GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 235 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 135 185 225 233 234 235 236 237 245 285 335 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.021 - 7.050 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Mun Explörö on 8.2kg ja ei siitä järkevästi mennä alle 8kg... no ehkä just hipokiekoilla sais ton 200gr pois.
    Mut hyvä juuri tollasenaan...
    Lohdullista kuulla
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Newmenin navat taitaa kaikki olla ratchetilla, toteutus (oli ainakin muutama vuosi sitten) vähän erilainen kuin DT:n.
    Ei oo enää, newmenin uudet FADE navat on pawl systeemillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rosco Katso viesti
    Ei oo enää, newmenin uudet FADE navat on pawl systeemillä.
    Kiitos korjauksesta. 4 vuotta taitaa olla siitä kun noita ihmettelin. Siinä ekan painoksen maastonavassa oli jotain ropelmaa mutta laadukkaitahan noitten newmenin osien pitäisi olla.

Laitoin stenulle yksäriä, on juuri noilla mitoilla SuperX.

Jos olen oikein lukemaani tekstiä ymmärtänyt, erityyppiset pyöräilyn alalajit kaipaavat erityyppisiä harjotteita. Esimerkiksi Bikepackingia kannattaisi harjoitella painavalla pyörällä ja maantiekilpapyöräilyä kevyellä pyörällä. Psyyken harjoittamiseen sopii parhaiten kaunis ja kevyt pyörä. Mutta itse en näistä mitään tiedä

Eiköhän se päde ihan mihin tahansa lajiin että jos jossain haluaa olla hyvä, niin sitä pitää harjoitella. Tenniksessä ei todennäköisesti suoritukset juuri parane pelaamalla hirveät määrät pöytätennistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Kiitos korjauksesta. 4 vuotta taitaa olla siitä kun noita ihmettelin. Siinä ekan painoksen maastonavassa oli jotain ropelmaa mutta laadukkaitahan noitten newmenin osien pitäisi olla.

Laitoin stenulle yksäriä, on juuri noilla mitoilla SuperX.
    Mulla on tosiaan molempia napoja Newmen 2gen ja tota Fadee käytössä. Hintalaatusuhteen ihan älyttömän hyviä. 2Gen navassa tosi äänekäs ratchetti, mistä pidän ja fadessa taas melko hiljanen niiku pawlilla on tapana. Mutta yleisesti: suosittelen. Verrokkina DTswissin 240s ja täysin samalle viivalle kyllä laittaisin nämä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Eiköhän se päde ihan mihin tahansa lajiin että jos jossain haluaa olla hyvä, niin sitä pitää harjoitella. Tenniksessä ei todennäköisesti suoritukset juuri parane pelaamalla hirveät määrät pöytätennistä.
    Entäpä se, kun ajelee kiinteällä, niin vaihdepyörä kulkee kovempaa kuin jos ajelisi pelkällä vaihdepyörällä?

Toi muuten ei sitonut pääomaa juuri lainkaan, painaa 8,4 kg ja kevennettävääkin olisi, jos kiinnostaisi.

(Vähän yllättäen toi on luultavasti myös nopein mun pyöristä alle satkun soralenkeillä, vaikka airoudessa häviää droppitankoisille ja runko on löysempi kuin muissa mun pyörissä. Kiinteä välitys säästää watteja jonkin verran, mutta ei mun mielestä riitä selitykseksi. Ihan pikkasen oon myös sitä mieltä, että gravel meni pilalle siinä vaiheessa kun se muuttui aeroksi, keskinopeuksiksi ja wattien kyttäämiseksi. Perushipsterigravel oli jotenkin kivempaa. )

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Munkin kevyin pyörä on 7.7kg sinkula joka maksoi alle 500€ eli samalla myös ylivoimaisesti halvin. Hitto vieköön 7.9kg crossariin mennyt varmaan 3k€. Vaihteet on painavia mutta on niistä joskus iloakin. Joskus mietin että jos tuosta mainitun cyclocrossarin 940g rungosta tekisin (gravel)sinkulan tai fiksin.

Niih, no... rajansa varmaan siinäkin... Tämä on yli 10kg, makeasti kulkee ja gepsi ei kuulu lenkkikalustoon.

Itse olen ehdottomasti hiilikuitu-aero-gravel - kuski ja toi teräs gravel lähtee kohta kiertoon mutta siitä huolimatta ihmettelen mitä eroa on mun hiilikuitu-maantie-aerossa johon mahtuu 32 mm renkaat alle ja jossain oikeassa hiilikuitu-aero-gravelissa kuin se että jälkimmäiseen mahtuu vielä senttiä leveämpi rengas. Vaikea ainakin keksiä molemmille perustetta samaan talliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Itse olen ehdottomasti hiilikuitu-aero-gravel - kuski ja toi teräs gravel lähtee kohta kiertoon mutta siitä huolimatta ihmettelen mitä eroa on mun hiilikuitu-maantie-aerossa johon mahtuu 32 mm renkaat alle ja jossain oikeassa hiilikuitu-aero-gravelissa kuin se että jälkimmäiseen mahtuu vielä senttiä leveämpi rengas. Vaikea ainakin keksiä molemmille perustetta samaan talliin.
    Kyllähän niissä väkisin tulee eroa. Lyhempi perä nyt ainakin. Mutta joo, ero kyllä pienenee, kun näytä aerogravelleita alkaa tulla enemmänkin. Ehkäpä kohta keksitään uudelleen 35mm max rengastilalla oleva maantiemainen pyörä. Dadaa. Cyclocross on taas muotia.

"Gravel Grinding" -fillarit

Emmää tiiä, mutta mun graveli on nopeampi (ja mukavampi, yllätys, yllätys), mitä SuperSix oli vajaan kilon keveämpänä ja 25mm Vittorian tuubeilla. Nuo kumit ei kyllä rullannu mun mielestä lopunperin kovin häävisti. Oisko tuubiteippi rokottanu watteja vs. liima? Tai sitten vain kapea kumi ja karkeahko asfaltti on huono yhdistelmä. Ja taitaa tää nykyinen pyörä olla aerompikin. Ajoasento molemmissa yhtä matala, vaikka satula-tanko pudotusta oli n. 3cm enemmän S6:ssa, mutta Revoltissa pidempi ohjaamo kompensoi tuota eroa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Emmää tiiä, mutta mun graveli on nopeampi (ja mukavampi, yllätys, yllätys), mitä SuperSix oli vajaan kilon keveämpänä ja 25mm Vittorian tuubeilla. Nuo kumit ei kyllä rullannu mun mielestä lopunperin kovin häävisti. Oisko tuubiteippi rokottanu watteja vs. liima? Tai sitten vain kapea kumi ja karkeahko asfaltti on huono yhdistelmä. Ja taitaa tää nykyinen pyörä olla aerompikin. Ajoasento molemmissa yhtä matala, vaikka satula-tanko pudotusta oli n. 3cm enemmän S6:ssa, mutta Revoltissa pidempi ohjaamo kompensoi tuota eroa.
    Tuubeissa ei oikein ole enää järkeviä ja hyvin rullaavia kumeja. Ne häviävät nykyisille clinchereille aika selvästi.

Tuota nopeutta olen kyllä miettinyt. Esimerkiksi kun katsoo uuden kanzo fastin kuvaa, niin aeroudessa ainoa ero tulee varmastikkin vain leveämmästä renkaasta.
    Eli voi hyvinkin olla, että yhdellä pyörällä pärjäisi. Mutta ei se käytännösssä noin mene. 53/39 ei ole kovinkaan mukava gravelliin. Polkimetkin joutuisi vaihtamaan.

Minusta tuo renkaiden vaihtokin on aika puuduttavaa touhua. Riittävästi vain pyöriä varastoon, joista aina valita mieleinen päivän lenkille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rosco Katso viesti
    Mulla on tosiaan molempia napoja Newmen 2gen ja tota Fadee käytössä. Hintalaatusuhteen ihan älyttömän hyviä. 2Gen navassa tosi äänekäs ratchetti, mistä pidän ja fadessa taas melko hiljanen niiku pawlilla on tapana. Mutta yleisesti: suosittelen. Verrokkina DTswissin 240s ja täysin samalle viivalle kyllä laittaisin nämä.
    Kuulostaa hyvältä!
    Pitääpä vielä selvittää onko noissa kiekoissa ratchet vai ei.

Sitten vielä tähän painokeskusteluun, että tuo painaa valmistajan mukaan vain 7,8 kiloa!
    Olen tähän asti ajanut hiekkatieajeluni jäykkäperäisellä maastopyörällä, joka painaa noin 9 kiloa. Siinä on kuitenkin joustokeula ja 2,25" leveät kumit, joten en tiedä mitä hyötyä saisin hiekkatieajeluihini noista "ankkuripyöristä" pois lukien droppitangon tuoma mukavuus eri otteiden kanssa pitkillä lenkeillä ja dropeilta saatava aerodynaaminen hyöty ajoasennossa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Niih, no... rajansa varmaan siinäkin... Tämä on yli 10kg, makeasti kulkee ja gepsi ei kuulu lenkkikalustoon.
    Hieno pyörä. Onko Pompino?

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Siemenlinko Katso viesti
    Hieno pyörä. Onko Pompino?

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
    On joo, V4 ilman maalia, vissiin 2014 nurkilta. Vaatii vielä vähän setuppia että sopii itselle. Tuonkin kuvan jälkeen jo vaihdettu stemmiä ja tankoa, ja nyt eri etuhaarukka testinä kiinni. Nössösti vielä vapaarattaalla, fiksiratas kyllä hommattava kans testiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    valmistajan mukaan vain 7,8 kiloa!
    Tossa on noi kaksi ensimmäistä sanaa merkitsevimmät..

"Foorumipainot" on ajokuntoisten pyörien painoja polkimineen, pullotelineineen, litkut renkaissa ja niin edelleen. Tai näin ainakin olen itseni antanut ymmärtää. Esitepainot on pienen runkokoon painoja ilman polkimia jne. ja yleensä vielä melko rohkeasti alaspäin pyöristäen. Toki voi täällä foorumillakin joku kokea tarvetta pyöristellä reilummin alaspäin, mutta siinä kyllä huijaa kaikkein eniten itseään.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    .. . Riittävästi vain pyöriä varastoon, joista aina valita mieleinen päivän lenkille.
    Tällä hetkellä taitaa olla varastossa 6 + 1 "mökillä". Mihinkään yksi hoitaa kaiken pyöräfilosofiaan en usko mutta olen myös huomannut että kaikkien pyörien pitäminen tikissä ja omien viimeisten halujen mukaisena (sähkövaihteet, kevyt hiilikuitu runko jne) on aikamoinen haaste jo taloudellisestikin.

Mulla kuitenkin esim vaihdos maantiestä graveliin tapahtuu yleensä kelien mukaan kun syksy tulee jne että ei tuota rengas yms jumppaa kauhean usein tarvitse käydä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    "Foorumipainot" on ajokuntoisten pyörien painoja polkimineen, pullotelineineen, litkut renkaissa ja niin edelleen. Tai näin ainakin olen itseni antanut ymmärtää. Esitepainot on pienen runkokoon painoja ilman polkimia jne. ja yleensä vielä melko rohkeasti alaspäin pyöristäen. Toki voi täällä foorumillakin joku kokea tarvetta pyöristellä reilummin alaspäin, mutta siinä kyllä huijaa kaikkein eniten itseään.
    Jep. Tää aiheuttaa sit taas sen, et omaa pyörää puntaroidessa tulee ihmeteltyä et miten ihmeessä niillä muilla on niin kevyet pyörät ja samanlaisilla osasarjoilla.

** "Tää halpa kalavaaka on varmana väärässä" **

Tossa on noi kaksi ensimmäistä sanaa merkitsevimmät..

Näinhän se on, mutta saankohan tuosta jotain merkittävää hyötyä jäykkäperäiseen xc-pyörään verrattunna vaikka onkin varmasti foorumipainossa ankkuri? Meneeköhän se kovempaa/mukavemmin pidemmän matkan?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

^ Ei välttämättä mene/saa. Riippuu kokoonpanosta. Suurin nopeuteen vaikuttava seikka on varmasti matalampi ja kapeampi ajoasento käppyräsarvisessa. Mutta toisaalta olen nähnyt sellaisiakin gravelpyöriä, joissa alaote on ylempänä kuin joissain xc-pyörissä tanko. Ja sitten toinen seikka on kumivalinta. Siinäkin voi käydä niin, että joku nakinkuori xc-kumi rullaa paremmin, kuin (huonosti valittu) gravelkumi ja niiden painotkin ovat liki samaa luokkaa. Sinne sulaa sekin hyöty vauhdissa ja mukavuudessakin tulee takkiin. Välitykset ovat monesti kuitenkin gravelpyörissä toimivammat soralle ja assulle, mitä esim. 30-34t eturieska maasturissa. Nämä ovat omia ajatelmia aiheesta ja perustuu osin omiin kokemuksiin. Voin olla väärässäkin. Sekä ajatelmissa, että kokemuksissa.

^^ Jos sulla on pyöräkuume, niin menee varmasti. Jos ei, niin en olis ihan satavarma...

Mä ajoin Lapissa 80 kilsan soratielenkin täysjäykällä, maastovälityksin (32x18) varustetulla yksivaihdemaasturilla, kun se oli ainut mukana ollut pyörä. Yllätykseksi sellasen vähän vauhdikkaamman pk:n keskari oli ihan samat noin 25 km/h kuin millä tahansa mun muistakin pyöristä. Syystä tai toisesta kivempaa soran jyystäminen on kyllä kapeammilla renkailla.

Perjantaina vaihdoin Gravaan uudet vaijerit ja kuoret ja sen jälkeen pyörä tuntui kuin uudelta. Kulkikin kovempaa. Sekä subjektiivisesti että mittarin mukaan.

K.Kuronen Guest
    Hah, punnitsin hetki sitten matkalaukkuvaa'alla oman sorapyöräni ja lukemaksi pysähtyi 10,2 kg -yhdellä juomapullotelineellä ja ajokunnossa.

Näinhän se on, mutta saankohan tuosta jotain merkittävää hyötyä jäykkäperäiseen xc-pyörään verrattunna vaikka onkin varmasti foorumipainossa ankkuri? Meneeköhän se kovempaa/mukavemmin pidemmän matkan?
    Ei välttämättä mitään erityistä profittia mutta vaihtelu virkistää. Lisäksi grävelpyörissä on tekniikan puolesta yhdistelty kiinnostavalla tavalla elementtejä maantie- ja maastopuolelta, ja olen itse ainakin ollut innoissaan tämän osaston speksailuista. Myös gravel-yhteislenkkitapahtumat esim. LGT ja TdT ovat olleet mahtavia ja saanut jopa uusia kavereita ja syödä nakkipiiloja hevonkuusen maatilalla. Ei olisi varmaan tullut maasturilla lähdettyä.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

^^ Jos sulla on pyöräkuume, niin menee varmasti. Jos ei, niin en olis ihan satavarma...

Mä ajoin Lapissa 80 kilsan soratielenkin täysjäykällä, maastovälityksin (32x18) varustetulla yksivaihdemaasturilla, kun se oli ainut mukana ollut pyörä. Yllätykseksi sellasen vähän vauhdikkaamman pk:n keskari oli ihan samat noin 25 km/h kuin millä tahansa mun muistakin pyöristä. Syystä tai toisesta kivempaa soran jyystäminen on kyllä kapeammilla renkailla.

Perjantaina vaihdoin Gravaan uudet vaijerit ja kuoret ja sen jälkeen pyörä tuntui kuin uudelta. Kulkikin kovempaa. Sekä subjektiivisesti että mittarin mukaan.
    Ostohousut on jo niin tukevasti jalassa, että kyllä tuollainen gravel-pyörä on hommattava. Kyllä huomasi, että sulla on uudet vaijerit ja kuoret kun ajoit mua perjantaina Haltialan peltopolulla vastaan ja pyörä näytti suorastaan lentävän!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Se lienee kaikkineen jokusen sataa grammaa lisää. En vaihda 1x, koska automaagisen Di2-etuvaihtajan autuus ja ihanat laajat välitykset Yksi mikä tuo myös on järeiden kahvojen lisäksi RX-mallin takavaihtaja, se taisi olla aika painava. Että, voihan helkutin helkutin helkutti!!
    Tosta mallia keventelyyn...

Ostohousut on jo niin tukevasti jalassa, että kyllä tuollainen gravel-pyörä on hommattava. Kyllä huomasi, että sulla on uudet vaijerit ja kuoret kun ajoit mua perjantaina Haltialan peltopolulla vastaan ja pyörä näytti suorastaan lentävän!
    Gravel-pyörän hankkimisen isoin riski on siinä, että jää muut pyörät harmillisen vähälle käytölle sen jälkeen.

Heh joo oli hyvä fiilis just siinä. Ehdinköhän ees moikkaamaan..?

Saako 3-4k mitään kivaa gravelia 2x grx di2:lla? Hyvät kiekot löytyy jo ennestään. Gt Grade Carbon Expertissä ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin sähkövaihteiden puute (ja ulkoiset vaijerivedot ). Mietin, että olisiko joku vähemmän bikepacking orientoitunut fillari parempi omaan käyttöön, kun ajot on noin 50/50 maantietä ja soraa. Canyon Grail ois ok hintainen, mutta muuten ei nappaa.

Vähissä taitaa olla vaihtoehdot tuossa hintahaarukassa ja Di2:lla. Ruusu nyt ainakin, mutta onko kiva, niin siihen en voi ottaa kantaa.

https://www.rosebikes.fi/rose-backro...l+pepper+green

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mahtuuko Merida Silex 8000 tuohon haarukkaan... https://www.merida-bikes.com/en/bike/662/silex-8000-e

Rose vois olla ihan kiva. Aika jännä, et Grailia saa halvemmalla. Meridassa on liian löysä geo ja etuvaihtaja puuttuu.

Pitää laskea hinta kokonaisuudessaan tuolle 2x GRX di2 osasarjalle, mutta voi olla järkevämpää vaihtaa koko pyörä. Tällä hetkellä pyörässä on täysi 105 osasarja, josta varmaan jonkun satkun sais.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •