GiantBikeshopElectrobikeLostInLapland
Sivu 6 / 70 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 56 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 2086

Aihe: Uusi maantiepyörä hakusessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Äläkä osta mitään eläkelläisten endurancea liian pystyllä asennolla.
    Tuo loputon asenteellinen narina endurance-pyöristä jatkuu vaan.
    Omastani totesit toisaalla seuraavasti: ”näitä 30cm emäputkella varustettuja pyöriä”. Täyttä roskaa, joka osoitti, ettet endurance-fillareista ja niiden geometriasta tiedä mitään.
    Mutta ei sun mua tarvi kuunnella. Moni fiksumpikin (ei-eläkeläinen) on päätynyt ko. pyörämalleihin ja tykkää endurance-geometriasta.

Mulla Cervelo S5 ja Bianchin infinito endurance. Loppuasento molemmissa aika sama ja veikkaan, että niin aero kuin vain voi olla. Ja saan mä CC:n samaan muottiin säätöstemmillä, jos haluan. Dropin lisäksi reachilla tehdään sitä aeroa, jos halutaan. Tosiasiassa aika moneen eri rungot taipuu jos vaan peruskoko osuu sinne keskelle. Filothan noin muuten on täysin erilaisia.

Onhan se melko väsynyttä jankkaa samaa päähänpinttymää ketjusta toiseen. Ei kovin harvinaista tällä foorumilla. Se mikä tuon narinan takana on sinänsä ehkä ihan validi pointti on se, että onhan se hyvä miettiä mihin suuntaan haluaa pyörässään olevan säätövaraa sitäkin silmällä pitäen että mihin suuntaan oma harrastaminen on kehittymässä. Eikä ne ns kisageometriankaan pyörät normaalille ihmiselle mitään kidutuslaitteita ole kunhan koko on oikea ja säädöt kohdillaan. Ja tämä ei tarkoita ollenkaan sitä että eläkelläisissä tai endurance pyörissä olisi mitään vikaa. Mikä kenellekin sopii..

Just noin. Tietysti mukana on kärjistämistä. Mutta, siitä normi roadista saa täsmälleen yhtä mukavan, mitä endurancestakin.

Endurance geosta jos ei tajua valkata riittävän pientä kokoa, niin fillari voi mennä äkkiä vaihtoon.

Liian korkea emäputki on vaan vauhdintappaja maantiepyörässä. Ja jos joku väittää, että maantiellä ajetaan selkäsuorana, niin on väärässä

Ja jos joku väittää, että endurance-geolla ajetaan välttämättä selkä suorana, on myös aika totaalisen väärässä. Toki, jos tehdään oletus, että aina valitaan liian suuri runkokoko ja kuskin runko on mallia persjalkainen, niin varmaan näinkin voi käydä. Tuskin tällaista oletusta kuitenkaan kannattaa tehdä, ainakaan kertomatta siitä.

Jos arvata saa, niin aika harva kisageolla ajavista harrastajista lunastaa rungon tarjoamia mahdollisuuksia slämmäämällä stemmin runkoon ja ajelemalla lenkkejä alaotteelta. Ja veikkaisin, että olisi enemmistölle ihan riittävän haastavaa endurancellakin.

Edellä oleva keskustelu antaa viitteitä siitä kuinka haastavaa on löytää se itselle sopiva pyörä, tässä kun aloittelija olen.

Rovesta olen nyt pikkuhiljaa poistellut spacereita stemmin alta ja ajoasento on muuttunut miellyttävämmäksi, päinvastoin kuin oletin.
    En ole mitannut mutta on toi tanko nyt jo muutaman sentin jakkaraa alempana.

Alkuasetelmasta on muutosta tullut aika paljonkin. Ajotuntumaan hyvin positiivisella tavalla.

Että millä ihmeen keinolla tässä itselleen "sen oikean" pyörätyypin löytää?

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Tällainen kypsyttely on mukava vaihe, kannattaa pitkittää, paranee todennäköisyys sen oikean löytymiselle.
    Tämä keskustelu on ollut mukava, kun päähenkilö on tietoa vastaanottava, on ollut ilo seurata keskustelua. Hyvä ennuste kun ei ole kiire uuden hankinnassa.

Uusi maantiepyörä hakusessa

Täytyy myöntää että vanhemmat "erikoisuudetkin" kiehtoo, onko sitten typerää hankkia esim 10-vuotiasta Basso Astraa?
    800 eurolla hiilikuitua ja Cambagnoloa.
    Olis tarjolla koossa 53.

Ei taloutta kaatava hankinta mutta pääseekö tuosta sitten eroon jos ei toimikaan..

Ja ne levarit+28mm renkaat sais uhohtaa.

Spessun Tarmac Disc sport, kutina on että tuossa voisi olla pyörä joka miellyttäis itseä.
    Tällä hetkellä hinta vaan ei miellytä.
    Käytettynä voisi harkita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Täytyy myöntää että vanhemmat "erikoisuudetkin" kiehtoo, onko sitten typerää hankkia esim 10-vuotiasta Basso Astraa?
    Olis tarjolla koossa 53.

Ei taloutta kaatava hankinta mutta pääseekö tuosta sitten eroon jos ei toimikaan..

Spessun Tarmac Disc sport, kutina on että tuossa voisi olla pyörä joka miellyttäis itseä.

Moniin vanhempiin vannejarrullisiin ei mahdu edes 28mm rengas. Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.

Minulla on pitkähköt jalat ja pappa-endurancessa kaikki spacerit stemmin alla, silti tanko on selvästi matalammalla kuin satula. Sama gravelissa. Väittäisin että kankea pitkäjalkainen kuski ei välttämättä löydä sopivaa ajoasentoa kovin sporttisesta pyörästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sf12 Katso viesti
    Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.
    Tarmacista on kai 2019 disc myös, käytettynä löytyminen toki melkoista hakuammuntaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Minulla on pitkähköt jalat ja pappa-endurancessa kaikki spacerit stemmin alla, silti tanko on selvästi matalammalla kuin satula. Sama gravelissa. Väittäisin että kankea pitkäjalkainen kuski ei välttämättä löydä sopivaa ajoasentoa kovin sporttisesta pyörästä.
    Mulla on kaiketi "normaalipituiset" jalat; 173cm, inseam 79cm.
    Kankea en ole, liikkuvuus jopa hyvällä tasolla uskon.

Olis tarjolla koossa 53.

Kaikkiin vanhempiin ei mene edes 25mm rengas. Tai no nämä uudemmat varmaan meneekin, mutta ylikokoiset gp4000set ei mahdu.

Tarmacia vaan tilaukseen, jos fillari miellyttää. Kaiken muun voi säätää, mutta jos ostat halvemman mallin, niin se ei ole ikinä mieluisa. Niin ja tuossa on hyvä geometriakin. Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan.

Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan.
    Tän olen huomannut jo Rovella; mähän ajoin koko elämäni maastopyörillä+läskillä. Ja hyvin rennolla geolla, xc-ajoasentoa ei ollut ikinä.
    Silti ei ole ollut mitään ongelmia istua Roven selässä, ja kuten mainittu olen siinäkin kokenut asennon menevän mukavammaksi ja rennommaksi tangon vaiheittaisen laskemisen myötä.

"Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan"
    Olen huomannut, että näissä fillareissa on semmonen kippuratanko ihan tarkoituksella niin eikö se auta jos ja kun pitää matalana ajaa?
    Mitä matalampi sen parempi?
    Useimmilla varmaan selkä antaa periksi, mutta liikenteessä ajaessa on yleensä suositeltavaa nähdä eteensä niin niska voi olla kovilla. Mutta ehkä se on eläkeläisten tapa. Katsoa eteenpäin ajaessaan.

Tarmacista on kai 2019 disc myös, käytettynä löytyminen toki melkoista hakuammuntaa.

Mulla on kaiketi "normaalipituiset" jalat; 173cm, inseam 79cm.
    Kankea en ole, liikkuvuus jopa hyvällä tasolla uskon.

2019 ja 2020 taitaa olla samanlaiset. Tuossa Tarmac Sport mallissa on tosiaan kierteellinen keskiö, se kun tuntuu monille olevan tärkeä asia

Pituus 173cm ja jalat 79cm menee ehkä lievästi lyhyet jalat. Itse olen 178 ja jalat 86. Tarmacista ottaisin 54 kokoisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti

Useimmilla varmaan selkä antaa periksi, mutta liikenteessä ajaessa on yleensä suositeltavaa nähdä eteensä niin niska voi olla kovilla. Mutta ehkä se on eläkeläisten tapa. Katsoa eteenpäin ajaessaan.
    Tämä on hyvä huomio, niskojen suhteen ei äärimatala asento ehkä itselle sovi.
    Roven kanssa ei ongelmaa ole vielä ollut, mutta voisin ounastella ongelmia olevan edessä jos joudun kovin "tuijottamaan ylös".
    Hyväksi se ei ole kenenkään fysiikalle pidemmän päälle.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sf12 Katso viesti
    Moniin vanhempiin vannejarrullisiin ei mahdu edes 28mm rengas. Mitä Tarmaciin tulee, niin lähipäivinä julkaistaan täysin uusi 2021 malli, ja noista "vanhoista" 2020 malleista pitää saada tuntuvat alennus.
    Niin jos jostain löytyy. Kävin pari viikkoa sitten tuollaista Tarmacia kysymässä. Euroopan varastolla oli ainoastaan 44cm saatavilla.

Mitä endurance geoon tulee niin niitäkin on monenlaisia.

Mitä itse katsellut vaihtoehtoja niin harkinnassa olleiden pyörien stackit on pyörineet 580-615. Endurancegeoiksi kai luokitellaan n. 600 alkuiset n. 390mm reachilla omassa kokoluokassa. Tuo 615 stackilla oleva oli 389 reachilla jo huomattavan korkea ja lyhyt. Näytti oudolta. Tällä hetkellä kiikarissa on 592 stack ja 392 reach mitat omaava pyörä. Valmistaja luokittelee sen kisahenkiseksi endurancepyöräksi.

Monet ovat hankkineet tänä kesänä uusia pyöriä ja näin vapautunut myös hyviä käytettyjä. Yksi tuttavani osti CAAD5 pyörän kolmanneksi maantiepyöräksi, loistoyksilö ja loistokauppa. Minusta tuo Basso Astra vois olla samaa luokkaa, hyvältä yksilöltä vaikuttaisi ja kokokin sopisi. Tuo pitäisi tietenkin ihan saada katsella mitä nuo käytönjäljet tarkoittavat, saa niitä ollakin, kun ei mitään isoa rymäystä ole historiassa. Haarukkaputkeakaan ei ole katkaistu ihan lyhyeksi. Tuosta voisi saada hyvän ajokin, kun ei edes ykköspyörästä kyse.

"Kroppa kyllä tottuu matalaan asentoon. Ajaa vaan"
    Olen huomannut, että näissä fillareissa on semmonen kippuratanko ihan tarkoituksella niin eikö se auta jos ja kun pitää matalana ajaa?
    Mitä matalampi sen parempi?
    Dropeilta ajaminen on hitaampaa. Pitkä matala asento kahvoilta on jees. Mulla ainakin niskat kääntyy vielä ja nään ihan hyvin. Ehkä ne alkaa jäykkistymään jossain kohtaa eläkkeelle jäännin jälkeen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Niin jos jostain löytyy. Kävin pari viikkoa sitten tuollaista Tarmacia kysymässä. Euroopan varastolla oli ainoastaan 44cm saatavilla.

Mitä endurance geoon tulee niin niitäkin on monenlaisia.

Mitä itse katsellut vaihtoehtoja niin harkinnassa olleiden pyörien stackit on pyörineet 580-615. Endurancegeoiksi kai luokitellaan n. 600 alkuiset n. 390mm reachilla omassa kokoluokassa. Tuo 615 stackilla oleva oli 389 reachilla jo huomattavan korkea ja lyhyt. Näytti oudolta. Tällä hetkellä kiikarissa on 592 stack ja 392 reach mitat omaava pyörä. Valmistaja luokittelee sen kisahenkiseksi endurancepyöräksi.
    550/390 on passeli omille mitoilleni. 178cm pituutta. Eli aika endurance tuo sinun tähtäimessä oleva on.

Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan. Paino jakaantuu paljon tasaisemmin koko kropalle matalassa asennossa. Tosi rentoa ja mukavaa ajaa pitkiäkin matkoja.

^
    "Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan."

Paatonta fysioterapiaa ja lihastreeniohjetta kansalle. Staattinen niskalihasten/yläselän jännitystilassa pitäminen kuulostaa aivan helkkarin hyvältä treenimuodolta noille lihaksille. Ajaa vaan. Ei hyvää päivää…

^
    "Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan."

Paatonta fysioterapiaa ja lihastreeniohjetta kansalle. Staattinen niskalihasten/yläselän jännitystilassa pitäminen kuulostaa aivan helkkarin hyvältä treenimuodolta noille lihaksille. Ajaa vaan. Ei hyvää päivää…
    Noin se mulla ainakin toimii. Alkukesästä alaselän lihakset väsyvät. Kuukausi ajoa ja voi ajaa aerona päivän putkeen. Selkä vahvistuu ajamalla. Mitään muuta lihastreeniä en tee. Niskalihakset eivät ole mulla ikinä kipeytyneet. Varmaan pää on liian tyhjä ja kevyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Basso jotenkin kiinnostais kyllä, pääsishän sillä makuun jo...
    Ja näkis vähän missä mennään omien mieltymysten suhteen.

Dropeilta ajaminen on hitaampaa. Pitkä matala asento kahvoilta on jees. Mulla ainakin niskat kääntyy vielä ja nään ihan hyvin. Ehkä ne alkaa jäykkistymään jossain kohtaa eläkkeelle jäännin jälkeen
    Aavistuksen ristiriitaista. Dropeilta ajaminen on hitaampaa silloin kun sen vaatimaan asentoon ei taivu kunnolla. Sullahan on liian matala pyörä!

No joo, leikit sikseen. Nyt kun noista Biancheista oli puhe, niin niissähän endurancefillarigeo käyttäytyy jänskästi. Esim Infiniton geo on sellainen, että neljä runkokokoa on pituuden suhteen noin yhden sentin sisällä (55-61, reach välillä 381-392), mutta korkeus vaihtelee näissä 4,5cm. Ts. pituutensa puolesta noista menisi mulle mikä tahansa, mutta ainoastaan 55 on sopivan korkea (56,7). Mitat 180/86 ja pitkän stemmin alla 5mm speiseri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Aavistuksen ristiriitaista. Dropeilta ajaminen on hitaampaa silloin kun sen vaatimaan asentoon ei taivu kunnolla. Sullahan on liian matala pyörä!
    Not Selän asento on täsmälleen sama dropeilta ja hoodeilta. Käsivarret ovat kuitenkin hoodeilta suorana, kun taas dropeilta ajaessa ne jää ilmavirtaan. Toi on ihan legendaa, että dropeilta ajaminen olisi nopein asento. Tosin voimaa vahvat kaverit saavat enemmä alaotteelta. Mä en, kun sitä ei ole.

Ja joo, samaan kiinnitin bianchissa huomiota. Minun pitäisi valita 53 koko ja laittaa tuohon 150mm stemmi. Pyörä varmaankin näyttäisi jo kuitenkin liian pieneltä. Noin päin se kuitenkin onnistuu aina. Korkeusmuutokset emäputkissa on aika valtavia joskus. Tuossa bianchissa onneksi monta kokoa lähellä toisiaan, mutta esimerkiksi omassa gravellissa taisi olla s ja m kokojen välillä liki 5cm eroa stackissa.

Tänään 200km ja veikkaan, että 80% alaotteella, joka noin 30cm satulan alla. Hyvät pätkät UCI-laittomalla tempoasennolla. En ymmärrä noita niska/selkä juttuja. Ihminen on kuin rotta, totumme aikas moneen kunhan vaan tekee. Kyllä talven MTB ja CC kauden jälkeen niska on kovilla, mutta nopeasti vahvistuu.

550/390 on passeli omille mitoilleni. 178cm pituutta. Eli aika endurance tuo sinun tähtäimessä oleva on.

Ja tosiaan niskan lihakset vahvistuvat, kuten myös selänkin. Ajaa vaan. Paino jakaantuu paljon tasaisemmin koko kropalle matalassa asennossa. Tosi rentoa ja mukavaa ajaa pitkiäkin matkoja.
    Tätä yksinkertaisen nerokasta treeniohjelmaa olen minäkin toteuttanut. Toimii.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Tänään 200km ja veikkaan, että 80% alaotteella, joka noin 30cm satulan alla. Hyvät pätkät UCI-laittomalla tempoasennolla. En ymmärrä noita niska/selkä juttuja. Ihminen on kuin rotta, totumme aikas moneen kunhan vaan tekee. Kyllä talven MTB ja CC kauden jälkeen niska on kovilla, mutta nopeasti vahvistuu.
    Tottumisen harhakuva saattaa murentua sitten vanhempana.
    Mutta hienoa jos kroppa toimii terveydelle haitallisissakin asennoissa.

Oma toimistorotan niska on aika herkkä ottamaan itseensä.
    Eikä mulla kyllä ole vielä edes kokemustakaan maantiepyöräilystä sitä tonnia enempää, että turha tässä huudella.

Tottumisen harhakuva saattaa murentua sitten vanhempana.
    Mutta hienoa jos kroppa toimii terveydelle haitallisissakin asennoissa.

Oma toimistorotan niska on aika herkkä ottamaan itseensä.
    Eikä mulla kyllä ole vielä edes kokemustakaan maantiepyöräilystä sitä tonnia enempää, että turha tässä huudella.

Itselleni näin toimistorottana maantiepyörän matalahko asento (ei toki lähellekään edellä mainittua 30 cm droppia) itse asiassa vähentää tietokoneen näpyttelystä ja vastaavasta tulleita niskajumeja. Kauden mittaan pikku hiljaa kehittyvän/palautuvan selkä- ja vatsalihaksiston taas huomaa siitä, että kauden alussa reilun tunnin ajon jälkeen alkava vähäinen kipu ristiselässä häipyy ajokilometrien lisääntyessä. Myös käsien kannateltavaksi jäävän painon vähenemisen huomaa.

Toisaalta myös soratiellä ajelu hiukan pystymmässä asennossa tuntuu olevan ihan hyvää niskahierontaa.

Samanlaisia aiheita

1. Maantiepyörä hakusessa
    By STN in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 22.09.2017, 19.12
  2. Uusi (GPS) mittari hakusessa
    By scalpel in forum Varusteet
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 06.04.2017, 11.37
  3. Uusi maantiepyörä hakusessa
    By jannevaro in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16