BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 13 / 70 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 63 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 2086

Aihe: Uusi maantiepyörä hakusessa

Uusi maantiepyörä hakusessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jep. Ei se oikean roadinkaan ajoasento tosiaan ole yhtään agressiivinen, kuten kuvasta näkyy. Nyt sulla on kuitenkin ainakin 3cm vara laskea tankoa. Moni endurance olisi tuossa kohtaa jo tapissa.

Ajoa vaan ja modauksia oman pään mukaan. Matala ja pitkä on nopea ja asento muokkautuu siihen kuin itsestään vauhdin noustessa.

Ensimmäinen merkki liian lyhyestä asennosta on jyrkkään kulmaan jäävät kädet, jotka pakottavat selänkin köyryyn. Matalaksi meneminen ahdistaa. Mutta nämä sitten myöhemmin. Onnea fillarista.
    Olen nyt vajaan tonnin ajellut Spessulla, ajoasento tuntuu itselle oikein hyvältä. Päätin sitten äsken kuvata asiat pk-polkemisen ohessa.

Josko ois varaa jopa stemmiä pidentää/laskea tankoa? Selkä mulla on kyllä köyryssä aina! Vai mitä mieltä raati on ajoasennosta?
    Itselle asento tuntuu oikein hyvälle mutta ainahan parantaa voi.
    Lisää nopeutta menemällä alemmas/pidemmälle? Luulisin ettei ahdistaisi tuokaan muutos.
    Omaan silmään yllätti noinkin pysty asento..

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Mjoo... Ei ainakaan yhtään pidempää stemmiä tai matalampaa asentoa, ennenkuin alat taittumaan alaspäin lantion kohdalta. Käsien ei ole tarkoitus olla suorana.

Niin en tiedä miten ne oikeasti ajaessa on, tuossa ovat himpun koukussa. Kuva hiukan vääristää. Ja istun paikallani.
    Kuinkas koukkuun ne kädet pitää vääntää?

Olen käsittänyt, että monella on asennon esteenä lonkan koukistajat. Mä en tiedä edes mitkä ne on

No tämä on tavoite

No tämä on tavoite
    Ain't gonna happen'
    Vakavasti puhuen nykyinen asento on itselle varsin mukava, alle 4h menee kivasti.
    Pidempään en ole vielä ajanut edes

No mä oon ajanut päivän putkeen lähes tuollaisessa asennossa. Rento se on itselle, mutta kaikilla ei tosiaan kroppa anna periksi. Kauhea energiansäästöhän se on ja muutenkin hyvä, kun saa painon tasaisesti pyörän päällem

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Omaan silmään yllätti noinkin pysty asento..

Näyttää todellisuutta pystymmältä kun eturengas on nyt takatengasta korkeemmalla

Ideana kuitenkin se, että käsiä ei pidetä lukossa, vaan rentona sopivassa kulmassa. Keskikroppa kantaa painon, ei kädet.

Mitä helkkaria?
    Olen antanut kertoa itselleni täällä, että olen eläkeläinen kun ajan endur....-pyörällä. (kirosana)
    En oo sen kanssa yhtään pystymmässä, melkein päinvastoin. Lantio on kyl jyrkemmässä kulmassa ja käsivarsissakin taitosta.
    Sinänsä ihan sama kun ei oo kiire. Aina olen kerinnyt kotiin takaisin.

Ideana kuitenkin se, että käsiä ei pidetä lukossa, vaan rentona sopivassa kulmassa. Keskikroppa kantaa painon, ei kädet.
    Kädet ei ole tuossakaan mulla lukossa vaikka kuva kyllä niin näyttää.
    Mutta joo, koitetaan laskea kroppaa alemmas, taitetaan lantiosta ja kyynärpäistä enemmän koukkuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Näyttää todellisuutta pystymmältä kun eturengas on nyt takatengasta korkeemmalla
    No juu tämäkin. Ois pitäny kuvata renkaat alla, ei trainerissa kiinni.

Ja ei mulle kyllä tuota mitään ongelmaa ajella dropeiltakin pidempään että kyllä mä sikiöasentoon taivun ihan ok.

Itellä toki asento vaihtelee ajon aikana todella paljon. Välillä pystyssä vaakaputkesta kiinni pitäen, sitten taas alempana maisemista riippuen. Kun en ole maantiepyöräilijä vaan katupyöräilijä. Helsingissä on enimmäkseen katuja.

Vaihtelee se ajoasento jonkin verran ajoipa katua tai tietä. Kun pyörä on noin sopivan kokoinen ja säädötkin jokseenkin sopivat, tuota liikkumista on mahdollista tehdä sen mitä ajaessa tarvitseekin. Kuvassa kädet eivät ole ihan kahvoilla ja kädetkin suoremmassa kuin normaaliajossa, ajaessa aina vähän täristää, voimaakin käytetään etenemiseen, asento vasta silloin se aito ajoasento.
    Melko pystyltä kuvassa asento näyttää ja se johtuu paljon yllämainitusta, asento normalisoituu kun ajaa aidosti maantiellä, näin mä oletan.

Stemmiä pienin askelin alemmas kunnes ei liioin alemmas pääse.
    Kuskikin kuvassa lihaksikas verraten tuohon kisakuskin rimpulaan vartaloon.😊

Kuvat ei ihan "symmetrisiä", mutta joudutko kello kuudessa hieman kurkottaan vasurilla verrattuna oikeaan jalkaan , joka näyttäisi olevan vaaterissa.
    Jos näin on niin satulan laskua hieman ?

^en ole oikein itsekään vielä varma oikeasta korkeudesta, jokunen aika sitten nostin 5mm, hävis viimeisetkin alaselän oikuttelut.
    Saattaa olla ajotilanteessa eri, nää still-asennot vähän kehnoja arviointiin?

Toki polven kulma antais viitteitä että vois laskeakin takas?
    Kurkottelun tarvetta en ole itse ajaessa rekisteröinyt..

Jep. Se oli vain mahdollinen havainto 1 ja 2 kuvista. Vanhoista vammoista johtuen minulla on oikea jalka/pohje aika paljon vahvempi kuin vasen, niin on taipumusta istua oikealla pakaralla enemmän ja vääntää sieltä , ellei asiaan kiinnitä tosissaan huomiota. Tällöin vasen jää automaattisesti " lyhyemmäksi".

Tosi pystyssähän tuo selkä on ja toisaalta kädet joutuu kurottamaan että ylettää tankoon. Onkohan sulla satula tosi takana ja/tai nokka kallistettu ylöspäin? Lantiota pitäisi saada eteenpäin (ja lantion kulmaa auki) jolloin myös selkä kallistuisi enemmän ja käsillä ei joutuisi kurottamaan niin paljoa.

Toisaalta jos asento tuntuu hyvältä niin kannattaako sitä lähteä foorumikirjoittelijoiden mieliksi mihinkään muuttamaan... Joka tapauksessa muutoksia kannattaa tehdä vähän kerrallaan ja aina reilusti tunnustella miltä tuntuu.

Nämä on kyllä hienoja huomioita ja opastusta aloittelijalle mitä tässä on tullut esille.
    Suuret kiitokset kokeneimmille.

Kun CRC sais ne Vectorit tänne niin pääsis tuota voiman(väärä sana mun kohdalla) jakautumistakin tarkastelemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeppekoira Katso viesti
    Tosi pystyssähän tuo selkä on ja toisaalta kädet joutuu kurottamaan että ylettää tankoon. Onkohan sulla satula tosi takana ja/tai nokka kallistettu ylöspäin? Lantiota pitäisi saada eteenpäin (ja lantion kulmaa auki) jolloin myös selkä kallistuisi enemmän ja käsillä ei joutuisi kurottamaan niin paljoa.
    Satula on aika lähellä sitä "oppikirjapaikkaa", varaa on kyllä eteenpäin ottaa. Mutta nyt siis hiukan enemmän edessä kuin keskellä.
    Satula on vaaterissa.

Toisaalta jos asento tuntuu hyvältä niin kannattaako sitä lähteä foorumikirjoittelijoiden mieliksi mihinkään muuttamaan... Joka tapauksessa muutoksia kannattaa tehdä vähän kerrallaan ja aina reilusti tunnustella miltä tuntuu.
    Just näin. Ajaa vaan, niin asento kyllä madaltuu vauhdin noustessa. Alussa tuo takapainoinen asento voi olla ihan hyväkin, niin paino pysyy poissa käsiltä.

Stemmin laskeminen asennon muokkauksessa on muutenkin vähän yliarvostettua. Tuossa näyttää olevan riittävästi pituutta ja käsien kulmaa muuttamalla selkä lasketuu kymmeniä senttejä. Ei sillä stemmin korkeudella ole silloin mitään merkitystä. Minusta se hytin korkeus alkaa rajoittaa vasta siinä kohtaa, kun kädet on liki 90ast kulmassa. Liian lyhyt ohjaamo rajoittaa asentoa paljon aiemmin. Selkä voi jäädä köyryyn ja asento muuttuu ahtaaksi, jos asentoa yrittää madaltaa.

Mutta tavoiteltava asento kannattaa kuitenkin tiedostaa, eikä jämähtää siihen selkäsuorana ajamiseen.

Ehkä tuon voisi ajatella myös niin päin, että selän kulma on vähän toisarvoinen tavoite. Tärkeämpää on mielestäni se että satula on oikeassa paikassa jolloin lantion kulma tulee paremmaksi ja jalat pyörii oikein ja tehokkaasti. Ja selän kulma ja käsien kurotus korjaantuvat tätä kautta. Jolloin voi myös alkaa sitten tarvittaessa miettiä stemmin korkeutta ja pituutta.

Minulla parani selän kulma ja käsien kurotus kun laskin stemmiä alaspäin sentillä ja samalla pystyi jo sentin pidemmänkin stemmin laittamaan. Tosin vakiostemmi pyörässäni oli 100 ja nyt se on 90. Pystyisin pitämään käsiä tuon ammattilaisen kuvan tyyliin jos vielä laskisin ja pidentäisin stemmiä. Tuo asento nimittäin vaatii tilaa. Kehon mittasuhteet ovat pitkät jalat ja kädet sekä lyhyempi selkä vastaavasti. Mitä enemmän selkää taivuttaa eteenpäin niin sitä paremmin sinne yltää. Tuo satulan kulma on tärkeä juttu. Fore-aft säädöillä en oo paljon saanut aikaseksi.

Mikä on satulan oikea paikka? Minä olen sen laittanut niin eteen kuin saan. Arionella se jää kärjestä mitattuna jonnekkin 55mm keskiöstä, koska omana pyörään ei saa nolla tolppaa ja satulaputken kulma on aika loiva. Mutta joo, mitä edempänä sen paremmalta se aina tuntuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Minulla parani selän kulma ja käsien kurotus kun laskin stemmiä alaspäin sentillä ja samalla pystyi jo sentin pidemmänkin stemmin laittamaan. Tosin vakiostemmi pyörässäni oli 100 ja nyt se on 90. Pystyisin pitämään käsiä tuon ammattilaisen kuvan tyyliin jos vielä laskisin ja pidentäisin stemmiä. Tuo asento nimittäin vaatii tilaa. Kehon mittasuhteet ovat pitkät jalat ja kädet sekä lyhyempi selkä vastaavasti. Mitä enemmän selkää taivuttaa eteenpäin niin sitä paremmin sinne yltää. Tuo satulan kulma on tärkeä juttu. Fore-aft säädöillä en oo paljon saanut aikaseksi.
    Jep. Riittävän pitkä asento mahdollistaa yläotteelta matalana ajamisen. Lyhemmällä asennolla alaotteella pääsee samaan. Voi säädellä ihan sellaisen kuin haluaa.

Mutta tosiaan, kun tuohon selkä vaaterissa ajamiseen tottuu, niin se on mukavaa. Nyt hiekalla mäkiä ajaessa huomaa kyllä selkälihasten heikkouden. Parin tunnin reippaalla mäkisellä lenkillä alkaa lihakset huutamaan hoosiannaa, mutta siitä ne vahvistuu. Ajaa vaan Puntti juttuihin me ei uskota ollenkaan.

Mikä on satulan oikea paikka? Minä olen sen laittanut niin eteen kuin saan. Arionella se jää kärjestä mitattuna jonnekkin 55mm keskiöstä, koska omana pyörään ei saa nolla tolppaa ja satulaputken kulma on aika loiva. Mutta joo, mitä edempänä sen paremmalta se aina tuntuu.
    No eihän sillä "oikeaa" paikkaa ole, sen opin jo maastohommissa.
    Mutta nyt kun ollaan vieraalla alueella ajattelin lähteä oppikirjamaisella paikalla liikkeelle, sillä luotilangalla määritellyllä siis.
    Satulaa on varaa siirtää molempiin suuntiin ja ton Spessun setback-tolpan pystyy tarvittaessa pyöräyttään 180astetta.

Edit: onhan tässä jo hetki tolla setupilla ajettu, josko sitä aloittais kokeilut siirtämällä satulaa hiukan eteen.
    Kuulostellaan miltä tuntuu.
    Samoin vois tiputtaa sen 5mm, entiselle paikalleen.

Muutokset kannattaa yleensä olla aika pieniä kerrallaan. Ja se kannattaa muistaa että kun satulaa siirtää eteenpäin, niin etäisyys keskiöstä lyhenee, eli tavallaan madaltuu vaikket sinänsä sitä laskisi. Esim 5 mm tiputus on jo sinänsä, jos nyt ei iso, niin ihan huomattava ja tämä korostuu jos samalla siirrät penkkiä eteenpäin.

Satulan kulmaakin voi sitten jossain vaiheessa kokeilla hieman muuttaa. Eli ihan minimaalisesti voi kääntää nokkaa alaspäin ja kokeilla miltä tuntuu.

Nämä nyt enemmän sellaisina ideoina/heittoina mitä voi pikku hiljaa testailla kuin minään varsinaisina neuvoina, että näin pitää tehdä.

Jep, eli siirrämme vain satulaa eteen. Nokan lasku vois olla joskus kokeilussa, genitaalit välillä tuppaa puutumaan vaikka Phenomissa halkio onkin.

Muutokset kannattaa yleensä olla aika pieniä kerrallaan. Ja se kannattaa muistaa että kun satulaa siirtää eteenpäin, niin etäisyys keskiöstä lyhenee, eli tavallaan madaltuu vaikket sinänsä sitä laskisi. Esim 5 mm tiputus on jo sinänsä, jos nyt ei iso, niin ihan huomattava ja tämä korostuu jos samalla siirrät penkkiä eteenpäin.

Satulan kulmaakin voi sitten jossain vaiheessa kokeilla hieman muuttaa. Eli ihan minimaalisesti voi kääntää nokkaa alaspäin ja kokeilla miltä tuntuu.

Nämä nyt enemmän sellaisina ideoina/heittoina mitä voi pikku hiljaa testailla kuin minään varsinaisina neuvoina, että näin pitää tehdä.
    Hyvin samoilla linjoilla ollaan, myös tuolla edellisellä sivulla ylempänä olevan mielipiteesi kanssa. Tässä kysyjä hyvin lähellä sopivia säätöjä, loppuneeko nuo muuten ihan kokonaan koskaan. Kysyjällä myös jo pitkä historia alalalta, vain maantiepyöräily vähän kyselyttää tukea, ja kun kysytään niin voi hyvällä fiiliksellä yrittää jotain tukevaa esittää. Ei näitä sitten pidä kaikkia vakavasti ottaa, eikä ainakaan kaikkia meiltä tulevia voi toteuttaa!

Mulla on tuon ongelman kannalta olennaista ollut myös se, että pitää perseen normaalitilanteessa niin takana kuin on järkevästi mahdollista. Muuten sopivan nokan kulman hyödyt vähenevät. SMP F30:ssä luonnollinen hanurin paikka tosin on ehkä taaempana kuin joissain muissa satuloissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    ^en ole oikein itsekään vielä varma oikeasta korkeudesta, jokunen aika sitten nostin 5mm, hävis viimeisetkin alaselän oikuttelut.
    Saattaa olla ajotilanteessa eri, nää still-asennot vähän kehnoja arviointiin?

Toki polven kulma antais viitteitä että vois laskeakin takas?
    Kurkottelun tarvetta en ole itse ajaessa rekisteröinyt..

-Paljonko sulla muuten on korkeuseroa satulasta stongan yläpintaan?
    Itellä joku 4cm, varaa olisi pari rinkulaa siirtää stemmin yläpuolelle, mutta ei ole tullut kokeiltua kun meno tuntuu vartalossa tuskattomalta ja vauhtikin mulle riiittää.
    Se täytyy sanoa, että olen tosiaan katupyöräilijä, kilometrejä voi kerrallaan tulla 50, mutta eihän se ole samanmoista yhtenäistä ajamista kuin maantiellä. Muutaman sadan metrin välein hidastuksia ja pysähdyksiäkin + kiihdytyksiä, asennot vaihtelee. No jossain löytyy pikkusen pitempääkin yhtenäisesti ajettavaa pätkää.

En oo mitannu, mutta tuossa suuntaa antava kun otin tuon eturenkaan alusen pois, kuka sitä tarttee muutenkaan?

Akseleista lattiaan mitattuna vastaa aika lähelle normitilannetta toi, kun takarengas on paikallaan:

Samanlaisia aiheita

1. Maantiepyörä hakusessa
    By STN in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 22.09.2017, 19.12
  2. Uusi (GPS) mittari hakusessa
    By scalpel in forum Varusteet
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 06.04.2017, 11.37
  3. Uusi maantiepyörä hakusessa
    By jannevaro in forum Fillarisuositukset