FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 163 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 63 113 153 161 162 163 164 165 173 213 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.861 - 4.890 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Fiskars GG ajoissa osuin aika kovaa johonkin kiveen, joka iski renkaan reunaan reiän. Litkut eivät paikanneet vaan lensivät ulos. Laitoin "kamelinpaskan", joka
    sekään ei auttanut, litku ja ilma vaan valui ulos. Laitoin lopuksi sisurin ja ja matka maaliin jatkui. Renkaalla voisi vielä ajaa, ja ajattelin paikata. Onko suosituksia
    miten ja kannattaako? Reikä on sivulla, jossa rengas on ohuempi ja siinä kohtaa on joustoa. Kestääköhän sisäpuolelle laitettu paikka?

Käyttöpyörän takarenkaan kanssa alkaa olla jo sen verran pahoja ongelmia, että jotain tarttis varmaan tehdä. Vanne on Huntin gravel-kiekko ja tähän päivään asti tuhansia kilometrejä ajoa ilman ongelmia. Nyt uudet Hutchinson Overidet alla ja homma ei enää toimi ollenkaan. Vanteessa gorillateippi ja uusi tubeless-venttiili, mutta jostain syystä ilmaa vuotaa ulos venttiilin reiän (tässä kohtaa tuplana gorillaa) kohdalta. Ilmeisesti vanne on kulunut sen verran, että reiän läpimitta on kasvanut ja ei vain pidä. Kierros ohutta teippiä venttiiliin vai onko peli menetetty?

Toinen ongelma minkä huomasin tänään onkin vähän erikoisempi. Renkaassa noin 3bar sisällä ja silti saan sormella painamalla renkaan reunalangan kohdalta ilmaa vuotamaan. Tämä onnistui tosin vain renkaan toisella kyljellä, toinen pitää. Rengas on vanteella ihan oikein, mutta voiko se tosiaan silti päästää ilmaa läpi noin helposti?

Aikanaan suositeltiin aina hirveitä määriä teippiä kiekkoihin ja itsekin tulee vedettyä 1,5 kierrosta yleensä, mutta voiko se juuri olla tässä ongelma että renkaalle ei ole tarpeeksi tilaa napsahtaa paikalleen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lawry Katso viesti
    ...tähän päivään asti tuhansia kilometrejä ajoa ilman ongelmia... ja uusi tubeless-venttiili, mutta jostain syystä ilmaa vuotaa ulos venttiilin reiän (tässä kohtaa tuplana gorillaa) kohdalta. Ilmeisesti vanne on kulunut sen verran, että reiän läpimitta on kasvanut ja ei vain pidä. ...
    Miksi uusi venttiilli jos vanhan kanssa ei ollut ongelmia? Laita se vanha jos sillä pitää. Tai uusi venttiili ei istu kunnolla vanteen muotoon tai ei ole tarpeeksi kireällä.

Minusta kuullostaa hieman kaukaa haetulta, että venttiilin reikä vanteessa olisi kulunut isommaksi. Miksi ihmeessä näin olisi käynyt?

Toinen ongelma minkä huomasin tänään onkin vähän erikoisempi. Renkaassa noin 3bar sisällä ja silti saan sormella painamalla renkaan reunalangan kohdalta ilmaa vuotamaan. Tämä onnistui tosin vain renkaan toisella kyljellä, toinen pitää. Rengas on vanteella ihan oikein, mutta voiko se tosiaan silti päästää ilmaa läpi noin helposti?
    Uskoisin, ettei rengas ole asettunut kunnolla paikoilleen.

Aikanaan suositeltiin aina hirveitä määriä teippiä kiekkoihin ja itsekin tulee vedettyä 1,5 kierrosta yleensä, mutta voiko se juuri olla tässä ongelma että renkaalle ei ole tarpeeksi tilaa napsahtaa paikalleen?
    Ghettotubeless-miehet ovat suositelleet järjettömiä teippimääriä epämääräisiä teippejä (ja telttapatjoja!) vanteelle. Jos minä olisin minä ottaisin gorillat pois ja laittaisin kierroksen jotain oikeaa tubeless-teippiä.

Mitä muuten tarkoittaa 1,5 kierrosta teippiä? Ensin kierros ja sitten vielä puoli kierrosta?

Olin epäselvä, pahoittelut. Toinen venttiili koska ensimmäinen teki samaa. Mietin että kiristänkö venttiilin liian tiukalle ja se kärsii siitä jotenkin. Venttiilit ovat identtiset. Kokeilin kolme kertaa ohuella tubeless-teipillä ja joka kerta sama juttu, vuotaa venttiilin juuresta. Sitten vaihdoin gorillaan ja sain ajettua viitenä päivänä työmatkat ja taas sama tilanne. Ja lisäksi vielä tuo reunavuoto kaupan päälle.

Teippiä siis 1,5 kierrosta yhtenä vetona niin että aloitus noin 20cm ennen venttilinreikää ja lopetus noin 20cm sen jälkeen.

Luulen että se gorilla teippi ei ole tarpeeksi joustavaa, eikä sen lisääminen siihen ventiilin kohtaan ainakaan auta mitään.

Mäkin suosittelen repimään gorillat veke ja laittamaan jotain vähän venyvää teippiä tilalle. Ja laittamaan sen teipin kunnolla. Mulla on toiminut puuilosta sellainen kirkas teippi mikä oli muistaakseni nimellä "varusteteippi", ja oli ehkä jostain jääkiekko hyllystä, heräteostot oli joskus. Onko venttiilit sellaiset missä on 0-rengas vanteen ulkopuolelle mutterin alle?

Joo, on o-rengas vanteen ulkopuolella. Oon yleensä kiristänyt mutterin työkaluilla, mutta ehkä käsikiristyskin toimisi. Täytyy tänään käydä kotimatkalla hakemassa jotain ohuempaa tubeless-teippiä sekä uusi venttiili ja kokeilla taas kerran. Kuudet tubeless-kiekot ajossa eikä käytännössä vuosiin mitään ongelmia, että ehkä oli jo aikakin ottaa vähän takapakkia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lawry Katso viesti
    Joo, on o-rengas vanteen ulkopuolella. Oon yleensä kiristänyt mutterin työkaluilla, mutta ehkä käsikiristyskin toimisi....
    Niitä ei pitäisi työkaluilla kiristellä. Jospa siinä onkin syy, olet kiristellyt tiivisteen luttuun ja reiän väljäksi?

Itse laitan aina sen 10-20 cm limittäisen teipin osuuden venttiiliä vastapäätä (balanssi ). Ei venttiilin kohdalla paksunnosta tarvitse.

Tätä mä ihmettelen kyllä. Jos teipit on olleet hyvin, ei mitään O-renkaita ole tarvinnut. Eli ei ole ollut käytössä koskaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Viikko takaperin tuli ensimmäiset tubeless asennukset tehtyä ja paineet pitää hyvin.
    Paineita mitatessa purskauttaa toisesta venttiilistä hieman litkua ulos, mutta ei kumminkaan toisessa renkaassa tapahdu samaa ilmiötä.
    Syytä huolestua? Schader-venttiili kyseessä.

O-renkaan tarkoitus ei ole tiivistää kehän sisäpuolista tilavuutta.
    Jos nyt kuitenkin paineistat kehän, valmistaudu räjähdykseen

O-rengas suojelee hiilikuituisen kehän pintaa, eipä sitten juuri muuta.

Se että ilmaa tulee venttiilin juuresta ulkopuolelle, ei myöskään automaattisesti tarkoita vuotavaa venttiilin tiivistystä vannepetiin.
    Kyseinen kohta nyt vaan sattuu olemaan vapain reitti paineelle purkautua ulos, vuoto voi olla ihan missä tahansa kohden teipattua kehää.

Mitä Gorilla-teippiin tulee, niin juurikin sen parhaita ominaisuuksia ovat venyminen/muotoutuminen ja ilmatiiviys sekä asentamisen helppous nimenomaan tämän muotoilun kannalta, jos teippi vaan sattuu olemaan optimileveä. Hinta ja saatavuus tietenkin erinomaista.
    Huonoja ominaisuuksia on sen paksuus (ja paino), joten sitä ei juuri ylimääräistä kannata laitella. Jos se pahasti kiipeilee vanteen seinille niin on vanteelle nosto ja tiivistyminen reunoilta haastellista. Lisäksi renkaan irroituksen yhteydessä tai muussa vastaavassa säätämisessä saattaa teippi rullautua sisäänpäin, jolloin se ei enää kunnolla pidä. Tässä syy miksi revin viimeksi pois vanteelta ja halusin kokeilla kevyempää teippiä. Liimaahan tämä jättää jonkun verran vanteelle, jonka poistamiseen on syytä varata vähän aikaa mutta onnistuu omien kokemuksieni mukaan käyttämällä sitä irroitettua liimaa ja vettä apuna käyttäen.

Minulla on kolmella eri teipillä (mukaan lukien tuo gorilla) nopeat painehäviöt johtuneet venttiilistä (+wtb exposure 36 -renkaat oli omat ongelmansa). Venttiilin juuri kun vuotaa asennusvaiheessa aina sormin kiristäessä, niin ainoa keino on tuntunut olevan vetää se pihtien apuna tiukalle ja kuulostella vanne korvaa vasten ettei ilma paljo enää sieltä pihise. Sen jälkeen on pitänyt pompotella ja ravistella kiekkoa siten, että litku tiivistää venttiilin seudun lopullisesti. Mikäli venttiili ole ravistellessa vielä tiivis, niin litkua on tullut venttiilin reiästä ulos.

Vanne on Hope 20five ja venttiilini aika tavallsia malleja kartiomaisella kumitiivisteellä. Taisin viimeksi laittaa Joe's tubeless 40mm valven eturenkaaseen. Löysin sopivan kuvan vanteen profiilista ja kyllä toi syvä kouru on ollut tähän asti helpoin teipata Gorillalla mutta viimeisimpänä olen käyttänyt Primen 24mm leveää teippiä, joka on ihan ok.
    https://r2-bike.com/media/image/product/166079/lg/hope-rim-28-road-20five-24-hole~3.jpg

Tällä hetkellä en aio säätää näiden kanssa mitään kun hyvin pitävät ilmaa taas. Painehäviö ~0.1-0.2 bar/vrk Continentalin Terroilla. Varmaan ensi vuoden puolella menee 32mm GP 5000 tubeless-versiona testiiin sitten, joten jos jollakin vinkkejä tuohon venttiilin seudun tiivistämiseen niin olen kuulolla. Silikonirasvatuubin hankkimista biltemasta olen miettinyt... jos sitä venttiilin juureen laittaisi... Auttaako?

Pahoja Tubeless ongelmia!

Ei ole koskaan tainnut olla venttiilin kohta itsellä ongelma. Enkä ole koskaan kiristänyt kuin sormitiukkuuteen.

Nykyään ajan sisureilla. Ei ole tubeless-ongelmia.

GP5000:sta senverran että tubeless-asennus helpoin ikinä, dt:n kehille.
    Mutta jos litku ei paikkaa puhjennutta rengasta lenkillä, on viisasta olla kahdet TUKEVAT rengasraudat mukana.
    Siis rautaiset, muovipäällysteellä tietty.

Ja asennoitua siihen että hien saa muutenkin kuin ajamalla.

Campan Zonda clincher kehille GP5000 oli liian väljä. Harmi koska kiekko kun ei sinällään vaatisi teippiä laisin.
    Mutta ei pysynyt rengas hyllyllä tyhjänä, siirryin siis sisureihin.
    Pari kierrosta teippiä olis ehken muuttanut tilanteen, mutta en viitsinyt vaivautua.
    Contin Race-sisuri taitaa painaa sen n. 100g, joten ei tuosta painon suhteenkaan kauheaa penaltya tule vs litku+teippi..

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    brilleaux muokkasi tätä : 12.08.2020 at 20.38

Vastaavanlaiset venttiilit ovat itselläkin toimineet sormitiukkuudella maastovanteilla mutta tuolla vanteella se on vaan jotenkin niin... hankalaa. Ostin minä semmoset venttiilitkin missä pohja suorakulman muotoinen mutta sen olisi saanut niin tiukalle laittaa että ilmareikäkin ois jo kureutunut umpeen .

^Eikös sinun tubeless-ongelmat ole jo siinä, etteivät vanteet ole tubeless-readyt. Ei toi grävelöinti oikein sisureilla maistu, kun matalat paineet ovat vaan niin must rouheammilla pinnoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti

^Eikös sinun tubeless-ongelmat ole jo siinä, etteivät vanteet ole tubeless-readyt. Ei toi grävelöinti oikein sisureilla maistu, kun matalat paineet ovat vaan niin must rouheammilla pinnoilla.
    Tubeless-ready on mielenkiintoinen käsite.
    Mulla ei siis ole pinnanreikiä laisin, hyllykin on olemassa.
    Toki eivät ole hookless, mutta en oikein ole selvillä kuinka se "oikea" tubeless-ready kiekko noista eroaa?

^puuttuisikohan tuosta hyllyn päältä se pieni syvennys mihin bead uppoaa. En osaa sanoa. Hookless vanteita on tubeless-readyinakin muttei ne minusta kovin luotettavilta näytä. Tuo pinnanreikien puuttuminen kyllä ois mahtava homma tubelesoinnin kannalta. Nippeleiden asennus varmaan lystiä tollaisen kanssa mikäli sellaiseen tilanteeseen joskus joutuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Toki eivät ole hookless, mutta en oikein ole selvillä kuinka se "oikea" tubeless-ready kiekko noista eroaa?

Campan/fulcrumin kiekkoja tutkiskelin. Taitavat olla nuokin sellaiset. Eli non-tubeless hylly on hieman viisto alaspäin, kuten kuvastakin näkyy.
    wto/2-way fit kiekoissa taas hylly on suora. Alkukiekoissa taitaa olla tuo huulikin ennen keskiuraa, mutta kuituisissa ei.

Nuo kehät toimii kyllä tubeleksina. Tai ainakin vastavan näköiset fulcrumin wind kuitukehät toimivat ongelmitta.

Campan/fulcrumin kiekkoja tutkiskelin. Taitavat olla nuokin sellaiset. Eli non-tubeless hylly on hieman viisto alaspäin, kuten kuvastakin näkyy.
    wto/2-way fit kiekoissa taas hylly on suora. Alkukiekoissa taitaa olla tuo huulikin ennen keskiuraa, mutta kuituisissa ei.

Nuo kehät toimii kyllä tubeleksina. Tai ainakin vastavan näköiset fulcrumin wind kuitukehät toimivat ongelmitta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti

Toimii ne, ihan nätisti nousi hyllylle ja piti ilmatkin ilman litkua.
    Mutta ilman lisäteippausta ei käytetty gp5000 tosiaan pysyny tyhjänä hyllyllä.
    Ehkä rengas on venyny, tai sitten tarvitaan vaan halkaisijan kasvatusta jotta homma toimii.

Edit: itseasiassa rengas muuten meni niin helposti kiekolle että kyseessä on melko varmasti venynyt rengas tai "pieni" kiekko.
    Kun muistaa painin dt-swissin+uuden Contin kanssa.

Luin myös mielenkiintoisen artikkelin tubeleksesta+korkeista paineista.
    Ei aina välttämättä se turvallisin vaihtoehto.

https://www.renehersecycles.com/the-...road-tubeless/

Saati jos rengas tippuu tyhjänä pois päältä, kyllä mä katsoin turvallisemmaksi laittaa sisurit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    O-renkaan tarkoitus ei ole tiivistää kehän sisäpuolista tilavuutta.
    Jos nyt kuitenkin paineistat kehän, valmistaudu räjähdykseen

O-rengas suojelee hiilikuituisen kehän pintaa, eipä sitten juuri muuta.

Se että ilmaa tulee venttiilin juuresta ulkopuolelle, ei myöskään automaattisesti tarkoita vuotavaa venttiilin tiivistystä vannepetiin.
    Kyseinen kohta nyt vaan sattuu olemaan vapain reitti paineelle purkautua ulos, vuoto voi olla ihan missä tahansa kohden teipattua kehää.
    Ei ole tarkoitus tiivistää, mutta ainakin ne auttaa pitämään mutterin kireällä. Sormi voimin olen itekkin laittanut. Eikä ne myöskään mitään kehän paineistusta aiheuta, kyllä se ilma vuotaa nippojen juurista ulos

Se on kyllä häilyvä käsite. Mutta omasta mielestäni tubeless kehässä pitää olla kunnollinen bead lock ettei kumit tyhjänäkään tipu kehiltä. Oli sitten nippojen reikiä tai ei. Teippiähän ei tarvitse kuin peittämään nipat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eikä ne myöskään mitään kehän paineistusta aiheuta, kyllä se ilma vuotaa nippojen juurista ulos
    Joissain tapauksissa aiheuttaa, riippuu millaisia nippeleitä käyttää ja onko niille potero kehän sisällä, ongelma on sisäisillä nippeleillä suurempi.

Esim. Enve tarjoaa mullistavana ratkaisuna sellaista venttiilin mutteria josta pääsee ilma kivasti ohitse.
    Tämä tietty sen jälkeen kun muutama kehä on räjähtänyt käyttäjän silmille täyttötilanteessa.

DT Swissillä on erikseen myös pieni reikä kehissään mm. tätä varten.

Toimii ne, ihan nätisti nousi hyllylle ja piti ilmatkin ilman litkua.
    Mutta ilman lisäteippausta ei käytetty gp5000 tosiaan pysyny tyhjänä hyllyllä.
    Ehkä rengas on venyny, tai sitten tarvitaan vaan halkaisijan kasvatusta jotta homma toimii.

Edit: itseasiassa rengas muuten meni niin helposti kiekolle että kyseessä on melko varmasti venynyt rengas tai "pieni" kiekko.
    Kun muistaa painin dt-swissin+uuden Contin kanssa.

Luin myös mielenkiintoisen artikkelin tubeleksesta+korkeista paineista.
    Ei aina välttämättä se turvallisin vaihtoehto.

https://www.renehersecycles.com/the-...road-tubeless/

Saati jos rengas tippuu tyhjänä pois päältä, kyllä mä katsoin turvallisemmaksi laittaa sisurit.

Ei ne kaililla kiekoilla taida pysyä ilman paineita hyllyllä. En ole tuosta välittänyt, enkä siis teipannut mitään lisäkerroksia. 2.5bar ei ainakaan vielä blurbannut.

Vaikka näin paikoillaan ollen rengas pysyisi hyllyllä, ei se kyllä pysy siinä vaiheessa kun rengas plurppaa ja vauhtia on vähänkään verran. Aika helposti renkaan toinen sivu jopa loikkaa vanteelta pois kokonaan. Saman se tekee sisurilla, jos ilmat häviävät riittävän nopeasti esim. räjähdyspuhkeamisen kautta ja riski ottaa lipat kallistettaessa on kohtuullisen suuri.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Olin muuten väärässä. Kyllä bora oneissakin on tuo bead lock.
    https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...rim-detail.jpg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Vaikka näin paikoillaan ollen rengas pysyisi hyllyllä, ei se kyllä pysy siinä vaiheessa kun rengas plurppaa ja vauhtia on vähänkään verran. Aika helposti renkaan toinen sivu jopa loikkaa vanteelta pois kokonaan. Saman se tekee sisurilla, jos ilmat häviävät riittävän nopeasti esim. räjähdyspuhkeamisen kautta ja riski ottaa lipat kallistettaessa on kohtuullisen suuri.
    Minä siis ajoin epähuomiossa aika pitkän lenkin noilla 2.5bar paineilla. Ja kovaa. Tuon jälkeen olen kyllä luottanut hyllyllä pysymiseen.

Minä siis ajoin epähuomiossa aika pitkän lenkin noilla 2.5bar paineilla. Ja kovaa. Tuon jälkeen olen kyllä luottanut hyllyllä pysymiseen.
    2.5 bar on 25mm oman kokemuksen perusteella vielä paine jolla pystyy tekemään matkaa mutta renkaan profiilista riippuen pitää olla tarkkana ettei reuna kaadu kallistuksissa tai käännöksissä.

Tarkoitin lähinnä kun kaikki ilmat lähtee yhtäkkiä.

Jep. Onhan tuo riski. Tuollainen kunnon tubeless kehä alkaa vastata jo hieman tuubia. Renhas ei irtoa välttämättä hyllyltä vaikka yrittäisi.

Jep. Onhan tuo riski. Tuollainen kunnon tubeless kehä alkaa vastata jo hieman tuubia. Renhas ei irtoa välttämättä hyllyltä vaikka yrittäisi.
    Kona Unitin Wtb:n kiekoilta Wtb Ranger ei irronnut hyllyltä kuin kävelemällä renkaan reunan päällä. Melko raskaalla askeleella vieläpä.

Edit: bedlock tosiaan on se, joka erottaa oikean(turvallisen) tubeless-kiekon tavallisesta.
    Ja voi myös funtsia sitä kuinka turvallinen hookless-kiekko on 6-7bar paineilla?

Itse suosisin maantiepyörässä bedlockin omaavaa kiekkoa, joka ei ole hookless.
    Ja jossa ei ole pinnan reikiä. Teipppi+litku yhdessä melkeinpä kusasee painoedun?

Tätä olen vähän ihmetellyt näissä keskusteluissa, aivan kuin sisurillinen avorengas jotenkin maagisesti pysyisi hyllyllä mutta tubeless ei. Samalla tavalla se clincher voi tippua vanteelta kallistettaessa ja se on morjens. Jaa mistäkö tiedän?
    The older I get the faster I was

Silläpä sanoinkin että kunnollinen beadlock(eli oikea tubeless kehä) pitää olla, ne ei kyllä ihan helpolla lähde edes ajossa pois vaikka tyhjenisikin.

Edit. Tuollainen esmes. Eihän sekään tietysti auta jos kehät on toleranssien alapäässä ja kumi yläpäässä

Mulla on kahdet hookless tubeless -kehät, joista joutuu ihan voimalla repimään kumit irti. Itse en ainakaan ole huolissani että nimenomaan hooklessi aiheuttaisi ongelmia ongelmatilanteessa

Jos ihan oikeita ongelmia tulee niin sama se minkälainen rakenne siellä on.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •