HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 125 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 75 115 123 124 125 126 127 135 175 225 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.721 - 3.750 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jra72 Katso viesti
    Kauhean hyviä kysymyksiä Lähinnä ajattelin upgreidausta "jossain vaiheessa". Kunhan on pyörän hankinnan aiheuttaman lompakkodamagen kärsinyt, alan päivittelemään osia siinä järjestyksessä mikä tuntuu tärkeimmältä siihen mennessä kertyneiden kokemusten perusteella. Eli tämä on lähinnä nöösin tiedonkeruuta tulevaa varten.

    Vaihteiden määrä saattaisin lisääntyä takapakassa (nyt 1x10) mutta eteen ei ole tulossa enempää rattaita. Vaihdekahvana nyt https://www.bikester.fi/shimano-deor...ta-644252.html joka ilmeisesti ei osaa vaihtaa 11:ttä vaihdetta.
    Maastopuolelta en tiedä, mutta maantievermeissä muutos 5700/6700-vaihteista 6800-vaihteisiin paransi kyllä elämänlaatua aika paljon. Jotenkin paljon täsmällisempi tuntuma vaihteensiirrossa. Ja myös välitysten välit tuntuvat yleensä käytössäolevilla vaihteilla sopivan 11-vaihteisella paremmin, vaikka välitysalue on sama, 11-28 takana. Kyseessä siis pyörä, jolle tein voimansiirron vaihdon 10-v 6700 -> 11-v 6800.

  2. #3722
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jra72 Katso viesti
    ... nämä tekniset ratkaisut ei ole kauhean yksinkertaisia
    On ne.


  3. #3723
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Imho sähkikseen ei päde samat lainalaisuudet vaihteiston osalta vs. akustinen.
    Ensinnäkin 10 pykälää on hyvinkin riittävästi kun moottori on avustamassa ja toiseksi usean pykälän vaihtaminen kerrallaan on aina pieni riski. Jos sattuu veto olemaan päällä jne. kun ei se leikkaa niitä tehoja heti alas kun lopettaa polkemisen.
    Toisaalta heikkona ymmärrän kyllä tarpeen esim. 50t rattaalle kun kokeilin ajella Vuokatin huipulle vuokrasähkiksellä.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  4. #3724
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Sähköpyörässä kymppipakka riittää hyvin. Ainut ero tulee siitä verrattuna 11-12s, että kymppiin osat ovat paljon halvempia uusia.

    Tietenkin jos haluaa mennä muodin mukaan tai käydä näyttelyssä esittelemässä pyöräänsä niin varmaan kannattaa harkita jotain 12s voimansiirtoa. Mitään järkisyytä sille ei ole sähköpyörässä.

  5. #3725
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    301
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Takavaihtajan rissojen hampaat, varsinkin alemmassa on kulunut melkein piikeiksi, voisiko se vaikuttaa pienimuotoista ketjun hyppimistä rattaalla.
    Takapakka ja ketjut on uudet.

    Säädetty on moneen suuntaan, ja säätäminen on kohtuudella hanskassa.
    Mietin, että voisiko noiden rissojen kuluminen vaikuttaa mitään, vai onko täysin merkityksetön asia?

    Tiagra 3x9 kyseinen vaihteisto.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Pyöriikö ne rissat kevyesti?
    Aika likaset oli, taaksepäin pyörittäessä myös takelteli, olisi voinut ehkä pikku huolto/rasvaaminenkin auttaa.
    Ostin uudet, tosin ovat ultegran.
    Alempaa jossa pyörimissuunta merkittu, ei saanut auki rasvaamista varten, joten laitoin vain vassua siitä
    akselin reiästä minkä meni.

    Tulipahan tehtyä..

  6. #3726
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    57
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti

    Tietenkin jos haluaa mennä muodin mukaan tai käydä näyttelyssä esittelemässä pyöräänsä niin varmaan kannattaa harkita jotain 12s voimansiirtoa. Mitään järkisyytä sille ei ole sähköpyörässä.
    Vaihteiden määrä ei ole oleellinen asia mulle tässä vaiheessa. Enemmän mietityttää ajomukavuus eli esim. vaihteiston kestävyys, toiminta ja täsmällisyys.

  7. #3727
    Nickname Guest
    Maailmanluokan ongelma, sain vihdoin ja viimein taittikseen jalkajarrullisen takakiekon ( huomaa oikea ammattisanasto ), ensin tuli takakiekon tilalla etukiekko ja nyt sitten takanen ilman ratasta.

    Ja itse kysymys, kyseessä painettava takaratas eli tarvitsen sille myös lukitusrenkaan, onko nämä lukitusrenkaat ja tämmöiset navat standardi mittaisi eli käykö tähän vaikka tuommonen Shimano nexuksen lukitusrengas? https://www.fillarikellari.fi/sh7-ra...rengas-shimano

    Takanapa on mallia marketti-merkitön.

  8. #3728
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jra72 Katso viesti
    Vaihteiden määrä ei ole oleellinen asia mulle tässä vaiheessa. Enemmän mietityttää ajomukavuus eli esim. vaihteiston kestävyys, toiminta ja täsmällisyys.
    10- ja 11s voimansiirrot ovat oman kokemuksen mukaan toimintavarmempia kuin 12 lehtiset. Ainakin Sramin leirissä. Shimpan 12 ei kokemusta, mutta muutenhan Shimpat toimii 10- ja 11s loistavasti, myös kolhujen jälkeen. X01 12s vaihtaja on esimerkiksi yllättävän tarkka korvakkeen suoruudesta.

  9. #3729
    XX1 12lehtisellä takarattaalla pelannut todella hyvin myös sähköisenä kerralla kohdalleen ja se on siinä.mikä vaihde vain pelaa huonosti jos korvike vääntyy toimii samalla ”sulakkeen”.

  10. #3730
    Sulakkeena

  11. #3731
    Tietenkin korvake.tabletissa joku automaatti päällä muuttaa tekstiä prrrr.

  12. #3732
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ............................

  13. #3733
    Sram pg-1230 vai sunracen vastaava 12 speed? Toimiiko nuo sunracet miten 12 sramin kanssa

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  14. #3734
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Maailmanluokan ongelma, sain vihdoin ja viimein taittikseen jalkajarrullisen ...

    Takanapa on mallia marketti-merkitön.
    Shimanokopio oletettavasti ja koska Shimanon napavaihteellisiin sekä vaihteettomiin sopii sama lukkorengas että ratas, niin hyvin lähellä varmaa on tämän sopiminen.
    - Pyörissä ei ole koskaan mitään ihan varmaa.

  15. #3735
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti viimeinenlenkki Katso viesti
    XX1 12lehtisellä takarattaalla pelannut todella hyvin myös sähköisenä kerralla kohdalleen ja se on siinä.mikä vaihde vain pelaa huonosti jos korvike vääntyy toimii samalla ”sulakkeen”.
    Kyllä, korvakkeen tehtävä on toimia sulakkeena. Tarkoitin vain, että 11s Shimppa toimii hyvin myös hiukan vääntyneellä korvakkeella, Eagle ei omien kokemuksien mukaan.

  16. #3736
    Tarkoitin vain, että 11s Shimppa toimii hyvin myös hiukan vääntyneellä korvakkeella, Eagle ei omien kokemuksien mukaan.näinhän se on sramin osalta ainakin 12 lehtisellä pakalla,itselläni onkin varalla yksi korvake jotta voi vaihtaa tarvittaessa

  17. #3737
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Käykö Sramin 10spd mtb-vapariin Shimanon Deore 10spd pakka ? Maantiepakat ainakin käy ristiin, mutta näistä ei kokemusta.

  18. #3738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Käykö Sramin 10spd mtb-vapariin Shimanon Deore 10spd pakka ? Maantiepakat ainakin käy ristiin, mutta näistä ei kokemusta.
    Käy

  19. #3739
    Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Shimanokopio oletettavasti ja koska Shimanon napavaihteellisiin sekä vaihteettomiin sopii sama lukkorengas että ratas, niin hyvin lähellä varmaa on tämän sopiminen.
    - Pyörissä ei ole koskaan mitään ihan varmaa.
    Kiitos taasen, laitoin 20 piikkisen rattaan ja lukkorenkaan tilaukseen, sormet ristiin että sopii.

  20. #3740
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    65
    mitäs työkaluja ja tarvikkeita tarvitaan mekaanisista levyjarruista hydraulisiin vaihdettaessa?
    onko olemassa jotain yleis settiä ilmauksiin, kun yhdessä pyörässä on Maguran mt2, toisessa Tektrot ja vaihdon kohteena olevaan ilmeisesti shimanot?

  21. #3741
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sempre Katso viesti
    mitäs työkaluja ja tarvikkeita tarvitaan mekaanisista levyjarruista hydraulisiin vaihdettaessa?
    onko olemassa jotain yleis settiä ilmauksiin, kun yhdessä pyörässä on Maguran mt2, toisessa Tektrot ja vaihdon kohteena olevaan ilmeisesti shimanot?
    Kuusiokoloavaimia ja lenkkiavain. Jos Centerlock levyt vaihdat niin tarvii siihen joko pakka-avaimen tai erikoisavaimen jolla saa ulkokehätyyppisen kiinni. Kovat jätkät käyttää siirtoleukapihtejä tuohon.

    Lisäksi tarvit jarrukohtaiset päätyholkit ja helmet letkun lyhentämiseen. Ja yleensä kun letku lyhennetään tarvitaan ilmaus. On noita yleiskittejä saatavilla ihan joka saksankaupasta. Paikalliset kivijalat yleensä myyvät vain Shimanoa ja kaikki muu on kuulemma turhaa. Setti itsessään on sama mutta se nippa joka tulee sylintereihin kiinni on jarrukohtainen. Esim. tuo Magura MT2 käyttää eri nippaa kuin uudemmat mallit. Samoin siinä on sylinterinpään letku erilainen (suora liitin banjon sijaan).

    Tarvittavien osien esimerkkikuva alla random jarrumerkistä (Hose olive & Connection insert).


  22. #3742
    Pistetäänpäs tällainen pikakysymys tulille: jos hydraulisissa jarruissa rupeaa jarruneste olemaan lopussa tai on loppunut, niin mikä on oireena? Onko jarrukahva tällöin löysänä vai jäykkänä? Tai onko takajarru kenties lukossa tällöin?

    Yritän keksiä mikä vika tuossa takajarrussa voisi olla, koska välillä se toimii ihan ok ja välillä on taas lukossa ja jarrukahva jäykkänä/jumissa. Meni loman pyöräilysuunnitelmat vähän uusiksi, kun jarru rupesi sittenkin temppuilemaan kesken lenkin vaikka luulin vian jo korjaantuneen itsestään.

  23. #3743
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Vanhemmat Sram guide r jarrut teki tuollaista kuumalla säällä / auringossa. Kahvan joku mekanismi lämpölaajeni ja jumitti jarrun.

  24. #3744
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    65
    Ostin tässä Jopon käytettynä lyhyisiin kaupunkiajeluihin. Tarkoituksena oli ottaa tuosta nyt pieni projekti ja hieman kunnostella pyörää samalla. Pääsinkin hakkaamaan heti päätä seinää, nimittäin uusien ketjujen laittaminen ei meinaa onnistua oikein millään. Ostin kaupasta noita yleismallin ketjuja "1/2 x 1/8". Leikkasin niistä silmämääräisesti yhtä pitkät kuin vanhoista ketjuista, mutta ne jäävät aivan liian tiukaksi enkä saa niitä edes kiinnitettyä. Onkohan jotain yhteensopivuusongelmaa?

    Tarkistin, niin uudessa Jopossa on tämän malliset ketjut: "KMC Z610R 1/2"x3/32". Eli onkohan nuo ostamani yleisstandardin ketjut kuitenkin väärät? Onko muilla kokemuksia tästä aiheesta?

    EDIT:

    Tämä onkin mielenkiintoinen keissi. Selvittelin asiaa ja tuo 1/2 tuumaa -mittahan pitäisi olla ihan yleinen standardi: yhden ketjun lenkin pituus. Olin siis ostanut vähän paksumpia ketjuja, mutta ei niillä pitäisi olla merkitystä muuhun kuin lenkin paksuuteen. Mikä sitten on, että vaikka leikkasin ketjut ihan yhtä pitkiksi, niin ne eivät mahtuneet pyörään..

    Mallasin tuota vanhaa ketjua, niin se kyllä mahtuu juuri sopivasti. Ei mene ylitiukalle eikä jää myöskään löysäksi. Kävi mielessä, että onhan se voinut venyä ja siksihän se pitäisikin vaihtaa. Mutta en nyt ymmärrä yhtään, kun eivät uudet 1/2" lenkeistä pitkät ketjut mahdu samalla lenkkimäärällä, että miten tuokaan on alunperin mahtunut? Laitan nyt nuo vanhat ketjut puhtaina takaisin pikku liuotinpesun jälkeen, mutta en minä tästä tapauksesta kyllä hullua hurskaammaksi tullut. Lompakko kyllä keveni parien ketjujen verran.. Onko tähän asiaan jotain kikkakonstia, jota en tiedä? Alkaa olla ihan hölmö olo.

    Onhan näitä ketjuja tullut katkottua ja ketjulukolla yhdisteltyä maantiepyöriin mutta ei se niissä ole näin vaikeaa ollut
    Mikko93 muokkasi tätä : 20.07.2020 at 08.46 Syy: lisää juttua

  25. #3745
    Takanapa ruvennut pitämään ääntä. Otin ketjun pois ja rohisee kun pyörittää kiekkoa paikallaan pyörässä. Varmaan siis navan laakerit menossa? Kyseessä DTSwiss E1800 kiekko. Ei tuolle varmaan muuta ole tehtävissä kuin vietävä huoltoon laakerien vaihtoon?

  26. #3746
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Ensiapuna voi ottaa laakerin kumisuojan irti, näyttää painepullosta isopropanolia, antaa kuivua ja laittaa perään rasvat. Sitten kumisuoja takaisin ja vähän laakerien pyörittelyä. En kyllä tiedä, kuinka syvällä laakerit noissa kiekoissa on, että kuinka helppoa kumisuojan irrotus on.

  27. #3747
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Jopossa ketju kiristetään kiekkoa siirtämällä ja nyt pitäisi siis tuoda kiekkoa eteenpäin. Olet ilmeisesti vaan katkaissut ketjun ja yrittänyt laittaa uutta tilalle? Vaihteellisissa maantiepyörissä ja maastureissa sitten vaihtaja hoitaa sen oikean kireyden.

  28. #3748
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Jep, löysää taka-akselia ja siirrä kiekkoa eteenpäin, saat ketjuille enemmän tilaa.

  29. #3749
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    65
    Kiitos Pexxi ja Laars vinkeistä. Olin kattovinani, että kiekko on takahaarukalla jo aika edessä, kun siinä on se pieni säätövara. Pitää tutustua lisää tilanteeseen. Onhan tämä tarkempaa hommaa kuin takavaihtajan omaavissa fillareissa, mutta kyllä tämä vielä hyväksi muuttuu.

    Melkeen paras tekniikka on varmaan se, että kiinnittää kiekon vasta sitten, kun ketju on jo siinä takarattaalla? Eikö noissa ketjuissa kuitenkin pidä pieni löysä olla, ettei ihan kireänä kuin viulunkieli kuitenkaan?

  30. #3750
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Juurikin noin, takahaarukan säätövara kulkee vasemmalta oikealle, pistät ketjun ensin paikalleen ja työnnät kiekon akseleineen haarukkaan sopivaan ketjun kireyteen. Ei liian kireä, mutta ei niin löysä, että ketju roikkuu. Ei se millintarkkaa ole

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •