ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 137 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 87 127 135 136 137 138 139 147 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.081 - 4.110 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4081
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    163
    Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.

  2. #4082
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.
    Tarvitset ainoastaan uuden ilmajousen, joka on keulaasi sopiva ja 150 mm joustomatkalle. Todella helppo tehdä itse alajalkahuollon yhteydessä. Irroitat vaan jousta pidättelevän lukkorenkaan ja vedät jousen pois. Painat uuden jousen paikalleen ja laitat lukkorenkaan takaisin paikoilleen. Tarvitset lukkorengaspihdit sisäpuolisille lukkorenkaille.

  3. #4083
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Päivitä samalla Debon Airiksi jos ei jo ole. Hintaero on aika minimaalinen.

  4. #4084
    Moi!

    Itellä tällä hetkellä Cube Reaction tm 2019 (20" runko) ja olisi keula* tarkoitus päivittää parempaan.

    Tuollaisen saisin kohtuu hyvällä hinnalla: FOX RHYTHM 34 FLOAT 29, GRIP damper, 51mm offset, 2-position sweep adjust, 15x110mm, tapered alloy steerer, 150mm of travel

    27,5+ renkaat mahtuu ja en löytänyt muitakaan syitä miksi ei menisi.

    Onko ongelmaa siirtyä 130mm -> 150mm keulaan?

    En haluaisi pyörää muuten uusia, kun toimii.

  5. #4085
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Eiköhän tuo siihen ongelmitta mene. Näyttäisi tosin siltä, että X-fusionin offsetti on 46mm kun taas Foxin 51mm. Yhteensopivuuteen tuo ei vaikuta, mutta rengas siirtyy pikkasen eteenpäin.

    Tuossa pyörässäsi on jo nyt ihan asiallinen 67 keulakulma, josta tulee 150mm keulalla noin asteen loivempi, eli 66. Samalla keskiö nousee hieman korkeammalle ja satulaputken kulma loiventuu, joka on jo valmiiksi 73,5. Tanko myös nousee korkeammalle, mutta jos säätövaraa stemmin alla löytyy, niin korjaantuu sillä.

    Ei tuo mitenkään mahdoton ole, mutta geometria muuttuu jokusen verran, haittaako tai huomaatko, en osaa sanoa.

    Disclaimerina, en jaksanut kaivaa keulojen A to C mittoja ja vertailla niiden perusteella. Nyt oletukset tehty sillä, että keulat ovat vastaavan mittaisia, mutta joustoa tulee se 20mm lisää.

  6. #4086
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
    Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
    Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
    Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

    Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?
    Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa

  7. #4087
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    57
    Takaiskarin uusimisessa huomioitavaa? Pituus lienee tärkeä olla sama kuin alkuperäisessä mutta mites tuo "stroke"? Jos alkuperäinen on 210x50 niin tapahtuuko pahoja jos tilalle laittaa vaikkapa 210x63?

  8. #4088
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Jos lisäät strokea, niin käytännössä lisäät runkosi jouston määrää. Jos siinä on nyt joustoa vaikka se 140mm, niin uudella iskarilla siinä olisi vähintäänkin 150-160mm.
    Siihen runkoasi ei ole todennäköisesti suunniteltu ja runko pohjaa jossain kohtaa ennen iskaria, ja se ei ole hyvä juttu.

    Strokea pystyy yleensä kasvattamaan maltillisesti, esim 50->52,5-55mm, mutta 50->63 en lähtisi laittamaan.

  9. #4089
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jep se on täysin kiinni pyörästä. Esim Canyon Spectralissa oli 2018 vuonna 5 mm lyhyempi stroke kuin 2019 vuonna ja joustomatkaa tämä muutos lisäsi 140->150 mm. Runko pysyi samana ja muutos oli mahdollinen. Ja siis tehtaan itse toteuttama. Jos laittaisi vielä 5 mm lisää, takarengas saattaisi esim osua jouston loppupäässä satulaputkeen.

  10. #4090
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa
    Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.

  11. #4091
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.
    Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.

  12. #4092
    Liittynyt
    01/2016
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    30
    Mikä olisi hyvä joustokeula GT avalanche sport -14 maasturiin jossa on SR Suntour XCT-MLO w/100mm keula? Mulle kerrottiin että tuota keulaa ei voi huoltaa niin pitäisi hommata uusi toimiva keula. Hinta haarukka on 200-400

  13. #4093
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.
    Jep, tällä ohjeella mennään.

  14. #4094
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Huoltaako EXT:n iskareita ja FORMULAN keuloja joku pulju suomessa?

    Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

  15. #4095
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147

    Manitou Radium expert rl

    Tuollaiseen takaiskariin haluaisin jostakin löytää sellasen manuaalin jossa olis sen rakenteesta jotakin faktaa, sekä noi painemäärät mitä minkäkin painoiselle heittää. Kuka osais jeesata?

    By the way, tuo iskari luultavasti vaihtuu jossakin välissä, mutta nyt just ei vielä ole sen aika.

    Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?

  16. #4096
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Päivitä samalla Debon Airiksi jos ei jo ole. Hintaero on aika minimaalinen.
    Mites tuo onnistuu, muuta kuin uudella keulalla?
    Itsellä rockshox yari 140mm, ja tekis kyllä mieli pidentää se 150 tai 160mm, mut miten solosta tekis debonin?

  17. #4097
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mkoo_ Katso viesti
    Tuollaiseen takaiskariin haluaisin jostakin löytää sellasen manuaalin jossa olis sen rakenteesta jotakin faktaa, sekä noi painemäärät mitä minkäkin painoiselle heittää. Kuka osais jeesata?

    By the way, tuo iskari luultavasti vaihtuu jossakin välissä, mutta nyt just ei vielä ole sen aika.

    Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?
    En tiedä, mimmoista faktaa kaipaat, mutta Googlella yleensä löytyy kuvia rakenteesta ja videoita vaimentimen toimintaperiaatteesta. Paineelle ei voi antaa selkeää vastausta, koska siihen vaikuttaa runko, jossa iskari on kiinni. Painuman saa mitattua ja siitä pistää sitten oikean paineen muistiin. Rungon valmistajalta voi löytyä painetaulukko, tai ainakin suunniteltu painuma, mihin pyrkiä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  18. #4098
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mkoo_ Katso viesti
    Tuollaiseen takaiskariin haluaisin jostakin löytää sellasen manuaalin jossa olis sen rakenteesta jotakin faktaa, sekä noi painemäärät mitä minkäkin painoiselle heittää. Kuka osais jeesata?

    By the way, tuo iskari luultavasti vaihtuu jossakin välissä, mutta nyt just ei vielä ole sen aika.

    Mikä olis 190x45 Radiumille hyvä korvaaja?
    Miksipä sitä kävisi valmistajan sivuilta etsimässä ???
    Tuolla ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...Service-Manual jotain.Iskarin vuosimallista kun et kertonut,ni hanka la kohdentaa tarkemmin.
    Korvaavaa iskaria on hankala suositella ,kun ei ole tietoa mihin pyörään se on tulossa ja millaisilla asetuksilla(vaimennus) tuo orkkis on toimitettu.

  19. #4099
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Osaako joku sanoa onnistuuko marsun dj3 keulan pidentäminen? Nykysellään 80mm. Vm 2011 pyörästä, keula lienee samaa ikäluokkaa.

    edit sen verta selvis et jotai spacerin paikkaa muuttamalla saa 100m, tää siis elastomeeri/jousi keula. Lähin jo innoissaan purkaa ja tutkimaan mut sit meni vähä sormi suuhun ilman ohjeita ja pakka nippuun. Ei tunnu just tuosta keulasta löytyvän mitää ohjetta purkuun.

  20. #4100
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Miksipä sitä kävisi valmistajan sivuilta etsimässä ???
    Tuolla ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...Service-Manual jotain.Iskarin vuosimallista kun et kertonut,ni hanka la kohdentaa tarkemmin.
    Korvaavaa iskaria on hankala suositella ,kun ei ole tietoa mihin pyörään se on tulossa ja millaisilla asetuksilla(vaimennus) tuo orkkis on toimitettu.
    2020 vuosimallin cube 120 pro stereossa tuo on vakiona. Trail pyörä, mutta voin sanoa että osaa on sitten vaihtunut jo jonkun verran. Tietenkin olis ollu viisasta ostaa heti se 3500€ pyörä.
    Ja voi olla että surffasin noilla sivuilla, mutta pyöräilykieli lontooksi heikkoa niin menny varmaankin ohi.

  21. #4101
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Miksipä sitä kävisi valmistajan sivuilta etsimässä ???
    Tuolla ; https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...Service-Manual jotain.Iskarin vuosimallista kun et kertonut,ni hanka la kohdentaa tarkemmin.
    Korvaavaa iskaria on hankala suositella ,kun ei ole tietoa mihin pyörään se on tulossa ja millaisilla asetuksilla(vaimennus) tuo orkkis on toimitettu.
    Tuossa pdf tiedostossa ei ollut paineista mitään, mutta SAGeista oli. Ja niistä voi lukea mielipiteitä mistä vain.
    Asiaan, mietin että mahtuisiko toimimaan tuon tilalla 190x50 iskari. Nyt kun tuosta otti paineet pois ja painoi pohjaan, ja reilu sentti renkaasta satula putkeen. 45>>>50 ja sentti matkaa lisää, piisaakohan tuo sentti?

  22. #4102
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mkoo_ Katso viesti
    Tuossa pdf tiedostossa ei ollut paineista mitään, mutta SAGeista oli. Ja niistä voi lukea mielipiteitä mistä vain.
    Asiaan, mietin että mahtuisiko toimimaan tuon tilalla 190x50 iskari. Nyt kun tuosta otti paineet pois ja painoi pohjaan, ja reilu sentti renkaasta satula putkeen. 45>>>50 ja sentti matkaa lisää, piisaakohan tuo sentti?
    Ota iskari pois ja mittaa. Melkoisella varmuudella tila loppuu. Jos on sentti tilaa ja 5mm kasvaa iskarin isku, ja jousituksen vipusihde on jotain 2.5-3, tilaa tarttisi olla 15mm. Ja pphjatessa asiat antaa periksi, jolloin nykyisellään kepillä ei luultavasti jää sitä senttiä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  23. #4103
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Ota iskari pois ja mittaa. Melkoisella varmuudella tila loppuu. Jos on sentti tilaa ja 5mm kasvaa iskarin isku, ja jousituksen vipusihde on jotain 2.5-3, tilaa tarttisi olla 15mm. Ja pphjatessa asiat antaa periksi, jolloin nykyisellään kepillä ei luultavasti jää sitä senttiä.
    Ajattelin kokeilla kyllä just tota. Samalla putsata linkuston laakerit👍

  24. #4104
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tärpätti Katso viesti
    Asensin taakse 190x51 millisen ilman tilalle 200x57 millisen jousen. Kerroin oli noin 2,4 eli joustoa oli 122 milliä ja nykyään on 136 milliä. Mitään frame clearing ongelmaa ei ollut.

    Pian tämän jälkeen kiinanihmeen (Frey) runko katkesi takaa kovassa nimismiehenkiharassa soratiellä. (Kuva löytyy sähköpyörät osiosta kohdasta Frey)

    Kiinnostaisi kuulla arvioita onko tämä jousitusmuutos ollut syypäänä katkeamiseen? Kellään muilla katkennut runkoja nimismiehenkiharassa?
    Vaihdoit tilalle pidemmän iskarin, silloin ei tokikaan lopu tilat kesken pohjatessa, ylempänä kysyjä on vaihtamassa saman mittaista, mutta pidempi-iskuista iskaria, jolloin pohjatessa niiaa syvemmälle, mutta lähtötilanteessa pyörä on kutakuinkin alkuperäisellä korkeudella.

    Ja sun rungon osalta, mistäpä noita tietää, mutta josko runko on oikeasti pettänyt jo aiemmin ja nimismiehenkiharat oli viimeinen niitti. Iskari voi vaikuttaa asiaan, jos linkkuihin tulee vääntöjä, joille niitä ei ole suunniteltu (pidemmällä kepillä moni asia muuttuu hieman), mutta veikkaan että rikkoutuminen johtuu jostain muusta.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  25. #4105
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tärpätti Katso viesti
    Iskarin vaihdon jälkeen hypitty pari puolen metrin matalaa loikkaa. Ei näillä 30 kg painavilla raskailla sähköpyörillä tee mieli ruveta hyppimään mitään kunnon loikkia.

    Iskari ei pohjannut kertaakaan vaihdon jälkeen.

    Freyn alumiinirunkoa ei ole kuumamuokattu (lämpökäsitelty), joten veikkaan vastauksen löytyvän sieltä suunnasta.
    Luultavasti olet oikeilla jäljillä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  26. #4106
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Olen joskus ohimennen kuullut että liukuputkiin olisi hyvä suihkaista jotakin öljyä/rasvaa esim. pesun jälkeen kun ne on pyyhkinyt kuivaksi. Onko heittää vinkkiä mikä aine tähän sopisi jos olisi hyvä toimia.

  27. #4107
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    ^Miksi pitäisi laittaa jotain?

  28. #4108
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Välillä jos ajanu kuivissa pölysissä olosuhteissa tai putket vaan näyttää siltä että vois kaivata voitelua niin keulaöljyllä pyyhin liukupinnat, sitku vähä pumppailee niin voi steifoistakin/foameista irrota vähän likaa mikä nousse putkille ja pyyhkii ne samalla pois. Ylimääräset öljyt pinnalta pyyhin sit viel pois myös.

  29. #4109
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.690
    ^Itse käytän märän lenkin jälkeen joka kerta ja muuten muistaessani erillistä teflon-sprayta, joka on tarkoitettu nimenomaan liukupinnoille. Pumppaa ensin isommat liat ylemmäs, pyyhkii liukupinnat, suihkuttaa ainetta ja antaa hetken olla, pumppaa taas ja pyyhkii.

  30. #4110
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Itse joskus käytän öljyä ylätiivisteen puhdistamiseen, eli laitan hyvin ohuen rinkulan liukuputken ympäri ja pumppaan sen sitten vasten tiivistettä. Öljy nappaa mukaansa kaikki tiivisteen reunassa olevat karikkeet mitä on vaikea muuten saada täysin puhtaaksi. Sitten pyyhin liukuputken puhtaaksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •