ElectrobikeGarminGiant
Sivu 1 / 11 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 306

Aihe: Infoa sisäkumeista

  1. #1

    Infoa sisäkumeista

    Tilanteeni on, että graveliin olisi korkea aika ostaa varakumi pyöräseikkailuilla mukana kuljetettavaksi. Liian monta reissua jo mennyt ilman, ja kaukana kotoa. Ja kun aina haluan ensin opiskella ja tietää riittävästi mitä olen tekemässä, niin muutamia kysymyksiä esittäisin. Rengas on kokoa 650B x 47C.

    Aloitan vaikka tällaisilla kysymyksillä...

    Ensimmäinen kysymys: Mitkä merkit on ns. hyviä merkkejä? Esim. Continental ja Schwalbe ovat brändinä tuttuja aika monille (koska myös markettien valikoimissa). Ovat varmaan vähintään perushyviä, mutta eivät varmasti ainoat merkit. Mitä muita kannattaa harkita?

    Toinen kysymys: Paljonko kannattaa maksaa sisäkumista? Tähän aavistelen jo kirjon eri vastauksia.

    Kolmas: Esim. Schwalbella näkyy olevan eri malleja saman kokoisista sisäkumeista: "perusmalli", Extra Light, Air Plus... Näistä kommentteja? Millainen esim. minun tilanteessa gravelin sisäkumiksi olisi hyvä?
    kwsela muokkasi tätä : 10.08.2020 at 15.30

  2. #2
    Conti ja Schwalbe ihan hyviä. Muutama euro lienee hyvä hinta. Presta varmaan oikea venttiili. Sielun irroitettavuudesta tuskin haittaa. Katso venttiilin pituus, ettei jää vanteen sisään. Jatkeille tuskin sulla tarvetta.
    Noi on butyylisisureita. Tiedä sitten kannattaako varasisuriksi lateksinen... Tubolitoista ei kokemusta.
    Hae ekat vaikka XXL:stä, jos löytyy paikkakunnalta. Tässä vaiheessa ei kannatta lähteä liian pitkälle rakettitieteeseen.
    Seuraava vyyhti on sitten rengasmuovit, mutta murehditaan niitä kun sisurit on arvottu...

  3. #3
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Tubolito voisi olla hyvä varasisuri, koska niin pirun pieni ulkomitoiltaan rullattuna. Eli, samaan tilaan saa 2-3 kpl Tubolitoja, mihin normisti yhden butyylin. Itse tilasin suuri setin Tubolitoja asennettavaksi ja testiin. Jos vaikuttaa hyviltä, niin siirryn niihin, myös vararenkaina.

  4. #4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Conti ja Schwalbe ihan hyviä. Muutama euro lienee hyvä hinta. Presta varmaan oikea venttiili. Sielun irroitettavuudesta tuskin haittaa. Katso venttiilin pituus, ettei jää vanteen sisään. Jatkeille tuskin sulla tarvetta.
    Noi on butyylisisureita. Tiedä sitten kannattaako varasisuriksi lateksinen... Tubolitoista ei kokemusta.
    Hae ekat vaikka XXL:stä, jos löytyy paikkakunnalta. Tässä vaiheessa ei kannatta lähteä liian pitkälle rakettitieteeseen.
    Seuraava vyyhti on sitten rengasmuovit, mutta murehditaan niitä kun sisurit on arvottu...
    Eikun lähdetään vaan rakettitieteeseen! Kaikesta mahdollisesta informaatiosta ei ole haittaa, kyllä sitä sitten käytännön valinnoissaan jonnekin ne omat rajansa osaa asettaa tässäkin asiassa, kun on ensin saanut tietokylvyn.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Tubolito voisi olla hyvä varasisuri, koska niin pirun pieni ulkomitoiltaan rullattuna. Eli, samaan tilaan saa 2-3 kpl Tubolitoja, mihin normisti yhden butyylin. Itse tilasin suuri setin Tubolitoja asennettavaksi ja testiin. Jos vaikuttaa hyviltä, niin siirryn niihin, myös vararenkaina.
    Tubolitoista lueskelinkin jossain toisessa ketjussa. Tuo keveys ja pieneen tilaan pakkautuminen kyllä kiinnostaa niissä, kun varakumit on kuitenkin semmonen pakollinen "riesa", mikä on hyvä olla mukana, mutta mitä ei välttämättä tule tarvimaan.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.879
    Continentalin ja Schwalben perus-sisureita löytää kotimaasta helposti 5-6 euron hinnalla, saksalaisista verkkokaupoista saattaa saada pari euroa halvemmalla. Ostospaikasta riippumatta kannattaa hankkia kerralla useampia hyllyyn varalle, niille tulee kyllä ennen pitkää tarvetta kun polkee riittävästi.

    Oleellista, että hankit sopivalla venttiilillä, riippuen siitä onko vanteessa leveämpi venttiilin aukko (johon sopii autonrenkaista tuttu Schrader-venttiili) vai kapeampi aukko (johon sopii Presta-venttiili). Dunlop-venttiilejä (eli ns. pikaventtiilejä) kannattaa välttää kuin ebolaa, mutta ne sopivat samoille vanteille kuin Schrader-venttiilit.

    Jo mainittujen rengasmuovien lisäksi kannattaa huolehtia että reissulle tulee mukaan myös kevyt matkapumppu, joka sopii siihen venttiiliin. Moderneissa pumpuissa on tosin tavallisesti suulla pieni kumitiiviste, jonka voi kääntää ympäri sen mukaan pumppaako Schrader-venttiiliä vai jotakin muuta.

    Ja sitten kun kaikki tarvittavat osaset ovat valmiina, niin kannattaa harjoitella kertaalleen kotona se sisäkumin irroitus ja takaisin laitto, ettei tule yllätyksiä sitten kun sama pitää tehdä maastossa. Jotkin ulkorenkaan ja vanteen yhdistelmät saattavat nimittäin olla hieman haastavia...
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Vaikka tilaisikin ulkomailta ja haluaisi postikulujen takia ottaa kerralla useammam varastoon, ahneeksi ei kannata ryhtyä. Kumi ei säilytyksessä parane, vaikka aika pitkään käyttökelpoisena säilyykin.
    Kannattaa myös muistaa paikkaus. Sillä saa matkalla vaihdetun renkaan käyttökelpoiseksi. Voi kotona rauhassa hoitaa sen homman.

    Itse olen jättänyt kaikkein ohuimmat sisärenkaat kauppaan, mutta muuten valinnut ns. normaalirengasta ohuemman version. Kestää hyvin normaalikäyttöä. Pyrin myös välttämään kokosuosituksen alarajalla olevia kokoja. Eli jos 40 mm ulkorenkaaseen laitan kumin, en laita jotain 40-60 mm sisärengasta, vaan 30-40 mm renkaan. Tuntuu asettuvan tällä ravoin helpommin paikoilleen.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    Uskollinen Tuboliton käyttäjä jo heti kun markkinoille ilmestyivät eikä pahaa sanottavaa. Reilu 80g. pari maantierenkaissa ja varalla pieneen tilaan.

  8. #8
    Mistäs ostatte Tubolitonne (halvin/valikoima/toimistusaika jne)?

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    Saksan puodit Bike24 ja R2 olleet hovihankkioita... Nuo Revoloopin sisurit pitäis testata jossain vaiheessa, onkos jollakulla kokemuksia?

  10. #10
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070

    Infoa sisäkumeista

    Itsellä varasisurina Tubolito Cx/Gg ja nyt tulossa kaveriksi Revoloop Ultra. Otin tuon Revoloopin MTB 29” versiona (42-60/622), jotta varmasti on riittävän kokoinen 45mm leveälle gravelkumille. Tuon Tuboliton luvataan sopivan max. 40mm kumille ja kaveri joka oli joutunut tuollaisen GK 38:lle asentamaan, niin meinasi että oli aika pienikokoinen ja jäykkää tavaraa, eikä mainittavasti venynyt. Meinasi, että maks. 32mm kumi olisi tuolle sopivin.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeekooVee Katso viesti
    Mistäs ostatte Tubolitonne (halvin/valikoima/toimistusaika jne)?
    Ebaystä ostin viimeksi 3kpl. Yhteensä 60€ ja ei toimituskuluja. Tuli Saksasta jostain pyöräliikkeestä.

  12. #12
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Schwalbe mainostaa uutta Aerothan -sisuria:
    https://schwalbe.com/aerothan/

    Näyttää olevan jo hyllyssä mm.r2-kaupassa.
    Rule #1: Obey The Rules

  13. #13
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310


    Jos myyntipuheet pitävät edes puoliksikaan paikkaansa, what's not to like?! No, ehkä hinta: lähes kolmekymppiä kappale.

    Mutta toisaalta: eivät lateksisisurit tai tubeless-aineetkaan ilmaisia ole ja jos Schwalben uutuus todellisuudessa osoittautuu kestäväksi, voi ajatella että rahalle löytyy fillariliikkeiden tuotevalikoimista huonompiakin käyttökohteita.

    PS Schwalbe kertoi vuonna 2015 uutuudesta: MTB-renkaisiin tarkoitetusta huippukevyestä sisurista, Evo Tube Aerothan, jonka piti tulla myyntiin ensin piakkoin ja sitten vuonna 2016, mutta joka katosi tuoteluettelosta vähin äänin. Voi ehkä ajatella että nyt markkinoille tuotu sisuri on oikeasti valmis tuote ja että silloiset lastentaudit on selvitetty, mahdolliset valmistusmenetelmään liittyvät laatuongelmat voitettu jne.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    190
    Kiinnostavalta vaikuttaa Aerothan, vaikka hintaa onkin aika reilusti näin lanseerausvaiheessa. Voisin kuvitella työmatkapyörään tuollaiset laittavani alle tubelessin sijaan, mikäli ilma pysyy hitusen paremmin sisällä (tubeless itsellä hitusen turhan nopeasti vajunut päivittäisen käytön osalta).

    Road.cc:n testaajalle oli tullut ongelmia paikkojen pysymisessä, saa nähdä onko tuo noiden "kumien" akilleen kantäpää hinnan lisäksi: https://road.cc/content/review/schwa...er-tube-277797

  15. #15
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Vastaavia TPU:sta valmistettuja sisureita löytyy jo Tubolitolta ja Revoloopilta ~25-30 € kategoriassa. Sinällään ei mikään uusi tuote, mutta kilpailu hyvää. Itse käyttänyt Tubolitoo maantiekiekoissa jonkun aikaa ilman ongelmia, mutta foorumeilla näitä haukuttu melko paljon. Jotkut hajottavat näitä asennuksessa, mutta omasta mielestä nämä ovat helpompia käyttää kuin lateksisisurit.

  16. #16
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Mielenkiintoahan tässä ei herättänyt vallankumouksellinen uutuus vaan lähinnä toive siitä että Aerothan todella olisi markkinoilla jo olevia termoplastisesta materiaalista valmistettuja sisureita parempi lähes kaikilla osa-alueilla (lukuunottamatta painoa jossa se häviää Tubolitolle etenkin levyjarruversion kohdalla).

    Mahdollisia heikkouksia voisi liittyä muoviseen venttilinvarteen (joka ei ehkä kestää krouvimpaa vääntöä), pistosuojaukseen (joka ei ehkä todellisuudessa yllä testin tasolle eli Aerothan voi osoittautua araksi tyypilliselle suomalaiselle kiviainessirulle ja metallilangan pätkille, jotka kokemukseni mukaan sisureita useimmin puhkovat) ja paikattavuus (mikäli road.cc:n testaajan huonot kokemukset eivät selitty käyttäjän virheellä).

    PS En lupaudu fillarifoorumin ensimmäiseksi testaajaksi, mutta jo oman kiinnostukseni takia yritän muistaa seurata käyttäjäkokemuksia saksalaisilta foorumeilta.

  17. #17
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Eiköhän nuokin voi paikata samoilla tarrapaikoilla kuin Tubolitot.

  18. #18
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    ^ Hyvin mahdollista - mutta arveletko että Tuboliton paikat toimisivat paremmin kuin Schwalben?

    Repairing is apparently possible using Schwalbe glueless patches. The tube needs to be clean and dry before applying. However, when inflating with the repaired tube, the patch blew off well below riding pressure.
    I tried a second patch, this time pushing harder to ensure the glue had worked. It pumped up OK to my riding pressure of 80psi and less than 3km into the loop the patch failed again.
    I later tried a third patch, this time pushing the glueless patch harder and then leaving it for 30 minutes to see if it needed time to set. This isn't practical for a roadside repair, but I wanted to see if it would work. Again, it was inflated to 80psi, and within five minutes the patch had failed.
    Schwalbe claims the glueless patch is the correct way to repair it, but this was not the case for me. I also tried using a Tubolito tube repair patch that I had, but this, too, failed.
    Schwalbe really needs to find a viable repair solution to make the Aerothan tube a better option, even if the repair is only good as a 'get you home' type repair, but currently, in my experience, it is not even that.
    Although it was my fault, the fact that I could not safely repair the tube was incredibly frustrating.
    While the material might be strong and might be more puncture resistant, the inability to repair safely is a big compromise and ultimately means a single puncture could mean the tube can no longer be used.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    Aerothanit menee varmaan tilaukseen kun saan sopivan määrän kamaa hankittavaksi ja sopivat paremmin pyöränkin värimaailmaan kuin nuo Tuboliton oranssit venttiilit... Paikkojen pysyvyydestä niin varma ole, Tubo kyllä piti toisella koittamisella mutta kaverilla ongelmia, Foss:n paikat pysyivät kyllä ja aika samaan kategoriaan kuuluvat vaikkakin painavammat...

  20. #20
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    WW-foorumilta löytyi linkki mielenkiintoiseen sisurivertailuun, jossa mukana myös aerothan ja vastaavat.
    https://aero-coach.co.uk/inner-tube-rolling-resistance
    Rule #1: Obey The Rules

  21. #21
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Aerothanit menee kyllä tilaukseen. Innostuin aluksi Tubolitoista, mutta koin pettymyksen, koska ne hajoavat venttiilin ja kumin liitoksen kohdalta hyvin nopeasti. Kaksi Tubolitoa mennyt samalla tavalla rikki noin tonnin ajon jälkeen.

  22. #22
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.302
    On aerothan näköjään päässyt jo lähemmäs latekseja. Eroa kuitenkin vielä on.

  23. #23
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.302
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Aerothanit menee kyllä tilaukseen. Innostuin aluksi Tubolitoista, mutta koin pettymyksen, koska ne hajoavat venttiilin ja kumin liitoksen kohdalta hyvin nopeasti. Kaksi Tubolitoa mennyt samalla tavalla rikki noin tonnin ajon jälkeen.
    Ostaa vaan niitä sisureita satasien edestä. 55gr näyttää painavan kevyin latexi. On nopeampi ja maksaa alta 10e/kpl...

    https://www.cyclebrother.com/cycling...00x20-25c-50mm

  24. #24
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Kuinka tuollainen 55 grammainen lateksi kestää tai vuotaa ilmaa? Kauhukokemuksia Michelinin ~80 g latekseista, joiden kanssa joutunut eniten rengashommiin tien päällä.

    Tuboliton ongelmista saanut lukea vaikka kuinka, mutta jostakin syystä nuo on itselläni toiminut kakkoskiekoissa pari vuotta. Ajoa ei ole kertynyt kuin jotakin 3000 km, mutta ei nuo kuitenkaan ole ajansaatossa haurastuneetja nolla rengasrikkoa Vittorian Corsan päälirenkaalla. Yhden venttiili alkoi tosin hieman valskaamaan ja Tubolito olisi lähettänyt takuuna uuden, mutta korjasin tämän sit tipalla ruuvilukitetta. Tubolito laittaa nykyisin itsekkin lukitetta noihin. Etukiekko toimii myös talvisin trainerin kanssa nitkutellessa, jossa saattaa olla pitkiäkin aikoja puolityhjänä, mutta tämäkään ei ole menoa haitannut.

    Kaveri hommasi samaan aikaan parin ja ajanut varmaan yli 10k km niilllä ja ei ole tainnut yhtään rengasrikkoa tulla Tampereen sepelikaduilla. Vissiin ollut tyytyväinen, kun meinasi vähän aika sit citypyöräänkin hommata parin.

    80 mm Tubolitoissa venttiilit ovat olleet jostakin syystä valmiiksi mustat ja lyhyemmät oransseilla. Ei oranssikaan ole ollut ongelma, kun ennen asennusta näyttää venttiilille permanenttitussia.

    Sit kun Tubolitot pettää niin ajattelin testata näitä Aerothaneja kerran vierintävastus on jo hyvin lähellä lateksia.

  25. #25
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Kuinka tuollainen 55 grammainen lateksi kestää tai vuotaa ilmaa?
    Noin kevyistä ei kokemusta, mutta Vittorian 70-80 grammainen ainakin kestää. Tokihan se myös päästää ilmaa läpi, mutta rengaspaineet tulee joka tapauksessa tarkistettua ennen jokaista lenkkiä.
    Rule #1: Obey The Rules

  26. #26
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Yhden venttiili alkoi tosin hieman valskaamaan ja Tubolito olisi lähettänyt takuuna uuden, mutta korjasin tämän sit tipalla ruuvilukitetta. Tubolito laittaa nykyisin itsekkin lukitetta noihin.
    Mihin sä sitä ruuvilukitetta laitoit? Vai koskeeko vain jotain tiettyjä malleja? Tässä just hypistelen eilen saapunutta tubolitoa ja en keksi, minne sitä lykkäisin.

    Mitä tulee kestävyyteen, niin täällä jo hehkutetaan Aerothania yli Tuboliton, mutta eipä silläkään taida vielä niin pitkää historiaa takana olla, että voitaisiin lopullisia johtopäätöksiä tehdä?

  27. #27
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Mihin sä sitä ruuvilukitetta laitoit? Vai koskeeko vain jotain tiettyjä malleja? Tässä just hypistelen eilen saapunutta tubolitoa ja en keksi, minne sitä lykkäisin.
    Ainakin noissa omissa vanhemmissa on normaali kierrettävä metallinen venttiilinsielu, joka saattaa alkaa valskaamaan muovisessa venttiilissä. Eli sielu irti, lukitetta kierteisiin ja takaisin kiinni. Mut jos noi sun on uusia niin todennäköisesti niissä on jo valmiina lukite eli en tekisi mitään.

  28. #28
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Aivan oli puhe sielusta. Kiitos vastauksesta, en tee mitään.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Minulla tubon paikka kestänyt tubossa jo toista vuotta. Paikkasin fossin fossin paikalla ja paikka oli tippunut itsestään irti, kun sisuri roikkui varastossa! Ihan kunnolla kyllä putsasin kohdan asetonilla, mutta oisko liima ehtinyt kuivahtaa ennen käyttöä.

  30. #30
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    Joskus tullut siihen tulokseen että jos paikkaa renkaan tuollaisella "omalla" paikalla ja laittaa suoraa käyttöön niin pysyy hyvin mutta jos paikattu rengas reserviin niin irtoaa säilytyksessä. Noin on Fossin kanssa ainakin käynyt.

Samanlaisia aiheita

  1. Infoa tietämättömälle hybridi-pyöristä
    By pelzi88 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 26.05.2016, 19.05

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •