ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 161 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61 111 151 159 160 161 162 163 171 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.801 - 4.830 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #4801
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti

    WTO45 eteen ja WTO60 taakse.
    Perusteluja tähän? WTO 45 molempiin päihin olisi oma valinta.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  2. #4802
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.238
    60mm molempiin vaan. Aeropyörähän se on.

  3. #4803
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    "Directly from the wind tunnel to the market, the pair of Bora WTO 60 wheels is destined to become the necessary choice every time a cyclist faces a route that requires average speeds of more than 40 km/h."

    Joo, ehdottoman tarpeelliset mulle.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  4. #4804
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.238
    60mm kiekko on vaan komeampi. Venge katsos vaatii sitä. Se vaatii myös vauhtia. Eli treeniä ja äkkiä

  5. #4805
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    45 edessä on mukavampi tuulisissa olosuhteissa.

    Meinasin että jos ajaa vaan yksillä kiekoilla, voi matalampi etukiekko olla parempi valinta olosuhteiden kirjon yli.
    Kaikkeen tietty tottuu ja mulla on 56mm edessä ja takana koko ajan.

    Tosi tuulisella tai kurjalla kelillä voi sitten lähteä ennemmin grävelöimään

  6. #4806
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Uudet kiekot maantiepyörään

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    45 edessä on mukavampi tuulisissa olosuhteissa.
    Aaa, niin tietysti.
    Eilisellä lenkillä pyörää heitteli tuuli Zondillakin, miten lie ois käyny aerokiekoilla..tai oikein kunnon tuulessa.

    Leppälahden silta on tuulella pelottava paikka ylittää.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  7. #4807
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.026
    Tuo tuuli/sivutuuliherkkyys on hyvä huomio. Itselllä ei ole kokemusta noista vanteista, eli että mikä WTO:n 45 ja 60 ero on. Muutenhan nuo menee painoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan niin lähelle, että "ulkonäkö" ratkaisee.

    Ps. Swiss Side Hadroneita 20-30 % alessa, www.swissside.com. Tuolta voi tilata esim. 485 eteen ja 625 taakse. Ale perustunee uuteen Hadron2 mallin tuloon, joka luonnollisesti kevyempi, aerodynaamisempi ja muutenkin mukavampi kuin vanha malli

  8. #4808
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.238
    Ovatko nuo hardonit DTSwissejä? Jostain myynti-ilmosta bongasin sellaisen väittämän.

  9. #4809
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.026
    Käsittääkseni eri yrityksiä. Ilmoittaneet teknisestä yhteistyöstä siten, että SwissSide mm. kehittää aerodynamiikkaa DtSwissin kiekkoihin. Dt Swissin ARC sarja on ainakin tämän yhteistyön tulos.
    Jostain muistan myös lukeneeni,että nuo Swissiden kiekot olisi tehty Dt Swisssillä ja Dt Swissin osista Swissidelle näiden antamien specsien mukaan

  10. #4810
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Tuo tuuli/sivutuuliherkkyys on hyvä huomio. Itselllä ei ole kokemusta noista vanteista, eli että mikä WTO:n 45 ja 60 ero on. Muutenhan nuo menee painoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan niin lähelle, että "ulkonäkö" ratkaisee.
    Sitä minäkin tässä mietin että mikä 60 sitten tekisi "paremman"?
    Ja kuinka suuri ero on sivutuuliherkkyydessä vs 40?

    Onko kyseessä pelkkä ulkonäkökysymys? Ja onko eroa käytännössä muuta kuin että toinen on herkempi sivutuulelle?
    Mikä EI ole mukava asia jos tuolla rekkojen seassa ajelee..


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  11. #4811
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Ajat sillä Vengellä hetken aikaa niin tottuu herkkyyteen. Ei 60 mm kiekot Suomen oloissa ole mitenkään pahat aerorungon kanssa, varsinkaan sisämaassa.

    Itsekkin muistan kuinka herkältä Cervelon S2 tuntui ensimmäisenä aeropyöränä paksujen putkien ansiosta. Äkkiä tohon tuli kuitenkin hankittua ensimmäiset 60 mm FFWD kiekot eikä ne tehnyt pyörästä mitenkään erityisen tuuliherkkää vaikka aerokiekoista ei ollut aikaisempaa kokemusta. Myöhemmin tuli vielä 60/70 profiilin kiekot ja meno muuttui vain kivemmaksi. Tässä kohtaa tuli vielä tankoakin kavennettua 42->40 ja muutaman lenkin jälkeen unohtui sekin ylimääräinen kiikkeryys. Rekkojen ohituksiin tottuu reagoimaan. Tosin 75 kg kuskin massakin vakauttaa jonkin verran.

    Paatonin kanssa samaa mieltä, suoraan vaan syvää kiekkoa eikä mitään välimallia aeropyörään (liian syväkään ei näytä hyvältä). Jos liian kova tuuli niin ajat sit suosioilla Zondilla. Selvästi eripari kiekotkin näyttävät omituiselta ellei niitä ole varta vasten suunniteltu niin aerodynamiikan takia, kuten Enven.

    Swisssideistä täytyy kommentoida sen verran, että toivottavasti ovat uuteen malliin palkanneet jonkun nykyaikaisemman graafisen suunnittelin...

  12. #4812
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Ja kuinka suuri ero on sivutuuliherkkyydessä vs 40?

    Onko kyseessä pelkkä ulkonäkökysymys? Ja onko eroa käytännössä muuta kuin että toinen on herkempi sivutuulelle?
    Mikä EI ole mukava asia jos tuolla rekkojen seassa ajelee..
    Kyllähän se syvempi laippa eli 60 mm vaatii enemmän totuttelua, kun on herkempi tuulenpuuskille. Mitä kevyempi kuski, sitä enemmän vaikuttaa. Minulla on 60 mm FFWR F6R -kiekot, ja niissä kyllä huomaa, jos tuulen nopeus on yli 7 m/s ja jos on puuskaista. (Kuskin paino 84 kg) Sen sijaan Enve SES 3.4 -kiekoissa (etu 38 mm ja taka 42 mm) tuuli ei ota, osin matalamma profiilin ja osin modernimman suunnittelun ansiosta.
    ... tosin nuo 60-milliset ovat olleet tavallisesti Cervelo P2 -rungossa, jossa on myös pinta-alaa sivutuulen tartuttavaksi, kun taas Envet ovat olleet tavanomaisessa maantiepyörässäni.
    10k-kerhon jäsen

  13. #4813
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.026
    Komppaan edellisiä.
    WTO:n 60 käyttäytynee tuulessa hyvin, ottaen huomioon vanteen syvyyden (ainakin mikäli uskomme mm. road.cc:n arvostelua vastaavista db versioista, jotka oli minulla harkinnan alla uusiksi kiekoiksi).

  14. #4814
    Paljon riippuu sivutuuliherkkyys muistakin tekijöistä kuin pelkästä laipan korkeudesta. Kannattaa lukea testejä ennen kiekkojen ostoa.

  15. #4815
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    Varsin yksilöllisiä nämä sivutuuli herkkyyshuolet. Riippuu ilmeisesti aika paljon kuskin painosta, jota itsellä n. 86kg. Omassa käytössä ollut sekä ensimmäisen generaation SwissSide 625, että Mavic CXR80 kiekot ja kummankaan kanssa ei ole ollut sivutuulien kanssa mitään ongelmia. Toki sivutuulet pitää ajaessa tiedostaa, mutta en ole koskaan *koputtaa puuta* tuuliolosuhteita minään riskitekijänä tuntenut. En siis edes tuolla 80mm laipalla tri-pyörän kanssa.

  16. #4816
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miq Katso viesti
    Varsin yksilöllisiä nämä sivutuuli herkkyyshuolet. Riippuu ilmeisesti aika paljon kuskin painosta, jota itsellä n. 86kg. Omassa käytössä ollut sekä ensimmäisen generaation SwissSide 625, että Mavic CXR80 kiekot ja kummankaan kanssa ei ole ollut sivutuulien kanssa mitään ongelmia. Toki sivutuulet pitää ajaessa tiedostaa, mutta en ole koskaan *koputtaa puuta* tuuliolosuhteita minään riskitekijänä tuntenut. En siis edes tuolla 80mm laipalla tri-pyörän kanssa.
    Paljonko olet ajanut sivutuulees +15m/s, puuskissa yli 22m/s? Etenkin ohittavat rekat aiheuttivat niska-hartiaseudulle kiristystä tuossa kelissä yhtä järveä kiertäessä tuolla läntisessä naapurimaassa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #4817
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    332
    ^ lähden lenkille jos ei sada. Kertaakaan en ole lenkkiä tuulen vuoksi väliin jättänyt.

    Tuskin tässä haetaan kiekkoja ääriolosuhteisiin, jossa joka lenkillä tuota länsinaapurin järveä kierretään 22m/s puuskatuulissa.

    Ymmärsin, että tässä haettiin aerompia kiekkoja Zondan vaihtoehdoksi. Silloin mielestäni n. 60mm laippa on loogisin ja perusteltu vaihtoehto. Jos lenkille lähdössä huolettaa kovat tuulet niin Zondat vaan alle.

  18. #4818
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miq Katso viesti
    ^ lähden lenkille jos ei sada. Kertaakaan en ole lenkkiä tuulen vuoksi väliin jättänyt.

    Tuskin tässä haetaan kiekkoja ääriolosuhteisiin, jossa joka lenkillä tuota länsinaapurin järveä kierretään 22m/s puuskatuulissa.
    Sää voi muuttua lenkin aikana, lähtiessä järven toisella laidalla tuuli on 2-3 m/s.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #4819
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Jos ja kun tuollaisilla aerokiekoilla on tarkoitus kampittaa ilmanvastusta niin miten se kovassa sivuvastaisessa tuulessa onnistuu?
    Isompi pinta-ala, johon tuuli painaa osittain vastaisesti.
    Luoviminen pyörällä ei taida onnistua....?

  20. #4820
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Luoviminen pyörällä ei taida onnistua....?
    Joidenkin mittaustulosten mukaan voi onnistuakin.

    Cyclingtipsin artikkeli (https://cyclingtips.com/2017/02/value-carbon-wheelset/) lainaa Bontragerin julkaisua, jossa jotkin kiekot antavat sopivilla (vasta)tuulikulmilla negatiivisen vastuksen:

  21. #4821
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Jos ja kun tuollaisilla aerokiekoilla on tarkoitus kampittaa ilmanvastusta niin miten se kovassa sivuvastaisessa tuulessa onnistuu?
    Isompi pinta-ala, johon tuuli painaa osittain vastaisesti.
    Luoviminen pyörällä ei taida onnistua....?
    Luovimisesta en tiedä, mutta esim. mulla 95mm Knightit aiheuttaa negatiivista vastusta, eli ilmanvastus kumoutuu sivutuulessa ja pyörä "purjehtii" eteenpäin. Tämän myös tuntee kovassa tuulessa.

    Lenkkikelinä kevätmyrsky pari vuotta sitten. Puita kaatuili, mutta fillarointia se ei estänyt. Toki tuossa tuulessa en olisi halunnut ajaa pikatiellä tärinäraitojen erottamassa 20cm leveällä pientareella.

    60mm on siitä huono laipankorkeus, että ero 50mm on pieni, mutta joutuu käyttämään latexien kanssa venttiilinjatketta.

  22. #4822
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Jos ja kun tuollaisilla aerokiekoilla on tarkoitus kampittaa ilmanvastusta niin miten se kovassa sivuvastaisessa tuulessa onnistuu?
    Isompi pinta-ala, johon tuuli painaa osittain vastaisesti.
    Luoviminen pyörällä ei taida onnistua....?
    Sivuvastaiseenhan niitä ensisijaisesti suunnitellaankin, koska ihan suoran vastatuulen todennäköisyys on aika pieni. Se pitkä ja pullistuva muoto aiheuttaa sen, että ilmavirta ei "irtoa pinnasta" niin helposti ja se ilmavirta ikäänkuin nätimmin kiertää vanteen takaakin ja yhtyy taas vanteen jälkeen ja siksi ilmanvastus on pienempi.

  23. #4823
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    No pakko nyt on uskoa mitä yllä on kirjoitettu sivuvastaiseen tuuleen ajamisesta, sen verran hyvin perusteltu.

  24. #4824
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kyllä tulin siihen tulokseen että jos toiset kiekot hankin ne olkoon Campan Bora WTO 60.
    Katsotaan ensi kesänä, tai talvella jos joku järkky tarjous tulee vastaan.
    Nythän noista saa maksaa sen reilut 1700€.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  25. #4825
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.066

    Uudet kiekot maantiepyörään

    Mielenkiintoinen ilmiö ollut viimeaikoina näissä kiekkouutuuksissa. Kehän korkeus laskee, mutta levenee vs. edeltäjä. Ja nopeus on jälleen kasvanut verrattuna edelliseen versioon. Korkeaa ja leveää ei taideta nähdä ihan heti, koska paino nousee jo sitten liikaa? Tätä ne pikkuhiljaa leventyneet maantiekumit tuo tullessaan. Mukavuus ja alhaisempi vierintävastus tuo vauhtia enemmän kuin maksimoitu aero +65mm profiileilla?

    https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-ftld-a1

    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...wheel/p/31548/

  26. #4826
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.026
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kyllä tulin siihen tulokseen että jos toiset kiekot hankin ne olkoon Campan Bora WTO 60.
    Katsotaan ensi kesänä, tai talvella jos joku järkky tarjous tulee vastaan.
    Nythän noista saa maksaa sen reilut 1700€.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    Hienot kiekot nuo ovat, mutta onhan noiden samoin kuin vastaavien hinnat ihan jäätäviä. Laskeppa huviksesi ostamasi pyörän hinta plus tuunaukset ja lisää siihen mahdollisten kiekkojen hinta. Vertaa tätä esim. canyonin hintoihin ja malleihin. Tein itse vuoden alussa saman laskelman ja totesin että ei kannata, vaan ajan sillä mitä on tai asia pitää ratkoa muuten eli lopulta koko pyörä meni vaihtoon.

  27. #4827
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Mielenkiintoinen ilmiö ollut viimeaikoina näissä kiekkouutuuksissa. Kehän korkeus laskee, mutta levenee vs. edeltäjä. Ja nopeus on jälleen kasvanut verrattuna edelliseen versioon. Korkeaa ja leveää ei taideta nähdä ihan heti, koska paino nousee jo sitten liikaa? Tätä ne pikkuhiljaa leventyneet maantiekumit tuo tullessaan. Mukavuus ja alhaisempi vierintävastus tuo vauhtia enemmän kuin maksimoitu aero +65mm profiileilla?

    https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-ftld-a1

    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...wheel/p/31548/
    DT Swissin uusi ARC 1100 on 80mm korkea ja 32mm leveä. Sisäleveys tosin vain 20mm.

  28. #4828
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Hienot kiekot nuo ovat, mutta onhan noiden samoin kuin vastaavien hinnat ihan jäätäviä. Laskeppa huviksesi ostamasi pyörän hinta plus tuunaukset ja lisää siihen mahdollisten kiekkojen hinta. Vertaa tätä esim. canyonin hintoihin ja malleihin. Tein itse vuoden alussa saman laskelman ja totesin että ei kannata, vaan ajan sillä mitä on tai asia pitää ratkoa muuten eli lopulta koko pyörä meni vaihtoon.
    Tämän pyörän kohdalla lopetin laskemisen jo aikoja sitten.
    Mitä noita laskemaan tai uuteen pyörään vertaamaan, saa kuin päänsä kipeäksi?

    Mulla on runko mistä pidän, päivittämällä komponentteja saan juuri sitä mitä haluan.
    Ajonautinnolla ei ole hintaa. Se hoitaa sielua.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  29. #4829
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.026
    No sitten
    Minulla uudehko vannejarrullinen 105-ultegra mix muutamine hipo-osineen ja parin tonnin vanteineen olisi loppupeleissä tullut kalliimmaksi kuin esim. Canyon aeroad 8.0 Di2 disc dt swissin vanteilla tai BMC SLR 02 sähköisellä sramin forcella ja kohtuu vanteilla. Ja en sitten pitänyt tuosta rungosta niin paljoa

  30. #4830
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Uudet kiekot maantiepyörään

    Ja muistetaan se että mullahan OLI tarkoitus ostaa pyörä sillä 1800eurolla ja ajaa.
    Kaikki vaan ei menny sitten ihan maaliin hankinnassa. Tai menikö mikään

    Sain mä sentään hyvän rungon...helvetin kallis pyörähän tästä tuli, uutena ois saanu ties minkä näillä rahoilla.
    Mutta mistäpä näistä käytetyistä tietää, aina ei saa sitä helmeä.

    Turha yhtään harmitella, pyörä miellyttää nyt ja se on pääasia.



    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    brilleaux muokkasi tätä : 13.09.2020 at 17.12

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •