GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 84 / 106 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 74 82 83 84 85 86 94 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.491 - 2.520 / 3177

Aihe: Vantaan kuvarastit

Laajempi kuva paikasta.

Johanna Ilvessalon teos Lintukoto Jokiuomanpuistossa. Rasti 958.

Tämän olisin halunnut käyttää rastina jo joskus aikaa sitten, mutta oli liian kaukana. Nyt ei ole.

casanova muokkasi tätä : 05.08.2020 at 21.25 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely

Mitä, pitääkö mun lähteä polkemaan tuonne Onkin jo ainakin pari vuotta siitä kun viimeksi tuolla, olisi siis aika.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
    Mitä, pitääkö mun lähteä polkemaan tuonne Onkin jo ainakin pari vuotta siitä kun viimeksi tuolla, olisi siis aika.
    Pidin - ja pidän edelleen - kysymystä retorisena.

Ui, ui, ui, wohoo, vihdoin ennätin Backaksen kartanoa vastapäätä, taustalla näkyy Kartanonkoskea, Mikä lie bunkkeri 🤪 tjsp. Karttalinkki on maanmittauslaitoksen karttaan: tossa noin

Seuraavalla rastilla tuoksahtelee.

Oliko tämä liian vaikea? Noh, melkein kahden joen risteyskohdassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaldera Katso viesti
    Oliko tämä liian vaikea? Noh, melkein kahden joen risteyskohdassa.
    Ei, mutta reitillä vasta huomenna.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Ei, mutta reitillä vasta huomenna.
    Nice ��

Tapaninkyläntie ylittää Keravanjoen, ulkoilureitti alittaa Tapaninkyläntien. Rasti 960.

Seuraavaksi haussa on tällainen komea tönö.

casanova muokkasi tätä : 16.08.2020 at 21.50 Syy: karttalinkki, tiedot

Tämänpäiväisen lenkin alkumatkalla tulin spontaanisti siihen tulokseen ettei absoluuttisessa kuvarastitauossa ole mitään mieltä, se on yhtä typerä ajatus kuin kuvarastilakkokin Sitä paitsi vaikka tiesin ja tunsin kuvista Tikkurilan Ånäsin tilalle perustetun maanviljelystaloudellisen koelaitoksen jugendhenkiset laboratoriorakennukset en ollut aiemmin käynyt niitä katsomassa. Joten sanoin itselleni "Never say never" ja hain 691. rastin:

Oikeastaan arvelin joutuvani postaamaan kuvan "Kävin siellä minäkin!" kommentin kera, mutta onneksi sentään otin myöhemmin kaiken varalta uudenkin rastikuvan. Siinä ei taida olla muuta ideaa kuin osoittaa ettei rastissa tarvitse olla suurempaa ideaa; riittää aivan hyvin että paikka on tunnistettavissa tai jollain tavalla haettavissa.

Toivotaan että tällä kertaa onnistuin edes jotenkin! Kritiikistä jota sain luulen oppineeni sen että vihjeitä pitää antaa suhteellisen tiiviissä tahdissa ja sen että jos kukaan ei rastikuvaa kommentoi tai lisävihjeitä kysele, se ei suinkaan välttämättä tarkoita etteikö aktiivisia ja halukkaita hakijoita voisi olla.

Uusi rasti:

Firlefanz muokkasi tätä : 19.08.2020 at 07.27

Yritän olla tekemättä sitä virhettä että kysyn itseltäni tarvitseeko tämä rasti todella vihjeitä vai onko kyse vain siitä ettei rasti ole kiinnostanut hakijoita. (Jos kysyisin, vastaukseni olisi "Mitä todennäköisimmin jälkimmäinen.")

Jos rastin ohi on ajanut kiinnittämättä sen suurempaa huomiota aitaan tai siihen mitä sen toisella puolen on, rasti voi tosiaan olla vaikea paljon ajavallekin. Jos minkäänlaista muistijälkeä ei ole jäänyt eikä rastikuva synnytä minkäänlaista mielikuvaa tyyliin "Tuohan *voisi* olla sieltä ja sieltä", niin millä ilveellä rastin oikein hakisi?!

Vantaa voi kieltämättä olla hyvinkin täynnä kelvejä jotka paikoin kulkevat kapean metsäkaistaleen erottamana ja kallionyppylöille nousten ja laskien eri tasossa kuin tie jota ne seuraavat. Kelviristeyksiä on siellä täällä jokaisen asuntoalueen kohdalla ja tuommoisia aitoja ja tuommoisia kiiltäviä metalliroskiksia on niin ikään joka paikassa.

Paikkaa voisi hahmottaa jotenkin sillä että aurinko näyttää olevan varsin matalalla eli ilmeisesti ilta-auringon valossa. Ja jos on pitempään seurannut kuvarasteja, voi ehkä tehdä rohkean arvauksen siitä mitä kautta rastin laittanut fillaristi olisi voinut lenkillään ajaa.

Mutta summa summarum: ei kovin hääppönen rasti ja kunnon vihjeitä saatiin taaskin ihan turhaan odottaa - mutta voisi tämän joku silti käydä hakemassa ellei muusta niin säälistä tai myötätunnosta!

Risteys Harmopuiston koira-aitauksen kohdalla. Rasti 692.

Uusi rasti.

Näen tässä kaksi mahdollisuutta:

(1) huomauttaa hivenen happamasti että tämä rasti on jo käytetty

ja esittää muka kohtelias pyyntö että laitettaisiin uusi uusi rasti.

tai

(2) todeta rauhallisesti että silta on kyllä aiemminkin ollut rastina, mutta se oli aivan kuvarastien alkuaikoina vuonna 2011 eikä myöhemmässä vaiheessa rastikarttaan merkitty täppä ole oikealla kohdalla tai edes ihan vieressä, joten rastin voi silti käydä hakemassa.

Uusi kuva, eipä oltu tuota siltaa karttaan merkitty.

Juurihan minä kerroin että rasti oli kyllä merkitty Täppä vain ei ollut ihan oikeassa paikassa vaan Kormuniitynojan toisella puolella kuivalla maalla vaikka sillasta hauskaan pikkusaareen oli kyse

Laitan jotain vähän omaankin piikkiini, sillä muistan joskus kaavailleeni samaa siltaa rastiksi kunnes tulin - osin varmuuden vuoksi - tsekanneeksi mitä se lähellä oleva 30. rasti oikein piti sisällään. Väärässä paikassa oleva täppä on helppo siirtää kun ensin klikkaa rastia ja avautuvassa ruudussa kynän kuvaa. Silloin en vain viitsinyt kirjautua ja sitten kun olin, asia oli ehtinyt jo unohtua....mutta nyt se on korjattu. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan

Uudesta uudesta rastista voisi saada pientä mutta tarvittavaa motivaatioapua perhanan tuulisen päivän lenkille...

693. rasti löytyi Hakunilan urheilupuistosta:

Uudessa rastissa ei ajeta ajoradalla:

Juuri ennen kuin nousin gravelrakettini satulasta ja asetin sen nojaamaan kuvauksellisesti liikennemerkin tolppaa vasten olin kieltämättä ajanut ajoradalla - mutta täysin laillisesti sillä kyseessä oli pyöräilyverkon osana toimiva vähäliikenteinen katu tai tie.

Rastin asettajan ja paikan tuntevien näkökulmasta varmasti oikein sopiva kohde, mutta meiltä muilta voinee odottaa toimenpiteitä vasta vihjeen jälkeen.

Jälleen kerran: koska rasti kaikesta huolimatta sijaitsee sanotaanko kohtalaisessa määrin ajetun reitin varressa eikä siitä ole menty ottamaan erikseen kuvaa paikasta josta ei ajettu eikä otettu kuvaa suunnasta jota sitä ei ajaessa voi nähdä eikä rajattu kuvaa niin että paikasta voi saada kokonaan toisenlaisen käsityksen, niin olen vilpittömästi yllättynyt sekä siitä ettei rastia haettu jo parin päivän sisällä että siitä miten ne jotka normaalisti osaavat lukea rastikuvasta sen mahdollisesta sijainnista paljon kertovia asioita vaikuttavat luovuttaneen kovin helposti.

Kuten kerroin, rastille tullaan kuvaajan suunnasta katua ajaen. Yritin saada kuvaan sen että rastipaikassa on yhdeksänkymmen asteen mutka, mutta taisin epäonnistua (kuten minulle harmittavan usein tahtoo käydä) koska halusin ensisijaisesti näyttää millaisena kyseinen kevyen liikenteen väylä liikennemerkin jälkeen jatkuu. Kadun suunnassa vastassa on siis tuommoinen seinä tai muuri.
    (Toivoakseni kukaan ei ole arvellut minun rajanneen kuvaa tarkoituksella niin että vasemmalla olisi jotain oleellisesti erinäköistä ja fillarointiin sopivampaa tai muuten rastin kannalta huomionarvoista.)

Pyöräilyn ja kävelyn reittiopaskin tuntee tuon lähinnä polulta näyttävän pyörätien. Valitettavasti en voi varmasti mennä sanomaan miten asianlaita on nykyään, mutta Googlen vuosia sitten ottamassa kuvassa kadun ja lähimmän normaalimman kevyen liikenteen väylän risteyksessä ei päättyvän tien merkin lisäksi ole pyörätien jatkumisesta kertovaa merkkiä:

PS Mikäli näillä vihjeillä ei jo tänään viimeistään alkuillasta teiden jo kuivuttua rastia ole haettu, minun on tehtävä se ikävä johtopäätös että olette kaikki joko täysiä vellihousuja tai ilkeitä ihmisiä

Sunnuntaina sää kääntyikin iltapäivästä lähtien sateisemmaksi ja sateisemmaksi, joten on ymmärrettävää ettei rastia silloin haettu. Mutta sitä minä en kykene ymmärtämään miksi Espoossa tai Helsingissä aivan vastaavanlaiset rastit on haettu alta aikayksikön, mutta Vantaalla ei...tapahdu mitään.

Koska olen ikävä ihminen, annan seuraavaksi vihjeeksi Vantaan karttapalvelusta nyysimäni ilmakuvan vuodelta 1954:

Katu jonka päässä rasti siis sijaitsee näkyy jo kuvassa. Pyörätie kulkisi melko tarkasti pellon pohjoisreunaa itään.

Paikkahan on tiedossa mutta pitäisi suoriutua se hakemaan...
    "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mutta sitä minä en kykene ymmärtämään miksi Espoossa tai Helsingissä aivan vastaavanlaiset rastit on haettu alta aikayksikön, mutta Vantaalla ei...tapahdu mitään.
    Siihen en osaa ottaa kantaa, miksi paikan tietävät eivät ole rastia hakeneet, mutta uskoakseni voin puhua meidän muiden puolesta todetessani, että ei tuon etsimiseen viitsinyt kovin paljoa aikaa tuhlata. Hakeehan sitä rastin kuin rastin, jos sen saa sopivasti reitille osumaan.

Kuvarastien viehätykseen kuuluu tai tulisi kuulua että rasti jonka etsimiseen joku ei viitsi kovin paljon aikaa tuhlata voi olla jostakin toisesta niin kiinnostava että hän hakee sen vaikka se vaatisi hieman tavallista enemmän vaivannäköä - tai rasti on hänestä kiinnostava nimenomaan juuri siksi.

Samoin rasti jota ei mitenkään saa sopimaan jonkun reitille voi osua erinomaisesti jonkun toisen reitille. Ja voipa olla sellaisiakin fillaristeja jotka eivät ole kovin sidottuja reitteihinsä vaan saattavat hyvinkin suunnata lenkkinsä milloin mihinkin suuntaan tai mitä kautta milloinkin, ihan sen mukaan mikä heitä sattuu innoittamaan, kiinnostamaan tai huvittamaan. Jollekin se voi olla VeloViewer-ruutu jossa he eivät ole käyneet, jollekin segmentti jolle he haluavat käydä ajamassa uuden ennätyksensä ja jollekin kuvarasti seudulta jota he eivät aiemmin tunne tai kadulta jota eivät ole ennen ajaneetkaan.

Eli suomeksi: voin olla väärässä, mutta uskoakseni niitä mainitsemiani Espoon tai Helsingin rasteja olisi joku voinut ennen pitkää kommentoida presiis samoin sanoin, mikäli rastia ei olisi tuota pikaa haettu eli ei olisi sattunut olemaan niitä jotka paikan tiesivät ja saivat sen sopivasti reitilleen osumaan.

PS Kyllä minullakin on erinäisiä asenneongelmista johtuvia..."shortcomings" - miten sen nyt nasevimmin suomeksi sanoisi? - mutta en mä muista että olisin itse tuntenut tarvetta tulla kertomaan etten viitsi jotain rastia etsiä

PPS Jos lähtöpaikaksi valittaisiin Helsingin kaupungin perustamisesta kertova muistomerkki Vanhassakaupungissa ja saatettaisiiin matkaan kaksikymmentä fillaristia vapaavalintaiselle reitille kohti Vantaan kuvarastia, yhdellekään heistä ei tulisi mittariinsa yli kymmentä kilometriä. Eli ei tämän rasti pitäisi sillä perusteella olla mitenkään vähemmän viitsittävää sorttia kuin jonkun vastaavan Helsingin rastin sellaiselle joka ei satu asumaan tai muutenkin liikkumaan lähistöllä

Pallotien pohjoispäässä. Rasti 964.

Uuden epäilen löytyvän helpommin.

casanova muokkasi tätä : 03.09.2020 at 22.37 Syy: karttalinkki, tiedot

Mikä täydensi tämänkertaisen Grand Slamin. Onnittelut! Ja vielä toiset, hieman happamat - mulla kun nämä triplat ovat jääneet siihen yhteen (joka sekään ei ollut oikea eli yhdellä lenkillä ajettu) - mutta ei pelkästään tavan vuoksi esitetyt onnittelut siihen päälle!

Osasinkin odottaa tätä Helsingin ja Espoon jälkeen, ja sieltähän se tuli

Kiitokset onnitteluista!

Ihan viimeisen päälle ei mennyt tämäkään suoritus ensinnäkin siksi, että jouduin välissä käymään kotona neuvottelemassa ja siivoamassa tilaa puhelimeen (muisti täyttyi juuri rastia kuvatessa). Lisäksi päivitin haetut rastit tänne likimain sitä mukaa kun reitillä etenin. Koska lupailtuja sateita ei sitten oikein tullutkaan, alkoi arveluttaa, että joku muu ehtii myös rastien pariin. Tyylikkäintä olisi tietenkin tehdä foorumiviesti vasta lopuksi ja kaikkiin kolmeen kerralla. Muistaakseni kertaalleen olen moisen mallisuorituksen saanut aikaiseksi.

EDIT: Se piti vielä mainitsemani, että Pallotien päästä lähtevä ulkoilureitti osoittautui oikein hyvin rastin ja hakemisen arvoiseksi. Sääli, että sen toisessa päässä, puoli kilometriä itään, ei ollut vastaavanlaista liikennemerkkiä Pyörätie-nimisen kadun päässä.

Ei minulla muuta.

Kävin kuvaamassa väärän paikan. Olin ihan varma tuosta. Höh.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kävin kuvaamassa väärän paikan. Olin ihan varma tuosta. Höh.

Sarkasmi on liian vaikea laji nettifoorumeille.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •