Kävyn ja ruuvin kierteet ehjät ? Kävyn kierreniitti ei pyöri "tyhjää" eli on kunnolla kiinni ? Oletko kokeillu7 ilman sitä top-cap:ä meneekö ruuvi kierteelle yms. ?
Kävyn ja ruuvin kierteet ehjät ? Kävyn kierreniitti ei pyöri "tyhjää" eli on kunnolla kiinni ? Oletko kokeillu7 ilman sitä top-cap:ä meneekö ruuvi kierteelle yms. ?
Jos sen uuden stemmin runko on korkeampi (eli se osa, joka tulee kaulaputken ympärille) ja vanha pultti ei ylety käpyyn.
Sain tässä käsiini GRX-kahvat jarruineen. En ajatellut sen koommin asiaa tilatessani mutta taakse tarkoitettu jarrusatula tuli tosiaan ilman korokepalaa ja käytössä Shimanon XT MT-800 centerlock-jarrulevyt 160mm edessä ja takana.
Vanhassa mekaanisessa jarrussa korokepala näyttää tältä:
https://www.modernbike.com/promax-fl...mm-rear-rotors
Tämä olisi Shimanon oma hommaan tarkoitettu:
https://www.bike24.com/p2139811.html
Kovin samanlaisilta näyttävät, joten kannattaako kokeilla tuota Promaxin korokepalaa ensi alkuunsa? Onko näissä mitään yhtenäistä standardia olemassa? Löytyykö noita korokepalasettejä mistään pyöräliikkeistä tai xxl jne sopuhintaan? En usko, että hetkeen alkaisin edes harkitsemaan 140mm levyä.
edit: Luin vähän flatmount standardista ja kahta erilaista korokepalaa pitäisi vain olla olemassa. Edessä tuo käännettävä 140/160 ja takakiinnitys on natiivina 140mm ja sille tarkoitetun palan kanssa 160mm.
Pyöräilyn pariin palaajan amatöörin kysymys. Ostin perus 7-vaihteisen pyörän. Nyt käytössä on ykköselle vaihteassa rusahtanut vaihteet ikävän kuuloisesti jokusen kerran.. Kerran ihan vain liikkeelle lähtiessä. Onkohan voinut tulla jotain tuhoa? Mistä voi johtua.. olen vuosikausia ajanut vanhoilla romupyörillä lähinnä kolmivaihteisilla, viimeksi hyvin raskasajoisella vanhalla tunturi riderilla, nyt käsissä aivan uusi. Mietinkin, että enkö ole hoksannut keventää tarpeeksi polkemista ennen vaihteen vaihtoa esim ylämäessä..vai kuinka..vaihteet tuntuvat toimivan ja kaikki pyörin nätisti.
Ehkä hieman pohtii liikaa, kun seitsemäniinkin vaihdetta uusi ja erilainen tuntuma. Olen ihmeissäni ollut kuinka helposti rullastessa ja sen jälkeen polkimet löyvät tyhjää, mutta ehkäpä en vain vielä osaa valita sopivaa vaihdetta pyöritysnopeuteen/etenemisnopeuteen. Rullaamisen jälkeistä tyhjää puolikasta kierrosta ennen tuntuman saamista ihmettelin, kunnes hoksasin että rullatessa jalat(+ketjut) pyörähtävät taaksepäin vähän.
Ja pohdin vain vaihteita siksi, pitäisikö jossain vaiheessa viedä takuuhuoltoon.. onko normaalia. .Vai sattuuko tuota vain ja miten tulisi välttää..
Ruuvi meni siis vähän matkaa kiinni, mutta ohjaus jäi löysäksi, kiristin lisää ja nyt pyörii molempiin suuntiin tyhjää enkä saa ruuvia edes irti.
Seuraava tunarin kysymys, miten vaikeaa voi olla 11 pakan irroitus XD vaparista? Joku pieni (endcap?) irtosi kyllä mutta pakka avain ei edelleenkään ota kiinni mihinkään.
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Eikai se ota mihinkään kiinni, kun xd vaparissa pakka lähtee irti ihan vain nykäisemällä. Välillä jopa vahingossa, kun olen kiekkoa ravistellut pakka alaspäin tarkoituksena renkaanvaihdon jälkeen litkuja ravistella renkaan sisällä.
Mulla ainakin aukesi ihan normaalilla pakka-avaimella, toi koko paketti on yhtä ja kierteilla vapaarattaassa. 11-v ainakin. Jos oikein muistan kun kerran vaan vaihtanut.
Joo sori, vastasin tavallaan väärään kysymykseen. Kun mulla on xd pakka tippunut lattialle ns. itsestään, niin pakkahan on pysynyt tavallaan kiinni ja vapaaratas siinä on auennut. Ja sen seurauksena vapaarattaan ratchet jousi ja hammasrattast pitkin lattioita![]()
No mutta milläs perkeleellä tuo pakka tosta lähtee?
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Onkos tuo e*thirteenin pakka... https://service.bythehive.com/Guide/...S+cassettes/72
Onko Connexin ketjuissa väliä miten päin ne laittaa?
e. Jaksoin etsiä vähän alusta ja ilmeisesti toi pikaliitin aiheuttaa hyppimistä pienimmällä rattaalla. Pitää varmaan vaihtaa Connexin kun laitoin vaan jonkun vanhan. Tuntui kyllä että ketju ottaisi kiinni toiseksi pienimpään rataaseenkin mutta tolla linkin vaihdolla voi kai korjaantua.
Ketjujen asennolla ei kait väliä, jos pakkauksessa ei erikseen mainita, mutta lukko pitää asentaa oikein päin.https://www.youtube.com/watch?v=UqGMPAFtWgo
Joo löysin ton illalla itsekin. Siinähän se vika oli. Oli kyllä jopa oikea linkki mutta väärin päin.
24" KTM Wild speediin olen uusimassa voimansiirtoa.
Force c8.3 kampisarjan istuvuus ihmetyttää.
Onko neliökiinnitteisissä eri malleja?
Kammet ei ikään kuin mene tarpeeksi syvään.
Taitaa olla liian leveä nelikanttiakseli tuolle kampisetille?
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Kammet jää aavistuksen verran etäämmälle kuin alkuperäiset Suntourin, ehkä noin 2-3mm rattaasta runkoon mitattuna.
Vaihdoin Aceran takavaihtajan ja uuden kiinnikkeen sille myö pakan ja ketjujen lisäksi.
Näyttäisi etten taida saada tuosta kalua...ei oikein tunnu säädöt riittävän.
Vanhan keskiölaakerin akseli on liian pitkä (tätä A.M. lienee tarkoittanut tuolla "liian leveä"), "recommended bottom bracket length: 118 mm
chain line: 47,5 mm ". Eli keskimmäinen ratas asettuisi tuolla akselilla tuolle etäisyydelle rungon keskilinjasta.
https://www.force.bike/EN/cranks-for...t-152mm-black/
Kiitos vinkeistä.
Maantiepyöräni etuvaihtaja ja kahva:
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...FD-5800-F.html
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/ST-5800.html
Gravelpyöräni etuvaihtaja ja kahva:
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...FD-5801-B.html
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...T-RS505-L.html
Ongelma: Gravelpyörän etuvaihtaja toimii hyvin. Maantiepyörässä etuvaihtajaa ei saa säädettyä niin, että ei ketju ei osu vaihtajaan joko pienimmällä tai suurimmalla vaihteella.
1. Kun kiristän etuvaihtajan vaijeria niin, että suurimmalla vaihteella ketju ei osu vaihtajan häkkiin, niin vaijeri on niin kireällä, että etuvaihtaja ei palaudu täysin rajoitinruuvia vasten kun laittaa pienemmän vaihteen. Vaihtajan saa kyllä sormella painettua rajoitinruuvia vasten (liikkuu n. 2mm).
2. Kun löysään vaijeria niin, että pienimmällä vaihteella etuvaihtaja palautuu rajoitinruuvia vasten, niin sitten vaijeri on liian löysällä ja suurimmalla vaihteella ketju osuu vaihtajan häkkiin. Eli kahvan pitäisi vetää vaijeria enemmän, jotta toimisi hyvin.
Vaijeri on uusi ja liikkuu hyvin, joten ongelma ei ole siinä. Kahvassakaan tuskin ongelmaa on, koska vähän ajettu pyörä. Onko vaihtaja vain huonosti suunniteltu? Seuraavaan pyörään taidan ottaa sähkövaihteet.
Edellisellä ajokerralla mielestäni jarru toimi, sitten seuraavalla totaalisen nolla. Varsinaista vuotopaikkaa en löytänyt, kun kaikki näytti kuivalta. Lisäsin ensimmäisenä toimena öljyä yläruuvista ja silloin vuoti tuosta ilmareiästä. Kaivelin sitten tuon rakon pois ja venyttelin reikätarkastuksen ja asensin takaisin. Nyt se ei sitten vuoda ainakaan omia aikojaan ja jarruteho tuntuu säilyvän. Pitäisi vissiin käydä ajamassakin![]()
Tämä nyt kuulostaa siltä että nyt käytössä vivun asennot ; trimmi ja isoratas. Siirrä vaihtaja vivulla isolle rattaalle.Nyt pitäisi olla olla vielä 2:si napsua jäljellä,se seuraava on pienempi / suht kevyt liike ja vaihteensiirtäjä pääsee nyt hieman lähemmäs pientä ratasta, ei kuitenkaan siirrä ketjua. Seuraavan .isomman napsun pitäisi tiputtaa v-siirtäjä pienelle rattaalle. Jos rajoitin ruuvi estää tuon, vedä vaijeria käsin kireälle kun teet sen jälkimmäisen napsun.
Itsellä oli joskus samanlainen ongelma käytettynä ostetussa pyörässä. Myöskin oli Simpan vaihtaja.
Syyksi paljastui pitkän ihmettelyn jälkeen: Vaijeri oli laitettu etuvaihtajassa kiinnitysruuvin väärältä puolelta. Ei vaikuttanut paljon, mutta ärsyttävästi. Tsekkaappa tämä juttu.
Vaijeri on vedetty oikeasta paikasta - vaihdoin eilen uuden vaijerin siinä toivossa, että ongelma olisi korjaantunut. Käänsin vielä illalla dealers manualissa mainitun "convertterin" toiseen asentoon, mikä ehkä hieman paransi tilannetta. Pienimmällä vaihteella tulee joka tapauksessa ajettua niin harvoin, että hinkatkoon ketju sitä muovista kulutuspalaa siinä häkin sisäpinnalla sitten sen aikaa![]()
Pannuissa hieman väänty sramin centerlile 200 jarrulevy. Onko kukaan väännelly noita onnistuneesti vai suoraan uutta levyä?
Mitkä muut levyt pelaa yhteen sramin jarrujen kanssa, code r jarrut? Hopen levyä
esim harkinnu.
Riippuu kuinka pahasti on vääntynyt. Ainakin hieman kiero levy (ärsyttävä, mutta ajettava, laahaus) on suhteellisen helppo saada oikaistua jakoavaimella (siihen levyn ympärille, rätti välissä) vääntämällä. Ja jos menee liikaa, niin aina voi vääntää takaisin. Mutta ei sillä pieniäkään kulmia saa (varmaankaan) oikenemaan.
Amatöörit tekee näin:
https://youtu.be/O0c2Ez2v0PU
Tosihenkilöt vääntää fiilispohjalta pihdeillä suoraan.
Rahamiehet vaihtaa koko jarrusetin.
Pyörä biltema x-trail 29", runkoon ja muuhun pyörään olen tyytyväinen(nyt sähköistetty 750w bafang) mutta:
Voisiko joku linkata kestävämmän rataspaketin, ketjut ja ennenkaikkea paremman vaihtajan(deore?) Ketjut tahtoo hyppiä juurakossa.
Nykyiset:
Pakka cs hg200-8
Takavaihtaja tourney tx
Liipaisin ilmeisesti rapidfire 8
Kiitos!
Jarkki86 muokkasi tätä : 08.07.2020 at 07.54
Kirjanmerkit