ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 232 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 132 182 222 230 231 232 233 234 242 282 332 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.931 - 6.960 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #6931
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Mulla on sama pyörä sekä maantielle, että graveliin. Soralla jää keskitehot hiukan alhaisemmaksi (toki myös keskinopeuskin). Arvelen tuon johtuvan siitä, että ajamisessa tulee väisteltyä monttuja yms. enemmän mitä maantiellä/kelvillä. Eli tehoa tulee kevennettyä enemmän useammassa kohdin. Vähän kuin maastossa, jossa huomattavan paljon suuremmin korustuu tuo teknisyydestä johtuva ap:n lasku.

    Ja kääntäen, jos soralla haluaa saman keskinopeuden mitä assulla, tehoa tarvitaan enemmän. Kuinka paljon enemmän? Riippuu paljon soratien kunnosta. Osa sorateistä niin hyviä, että tehoeroa ei paljon tule.

  2. #6932
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    125
    Mulla ainakin tuntuu olevan niin, että tehovaihtelut on melko erilaiset hiekkatiellä verrattuna maantielle. GG lenkeillä usein mäet jyrkempiä ja lyhyempiä, jolloin mäkeen tulee ajettua suuremmalla momentumilla. Isommat tehopiikit varmaan sit pidemmän päälle kuluttaa enemmän ja laskee keskitehoo lenkin pitkittyessä.

    Mutta, itse olen huomannu että tehot on kutakuinkin linjassa maantiepyörän kanssa. Toki erilaista ajamista.

  3. #6933
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Saatteko tuotettua samat watit gravel-pyörällä kuin maantiepyörällä?

    Tuntui todella nihkeeltä saada samoja tehoja, vaikka asento on miltei sama molemmissa pyörissä. Eilen oli vielä maantiepolkimet ja kengät käytössä.
    Pitäisi olla sama mittari molemmissa, jotta pystyisi ihan varmaksi sanomaan. Toisaalta pitäisi myös omistaa gravelpyörä, jotta voisin sanoa mielipiteeni. Joka tapauksessa, mulla on korkeammat tehot cyclocross-pyörällä sekä pidemmillä lenkeillä että intervalleissa. Olen yrittänyt laittaa molemmissa aika lailla samanlaisen ajoasennon (long & low), mutta soralenkeillä cyclocrossilla tulee isompia lukuja kuin maantiepyörällä asfaltilla riippumatta siitä, mitkä polkimet cyclocrossissa on kiinni. Luulisin, että tämä johtuu siitä, että soralla vierintävastus on suurempi ja joutuu alitajuisesti tekemään enemmän töitä. Cyclolla ei tule edes revittyä samalla tavalla ylämäkiä kuin maantiepyörällä. Samaan vauhtiin sen sijaan tarvitsee soralla muutaman kymmentä wattia enemmän.

  4. #6934
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Saatteko tuotettua samat watit gravel-pyörällä kuin maantiepyörällä?

    Tuntui todella nihkeeltä saada samoja tehoja, vaikka asento on miltei sama molemmissa pyörissä. Eilen oli vielä maantiepolkimet ja kengät käytössä.
    Jos laittaa samat renkaat, niin varmaan kyllä. Mä saan itse isommat tehot kovassa vauhdissa, eli inertia vaikuttaa. Roadilla pääsee kovempaa ja watteja on helpompi tuottaa.

  5. #6935
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Saatteko tuotettua samat watit gravel-pyörällä kuin maantiepyörällä?
    Gravelia ei (ainakaan toistaiseksi) ole, mutta maastopyörällä tehot on helppo pitää korkeammalla, kuin maantiepyörällä. Tämä siis XC/marathon-tyyppisessä ajossa teknisesti helpossa maastossa (hiihtoladun pohjia, soratietä, metsäautotietä, jne.), ei jossain etelä-suomalaisessa ryteikössä kuravellissä tunkatessa. Olenkin siirtynyt tekemään kaikki kovemman intensiteetin ajoni maasturilla.
    Rule #1: Obey The Rules

  6. #6936
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Jaa, tais selvitä tämä "tehomysteeri". 4iii:n kampi näyttää traineriin(Tacx Neo 1) verrattuna 4,5-7% vähemmän. Viimeksi, kun vertailin niin heitto oli 2,5%. Haluaisin luottaa Neon watteihin, koska isommat lukemat(), mutta kunnon vauhdit vaatisi sit ihan järkyttävät watit. Nyt ulkowatit on kuitenkin ollu jotakuinkin linjassa laskureiden kanssa.


    Edit: Kammen scale factor on vaihtunut taas itsekseen 0,95:stä ==>0,9:ään. Tämä on kiva, kun saa sit vanhoja lenkkidatoja ihmetellessä miettiä millähän asetuksilla ne on ajettu.

  7. #6937
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    Jaa, tais selvitä tämä "tehomysteeri". 4iii:n kampi näyttää traineriin(Tacx Neo 1) verrattuna 4,5-7% vähemmän. Viimeksi, kun vertailin niin heitto oli 2,5%. Haluaisin luottaa Neon watteihin, koska isommat lukemat(), mutta kunnon vauhdit vaatisi sit ihan järkyttävät watit. Nyt ulkowatit on kuitenkin ollu jotakuinkin linjassa laskureiden kanssa.


    Edit: Kammen scale factor on vaihtunut taas itsekseen 0,95:stä ==>0,9:ään. Tämä on kiva, kun saa sit vanhoja lenkkidatoja ihmetellessä miettiä millähän asetuksilla ne on ajettu.
    Ei se ole mysteeri. Neo1 näyttää oikein. Piste.
    4iiii kampi näyttää oikein ainoastaan silloin, kun tehot on 50/50. Minulla tuo toteutuu jossain ftp-vo2 tehon välillä. Pienillä wateilla eroa on tosi paljonkin.
    Sitä korjainta on ihan suotta yrittää käyttää. Olen testannut. Ei se korjaa poljintasapainon heittoja.

  8. #6938
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Gravelia ei (ainakaan toistaiseksi) ole, mutta maastopyörällä tehot on helppo pitää korkeammalla, kuin maantiepyörällä. Tämä siis XC/marathon-tyyppisessä ajossa teknisesti helpossa maastossa (hiihtoladun pohjia, soratietä, metsäautotietä, jne.), ei jossain etelä-suomalaisessa ryteikössä kuravellissä tunkatessa. Olenkin siirtynyt tekemään kaikki kovemman intensiteetin ajoni maasturilla.
    Tuossahan kannattaa olla tarkkana. Jos päälaji mtb, niin ehdottomasti noin. Jos taas maantie, niin ehdottomasti ei. Ei paljoa mtb watit auta, jos roadin pitäisi kulkea kovaa.

  9. #6939
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ei paljoa mtb watit auta, jos roadin pitäisi kulkea kovaa.
    Erittäin totta. Ei mulla kyllä oikein maastowattejakaan ole, mutta sitäkään vähää ei maantiellä eikä myöskään grävellyksessä. Perseestä.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  10. #6940
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Saattanut jo olla täällä, mutta Factorilta tullut tässä kesällä 950 g runko 43 mm (700c) rengastilalla. Sinällään aika perus runko, mutta muutamalla satasella saa custom maalausta 2400 € runkosetin päälle. Vissiin vähän parempaa kuitutyötä omassa tehtaassa ja tämän puolesta puhuu myös historia auto- ja lentokoneosien valmistuksesta ennen pyöriin siirtymistä.

    https://factorbikes.com/models/ls/

  11. #6941
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Ja Cubelta Nuroad kuituisena. Kilpailukykyiseltä vaikuttava paketti.

    https://www.cube.eu/en/2021/bikes/ro...onnprizmblack/

  12. #6942
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin sellainen huomio, että jos käyttää Steilacoomin rengaspaineita mittayksikkönä, niin ero Whisky No.7 Canti CX ja Columbus SL -jalkaisen teräshaarukan mukavuusero on jotain 0,5 ja 1,0 barin väliltä hyvin epätieteellisen ja subjektiivisen vertailun perusteella. Olen nyt parin viikon aikana vaihtanut muutamaan otteeseen haarukasta toiseen ja ajellut erilaisilla paineilla lenkkejä erilaisilla alustoilla. Jotta etupäästä saa yhtä mukavan kuin se on Cyclon originaalihaarukalla ja 2,5 barin paineilla, pitäisi Whiskyn kanssa paineiden olla jotain 1,5-2 bar luokkaa.

    Ero korostuu sitä enemmän, mitä epätasaisempi alusta on. Tasaisella ja ei kovin karkealla soralla kuituhaarukka voi olla jopa mukavampi, koska se resonoi teräksistä vähemmän. Whisky ei ehkä ole maailman pehmeäkulkuisin kuituhaarukka, mutta tuskin jäykinkään. Painoero on vähän alle 0,4 kg (Whisky 430 g, Cyclo 810 g, molemmat kaulaputket katkaistuina ja kiinnitystarpeineen).

    Hitaammassa ajelussa teräksinen on painoa lukuunottamatta oikeastaan joka suhteessa kivempi. Kovemmalla vauhdilla ajellessa kuituhaarukan tarkempi ohjaustuntuma ja vähempi notkuminen putkelta ajaessa erottu edukseen, mutta mitä epätasaisemmaksi alusta muuttuu, sitä poukkoilevammaksi etupää käy. En osaa sanoa, onko jompi kumpi nopeampi tai hitaampi.

    Onko joku nähnyt jossain jotain testiä, jossa gravel- ja cx-haarukoita olisi testattu ihan oikeasti eikä vain jonkun tuntemuksiin perustuen?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #6943
    Olisi tarkoitus upgreidata gravel-fillarini. Nykyinen toiminut hyvin, hiilikuituhaarukka, Sram Apexit, levyjarrut... mutta se ruokahalu! Ajan sekä soraa ja myös hieman metsätietä ja -polkuja mutta pitemmillä reissuilla yllättävän paljon asfaltilla. Siitä johtuen haluaisin ns. vauhdikkaamman gravelin, jolla öljysorataipaleet taittuisivat entistä vauhdikkaammin, pyörä siis enemmän maantieajon suuntaan.
    Ajattelin pistää kaluston kerralla kuntoon, mitäs foorumilaiset suosittelelee jos hintaraja on n. 5000€?

  14. #6944
    ^Fast gravel -kategoriaan menevät ainakin Cervelon Aspero ja Exploro. Muitakin löytyy varmasti. Täysikokoisilla kiekoilla, riittävän tiukoilla välityksillä ja sopivalla rengastuksella ajokokemus on ns. maantiemäinen. Viiteen tonniin saa jo ihan hienon pelin ilman mainittavia kompromisseja.

  15. #6945
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukil Katso viesti
    Olisi tarkoitus upgreidata gravel-fillarini. Nykyinen toiminut hyvin, hiilikuituhaarukka, Sram Apexit, levyjarrut... mutta se ruokahalu! Ajan sekä soraa ja myös hieman metsätietä ja -polkuja mutta pitemmillä reissuilla yllättävän paljon asfaltilla. Siitä johtuen haluaisin ns. vauhdikkaamman gravelin, jolla öljysorataipaleet taittuisivat entistä vauhdikkaammin, pyörä siis enemmän maantieajon suuntaan.
    Ajattelin pistää kaluston kerralla kuntoon, mitäs foorumilaiset suosittelelee jos hintaraja on n. 5000€?
    3T Exploro tai RaceMax ja Cervelo Aspero tulee ekana mieleen. Open U.P. taitaa mennä jo reilusti yli 5000 euron. Luulisi myös, että tuohon budjettiin saa rakennettua myös teräsrunkoisen mittatilauksena, mutta en ole näihin tarkemmin perehtynyt joten voin olla väärässä.

    Listaa ensin pyörät joissa on itsellesi sopivat geot, tarkista että runko nielee riittävän leveitä renkaita ja kiinnitä huomiota siihen että saat omaan käyttöösi järkevät välitykset. Näiden kohtien jälkeen lista onkin jo hyvin lyhyt ja voit alkaa soitella kivijalkoihin ja varautua joko määrittelemättömiin tai kuukausien mittaisiin toimitusaikoihin (älä myy vanhaa pyörää vielä).

  16. #6946
    Kiitos huotah, Cerveloon jo tutustuinkin, mutta nuo 3T-mallit ovat jääneet huomaamatta, samoin nuo open-fillarit. Jatkan tutkailua mm. noista vaihtoehdoista!

  17. #6947
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Cervelo Aspero
    Kuva olisi kiva
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #6948
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ridleyn aerogravellista huhuja.

    https://bikerumor.com/2020/08/05/sne...o-gravel-bike/

    Jotenkin vain itseltä meni luotto koko merkkiin alibaban rungon ympärille tehdyn kanzon vuoksi. Kovasti on ainakin tässä julkistuksessa yritetty vakuuttaa pyörän omasta suunnittelusta ja laadusta. Komealtahan tuo näyttäisi.

  19. #6949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    ^Fast gravel -kategoriaan menevät ainakin Cervelon Aspero ja Exploro. Muitakin löytyy varmasti. Täysikokoisilla kiekoilla, riittävän tiukoilla välityksillä ja sopivalla rengastuksella ajokokemus on ns. maantiemäinen. Viiteen tonniin saa jo ihan hienon pelin ilman mainittavia kompromisseja.
    tanx👍

  20. #6950
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukil Katso viesti
    Kiitos huotah, Cerveloon jo tutustuinkin, mutta nuo 3T-mallit ovat jääneet huomaamatta, samoin nuo open-fillarit. Jatkan tutkailua mm. noista vaihtoehdoista!
    Cervelo on aika painava. Kannattaa katsoa myös Rosen backroad mallit.

  21. #6951
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Yks kaveri (ei mikään die hard -pyöräilijä) meinaa ostaa itselleen ja vaimolleen tämän Merlinin grainderin. Sanokaapa miksi ei kannattaisi, voin sitten välittää viestin
    Äkkiseltään ei isompaa vikaa tuolllaiseksi halpikseksi

    https://www.merlincycles.com/merlin-...21-197443.html

    Ja kokosuositukset 160 cm naiselle ja 188 cm miehelle... en nyt ehdi itse perehtymään ja kiire kuulemma on kun fillarit on kaikkialta lopussa.


  22. #6952
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukil Katso viesti
    Ajattelin pistää kaluston kerralla kuntoon, mitäs foorumilaiset suosittelelee jos hintaraja on n. 5000€?
    Giant Revolt Advanced Pro 0 Force eTap. 2021-mallista on korjattu 2020-mallin heikkous eli liian kapeat kehät. (Nyt 25mm sisäleveys)


  23. #6953
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Giant Revolt Advanced Pro 0 Force eTap. 2021-mallista on korjattu 2020-mallin heikkous eli liian kapeat kehät. (Nyt 25mm sisäleveys)
    Ilmeeni (jota ei õle), kun on köyhtynyt enemmän kuin tuo maksaa uutena ja on joku kilon painavampi pyörä
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  24. #6954
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Cervelo on aika painava. Kannattaa katsoa myös Rosen backroad mallit.
    Koon 54 Asperon runko painoi 1208g värissä Teal. Kaikki hangerit ja ruuvit paikallaan, ilman saddle clamppiä.
    Haarukan paino leikkaamattomana oli 471g. Kummatkin siis melko painavia.
    Pyörä kuitenkin rakentui painoon 8.00kg polkimien, häkkien ja Garmin-mountin kanssa ilman yhtäkään weightweenie-osaa, tai no, J&L-läpiakselit mutta siinä se.

    Ei mielestäni mikään tonnikeiju, toisaalta tämä korvasi Canyon Inflite CF SLX:n joka painoi vastaavasti varusteltuna 7.6kg, tosin eri osasarjalla.

  25. #6955
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kuva olisi kiva
    Juuh, katsotaan kunhan saan pyörän julkaisukelpoiseen kuosiin, kaulaputken katkaistua ym. pientä säätöä tehtyä...
    The older I get the faster I was

  26. #6956
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Juuh, katsotaan kunhan saan pyörän julkaisukelpoiseen kuosiin, kaulaputken katkaistua ym. pientä säätöä tehtyä...
    Jess!!
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  27. #6957
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Yks kaveri (ei mikään die hard -pyöräilijä) meinaa ostaa itselleen ja vaimolleen tämän Merlinin grainderin. Sanokaapa miksi ei kannattaisi, voin sitten välittää viestin
    Äkkiseltään ei isompaa vikaa tuolllaiseksi halpikseksi

    https://www.merlincycles.com/merlin-...21-197443.html

    Ja kokosuositukset 160 cm naiselle ja 188 cm miehelle... en nyt ehdi itse perehtymään ja kiire kuulemma on kun fillarit on kaikkialta lopussa.
    Aika hyvät osat vaikuttaa olevan. Rengastilaa 40 mm asti, jos se riittää niin ei varmaan mitään negatiivista hintaan nähden löydy. Vanteet saattavat olla painavat, mutta niin on melkein kaikissa tämän hintaluokan pyörissä. Rungosta en osaa sanoa minkä laatuinen on, mutta varmaan samaa luokkaa SUP X-Mudin kanssa joka on nelisensataa kalliimpi ja jossa on ilmeisesti aika pitkälti samat osat (https://www.suomenurheilupyora.fi/su...ravel-disc-grx). Olisko naiselle 47/50 -kokoinen ja miehelle 56/59 riippuen mieltymyksistä ja kropan mittasuhteista.

  28. #6958
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Koon 54 Asperon runko painoi 1208g värissä Teal. Kaikki hangerit ja ruuvit paikallaan, ilman saddle clamppiä.
    Haarukan paino leikkaamattomana oli 471g. Kummatkin siis melko painavia.
    Pyörä kuitenkin rakentui painoon 8.00kg polkimien, häkkien ja Garmin-mountin kanssa ilman yhtäkään weightweenie-osaa, tai no, J&L-läpiakselit mutta siinä se.

    Ei mielestäni mikään tonnikeiju, toisaalta tämä korvasi Canyon Inflite CF SLX:n joka painoi vastaavasti varusteltuna 7.6kg, tosin eri osasarjalla.
    Aspero on tosiaan kaukana maantiepyörän tai kevyen cyclocrossin painoista, mutta toisaalta esim. Exploro Teamin runko on vain noin 100g Asperoa kevyempi. Näiden runkojen tukevuutta osaa arvostaa kun pommittelee huonokuntoisia alamäkiä. Esim. Inflite CF SL:n runko elää vauhdissa enemmän, vaikka en sitäkään voi moittia vaan päinvastoin (vrt. Asperoon samoilla reiteillä). Yritän siis sanoa että näissä pyörissä painolle saa myös vastinetta.

  29. #6959
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Aspero on tosiaan kaukana maantiepyörän tai kevyen cyclocrossin painoista, mutta toisaalta esim. Exploro Teamin runko on vain noin 100g Asperoa kevyempi. Näiden runkojen tukevuutta osaa arvostaa kun pommittelee huonokuntoisia alamäkiä. Esim. Inflite CF SL:n runko elää vauhdissa enemmän, vaikka en sitäkään voi moittia vaan päinvastoin (vrt. Asperoon samoilla reiteillä). Yritän siis sanoa että näissä pyörissä painolle saa myös vastinetta.
    Joo, nopeampi mä Assperolla oon ku Inflitella, johtunee osittain vakaammasta kyydistä, eli uskaltaa mennä lujempaa irtonaisella alustalla ja toisaalta runko vaikuttaa todella jäykältä putkelta runtatessa.


  30. #6960
    Paino on imho vähän vanhentunut suorituskykymittari. Ankkurit tietysti erikseen. Itsellä esim. hieman päältä kuusikiloinen maantiepyörä vaihtui moderninpaan kahdeksankiloiseen. Uusi liikkuu paremmin kaikessa ajossa. Gravelissa juurikin jämäkkyys ja vakaus on tärkeää, mikä yleensä näkyy vähän painossa pätkääkään menoa haittaamatta. En siis Asperoa sivuuttaisi painon takia todellakaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •