Saako kysyä mihin tota gravelhuggeria tarvitsee? Omaan silmään näyttäs heittävän paskat kuiteki voimansiirtoon ja jaloille. Harvemmin ohjainlaakeria on tarvinnu erikseen suojella.
Saako kysyä mihin tota gravelhuggeria tarvitsee? Omaan silmään näyttäs heittävän paskat kuiteki voimansiirtoon ja jaloille. Harvemmin ohjainlaakeria on tarvinnu erikseen suojella.
Ja mä kun olin jo kovasti painamassa tilausnappia, mutta tän sivun jutut on saanut taas miettimään, että ehkä mekaaninen ja analoginen teräsfillari on sittenkin se vähiten harmittava ratkaisu. Niitten kanssa kun näyttää riittävän, että kerran 3-5 vuoden välein hitsauttaa vähän jostain ja laittaa uutta maalia päälle, niin taas saa ajaa sen 3-5 vuotta.
LJL: Onko Explorossa tavallinen kierteellinen keskiö vai joku pressfit tms. ylikokosysteemi? Yhdellä tutulla bsa+Di2 yhdistelmän kanssa keskiöakseli tahtoo kieritellä johdot ympärilleen ja rikkoa kuoret niistä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Exploroa olen katsellut pidemmän aikaa ja erityisesti viimeisen vuoden ajan kun rungot saivat kivoja värejäkin alkuperäisten mustan ja valkean lisäksi. Koko ajan on ollut näkemys että tuo tulee sen jälkeen kun kaikki pikkuviat siitä on saatu kuntoon ja valmistuslaatu kohdalleen. Siihen asti mennään halpis kuitu-cyclolla joka on tehty pahoinpideltäväjsi mudassa ja kurassa. Mitä enemmän on tullut kilsoja Cannarin SuperXään, sitä paremmalle geometria ja rungon jäykkyys tuntuu. Nyt alkaa vaaka kallistumaan ploron hylkäämiseen ja Cännärin sähköistykseen.
Expolorossa on BB386EVO, eli pressfit-asenteinen ja ei pitäisi pyöriä. Se johtojen/vaijerien vienti on keskiön kohdalta muutenkin varmaan joidenkin Egyptin valtakunnan romahtamisen jälkeen työttömäksi jääneiden pyramidinrakentajien suunnitelema... Todella hankalasti operoitavat sisäiset vaijerinviennit kaiken kaikkiaan, ja 99% varmasti keskiö on pakko ottaa irti, että johdot voi tarkistaa. Tilasin just ärsyttävästä-kakkosesta uuden keskiön, mutta koska ei mitään järkeä painaa 5000km ajettua rohisevaa keskiötä takaisin niin varmaan vaihtavat sen Asentoneilla. Onpahan sitä seuraavalle kierrokselle uusi hyllyssä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Minulla Di2-sähköt on pelanneet täysin moitteetta kahdessa pyörässä. Ex-Supersixissä oli Ultegran 6870-sarjaa ja Revoltissa on tämä viimeisin Ultegra-8070 sarja. Ladatakaan tuota ei tarvitse kovin usein, akku kestää ainakin sen 2000km yhdellä latauksella. Nyt ilman etuvaihtajaa varmaan kestää vielä paljon pidempään. Mekaanisiin ei kyllä tee mieli palata millään.
Ei tarvinnut ladata kuin 15 minuuttia, kunnes Di2 led-indikaattori näytti jo 50 % varausta. Garmin Vectorin toinen paristo oli kuollut myös, eli ehkä vähän huonolla ylläpidolla on ollut tuo minun maantiepyörä. Jos muistaa ladata akut huollon yhteydessä, niin tuskin on ongelmaa. Vähän kuin ketjujen rasvaus, se on vain tehtävä
Kyllä nuo Shimanon sähkövehkeet ovat hyviä, viitisen vuottako tuo on minulla ollut (Ultegra 6870). En silti tiedä, laittaisinko Graveliin, se on jotenkin erilaista hommaa. No, ehkä laittaisin, jos olisi budjetti olemassa
Lieneeköhän uudemmissa versiossa USB-lataus? Minun laturi on aikamoinen murikka, ei sitä viitsisi reissulla kuljettaa mukana.
Pyöräily on kivaa!
Saa kyllä keskiö- ja/tai runkosuunnittelija + asentaja sapiskaa jos keskeltä avoimen keskiön kanssa vetää tai suunnittelee sisäiset reititykset siten että pääsevät ottamaan akseliin tai muuten vaan jättää johdot kiinnittämättä järkevästi. Voisi koittaa etsiä keskiö jossa on holkki akselia varten välissä.
Yleinen vika di2-kuolemissa on liian pieni släcki shiftereille, tanko ja shifterit joustaa töyssyissä ja hop, johdot on irti ja laakista vainaa. Tietty kaikki liian kireät vedot on pahasta mutta toi shifterien ylimääräinen asennusohjeen mukainen lenkura on aika must.
Richard Sachsin Cyclocross-tiimissä setämiespyörää ajanut Britt Lee Bowman (joka on yksi mun naisoletetuista pyöräilyidoleista) on perustanut Velocio/Exploro naisgraveltiimin ja ajelee tommosella aika hienolla hipsterivihreällä Explorolla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^onks tuossa maastovaihtaja kun ei ole flat-top -ketjua ja on iso takaratas?
Näyttäis olevan Eagle AXS eli joo maastovaihtaja. Mullet buildeikskö näitä kutsuttiin?
Täältä osviittaa pyörän koosta https://www.instagram.com/p/-2sC6bSY...=15hlaagd75olu
Heh, sitten taidan ajaa mulletillaSutrassa kun on maastopakka ja maantiekahvat.
Ei saamari mennyt 11-32 Ultegran pakka Mavicin perus MTB-vapaarattaalle. Kürvasta. Ainut joka menee on 11-34 ja se on vähän turhan harva.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
^ Joo edelleen se Srampagnolo Etap -ajatus vähän kolkuttelee takaraivossa, mutta en ole löytänyt mistään vahvistusta Campan pakan toimimiselle Forcen vaihtajan kera. 12-pykäläinen 11-34 olisi just hyvä ja kun saisin sen 34-piikkisen taakse, niin voisin luopua toisesta eturattaasta. Vähän riippuen siitä, millaiset kammet laittaisi, niin kokonaispaino taitaisi ehkä kyllä vähän jopa nousta. Saispa Campa aikaiseksi mekaanisen clutchillisen takavaihtajan, niin olisin kaikkein tyytyväisin.
Runkokin on edelleen yhtenä kappaleena ja kaikki muutenkin hyvin. Takavaihtaja vähän renklas jonkin aikaa, kunnes hoksasin tsekata keskiön alla olevan vaijeriohjurin kunnon. Vaijeri oli sahannnut ohjurin melkein kahtia. Vaihdoin ohjurin ja vaihtaminen on taas uudentarkkaa. Muutenkin on ollut hyvää blissiä tän kesän ajot. Vähän banaaniksi jäänyt emäputki ei ole ajamista häirinnyt. Jos alkaa häiritä henkisesti, pitää talvella vaihdattaa se ja maalauttaa runko kokonaan. Toistaiseksi halvin saamani tarjous uudelle vastaavanlaiselle runkosetille on ollut 3600 €(!), joten uudelleenkorjauttaminen jossain ulkomaisessa pajassa alkaa tuntua ihan järkevältä vaihtoehdolta. #supplelife ja #trueloveneverrust
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Campalta olisi huhujen mukaan tulossa 1x13 näillä näppäimillä, Ekar ilmeisesti olisi osasarjan nimi.
Sramin AXS road takavaihtajat on tarkoitettu toimivaksi flat top -ketjun kanssa. Ketjun rollerien halkaisija on suurempi eikä näin ollen taida toimia kovinkaan hyvin yhteen campan 12s-kasetin kanssa.
Rissat voi tarvittaessa vaihtaa. Oon testannut sellaista setuppia, missä on tavallinen 12 spd ketju ja Absolute Blackin ratas edessä. Ketju vaihdettu siksi, että flat top -ketju ei toimi Absolute Blackin rattaan kanssa. Rissat oli muistaakseni alkuperäiset ja se toimii ihan hyvin. Sitä oon kyllä miettinyt tässä, että miksiköhän evoluution edetessä ei keskenään toimivien systeemien ja obsoliiteiksi jäävien standardien määrä vaan kasvaa. Pitäis saada joku järki touhuun siltä osin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mulla on hybridissä Sramin X-Sync2 -eturatas 11s-ketjun kanssa. Sama eturatas/hammasprofiili löytyy AXS road 1x ja Eagle 12s. Eli kyseisen rattaan pitäisi olla yhteensopiva sekä flat top että normiketjun kanssa. Ihan hyvin toimii.
Yhdistin AXS 107bcd spiderin vanhoihin 8-pulttisiin Quarqin GXP-kampiin.
^ joo mä en tiedä, mitä ongelmia Absolute Black + flat top aiheutti. Cane Creekin titskukammet ja ovaali eturatas siinä testaamassani pyörässä. Mun idea olis siis käyttää 12-v Chorus 11-34-takapakkaa, koska se menee nykyisten kiekkojen vapareille, Campan 12-v-ketjua ja Whiten tai Ingridin 1x-kampia. Osasyynä se, että Campan pakat ja ketjut kestää niin hyvin, enkä välttämättä myöskään haluaisi Sramin 10-piikkistä pikkuratasta. Takaporttina toki on se, että Kingin napaan saa tarvittaessa vaihdettua XDR-vaparin ja Dt:n kai myös, mutta mulla on myös parit Record-napaiset kiekot, joihin sitä ei saa. Pitäisi siis saada vaan varmistus siitä, Forcen vaihtaja ei sotkeudu Campan pakan aavistuksen erilaisten ratasvälien kanssa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Uusi vapaaratas campalta: https://www.campagnolo.com/WW/en/next_3_ways
Tuleekohan tuo kuinka hyvin tarjolle ja onnistuuko retrofit miten yleisesti, King kai lopetti/lopettaa Campa-tuen jatkossa.
Stigmata saa uudet värit ens vuodeksi. Kalpean sininen on ehkä vähän turhan kalpea, mutta vihreä ainakin toimii.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No nyt on kiva väri fillarissa! Montakos grainderia ihminen tarvitsikaan?
Huomenta, aloitteleva pyöräilijä olisi apua vailla.. Ajellaan tänään Turusta tampereen kautta Joensuuhun ostohousut jalassa. eilen kolusin kaikki Turun pyöräliikkeet läpi ja koeajoin muutaman pyörän
Trek Checkpoint ALR 4 (56)
Kross Esker 6.0 (L)
Kona Rove AL 700 (54)
Kona Libre AL 2020 (54)
Näistä ehkä tuo Trek tuntui kaikista mukavimmalta mutta pikkasen meni yli budjetin varusteineen. Kross ei jotenkin sopinut minun mittasuhteille ja tuntui että nenä on siinä eturenkaan päällä ja tanko sylissä. Konat tuntuivat myös asiallisilta vaikkakin tuo reilusti halvempi malli tuntui jopa paremmalta, mutta ehkä ajan kuluessa halvemmat osat ym. alkavat näkyä. hydraulisia jarruja ei ollut kummassakaan.
Budjetti liikkuisi siinä 1200 - 2000 välillä maksimissaan ja siihen rahaan pitäisi saada myös tarvittavat lisukkeet (kevyet lokasuojat, lukko, kypärä ainakin)
Olisiko foorumilta saatavissa vinkkejä mitä kannattaisi vielä kokeilla ja missä pyöräliikkeissä käydä matkan varrella ? tarkoitus on pyöräillä ympäri työmatkat (asfalttia) ja sitten tehdä rouvan kanssa pyöräretkiä (asfaltti + hiekkatiet + hyväkuntoiset polut) ympäri vuoden. mielelläni nostaisin pyörän kyytiin jo matkan varreltapituus 180cm ja jalan sisämitta 82
Jos ajat paljon niin panosta sitten siihen hieman liian kalliiseen. Toisaalta en kyllä tiedä ovatko paremmat osan sen parempia, itselläni ollut kaikenlaisia ja samallalailla ne kuluvat jos verrataan jollei nyt ihan Soralla aja.
Ja jos pyörä tuntuu mukavalta on se myös tärkeä juttu mutta toisaalta onko muut pyörät säädetty samallailla eli oliko vain ajoasento hieman eri säädöissä?
Kirjanmerkit