Voi olla helpompi askarrella ne photoshopissa ja väittää sulle kuvan kanssa, että kaikki on nyt paikallaan
Tämä 3D-printtausten kokeilu alkoi Alpe du Zwiftillä. Seuraavana tein oikeasti ajamani Hualien-Wuling nousun.
![]()
Voi olla helpompi askarrella ne photoshopissa ja väittää sulle kuvan kanssa, että kaikki on nyt paikallaan
Tämä 3D-printtausten kokeilu alkoi Alpe du Zwiftillä. Seuraavana tein oikeasti ajamani Hualien-Wuling nousun.
![]()
10k-kerhon jäsen
Kieltämättä on tyylikäs.![]()
Olipa taas hiiskatin hyvä treeni Watopiassa eli vTDF stage 1. Watopia KOM Reversessä tuli hyviä lyhyitä intervalleja, kun koitti kierros toisensa jälkeen roikkua ensin kärkiporukassa, sitten kakkosporukassa.
10k-kerhon jäsen
Itselläni on ollut koko vuosi vauhti kadoksissa ja sen huomasi tänään TDF etappi 1:ssä. Vaikka en ole vauhdilla ikinä itseäni vakuuttanut niin tänään vielä vähemmän. Liekö ylikuntoa vai mitä kun ei herkkyyttä ja vauhtia löydy sitten millään vaikka kuinka treenaa Zwiftillä ja vaikka millä. Tänään yritin ottaa rauhallisemmin mutta loppua kohden kiristin vauhtia mutta kun syke nousee ennen aikaisesti korkealle ennen kun saa edes kunnolla vauhtia niin eihän tuosta mitään tule.
Minulla oli Zwiftin ansiosta tehot ja vauhdit kohdallaan vielä maaliskuussa. Kun sitten huhtikuun sekä toukokuun kaksi viikkoa annoin pääasiassa pihahommille, katosi vauhti tykkänään. Ulkona itsekseen ajellessa sitä ei ole tässä alkukesästä löytynyt.
Kun nyt sitten olen nämä kaksi vTDF-etappia päästellyt omaakovaa, on pitkästä aikaa tullut ihan tehoharjoituksia. Stage 1 vaihtelevia intervalleja keskimäärin sellaisilla tehoilla ja sykkeillä ettei tuon ylemmäs juuri nyt pääsisikään. Stage 2 oli pidempi mäkituuppaus plus loppukiri, ja hiukan olisi ollut varaa nostaakin tehoja vuorelta alas tullessa, mutta koitin säästellä siihen loppuun
Kisaaminen on oivallista harjoitusta, varsinkin kun sellaista kolmenkympin peekoota/alaveekoota tulee sotkettua ulkona itsekseen.
10k-kerhon jäsen
Voi olla että pitäisi itsekin ottaa joitain kovia vetotreenejä ja löytää sitten hyvä tasapaino palauttelun kanssa. Zwiftillähän nuo harjoitteet onnistuisi kyllä hyvin jos vaan on kanttia ottaa itsestä enemmän irti. Kelit on täällä kääntynyt lähes päälaelleen. Kesäloman alkaessa oli vähän liiankin lämmintä ja sen jälkeen saapui lähes jatkuvat vesisateet.
Kuka osaa neuvoa, miten noita Tour de France pätkiä pääsee ajamaan? Olen Zwift companionin kautta havainnut, että jotkut seuraamani henkilöt ovat niitä ajelleet tai ainakin jotain pätkää. En ole vielä keksinyt, mitä kautta ovat niille päässeet. Ainakaan kaikki heistä eivät ole kisasarjojen kuskeja.
Esimerkiksi itse ajoin perjantaina tämän "Pariisissa".
Tähän saakka nuo Ranskan pätkät ovat olleet vain tapahtumapohjaisia (osa siis avoimia kaikille). Avautunevat pian kaikille. Toki nytkin on voinut pikku hakkeroinnilla mennä ajamaan muutenkin.
Zwiftpowerin kisakalenterista näkee helposti millä reitillä mikäkin eventti ajetaan, joten sitä kannattaa seurata. Ei ainakaan lähipäivinä vielä ole Ranskaa tarjolla.
10k-kerhon jäsen
Kaikkien Zwiftaajien äiti?
Eilen Watopiassa minut ohitti Tick Tockin radalla joku kiinalaiseksi ilmoittautunut Zwiftaaja. Hän oli ajanut jo tuolloin noin 250km ja ohitti minut ajaessani 36km/h nopeudella. Kinkki veti noin 6W/kg tehoilla. Jäin sekunttikaupalla jokaista 50m kohden. Eli kinkki painoi menemään ehkä 70-80km/h nopeudella. Näitä "tehopolkijoita" tuntuu Zwiftin maailmassa riittävän. Pitäisikö itsekin syyllistyä karkeaan itsepetokseen ja laittaa sähköavusteinen pyörä kiinni traineriin? Voisi vetää lenkkiä jatkuvalla reilulla 500W teholla, joka olisi kokoiselleni talliaiselle juurikin tuo 6W/kg matkatehoa.
Ai miksikö Zwiftaan kesken parhaan ulkoajokauden? No kun elämäntilanne ei salli tälä hetkellä monituntisia lenkkejä maalaismaisemassa, vaikka veri vetäisi tien päälle. Tunnin Zwift-treenillä saan saman harjoituksen ja kulutuksen kuin muutaman tunnin ketjun pyörityksellä pitkin maita ja mantuja.
Tuohon huijaamiseen riittää myös kun muutat Zwiftissä oman painosi oikein alas niin vauhti alkaa olemaan ”kohdallaan”.
Sent from my iPad using Tapatalk
No miksei samantien kumpikin keino käyttöön: 40 kg ja 500W voisi tuottaa oivallisia aikoja näissä isoissa kinkamissa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sen minä vielä sanon, että 1kW ja ylikin ei vedetä alle 60kg:n raameilla. Ei siihen kyllä riitä kuin aniharvoin edes minun raamini, vaikka raamikas olenkin. Ihmettelen vain, että millä konstilla Zwift pystyy takaamaan/estämään sen, ettei joku kaikesta huolimatta huijaa virallisissa kisoissa? E-urheilun kautta kusettaminen on tuhannesti helpompaa kuin live-kisoissa ja niissäkin jotkut onnistuvat kusettamaan (Lance Armstromg etunenässä)
New Yorkin sprintti on lyhyt ja siinä olen päässyt rehellisellä pelillä edes lähelle kärkiaikoja, koska sen jaksaa puristaa suurelta osin yli 12W/kg tehoilla, mikä kohdallani on kilowatin verran, mutta matkojen venyessä kärki karkaa auttamattomasti kun hapot iskevät. Jo 50 lisämetriä tappaa. En ole alentunut laskemaan painoani Zwiftissä muutoin kuin vaa-an osoittamiin oikeisiin lukemiin. (On muuten lähtenyt pysyvää painoa puolessa vuodessa ihan mukavasti)
Laroutelle.
Väitän näin ihan tosissani. Enhän minä puhu kuin itsestäni. Minähän kirjoitin, että saan... Ammattilaisista en ole maininnut hölkäsen pöläystä.
Itse asiassa Zwiftissä kelaa reilussa tunnissa 250-300W keskitehoilla helposti lähes 1000kcal kulutuksen ja joskus jopa ylikin. Siinä kun ei ole maantielle tyypillisiä alamäkiä, joissa voi lepuutella sekuntikaupalla. Mahtitreenin saa Zwift de Alpe (vai oliko se toisinpäin) pätkällä Watopiassa kun sen ajaa ylös saakka. Reisimittarilla mitattuna jalat ovat Zwiftin kovavauhtisen 50km jälkeen pahemmin makaronia kuin maantiellä ajetun satasen jälkeen. Näin siis omalla kohdallani.
Tuli muuten mieleen, että moni ammattilainen on ainakin kokeillut Zwiftiä vaihtoehtoisena harjoitusmuotona. Veikkaan, että jonain päivänä esim. Vätternrundanin voi kiertää virtuaalisesti Zwiftissä tms. palvelussa.
Voihan sitä pihallakin ajaa jarrua vasten![]()
Pesumanille. Varmasti saat kaloreita kulumaan tunnissa saman kuin satasen pk-lenkillä maantiellä, mutta siinä jää se pk-tekemättä. Se kaloreiden kuluminen ei yleensä ole harjoittelussa se varsinainen tavoite, vaan yhdenlainen lopputulema siitä harjoituksesta. Traineri on toki hyvä harjoituslaite, eritoten kovissa harjoituksissa. Jos vetää traineri lenkit aina "omaa kovaa", niin siinä kehitys tyssää, jopa laskee. Kyllä ne rauhalliset pk-lenkit kuuluu tärkeänä osana tavoitteellista harjoittelua. Toki hauskan pito on sallittua ja revittäminen on hauskaa. Sillä harjoitusmenttaliteetillä antaa vaan aika paljon tasoitusta muille. Tosin jos se virkistää mieltä ja on mukavaa, niin sille on sitten hyvä peruste. Pidemmissä pk-lenkeissä traineri alkaa monilla nakertaa nuppia ja mieli halajaa maantien pitkille rauhallisille lenkeille. Itsekin talvisin ajelen paljon trainerilla Zwiftin maisemissa 1-3 tunnin lenkkejä, mutta kyllä aina toivoisi olevansa maantiellä, kun puhutaan pk-vauhdeista. Lyhyet tehoharjoitukset ovat kyllä Zwiftillä mukavia. Ikämiehenä kuitenkin pari rivakkaa harjoitusta on maksimi viikossa ja loppu viikkotunnit trainerilla on viheltelyä ja ulkokelien odottelua. Tärkeintä on kuitenkin, että ajellaan kukin omien mieltymysten mukaan, kunhan vaan ajellaan.
Olenkin odottanut, että joku ajaa VR:n kuvaten sen koko pätkän 4K tarkkuudella + napaten korkeusdatan talteen -> esim. Rouvy. Tämä on nähdäkseni vain toteuttamista vaille valmis. Mutta, että Zwift lähtisi rakentamaan oman Motala-maailman... ohhoh. Olishan se. En panis yhtään vastaan, että rakentaisivat Mallorcan vaikka sitä ennen. Siinä kelpaisi ajaa vaikka kerran kuukaudessa tätä: https://www.seemallorca.com/events/c...312-cycle-race
Mutta kyllä. Olen samoilla linjoilla pesumanin kanssa siitä, että jossain vaiheessa virtuaaliset kuntoajot kilpailevat ihan tosissaan näiden perinteisten kanssa (vrt. verkkokauppa).
Zwiftiin tullut uusi päivityspaketti. Voisi vaikka tulevaisuudessa pistää hankintalistalle Elite Sterzo Smart ohjausalustan jos se tuo lisää mielekkyyttä sisätreeniin.
Olen usein pohtinut, millä ihmeen ilveellä jotkut ajavat Zwiftissä penkan puolella ja jopa maastossa?
Nämä Eliten kamat ovat vain törkeän kalliita hankittavaksi vain siihen, että virtuaalipyörää voi ohjailla.
"En panis yhtään vastaan, että rakentaisivat Mallorcan vaikka sitä ennen."
Maailmojen kokohan ei tietokonepeleissä ole enää mikään rasite. Ainoastaan työn määrä on ja voikin kuvitella, kuinka paljon kovaa duunia esim. Watopian luominen on vaatinut. Koneet ja ohjelmointityökalut kuitenkin kehittyvät ja voisin kuvitella, että joskun tulevaisuudessa näitä karttoja voi siirtää pelimaailmoihin ihan suoraan esim. google mapsin tapaisten palvelujen kautta.
Laittakaas kuvia teidän Zwift-setupista ja millasella hardwarella "peliä" pyöritätte. Tähän saakka olen itse käyttänyt iPadillä, mutta nyt takarauvossa hakkaa että pitäisikö hankkia kohtuullisen budjetin PC talliin Zwiftiä varten.
Macbook Pro tietokoneena ja Elite Drivo 2 harjoitusvastuksena.
![]()
Mun mielestä kuuluu aiheeseen. Ja kiitos postauksesta. Jätti ajatuksen kytemään. Olen tässä miettinyt, millä tavalla parantaisin Zwift-kokemusta, ja päädyin hankkimaan kokopitkän jokasuunnan liikkeet omaavan rocker platen Tacx Neon kaveriksi. Tarkkaan ottaen tämän: https://turborocks.co/products/realp...l-launch-offer
Laiskana ostin valmiin tuotteen. On niin paljon remonttia vielä menossa kotona, että en tällaista projektia enää halunut ottaa.
Pitkään pidätteli hankintaa mm. Shane Millerin arviot siitä, että rocker plate tuottaa vääränlaisen liikkeen, kunnes sitten löysin tämän https://zwiftinsider.com/rocker-plate-tightness/ ja tämän https://zwiftinsider.com/how-to-saris-mp1/
Eli noiden viestinä on: riittävän löysälle ja tekniikka kuntoon, niin rocker plate simuloi ulkona ajamista paremmin. Saas nähdä.
^ Odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi tuosta Turbo rocksin vehkeestä. Olen itse jumittunut tuohon arvioon tuosta väärästä liikkeestä ja siksi jättänyt hommaamatta. Jossain videossa hyvin esitettiin, miten näiden ongelma kuulemma on se, että lähteekin putkelle noustessa heiluttamaan pyörää päinvastaiseen suuntaan, kuin normaalisti.
Elite Direto -traineri ja useimmiten tämä fillari / toisinaan avorullat + Faveron wattipolkimet
55-tuumainen tv
15-tuumainen vuoden 2015 Macbook Pro
2-3 tuuletinta plus ovi/ikkuna läpiveto
Normaalisti tuo läppäri on tuossa tv:n edessä. Kuvaa varten nostin siihen Watopian 3D-mallin.
![]()
10k-kerhon jäsen
^ Aika kiva tila trainerointiin. Täytyy koittaa tulevana syksynä panostaa tuohon omaankin ”pain caveen”, kun siellä tulee lokakuusta huhtikuuhun ajettua lähes kaikki ajot. Nyt se on semmonen täyteen ahdettu 10m2 varasto. Ei haittaisi vaikka olisi vähän viihtyisämpi.
^ Tuossa siis lattian päällä hikisuojana pätkä perusmuovimattoa. Sen päälle laitoin trainerin jalkojen kohdalle nyt palasen kumimattoa, kun kireissä tuppasi välillä fillari vähän hyökkäämään.
10k-kerhon jäsen
Ei ole kuvia, mutta kokoonpanoni on Elite Turbo Muin + traineri, vanha, runkovaurioitunut Bianchi Via Nirone pyöränä ja Acerin 15" näytöllä varustettu läppäri näyttönä. Yhdet ketjut olen jo joutunut vaihtamaan, koska kokoonpanolla on ajettu nyt 1.12.2019 alkaen 8296km ja level on 31. Tavoitteena on saada ajettua pikaisesti level 32 ja sitä kautta "ostaa" pelissä Cube Litening C:68 pyörä, joka vapautuu vasta level 32:ssa. Mitään muuta ambitiota siihen ei ole kuin se, että ajan itse ulkolenkkejä Cube Litening C:68 black pyörällä.
"kireissä tuppasi välillä fillari vähän hyökkäämään."
Olen itse huomannut saman ilmiön, paitsi ei voida puhua vähäisestä hyökkäämisestä. Kun runttaa n. kilowatin tiskiin, niin pyörä etenee lattialla useita kymmeniä senttejä, kunnes pysähtyy läppäripöytään. Paikoillaan pyörä pysyy n. 800W saakka, mutta sen jälkeen fysiikan voimat saattavat sen liikkeelle. En ole jaksanut kiinnittää pyörää lattiaan, koska noita kilowatin kirejä tulee otettua sen verran harvakseltaan, ettei "hyökkäämisestä" ole muuta vaivaa kuin se, että joutuu siirtämään pyörää taaksepäin.
Rocker Plate korjaisi tuon asian ihan itsellään, mutta se saa kustannussyistä odottaa.
Oma kokoonpano kellarin mancavessa Zwiftaamiseen:
- 55 tuumainen telkku, Apple TV 4K, Ipad, iPhone (Companion app), 13" MacBook Pro 2019, cable ant+ -> bt palikka
- Tacx Neo
- fillari, joka sillä hetkellä joutaa ja siinä wattipolkimet (vaihtoehtona Faveron Assiomat tai Beprot, tulossa ehkä jos luoja suo iQ2 maastopolkimet)
- Realplate react rocker plate tulossa
- Tacx tablettiteline
Useampi omenalaite varmistaa tässä vain sen, että voin Zwiftaamisen kombinoida muuhun tekemiseen: katsoa leffoja, ottaa treenit toisesta appista jne
Kirjanmerkit