FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 422 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 322 372 412 420 421 422 423 424 432 472 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.631 - 12.660 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12631
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti karjala67 Katso viesti
    Jos suunnittelun lähtökohta olisi aina holtittomien ihmisten todellinen liikennekäyttäytyminen, niin varoalueet pitäisi olla varmaan niin kuin moottoriradalla..
    Varmaan, mutta toisaalta mitä järkeä on rakentaa tuollaisia vaaranpaikkoja?

  2. #12632
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Varmaan, mutta toisaalta mitä järkeä on rakentaa tuollaisia vaaranpaikkoja?
    No en tiedä mitä tuon aidan takana on, mutta siellä voisi olla esim. autokatos, avopaikkoja autoille tai roskakatos. Tai muuten vaan haluttu eristää pihaa ettei kadulla kulkijat hortoile pihalle.
    Minusta ihan ymmärrettävää. Tontit on pieniä ja kalliita ja tämä on ollut käytännön sanelema ratkaisu. Lähtökohta tuskin on ollut, että halutaan rakentaa vaaranpaikka.

  3. #12633
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Varmaan, mutta toisaalta mitä järkeä on rakentaa tuollaisia vaaranpaikkoja?
    Ihan perinteisessä korttelikaupungissa talot on kaduissa kiinni ja portikongeista ajetaan ulos. Tällä on saatu aikaan hyvää kaupunkia ja tehokasta tilankäyttöä.
    Suomessa lienee maailman rumimmat maaseututaajamat ja pikkukaupungit. Nämä ovat syntyneet sillä, että perinteinen tapa rakentaa katujen varsille on hylätty. Joka helvetin kylässä on leveän kadun laidalla jumalaton parkkikenttä ja sen takana lättänä marketti.
    Osasyynä halu maksimoida liikennealueet, varoalueet, näkemät yms. Tehdä autoille sujuvaa ympäristöä. Pirun rumaa siitä on tullut ja tilaa tuhlaavaa. Samalla turvatontakin, koska pitkien näkemien perusteella voi ajaa lujaa....
    Tuo esillä oleva paikka tuntuu yksittäisenä varmaan oudolta nyt, mutta jos tiivistä kortteliakupunkia olisi laajemmin niin siinähän olisi kaupungin tuntu ja ajelunopeudet sen mukaisia. Kaikki osaisivat pikkusen varoa.

  4. #12634
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Tekisi mieli taas avautua vähän-miten-sattuu parkkeeratusta Alepa-pyörästä, mutta niistä lienee jo avauduttu ihan riittävästi tänä vuonna. Taitavat myös loppusyksystä siirtyä jonnekin talviteloille.

    Tosin uutisten mukaan nyt on tulossa pääkaupungin kaduille jurottamaan 400 kpl uusia Juro-kaupunkipyöriä, joille ei ole lainkaan mitään kiinteitä parkkipaikkoja.

    Kesällä sai myös välillä väistellä kadulla vähän-miten-sattuu pysäköityjä Bond-sähköpyöriä ("Mobility Re-invented" TM), mutta niistä ei ole onneksi vähään aikaan päässyt avautumaan. Ovatkohan siirtyneet talvihuoltoon vai päätyneet verkonpainoiksi?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  5. #12635
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kesällä sai myös välillä väistellä kadulla vähän-miten-sattuu pysäköityjä Bond-sähköpyöriä ("Mobility Re-invented" TM), mutta niistä ei ole onneksi vähään aikaan päässyt avautumaan. Ovatkohan siirtyneet talvihuoltoon vai päätyneet verkonpainoiksi?
    Poistuivat jo käytöstä.

  6. #12636
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti karjala67 Katso viesti
    No en tiedä mitä tuon aidan takana on, mutta siellä voisi olla esim. autokatos, avopaikkoja autoille tai roskakatos. Tai muuten vaan haluttu eristää pihaa ettei kadulla kulkijat hortoile pihalle.
    Minusta ihan ymmärrettävää. Tontit on pieniä ja kalliita ja tämä on ollut käytännön sanelema ratkaisu. Lähtökohta tuskin on ollut, että halutaan rakentaa vaaranpaikka.
    Eipä siellä oo kuin asvaltoitu ja kattamaton parkkialue. En keksi mitään syytä miksi aita ei voisi olla matalampi tai sellainen, että siitä näkisi läpi. Nytkin pelkkä läpinäkymätön aita on ilmeisesti koettu niin rumaksi, että se on pitänyt koristella lamelleilla. Tuossa tilanteessa pyöräilijällä oli vauhtia ehkä 15km/h ja joku hitaammilla reflekseillä varustettu olisi varmaan paiskautunut auton keulasta kauas ajoradalle. Nyt ois pitänyt katsoa peileistä, että sieltä tulee täysiä autoilija, joka ei katso peilejä tai varo yhtään mitään. Jos aidasta olisi nähnyt läpi, ei autoa olisi voinut olla huomaamatta. Uuden rakentamisessa jotenkin toivoisi, että tuommoiset asiat otettaisiin huomioon. Jossain 1800-luvun puutaloalueella on helpompi hyväksyä pyöräilyelämän vaikeus ja todeta, että tää on tämmöistä.

  7. #12637
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kiitos tiedosta, ei ollut omalle kohdalle osunut tuo uutinen. Toivottavasti kyseisille pyörille löytyy uudet, vastuulliset omistajat.

    Vähän kyllä ihmetyttää nuo ongelmat yhteiskäyttöisten pyörien ja potkulautojen pysäköinnissä, kun toisaalta omien kaksipyöräisten menopelien pysäköinti näyttää useimmilta onnistuvan melko järkevästi.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  8. #12638
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Saako kaupungit rahaa noilta potkulautafirmoilta? Ja jokohan jossain on jotain luotettavaa hyvää tutkimusta siitä, että minkätyyppistä liikkumista nuo korvaa? Väitettiin, että korvaisi autoilua, mut oma arvaus on, että enimmäkseen korvaavat kävelyä, julkista liikennettä ja kaupunkipyörien käyttöä.

    Viime talvi oli niin vähäluminen, ettei päässyt kunnolla näkemään, että minkälaista haittaa potkulaudoista voisi talvella olla. Aura-auton kuljettajaa varmaan kiinnostaa kömpiä ulos ajokistaan siirtämään lautoja sivuun. Mun on vaikea hyväksyä ajatusta, että firma vapautuu vastuusta liittyen kaikkiin liiketoiminnasta seuraaviin paskoihin vaikutuksiin sillä, että käyttöohjeet ja ehdot on "kunnossa". Ei saa ajaa kännissä jalkakäytävällä toista känniläistä kyyditen, mut viikonloppuöisin tuo on se mitä laudoilla enimmäkseen tehdään. Muista kypärä, pysäköi fiksusti. Voi kuule juu!

    Semmonen parannusehdotus noihin ois ainakin, että voisivat pistää stongaan heijastinpäätytulpat. Musta tanko, mustat gripit, mustat tulpat, niin välillä tosi vaikea nähdä ajoissa noita. Alaosassa on väriä ja joskus palaa valokin, mut lauta voi olla kaadettuna ja puoliksi näköesteen takana.

  9. #12639
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ja jokohan jossain on jotain luotettavaa hyvää tutkimusta siitä, että minkätyyppistä liikkumista nuo korvaa? Väitettiin, että korvaisi autoilua, mut oma arvaus on, että enimmäkseen korvaavat kävelyä, julkista liikennettä ja kaupunkipyörien käyttöä.
    Eiköhän se ole juuri näin.

  10. #12640
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ja jokohan jossain on jotain luotettavaa hyvää tutkimusta siitä, että minkätyyppistä liikkumista nuo korvaa? Väitettiin, että korvaisi autoilua, mut oma arvaus on, että enimmäkseen korvaavat kävelyä, julkista liikennettä ja kaupunkipyörien käyttöä.
    Suomesta en tiedä, mutta Atlantin toiselta puolelta löytyi tällainen tutkimus, jonka osana haastateltiin 61 käyttäjän joukkoa, eli melko pieni otos. Tapahtumapaikkana Rayleigh, Pohjois-Carolina, Yhdysvallat.

    https://iopscience.iop.org/article/1...48-9326/ab2da8

    Tuloksissa todettiin: "In our survey of e-scooter riders, 7% of users reported that they would not have taken the trip otherwise, 49% would have biked or walked, 34% would have used a personal automobile or ride-share service, and 11% would have taken a public bus. These results are consistent with a survey conducted in Portland, Oregon, which shows 8% would not have taken the trip, 45% would have biked or walked, 36% would have used an automobile, and 10% would have used a bus or streetcar."

    Tuon viitatun Portlandin pilottitutkimuksen tulokset löytyy puolestaan täältä (en tosin näe missään vastaajien määriä):

    https://www.portlandoregon.gov/trans...article/700916


    Ehkä jossakin vaiheessa saadaan vastaavaa dataa myös Suomen kaupungeista.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  11. #12641
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    ^USAssa joukkoliikenteen käyttö on noin ylipäätään pienempää kuin Suomessa. Helsingin keskustasta puhumattakaan, missä porukka ajaa raitiovaunulla yhden pysäkinvälin. USAssa joissan kaupungeissa, kuten vaikka Dallasissa, moinen matka taitetaan omalla autolla.

  12. #12642
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Laitetaan nyt tänne, vaikkei kelvistä olekaan kyse. Kallvikissa ja sinne johtavan harjun alueella on rakennettu paljon aitoja harjun luonnon suojelemiseksi (pyötäilijöiltä). Tosin tyhmällä tulee mieleen, että olisiko ko. harju tullut suojeltua paremmin, jos sitä ei olisi aikanaan kaavoitettu omakotiasujille... No, enivei, aitoja on rakennettu. Osa on sellaisia järeitä puisia aitoja, mutta osa on kevyitä köysiaitoja, joita on sitten vedetty lähinnä ristiin-rastiin. Välillä siellä harjulla alkaa joku polku Kallvikintieltä ja päättyy sitten yht'äkkiä naru-aitaan. Aidasta pääsee kyllä yli nostamalla pyörän, mutta veikkaan, että pimeän aikaan noita naruaitoja ei pysty havaitsemaan ja naru on sillä korkeudella, että eturengas menee juuri sopivasti sen alle ja naru ottaa kiinni ohjaustankoon tai menee stemmin alle.

    No, kaupungin vastaus lienee, että ajakaa siellä tiellä...

  13. #12643
    K.Kuronen Guest
    Omaan pyörällä ajamiseen yhteiskäytössä olevien potkulautojen lojuminen milloin missäkin on jo vaikuttanut: työmatka on muuttunut hieman pidemmäksi kiertotieksi.

    Lautojen lojuminen on itselleni visuaalista hälyä.

  14. #12644
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Eilen ihmettelin Malmitalon pyörätelineitä. Tämä on ehkä väärä topikki, mutta sanottakoon, että yritin suunnistaa sinne pk reittioppaan neuvomaa reittiä, eli hieman suorempaan kuin autolla, ja hieman vaikeaa oli taas sekin. Hiekkatiet kaartavat ja tulee t-risteyksiä, valaistusta ei ole joka paikassa ja vissiin joku oli vääntänyt opastettakin tai ainakin seuraava opaste tuntui puuttuvan.

    No kuitenkin, tässä oli sellainen ison U-lukon tapainen, saranoitu osa, jonka saattoi nostaa vaakasuoraan. Vähän kuin tässä: https://www.hameensanomat.fi/kanta-h...asteta-173042/, mutta vaakaan. Ja sellaiset pultit, että näytti siltä, että jakarilla jos vääntäisi, niin voisi irrota. Mutta ei oikein hahmottunut, miten pyörä tähän pitäisi kiiinnittää. Laskin sen sitten ohjaustangon päälle ja juuri ylettyi lukko vaakaputkesta siihen. Olisiko sitten pitänyt sivuun laittaa kiinni, vaikea sanoa

  15. #12645
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Saanko kysyä mielipidettä näistä kolmesta tilanteesta? Miten itse olisit ajanut / kävellyt?

    Ensimmäinen on selkein, käsien ei tarvinnut kuin hiplata jarruja:
    https://www.youtube.com/watch?v=ENxEKB-RAuQ

    Toinen, luotatko jalankulkijana autoilijoihin?
    https://www.youtube.com/watch?v=qk_ZIdwCe5Q

    Kolmannesta toivon mielipiteitä sekä pyöräilijänä että autoilijana, miten olisit ajanut?
    https://www.youtube.com/watch?v=l1i7w_H7i8c

  16. #12646
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Helppoja kysymyksiä, joihin taitaa olla vain yksi vastaus. Kaikkia tienkäyttäjiä, niin autoilijoita, pyöräilijöitä kuin jalankulkijoitakin, pitää tarkkailla ja vasta kun huomaa näiden noudattavan sääntöjä (osoittavat sen käytöksellään), voi itse ajaa tilanteeseen. Eikö nyt aleta saivarrella jostain ohitushetkellä jalankulkijan tekemästä äkkikäännöksestä, johon tosin voi vaikuttaa ohitusetäisyydellä ja omalla ajonopeudella. Noissa videoissa kaikissa tilanteissa pyöräilijällä oli hyvin aikaa havainnoida ja ennakoida tilanteet, siksi niissä ei varsinaisia vaaratilanteita syntynytkään.

  17. #12647
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Osa1
    Ei ongelmaa, autoilija kerkes hyvin alta pois (suomeksi, ei haitannut pyöräilijän etenemistä)
    - en olisi tehnyt mitään toisin

    Osa2
    Osittain pyöräilijä mokaa itse, koska jää arpomaan ajoradalle mennäkö vai ei. Jos olisi työntänyt pyörää vähän pidemmälle niin musta mersu olisi ehkä väistänytkin. Rohkeammin vaan (tämä on se perussynti mikä suomalaisissa jalankulkijoissa on vikana)
    - olisin siis työntänyt pyörää etiäpäin rohkeammin

    Osa3
    Autoilija mokasi
    - olisin ajanut samalla viisii kuin videolla ja varmaan näyttäny peukkua (ylös/alas)

  18. #12648
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    241
    Hyviä ja samalla opettavia videoita Kepperiltä, kiitos. Jatka samaan malliin!
    www.club15k.com/SR

  19. #12649
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Laitetaan nyt tänne, vaikkei kelvistä olekaan kyse. Kallvikissa ja sinne johtavan harjun alueella on rakennettu paljon aitoja harjun luonnon suojelemiseksi (pyötäilijöiltä). Tosin tyhmällä tulee mieleen, että olisiko ko. harju tullut suojeltua paremmin, jos sitä ei olisi aikanaan kaavoitettu omakotiasujille... No, enivei, aitoja on rakennettu. Osa on sellaisia järeitä puisia aitoja, mutta osa on kevyitä köysiaitoja, joita on sitten vedetty lähinnä ristiin-rastiin. Välillä siellä harjulla alkaa joku polku Kallvikintieltä ja päättyy sitten yht'äkkiä naru-aitaan. Aidasta pääsee kyllä yli nostamalla pyörän, mutta veikkaan, että pimeän aikaan noita naruaitoja ei pysty havaitsemaan ja naru on sillä korkeudella, että eturengas menee juuri sopivasti sen alle ja naru ottaa kiinni ohjaustankoon tai menee stemmin alle.

    No, kaupungin vastaus lienee, että ajakaa siellä tiellä...
    Ehkä naruansat poistetaan sitten, kun joku ajaa sellaiseen ja vammautuu tai menettää henkensä ja vasta kun narun virittäneen tahon vastuuhenkilöt tuomitaan kuolemantuottamuksesta. Näinhän kävi Hertsikan hyppyrimäen monttuun viritetyn vaijerin kohdalla.

  20. #12650
    F. Kotlerburg Guest
    On varmaan mahtavan helppo elämä kun itse on aina noin perhanan virheetön ja oikeassa, että oikein Youtubeen voi muiden virheitä tunnistetietoineen laittaa.

  21. #12651
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    On varmaan mahtavan helppo elämä kun itse on aina noin perhanan virheetön ja oikeassa, että oikein Youtubeen voi muiden virheitä tunnistetietoineen laittaa.
    Oikeassa olo on mukavaa!! No jääpähän jollekin sitten tilaisuus hakea rek. numeron perusteella tietoja ja tyydyttää sisäistä kyyläänsä.

  22. #12652
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Helppoja kysymyksiä, joihin taitaa olla vain yksi vastaus. Kaikkia tienkäyttäjiä, niin autoilijoita, pyöräilijöitä kuin jalankulkijoitakin, pitää tarkkailla ja vasta kun huomaa näiden noudattavan sääntöjä (osoittavat sen käytöksellään), voi itse ajaa tilanteeseen.
    Tämä valitettavasti tuntuu osan kohdalla olevan kovin vaikea ymmärtää tai hyväksyä.

  23. #12653
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    Ehkä naruansat poistetaan sitten, kun joku ajaa sellaiseen ja vammautuu tai menettää henkensä ja vasta kun narun virittäneen tahon vastuuhenkilöt tuomitaan kuolemantuottamuksesta. Näinhän kävi Hertsikan hyppyrimäen monttuun viritetyn vaijerin kohdalla.
    Näin siinä todennäköisesti tulee käymään. Olisi edes jotain heijastinteippejä tms. laitettu niihin naruihin, mutta ei. Onneksi ne "aidanseipäät", eli harjaterästangot, joiden läpi köydet on vedetty, antavat varmasti perään. Mutta kyllä siinä silti voi onnistua kaatumaan ja kun on harjusta kyse, huonolla tuurilla pudotusta voi tulla jonkin verran.

  24. #12654
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    On varmaan mahtavan helppo elämä kun itse on aina noin perhanan virheetön ja oikeassa, että oikein Youtubeen voi muiden virheitä tunnistetietoineen laittaa.
    Olisko kyseessä korkean hevosen syndrooma...

  25. #12655
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    On varmaan mahtavan helppo elämä kun itse on aina noin perhanan virheetön ja oikeassa, että oikein Youtubeen voi muiden virheitä tunnistetietoineen laittaa.
    Toivoin mielipiteitä kolmen videon tilanteista. Olisiko sinulla mielipidettä?

  26. #12656
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Kolmannesta toivon mielipiteitä sekä pyöräilijänä että autoilijana, miten olisit ajanut?
    https://www.youtube.com/watch?v=l1i7w_H7i8c
    Sekä autoilija, että pyöräilijä rikkoivat selvästi uudessa tieliikennelaissa määriteltyä ennakointivelvoitetta. Ei pisteitä kummallekaan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #12657
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Tassu kanssa aika lailla samaa mieltä. Ensimmäisessä tapauksessa autoilijana olisin kyllä antanut pyöräilijän mennä ensin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    On varmaan mahtavan helppo elämä kun itse on aina noin perhanan virheetön ja oikeassa, että oikein Youtubeen voi muiden virheitä tunnistetietoineen laittaa.
    Virheetön ja oikeassa? Missä noin sanottu/väitetty. Jos tuossa on jotain rikollista toimintaa niin kunnon kansalainen aloittaa rikosoikeudelliset toimenpiteet. Toinen vaihtoehto on huudella takapenkistä tai somessa.

  28. #12658
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Tavoitteeni tietysti on parempi liikennekulttuuri, oppi itselleni ja muille.

    F.Kotlerburg, teen muiden lailla virheitä ja joistakin niistä olen tehnyt videoita ajatuksella "Älä tee perässä, vältä tämä virhe".

  29. #12659
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Kakkosessa arpomatta rohkeammin yli

    Kolmosessa .... nää on itsellekin olleet raivoa ja melkein onnettomuuksia aiheuttavia.
    Tuossa tapauksessa autoilija kuitenkin näyttää vilkkua ajoissa ja fillaristi on kohtuullisen etäällä. Olisin hiljentänyt sopivasti ja päästänyt auton kääntymään rauhassa. Molemmille paljon sujuvampaa kuin tuo käsittämätön eteen kääntelysi.

  30. #12660
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Näyttää siltä, että "ennakointivelvoitteella" saadaan näemmä heikompi ja syytön osapuoli nykyisin aina toverituomioistuoimessa syylliseksi. Onkohan se lain tarkoitus?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •