GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 234 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 134 184 224 232 233 234 235 236 244 284 334 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.991 - 7.020 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Revoltista lähti 1x muutoksella n. 130g painoa vs 2x. Mutta nämä tapauskohtaisia. Välitysten skaala riittää itselle hyvin, mutta joissain ss/kynnysvedoissa yhden hampaan loikka olisi paikallaan kadenssin optimoimiseen. Vaan yleensä tuo ei käy edes mielessä silloin kun ajetaan ns. normaalisti.

Nyt on kova. Viiksi-Tompalta tulee pakattava "gravel"-tandemi. Herra itse on siis vaimonsa kanssa lähdössä kiertämään maailmaa kyseisellä vehkeellä.

https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/ou...tandm-frameset
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^ On kova. Jos vaimo ratsastaisi hevosen sijaan pyörällä, aloittaisimme oitis parisuhdepyöräilyn.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Mielenkiintoinen homma käyttää tuommosia v-bandeja. Tuttuja härveleitä muista harrastuksista. Kauankohan ne vaan pysyy timminä ennenkun alkaa nitisemään ja natisemaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Se lienee kaikkineen jokusen sataa grammaa lisää. En vaihda 1x, koska automaagisen Di2-etuvaihtajan autuus ja ihanat laajat välitykset Yksi mikä tuo myös on järeiden kahvojen lisäksi RX-mallin takavaihtaja, se taisi olla aika painava. Että, voihan helkutin helkutin helkutti!!
    RX-takavaihtaja on myös autuas ja ihana! Välillä joutuu tarkistamaan, että vaihde meni oikeasti päälle kun se vaihtaa niin nätisti. Eikä ketju hakkaa eikä hypi mihinkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    RX-takavaihtaja on myös autuas ja ihana! Välillä joutuu tarkistamaan, että vaihde meni oikeasti päälle kun se vaihtaa niin nätisti. Eikä ketju hakkaa eikä hypi mihinkään.
    Joo se on ihQ. Valitettavasti jotkut ihQt ratkaisut ovat painavia
    -L.

Vähän tekis mieli laittaa deposit Fairlight Secaniin. Kai tuosta SuperX:n runko+tolppa+kammet -kombosta saisi myydessä jonkun satasen niin ei tuntuisi niin pahalta.

LJL:llä iski paha painokriisi päälle. Haiskahtaa orastavalta fillarikuumeelta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    LJL:llä iski paha painokriisi päälle. Haiskahtaa orastavalta fillarikuumeelta.
    Olen koronan jäljiltä (ajamatta jääneet työmatkat + peruuntuneet tavoitteet) läskimpi kuin koskaan. Kyseessä on siis päivänselvä freudilainen projektio. Mutta kyllähän se hävettää jos pyörä on lihava ja on itsekin lihava. Jope Ruonansuun sivupersoonamiestä siteeratakseni kyllä mä vielä läskit karistan *pyörästä*, itsestäni *pyörästä, haa*
    -L.

^
    "Pyörän painolla ei ole mitään väliä, on helpompi ottaa pari kiloa kuskista kuin pyörästä!"
    -vanha foorumitotuus-

Depositti ineen vaan @kaakku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeppekoira Katso viesti
    Hiusten halkominenhan on kivaa, mutta onhan se toisaalta niinkin, että ei painon merkitys ole oikeasti mihinkään muuttunut. Teollisuus/markkinointi ovat tuoneet rinnalle muitakin ominaisuuksia kuten aerodynamiikka ja leveiden renkaiden mahtuminen runkoon, mutta edelleen painovoimalla on samanlainen vaikutus kuin aiemmin. Se on tietysti vähän toinen asia, minkä arvon kukin millekin ominaisuudelle antaa.
    Ompas tää nyt vaikeaa. Tätä mieltä olin minäkin, kunnes huomasin pari kiloa painavampaa ankkuria ohjastaessani olevani sekä nopeampi että koettelemuksen jälkeen freesimpi. Vaikea sitä oli alkuun hyväksyä/ymmärtää, sitten pääsin asian yli. Ajamalla ja kokeilemalla se selviää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^
    "Pyörän painolla ei ole mitään väliä, on helpompi ottaa pari kiloa kuskista kuin pyörästä!"
    -vanha foorumitotuus-

Depositti ineen vaan @kaakku
    Kuskin massan kasvattaminen se vasta helppoa onkin...

@kaakku, minkä kokoinen HyperX? Mulla voisi mahdollisesti olla käyttöä CX-kisarungolle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Ompas tää nyt vaikeaa. Tätä mieltä olin minäkin, kunnes huomasin pari kiloa painavampaa ankkuria ohjastaessani olevani sekä nopeampi että koettelemuksen jälkeen freesimpi. Vaikea sitä oli alkuun hyväksyä/ymmärtää, sitten pääsin asian yli. Ajamalla ja kokeilemalla se selviää.
    Samasta syystä ajelen huoletta kilon verran hiilarirunkosettiä painavammalla teräsputkikasalla. Nopeudesta en osaa sanoa, mutta todennäköisesti kuitenkin edelleen pätee sekin vanha totuus, että pyörä ei tee kuskista nopeaa vaan kuski pyörästä ja toi ensimmäinen ei varsinaisesti toteutudu mun kohdalla. Freesiydestä sen sijaan olen varma ja sitä osaan arvostaa sitä enemmän, mitä enemmän setämiesikäistyn.

(Noin periaatteessa kiinnostaisi faktatieto siitä, että millaisilla keskinopeuksilla pitää gravelilenkkejä ajella, että ultimaattisen jäykkä runko on oikeasti nopein. Aikalailla subjektiivisten kokemusten perusteella näitä asioita arvioidaan ja omat kokemukset on sen sorttisia, että jos olisin kuiturunkoa ostamassa, olisin ensisijaisesti huolissani siitä, että se ei vaan olisi liian jäykkä mun ajoille ja mun käyttöön.)

Free Ranger Rival-voimansiirrolla lähtisi nyt halavalla: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFR...-1-gravel-bike

^^Joo, tarpeet, fiilikset, vaatimukset, periaatteet tietysti vaihtelee kuskien välillä. Varsinaiset painoa koskevat "oivallukset" ovat omalta osin maantieltä, mutta soralla yms., arvostan jäykkyyttä kun se "estää" notkumisen. Jäykkyyttä en sitten arvostakaan enää, kun se muuttuu "kovuudeksi" ja ranteita/alaselkää alkaa kivistää. Tässä kohtaa olen kyllä huomannut, että rungon kovuuden saa muunnettua jäykkyydeksi etenkin rengaspaineineita tai rengasvalintaa säätämällä. Veikkaan, että Stenu ei ainakaan ole tässä kohtaa eri mieltä!
    Freesiyttä tosiaan arvostaa siinä kohtaa, kun huomaa olevansa maalissa aikaisempaa nopeammin sekä freesimpänä. Maalista tuli mieleen, että ainakin itselle kaksi erilaista maailmaa on lenkkeily (yksin) ja pyöräilytapahtumat, jossa vauhtia ja rytmiä tai ajolinjoja ei välttämättä pysty päättämään itse. Säätöhommat ja jäykkyydet yms. tuntuvat painottuvan näissä vähän erilailla.
    Painoa en syystä tai toisesta nykyään mieti enää soralla enkä maantiellä. Voi tietysti olla, että pitäisi. Vähän päältä kuusikiloinen maantiepyörä pölyttyy nurkassa ja kahdeksankiloinen ankkuri saa blisskilsoja koko ajan.

"Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ridleyn aerogravellista huhuja.

https://bikerumor.com/2020/08/05/sne...o-gravel-bike/

Jotenkin vain itseltä meni luotto koko merkkiin alibaban rungon ympärille tehdyn kanzon vuoksi. Kovasti on ainakin tässä julkistuksessa yritetty vakuuttaa pyörän omasta suunnittelusta ja laadusta. Komealtahan tuo näyttäisi.
    Lisää tietoa Kanzosta:

https://roadbikeaction.com/first-loo...ravel-mix/amp/

Ainostaan yksinkertaisille, eli 1x.

Vaikeeta tosiaan on. Se että paino ei ole ainut ratkaiseva tekijä pyörän hyvyydessä tai huonoudessa ei tarkoita, että fysiikan lait olisivat painon vaikutuksen osalta muuttuneet.

Matti Nykästä siteeratakseni jos joku on varmaa niin se on aivan varmaa, että pyörä ei saa olla niin kevyt ettei se ole kestävä. Ei liity grävellykseen mutta joskus laitoin maasturin vaihteensiirtäjän kiinni alumiinikevennyspultilla, painonsäästö about 3g. Irtosi/kierteet meni kisassa. Oli maailmankaikkeuden eniten sysi-revasta alkaa sitä säätää kesken kisan, sain sentään kuntoon. Tuommoisiin en enää lähde.
    -L.

^^Missähän täällä on lähdetty väittämään fysiikan lakien kumoutuneen? Palaa sieltä teoriamaailman sfääreistä vähän lähemmäs pyöräilyä, niin avautuu nämäkin jutut vähän paremmin. Ei näitä kannata aina vaikeamman kautta miettiä, täähän on vaan pyöräilyä. Ihan oikeaa järkeä on mukana loppupeleissä aika vähän, vaikkei sitä aina haluakaan uskoa.

^^Missähän täällä on lähdetty väittämään fysiikan lakien kumoutuneen? Palaa sieltä teoriamaailman sfääreistä vähän lähemmäs pyöräilyä, niin avautuu nämäkin jutut vähän paremmin. Ei näitä kannata aina vaikeamman kautta miettiä, täähän on vaan pyöräilyä. Ihan oikeaa järkeä on mukana loppupeleissä aika vähän, vaikkei sitä aina haluakaan uskoa.
    Jaahas. Yllättävän vakava asia taisi olla. Eiköhän se jonkun jäsenen edellisellä sivulla laittama juttu painavan pyörän omistajan selittelyistä ollut ihan huumoria, jos se tai joku muu nyt tässä vielä suututtaa.

En nyt oikein tiedä, miten asian voisi neutraalimmin tai käytännönläheisemmin (siis tässä yhteydessä liiallisen teoreettisuuden sijaan) sanoa, kuin että pyörän suorituskykyyn ja ajokokemukseen vaikuttaa moni asia, joista paino on (edelleen) yksi. Jokainen saa ottaa tai olla ottamatta huomioon uutta pyörää ostaessa.

^Ja tästähän en ole edelleenkään missään vaiheessa ollut eri mieltä. Minulla ei muuta.

Painoa en syystä tai toisesta nykyään mieti enää soralla enkä maantiellä. Voi tietysti olla, että pitäisi. Vähän päältä kuusikiloinen maantiepyörä pölyttyy nurkassa ja kahdeksankiloinen ankkuri saa blisskilsoja koko ajan.
    8 kiloinen ankkuri? 8 kiloinen on vielä kevyt. Itsellä on kaksi neljätoistakiloista, 14 kg fätti ja 14 kg hybridi. Pääsisi pyörissä edes alle 10 kilon, niin olisin tyytyväinen... Äijästä pitäisi ottaa kyllä sitten 20 kiloa pois... :-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kuskin massan kasvattaminen se vasta helppoa onkin...

@kaakku, minkä kokoinen SuperX? Mulla voisi mahdollisesti olla käyttöä CX-kisarungolle.
    56cm eli taitaa olla himppasen iso sulle. Mä oon ajellu 90mm stemmillä, oon kankea 178cm.

Secan 54T sinisenä houkuttelisi kummasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    8 kiloinen ankkuri? 8 kiloinen on vielä kevyt. Itsellä on kaksi neljätoistakiloista, 14 kg fätti ja 14 kg hybridi. Pääsisi pyörissä edes alle 10 kilon, niin olisin tyytyväinen... Äijästä pitäisi ottaa kyllä sitten 20 kiloa pois... :-)
    Niin, voishan sitä jonkun suhteellisuudentajun säilyttää ennenkuin laukoo mitä sylki suuhun tuo.
    Esim. Canyonin mallistossa KEVEIN gravel pyörä näyttäisi painavan 8,3 kg... sekö on lähes 5 tonnin ankkuri, hehheh..

8 kg on juuri sopiva paino pyörälle, täydellinen yhdistelmä kestävyyttä, jäykkyyttä ja keveyttä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    56cm eli taitaa olla himppasen iso sulle. Mä oon ajellu 90mm stemmillä, oon kankea 178cm.

Secan 54T sinisenä houkuttelisi kummasti.
    Jos se on sellanen uudemman geon 56 (st 54,6 ja tt 55,5), niin se on just oikean kokoinen. Mä oon 179 tai jotain sinne päin. Mun Crosshairs on 54x55,5 ja Grava 54x56. Jos houkutukset realisoituu, niin laita viestiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Vähän tekis mieli laittaa deposit Fairlight Secaniin. Kai tuosta SuperX:n runko+tolppa+kammet -kombosta saisi myydessä jonkun satasen niin ei tuntuisi niin pahalta.
    Secanille iso suositus täältä, taas... . Nyt reilu 8 tkm ajettu omalla ja edelleen ihan suosikki pyörä mulle. Itsellä 54R kokoinen, pituutta mulla on vain 171 cm, mutta apinan kädet (syliväli 180 cm). Nyt tuossa on 80 mm stemmi ja 10 mm spaceri stemmin alla. Toimii itsellä, mutta me kaikki ollaan tietysti yksilöitä mitoituksen suhteen. Tuolla tulee varmaan taas syksyn HEL CX:t ajettua, oli ajatuksissa ihan cyclocross Secanin rinnalle, mutta ei saanut kesän aikana aikaiseksi hankintaa. Tuo ajatus lähinnä sen takia, että säästäisi Secania muihin ajoihin ja voisi syksyllä pitää lokarit yms. kiinni työmatkakäyttöä ajatellen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Ja Cubelta Nuroad kuituisena. Kilpailukykyiseltä vaikuttava paketti.

https://www.cube.eu/en/2021/bikes/ro...onnprizmblack/
    Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta! Onkohan noista kiekoista jossain lisäspeksejä, kun valmistaja ei edes tunnistanut moisia sivuillaan? Lähinnä mietityttää millaiset navat noissa on? Kaikissa muissa pyörissä on DT:n ratchet-vaparilla navat, niin ei viitsisi mitään paskoja kynsivapareita kelpuuttaa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Newmenin navat taitaa kaikki olla ratchetilla, toteutus (oli ainakin muutama vuosi sitten) vähän erilainen kuin DT:n.

Mun Explörö on 8.2kg ja ei siitä järkevästi mennä alle 8kg... no ehkä just hipokiekoilla sais ton 200gr pois.
    Mut hyvä juuri tollasenaan...
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •