Intoa puhkuen vaihdoin uudet ketjut, jätin tehdasrasvoille. Hurautin lenkille ja rutina oli hirvittävää pienemmällä eturattaalla ajettaessa. Kvg ja selvisi, että joku muukin oli rutissut HG701-ketjuilla. Tutkin kuitenkin pienempää eturatasta vähän epäillen, mutta luotin googleen. Syytin tietenkin tehdasrasvaa ja pesin ketjun ja annoin sille Rex-kylvyn. Rutina jatkuin muuttumattomana.
Osia irti ja havaitsin keskiölaakerinkin väljäksi, siis uutta kaapista päivänvaloon. Pyörä kasaan ja kokeilemaan: rutinaa. Lopulta päätin kokeilla kaapissa odottanutta uutta 34-piikkistä: hiljaisuus.
Nyt tulee sitten myös testattua pienempää pienempää, entisen 36:n sijaan. Rex saa myös uuden mahdollisuuden.
Ehkä siirryn sinkulakuskisksi, ainakin pahimpaan kura-aikaan, tai ikuisesti tästä päivästä.
Taimo M. muokkasi tätä : 05.07.2020 at 17.29 Syy: lisäys...
"You brought two too many - Monettako kertaa sä katot tota?"
Noin 1300 km kesti maantiellä kuivassa kelissä ajoa tehdasrasvat SRAM:n ketjuissa ennenkuin alkoi rahisemaan.
Jestas mitä touhua kun ketjuja vaihdetaan tonnin jälkeen eli kohtuu reippaalla polkijallakin menee viidet kesässä...
Ja vaihtoväli tulee eteen, miten niitä hoitaa.
Aiemmin käytin ultraäänipesurissa:ketju oli niin puhdas, että helisi kuivana. Vaan kun sitten sinne ketjulenkkien sisään pitäis saada takaisin voitelevaa ja pysyvää voiteluainetta.
Eli nykyisin malliin brilleaux(?) ulkopuolinen putsaus ja voitelu, sekä vaihtoon ketjumittatoolin mukaan.
Mun ketjut on huolellisesti voideltu semmosella kuivankelin ketjuvahalla, nokkapullossa lukee dry lube, muuta en nyt muista. Mitä siinä tapahtuu jos sade yllättää kesken pyöräilyn? Huomenna olis tarkoitus pyöräillä töihin ja iltapäivällä paluumatkan ajaksi on luvassa sateita.
Se räjähtää. POW!!!
Eipä mitään vakavaa. Ehkä ikävä kitinä alkaa kuulumaan. Mutta tuskin sitäkään, jos se työmatka nyt ei vallan pitkä ole.![]()
Oonko mäihan kerettiläinen, kun en pese ketjuja koskaan. Jos ovat paskaiset, pyyhkäisen rätilla ja laitan mun mielestä parasta öljyä valuttaen ketjuun. Käytän pariin kertaan vaihteet läpi, pyyhkäisen ylimääräiset pois ja ajan taas pari viikkoa. Tosin ketjuina nykyään xx1, jotka saattaa olla parhaat kestävyydeltään mitä maastopyörään löytyy
Jos sinulla olisi erikseen soratiepyörä ja maantiepyörä, rohkenisin ehdottaa että antaisi Domestiquelle uuden mahdollisuuden jälkimmäisen ketjussa.
Vielä en voi puhua pitkästä kokemuksesta, mutta sen voin sanoa että Rexillä on ajettu kuivaa asfalttia vähän yli 400 km ja ketjua on mukavampi katsoa kuin Squirtillä tai Holmenkolilla voideltua. Toisin sanoen ketjua ei tarvitse putsata esteettisistä syistä. Hiljainenkin se vielä on.
En pessyt ketjua ennen Domestiqueen siirtymistä, ainoastaan pyyhin sen puhtaaksi normaaliin eli samaan tapaan kuin mainittuja vahapohjaisia aineita käyttäessäni. Tosin ketju oli jo useita vahavoitelukertoja läpikäynyt ja voisi ajatella että alkuperäinen öljy oli siinä käytössä putsautunut kohtuullisen hyvin?
Vielä semmoinen kokemus että siinä missä öljypohjaisella aineella voideltu ketju puhdistuu parhaiten ja parhaimmillaan helposti reilusti pesemällä eli levittämällä sopivaa ainetta harjalla, antamalla aineen vaikuttaa ja huuhtelemalla (ja kuivaamalla), vahapohjainen aine vaatii sitä amerikkalaista "elbow greasea" eli se on todella pyyhittävä puhtaaksi - mikä tosin käy niin nopeasti, kätevästi ja mukavasti ettei sitä voi sanoa muuksi kuin helposti putsattavaksi. (On sitten makuasia tai kunkin omista mieltymyksistä kiinni kummasta menetelmästä tykkää...)
Koska en lainkaan epäile arviotasi, odotan jännityksellä miltä gravelfillarini ketju ja pakka näyttävät ensimmäisen kunnon hiekkatielenkin jälkeen ja miten sen putsaaminen minulta onnistuu!
^ Kokemukseni Rexistä maantiellä on täsmälleen sama kuin K.Kurosella :|
^^Jos Squirtilla saa aikaiseksi mustaa vahaa, aika reilustikin, niin Rexillä sain aikaseksi lähinnä jotakin, josta tulisi mieleen öljypolttimen noki.
Rexiä käyttäessä on oleellista, että aina ennen uutta voitelua pyyhkii ketjusta paperilla tai kankaalla kaikki mitä lähtee, ja että ei laita öljyä liikaa. Jos laittaa aina suoraan entisen päälle ilman pyyhintää, saa voimansiirron pidemmän päälle todella sottaiseen kuntoon.
Rexin tökötit on aivan hyviä molemmat. Ehkä tosiaan parempia voimansiirron ”hivelyyn” lähteneille, koska tulos on paras jos asialle uhraa vähän aikaa. Itse otin näin kesällä Squirtin taas naftaliinista, kun pölykelit näyttivät (paremman sanan puutteessa) syövän Rexin kaman ketjusta. Syksyn kosteiden kelien saapuessa olisi tarkoitus laittaa jälleen Rexiä tulille, koska normi-Squirt on kosteammissa karkeloissa vienyt hermot riittävän monta kertaa. (Vuosia siis käytin aikoinaan Squirtia ympärivuotisesti. Alkuun ei tainnut olla olemassakaan muuta kuin tätä normiversiota.)
Kokeilkaas joku innokas ja analyyttinen kokeilija tätä (uutuutta?).
https://absoluteblack.cc/graphenlube...icant-coating/
Laitoin juuri tänään maantiepyörään ko. aineella käsitellyn uuden ketjun: https://youtu.be/ePqsC7jUvaI. Saas nähdä miten toimii.
Olen testannut kahta ketjunvoiteluun tarkoitettua ainetta ja ero on aika selkeä kosteuden keston suhteen. TÄmä testi tehty siis maantiepyörällä.
Ketju on on "rasvan" vaihdon yhteydessä puhdistettu huolellisesti.
Muc Offin Hydrodynamic vs REX Domestique
Hydrodynamicilla ajaa useita satoja kilometrejä kuivalla kelillä ja kestää kosteutta eli sateella voi ajaa tunteja ennen kuin ketju alkaa kitistä. Eikä ketju kitise sateen jälkeen kun on kuivunut vaikkei rasvaa lisääkään eli kestää sateen ja riittää kun pyyhkii ketjun puhtaaksi sadekelin jälkeen.
Rexin Domestique toimii kuivalla kelillä hyvin, mutta jo 10min sateessa ajon jälkeen seuraavana päivänä ilman rasvan lisäämistä ketju piti aika pahaa ääntä kun oli kuivunut yön yli. Pyyhin ketjun kuivaksi rätillä mutta en lisännyt rasvaa.
Rexi ehkä pitää ketjun paremmin puhtaana mutta sillä ei ole väliä jos ainetta pitää lisätä pienenkin kosteuden jälkeen eli minun näkemykseni on että Domestique ei pysy sadekelillä ketjussa niin hyvin kuin Hydrodynamic.
Sateella ja sateella on tietysti eroa, mutta kokemusten kirjon merkillisyyksiä ja valinnan vaikeutta lisätäkseni minun on kerrottava että ajoin 10 min kevyessä sateessa ja toiset 10 min juuri edelläni kulkeneen rankemman sateen jälkeen märällä (niin märällä että Ass Saver olisi ollut kiva olla mukana) asfaltilla. Lenkin jälkeen pyyhkäisin ketjun päällisin puolin puhtaaksi ja seuraavana päivänä ajoin 130 km ilman kitinää.
Kilometrejä tuli tällöin täyteen 300 yhdellä Domestique-voitelukerralla. Kokeilun nimissä aion ajaa vielä vajaan 200-kilometrisen.
Hydrodynamic toiminut hyvin, eilen tuli testattua monsuunissa kahteen kertaan, ihan pahimmassa kaatosateessa meinasi melkein selätellä, tuntui ketjuissa että nyt on liikaa vettä mutta nousi vielä sillasta, toimi hyvin senkin jälkeen ja taas tänään kuivalla kelillä, mistä muistuukin että ketjun puhdistus tehtävä.
^^^Samaa mieltä REX Domestiquen sateenkestävyydestä. Jos ajelee sateella/märällä tiellä, niin kuivumisen jälkeen on lisättävä ainetta.
Kuivalla kelillä ehdottomasti paras tähän asti kokeilluista. Kestää hyvin ja ketju on helppo puhdistaa rätillä.
Kirjanmerkit