttelyn perään. Harvoin lenkit jää alle kahden tunnin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Niin se on, ei vaan riitä mielenkiinto. Varmaan joku adhd. No todennäköisimmin sitä jaksaa tehdä maastopyöräillessä kun siitä muutenkin tykkää, pitää vaan opetella himmaamaan tarpeeksi osalla lenkeistä ja tehdä niistä pidempiä.

Ei minulla mitään muuta syytä ole kuin että ei riitä mielenkiintoa kun on kalenteri muutenkin täynnä. Varmasti saisi yhden pk treenin viikkoon kun ottaisi asiaksi sellaisen tehdä. En tiedä riittääkö, tuskin optimituloksiin mutta varmaan parempi kun ei ollenkaan. Salitreenistä en ainakaan luovu, se on se pohja ja maasturilla ajo on tullut siihen aerobiseksi hauskaksi lajiksi kylkeen. Punttailu kyllä kesäisin vähenee mutta pari kertaa viikossa tulee vähintään käytyä yleensä.

Pitäisi löytää tästä kultainen keskitie että voi nauttia joka harrasteesta, mielestäni moni pyöräilijä laiminlyö yleistä lihaskuntoa liian paljon mutta samoin minä laiminlöin peruskuntoa ja se on surkea. Onneks vielä ehtii parantaa.
    Tee just sitä mikä tuntuu hyvältä, mutta kyllähän se kestävyys paranee tuolla maastopyörälläkin. Mietin vaan, että kyllähän maastopyöräilykausi kestää yleensä maaliskuusta joulukuuhun (etelässä ainakin). Viime talvena pystyi ilman nastoja ajamaan myös tammi- helmikuussakin satunnaisesti. Valot toki ehkä tarvii, mutta esim. marras-joulukuussa käy yhden lenkin viikossa vaikka viikonloppuna. Tällöin sinulla jäisi vain pari, kolme kuukautta ilman kestävyystreeniä, jolloin kesällä kulkee aivan eri tavalla.

Heitän vielä lisäksi yhden ajatuksen, joka on kokeilemisen arvoinen. Itse hyödynnän tätä talvikaudella. Punttitreenin jälkeen menet kuntopyörälle, otat tabletin ja laitat Netflix:stä sarjan päälle. Lisäksi väännät pyörän vastuksen niin pieneksi, ettei hengästytä yhtään. Kohta huomaat, että olet polkenut 30-45min lähes huomaamatta ja saanut samalla hyvän kestävyystreenin. Huomaa, että puntin jälkeen ei tarvii niin pitkää pk harjoitusta koska lihakset on jo ”esiväsytetty”. Lisävinkki vielä: jos perse puutuu kuntopyörällä 15 min kohdalla, vaihdat 10minuutiksi viereiseen aerobiseen laitteeseen (crosstrainer, juoksumatto tms) ja sitten taas takas vaikka kuntopyörän selkään tai vaihdat eri laitteita 10min välein. Harmittaa kun soutuvehkeessä ei ole tabletille kunnon paikkaa Joskus on minulle käynyt jopa niin, että olen suunnitellut punttitreenin, mutta salille tullessa ei oikein huvittanutkaan ja reilu tunti kuluikin katsellen sarjoja/leffaa. Suosittelen myös tällä menetelmällä valioliigan/formuloiden/jääkiekon jne. katsomista, kun kotona sitä ei yleensä saa rauhassa tehdä. Kokeile muutaman kerran!

Lihaskuntoon liittyen; olen nyt kahdesti kokeillut joogaa ja tulee varmasti jäämään mukaan harjoitteluun.
    Ensituntuma on että luultavasti oiva lisä voimaharjoitteluun sekä maantiepyöräilyyn.

Todella positiiviset fiilikset jäi

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Olen maaliskuun jälkeen pyöräillyt yli 2000km maastossa, 75% sähkötäpärillä. Salilla käynyt noin 2x viikkoon tekemässä simppeliä ylläpitävää penkki, kyykky, leuat, vatsat treeniä. Nyt aloitin pitkästä aikaa tekemään 531-ohjelmaa ja aloitus oli aika mielenkiintoinen. Puolen vuoden aikana pystypunnerrustulokset tippunut reilusti, mutta mavessa tuli heti uusi ennätys (samalla painolla millä aikaisemmin mennyt 7x meni nyt 9x). Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Jos tietyt lihakset pysyvät yllä tai jopa kehittyvät noin hyvin pyöräilyssä, niin pitänee seuraavalle kesäkaudelle muuttaa enemmän yläkroppapainotteiseksi treeniä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Olen maaliskuun jälkeen pyöräillyt yli 2000km maastossa, 75% sähkötäpärillä. Salilla käynyt noin 2x viikkoon tekemässä simppeliä ylläpitävää penkki, kyykky, leuat, vatsat treeniä. Nyt aloitin pitkästä aikaa tekemään 531-ohjelmaa ja aloitus oli aika mielenkiintoinen. Puolen vuoden aikana pystypunnerrustulokset tippunut reilusti, mutta mavessa tuli heti uusi ennätys (samalla painolla millä aikaisemmin mennyt 7x meni nyt 9x). Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Jos tietyt lihakset pysyvät yllä tai jopa kehittyvät noin hyvin pyöräilyssä, niin pitänee seuraavalle kesäkaudelle muuttaa enemmän yläkroppapainotteiseksi treeniä.
    Itsellä menee yläkroppa jumiin pyöräilystä. Kun pyöräilee paljon, niin sali ylä/keskivartalopainotteista. Vuoro viikoin kyykky/mave. 2 krt on maksimi mitä pystyy salilla käymään. Aika usein jää yhteen ja ja pidän ekstra vapaa päivän.

Eilen kävin pitkästä aikaa kunnolla salilla, oli kesätaukoa. Keskityin ajamiseen.
    Kyykyssä taidan pitäytyä nopeuskyykyssä, sopii ehkä parhaiten tukemaan pyöräilyä eikä vedä reisiä tukkoon.
    Tuntui melko hyvältä eilen.
    Pitkät kyykkysetit ei sovi pyöräilyn kanssa alkuunkaan, ainakaan mulle. Nopeusvoima tuntuu toimivan. 3-5x3-setit aika hyviä.

Eikä tässä muutenkaan ehken ehdi kuin kerran, max 2 viikossa käydä salilla jos meinaa keskittyä kuntopohjan rakentamiseen trainerilla ens talvena.
    Ylläpitoa perusliikkeillä: mave, penkki, kyykky, voimapyörä. Lisäpainodippiä ja -leukaa silloin kun ehtii.
    Nekin kaikki voimapuolen treeninä: setit luokkaa 3-4x3-6.

Sinänsä harmi ja hankalaa kun kaikkia hyviä liikkeitä vaan ei saa ympättyä mukaan, jos treenin meinaa pitää edes jotakuinkin järkevän mittaisena. Eilen aikaa kului 1h25min vaikka tein penkin ja voimapyörän superina. Mikä ei muuten toimi, huomasin. Liikkeet syövät toistensa tehon liiaksi.
    2-3krt/vko treenatessa saa jo kivasti liikkeitä mukaan.
    Pystäri ja Pendlay-soutu on omia suosikkeja maven ohella, niitä on vähän ikävä.

Päälle joogaa aina kun ehtii niin pysyy kroppa edes jonkinmoisessa kunnossa.

^Kyykkääminen/mave tuntuu olevan liian raskasta ainakin meikäläisellä silloin kun pyöräilen paljon, etureidet saa niin paljon rasitusta pyöräillessä. Pakarat, takareidet ja lonkan koukistajat on heikommat kuin etureidet, varsinkin istumatyöläisellä, ja olen salilla treenannut pääasiassa niitä jalkatreeninä. Tässä on kaksi linkkiä liikkeisiin joihin olen tykästynyt, tuntuu siltä että olen saanut niiden avulla paremmin aktivoitua näitä heikompia lihaksia pyöräillessä.

Pakara ja takareisi alataljassa
    https://www.youtube.com/watch?v=gLT-XBCIKzc

Lonkankoukistaja alataljassa
    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=bquOwIQFxE8

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    ^Kyykkääminen/mave tuntuu olevan liian raskasta ainakin meikäläisellä silloin kun pyöräilen paljon, etureidet saa niin paljon rasitusta pyöräillessä. Pakarat, takareidet ja lonkan koukistajat on heikommat kuin etureidet, varsinkin istumatyöläisellä, ja olen salilla treenannut pääasiassa niitä jalkatreeninä. Tässä on kaksi linkkiä liikkeisiin joihin olen tykästynyt, tuntuu siltä että olen saanut niiden avulla paremmin aktivoitua näitä heikompia lihaksia pyöräillessä.

Pakara ja takareisi alataljassa
    https://www.youtube.com/watch?v=gLT-XBCIKzc

Lonkankoukistaja alataljassa
    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=bquOwIQFxE8
    Herää kysymys, millasilla sykkeillä Ja kadensseilla ajelet pyörälenkit? Jos kevyet lenkit on kevyitä ja kadenssi riittävän korkealla (vääntömomentin keventäminen), niin ei pitäisi kyllä salilla vaikuttaa. Toki kevyessäkin jos määrää on liikaa kuntoon nähden, alkaa sekin vaikuttaa salityöskentelyyn negatiivisesti.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

^Tasamaalla kun pyöräilen niin kadenssi on 80-90 ja sykkeet ja watit aerobisella alueella. Ongelma tai ennemminkin haaste on mäet, joita mun vakioreiteillä on aika paljon ja jotka rasittaa jalkoja, pitäähän ne mennä ajamalla ylös vaikka watit niissä menee lähelle anaerobista kynnystä.

^Tasamaalla kun pyöräilen niin kadenssi on 80-90 ja sykkeet ja watit aerobisella alueella. Ongelma tai ennemminkin haaste on mäet, joita mun vakioreiteillä on aika paljon ja jotka rasittaa jalkoja, pitäähän ne mennä ajamalla ylös vaikka watit niissä menee lähelle anaerobista kynnystä.
    Mites sykkeet, ehtiikö nekin karata? Ne mäet pitää myös ajaa aerobisen kynnyksen sisällä, jos vaan mahdollista, jos haluaa oikeaoppisesti ajaa PitkääKevyttä. Itellä putoaa nopeudet hitaimmillaan 5kmh mäissä ihan esimerkkinä. PK lenkit ei saisi kuluttaa tehokapasiteettia Intervalli/voimaharjoittelulta. PK lenkkien tarkoitus on kehittää kehon kardiovaskulaarista järjestelmää, ei voima ominaisuuksia.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

^Pitäisi varmaan ajaa mäet hitaammin ja pienemmillä sykkeillä, jos haluaisi oikeaoppisesti treenata pyöräilyä. Maltti ei vaan aina riitä siihen, sekin on omanlaisensa nautinto kun saa nousuissa sykkeen kohoamaan ja jalat hieman hapottamaan.

^Pitäisi varmaan ajaa mäet hitaammin ja pienemmillä sykkeillä, jos haluaisi oikeaoppisesti treenata pyöräilyä. Maltti ei vaan aina riitä siihen, sekin on omanlaisensa nautinto kun saa nousuissa sykkeen kohoamaan ja jalat hieman hapottamaan.
    Ota noi lenkit erikseen, silloin, kun ne ei haittaa punttailua

Kokeile mussuttaa/juoda pidemmillä pk-lenkeilläkin 60-90g hiilaria per tunti ja katso auttaako palautumiseen.

tempokisu Guest
    No nimenomaan mäet - erityisesti ylämäet - pitää ajaa reippaasti. Kisa-aikana ei tullut kokemusta hapottamisesta eikä kramppaamisesta, mutta sen jälkeen kyllä.
    Hapottamisen estoon auttaa "karbonaatti" - eli vähän ruokasoodaa sekoitettuna pieneen määrään vettä ennen lenkkiä ( kisaa). Ei hapota.

Mutta kun tuossa ajelee niin edelleen ylämäet tuntuu edelleen olevan mun juttu. Jos joku on peesisstä tai edellä niin ylämäessä se jää, tai menen ohitte.

^Olen käyttänyt Dexalin elektrolyyttitabletteja vedessä lenkillä ja huomannut että se on auttanut varsinkin kramppaamiseen. Siinä näyttäisi olevan karbonaattia:

Ainesosat:
    Sitruunahappo, natriumvetykarbonaatti, kalsiumkarbonaatti, magnesiumkarbonaatti, täyteaine (sorbitoli), kaliumvetykarbonaatti, kaliumkloridi, luontainen aromi, natriumkloridi, maissitärkkelys, punajuurimehujauhe, makeutusaine (sukraloosi), maltodekstriini, väri (riboflaviini).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Kokeile mussuttaa/juoda pidemmillä pk-lenkeilläkin 60-90g hiilaria per tunti ja katso auttaako palautumiseen.
    Viime lauantaina Lohjanjärven ympäriajossa 70 km söin 3 banaania ja pullan kun oli taukopaikoilla tarjolla, ja lisäksi 2 geeliä ja urheilujuomaa. Ja itseasiassa palautuminen on tuntunut olevan nopeampaa kuin aikaisemmin.

^Olen käyttänyt Dexalin elektrolyyttitabletteja vedessä lenkillä ja huomannut että se on auttanut varsinkin kramppaamiseen. Siinä näyttäisi olevan karbonaattia:

Ainesosat:
    Sitruunahappo, natriumvetykarbonaatti, kalsiumkarbonaatti, magnesiumkarbonaatti, täyteaine (sorbitoli), kaliumvetykarbonaatti, kaliumkloridi, luontainen aromi, natriumkloridi, maissitärkkelys, punajuurimehujauhe, makeutusaine (sukraloosi), maltodekstriini, väri (riboflaviini).
    Taitaa kuitenkin olla niin, että -hydroksidit imeytyvät elimistöön paremmin kuin kabonaatit, jotka ovat hydroksideja halvempia ja siksi niitä tungetaan joka paikkaan hydroksidien sijaan. Magnesiumi imeytyy parhaisen sitraattina, mutta en ole löytänyt tabletteja, joissa olisi näitä hydraatteja ja sitraatteja. Sitraatti on sitruunahappoa, joka voi taas vaikuttaa raudan imeytymiseen.
    Ps. löytyi Puhdistamon magnesium jossa on kolmeen erilaiseen happoon yhdistettyä magnesiumia. Kallista, mutta voi olla parasta. Pitää kokeilla. https://minska.fi/kauppa/puhdistamo-...caAmXREALw_wcB
    Jos et aja et voi ottaa!

^Jos ajatellaan ihan kemialliselta kannalta niin natriumin, kaliumin ja kalsium hydroksidit on voimakkaita emäksiä ja syövyttäviä aineita, joten niitähän ei pidä suuhunsa eikä urheilujuomaan laittaa.

Magnesiumhydroksidi on niukkaliukoinen veteen ja muodostaa lopulta magnesiumkarbonaattia ilman hiilidioksidin kanssa: Mg(OH)2 + CO2 → MgCO3 + H2O

Joten kannattaa nyt vaan luottaa Dexalin tuotteeseen eikä ainakaan lähteä omin päin lisäämään alkalimetallien hydroksideja juomaan.

^Jos ajatellaan ihan kemialliselta kannalta niin natriumin, kaliumin ja kalsium hydroksidit on voimakkaita emäksiä ja syövyttäviä aineita, joten niitähän ei pidä suuhunsa eikä urheilujuomaan laittaa.

Magnesiumhydroksidi on niukkaliukoinen veteen ja muodostaa lopulta magnesiumkarbonaattia ilman hiilidioksidin kanssa: Mg(OH)2 + CO2 → MgCO3 + H2O

Joten kannattaa nyt vaan luottaa Dexalin tuotteeseen eikä ainakaan lähteä omin päin lisäämään alkalimetallien hydroksideja juomaan.
    Joo näyttää siltä, että hydroksidit eivät ole karbonaatteja parempi vaihtoehto, vaikka jostain näin olen lukenut. Happojen kanssa magnesium imeytyy paremmin. Omenahappo(malaatti) on kuitenkin sitraattia parempi vaihtoehto. Sitraattia olen kuitenkin syönyt ja sitä näyttää olevan Diasporlar poretableteissa. Joten ensin käytän ne pari tuubia, joita minulla Dexalia vielä on ja sitten vaihdan tuohon Diaspolariin. https://www.apteekkini.fi/MAGNESIUM-...PORETABL-250MG
    Jos et aja et voi ottaa!

tempokisu Guest
    nämäKIN näyttää sitten olevan perskohtaisia asioita. Minulla vain ja ainoastaan valmiste nimeltä Magnex toimii - ja sekin sitten suoliston toiminnan kannalta.
    Ja magnesiumia ei kannata apteekista kalliilla ostaa ( kuten ei mitään muutakaan jos saa toisaalta) mä olen S-marketista/Prismasta ostanu.
    Apteekin 1,9mg melatoniini 100kpl - 25euroa vs. S-marketin 1,9mg melatoniini 90kpl - 9euroa ( pyöristin ysiviissenttiset) mutta hintaero on huomattava.

Joka tapauksessa, mulla on ihan tuloksellista todistetta että karbonaatti on toiminu. Aika harvoin mä tempossa toiseksi jäin ( jäin kyllä ja perhana on jääny harmittamaan...)

Aika hyvällä mallilla tuntuu täällä olevan lihaskuntoharjoittelu porukalla kun olennaisinta on näköjään keskustella siitä, pitäisikö treenin tueksi napaansa vetää hydroksideja vai karbonaatteja vai peräti molempia...?

Keskustelun aloittaja kuitenkin taisi kysyä jotain siihen suuntaan, että minkälaista lihaskuntoharjoittelua porukka tekee / kannattaisi pyöräilyn tueksi tehdä?

Riippuu kai kuinka kovaa kukin treenaa? Itse pärjään ihan vedellä ja kotiruualla. Pidemmille lenkeille joskus hiilaria mukaan. Osmopure on aika hyvä siihen.
    Voimaharjoittelun jälkeen EAA:n nautin kyllä. Joskus pyörälenkinkin jälkeen jos ollu kovempia vetoja.

Kunnon perusruokaa ei voita kyllä mikään.

Kestävyyslajin tukiharjoitteluna (=päälajin ehdoilla) tehtävästä max. pari kertaa viikossa toistuvasta lihaskuntoharjoittelusta palautumiseen ei tarvitse päätään vaivata ravinnon aminohappokoostumuksella tms. lillukanvarsilla. Jos siis muuten syö niinkuin pitää eli monipuolisesti ja ennen kaikkea riittävästi.

Jos taas em.treeni on väärin ajoitettua tai väärin mitoitettua (=liian kuormittavaa), ei sen haitallisia vaikutuksia myöskään kabonaateilla ehkäistä.

Älyttömyyksien välttämisellä pääsee jo aika pitkälle niin treeni kuin ravintopuolellakin.

Aika absurdia läppää. Laktaattien kertymisen voi estää ruokasoodalla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mites sykkeet, ehtiikö nekin karata? Ne mäet pitää myös ajaa aerobisen kynnyksen sisällä, jos vaan mahdollista, jos haluaa oikeaoppisesti ajaa PitkääKevyttä. Itellä putoaa nopeudet hitaimmillaan 5kmh mäissä ihan esimerkkinä. PK lenkit ei saisi kuluttaa tehokapasiteettia Intervalli/voimaharjoittelulta. PK lenkkien tarkoitus on kehittää kehon kardiovaskulaarista järjestelmää, ei voima ominaisuuksia.
    Itselläni painonnosto ja voimaharjoittelu on ollut se ykkösjuttu ja pyöräilyä koitan säätää niin, että se tukisi voimaharjoittelua tai ainakin haittaisi sitä mahdollisimman vähän. Tuossa 2019 keväällä työmatka kasvoi päivittäisestä 15 kilometrista 30 kilometriin. Kesälomatauon jälkeen eivät voimatasot lähteneetkään normaalisti nousuun, vaan junnasin viikkoja paikoillaan. Työmatkat tuli tässä vaiheessa vielä vedettyä aikas reippaasti segmenttiennätyksiä jahdaten ja työmatkatempoillen. Hommasin ranteeseen urheilukellon ja säädin sen niin, että kello alkaa täristä yli 125 sykkeillä. Kyllähän se alkuun ylämäissä tarkoitti sitä, että jopoteinit vetivät ohi rööki huulessa. Matalien sykkeiden vauhti siitä kyllä aika nopeasti kasvaa ja nykyään ylämäkeen pystyy jo vähäsen runttaamaankin ilman että syke karkaa. Koko talven vedin työmatkat tällaista hidasta peekoota ja keväällä aloin puntilla hätyytellä jo kaikkien aikojen ennätyksiä. No sitten tuli korona ja ihmiskoe jäi kesken. Työmatkan puutetta olen nyt kompensoinut pidemmillä fillarilenkeillä ja puntti on muuttunut fiiliksen mukaan höntsäilyksi, kun ei ole kisoja tiedossa.

Sinänsä mielenkiintoisesti kellon mukaan olin kai paremmassa aerobisessa kunnossa tuolla peräsuoli pitkällä -tyylillä, sykevälivaihtelut reilusti yli 100 ja vo2max kellon (polar) testin mukaan 60 paremmalla puolen. Nyt sykevälivaihtelu 90 tienoilla. Vo2maxia en ole testannut, voisikin kokeilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Aika absurdia läppää. Laktaattien kertymisen voi estää ruokasoodalla?
    Asian voi kuitata näinkin ja olla iloinen.
    Tai sitten voi lukea mitä aiheesta on tutkittu ja todeta että maitohapon aiheuttaman asidoosin neutraloimisessa bikarbonaatilla ja siitä saadusta hyödystä urheilusuoritukseen on jotain perääkin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5552294/
    http://www.inquiriesjournal.com/arti...um-bicarbonate
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25494054/

Lihaskunto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Aika absurdia läppää. Laktaattien kertymisen voi estää ruokasoodalla? .
    Niin absurdia, että on päätynyt jopa alaa käsitteleviin oppikirjoihinkin.

Ei ihan mun ominta alaa, mutta muistaakseni esim täältä sivut 307-308:

https://researchportal.helsinki.fi/f...ry-to-practice

Vaikka vaikutusmekanismi voi olla muukin, parantaa ruokasooda suoritusta, mikä oli kisun pointti tuossa edempänä. Eli:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4475610/

Sent from my iPad using Tapatalk

Okei, kiitos linkeistä. Yllättävänkin merkittäviä tuloksia.

En silti ihan täysin vakuuttunut ole, että jos pyöräily haittaa voimaharjoittelua, niin pääasiallinen korjausliike harjoitusohjelmaan olisi ruokasoodan määrän lisääminen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiihtoniilo Katso viesti
    Kestävyyslajin tukiharjoitteluna (=päälajin ehdoilla) tehtävästä max. pari kertaa viikossa toistuvasta lihaskuntoharjoittelusta palautumiseen ei tarvitse päätään vaivata ravinnon aminohappokoostumuksella tms. lillukanvarsilla. Jos siis muuten syö niinkuin pitää eli monipuolisesti ja ennen kaikkea riittävästi.

Jos taas em.treeni on väärin ajoitettua tai väärin mitoitettua (=liian kuormittavaa), ei sen haitallisia vaikutuksia myöskään kabonaateilla ehkäistä.

Älyttömyyksien välttämisellä pääsee jo aika pitkälle niin treeni kuin ravintopuolellakin.
    Pyöräilijälle palautusjuoman kontribuutio realisoituu vain silloin, kun on kiire palautua seuraavaan starttiin. Palautusjuoman hyöty normi ravintoon nähden kun on käytönnössä sen pilkottu olomuotonsa, joka nopeuttaa palautumista eli rikotut lihassolut alkavat korjaantua saman tien.

Fillaristi hyötyy voimaharjoittelusta tiettyyn rajaan asti , mutta umpipuntin ei pidä juuri fillaroida.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •