piirtelin tahko mtb reittejä isolla kädellä trailmappiin nyt - alustava lopputulos näkyvissä huomenna
piirtelin tahko mtb reittejä isolla kädellä trailmappiin nyt - alustava lopputulos näkyvissä huomenna
Vanha mutta lihava.
Tahkon reittikartta http://tahkonreittipooli.fi/assets/t...kartta2015.pdf
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Nuo polut alkaa olla trailmapissa luokiteltuna. Alueella on paljon muutakin ajettavaa niin yritetään luokittelemattomana piirtää nekin josko joku haluaisi käydä kartoittamassa.
Tuossa on viime vuoden 60km jälki trailmapin päällä nyt. https://trailmap.fi?share_code=6789367248030
Vanha mutta lihava.
Katsoin että Tahko MTB:ssä on vedetty 60km lenkki sähkösarjassa yli 25km/h keskarilla ja yli 1000m nousua matkalla. Eilisen kokemuksen perusteella ei kyllä yksi akullinen riitä kovaa ajaessa, kun ei kestänyt 2x25km summertrailia. Onko tietoa onko viime vuoden kisailijat vaihtaneet akun jossain vai selvinneet yhdellä akulla?
Tuohon pitää tietysti laittaa reippaasti reittä peliin. Akku kestää sitä pitemmälle, mitä vähemmällä avustuksella ajetaan ja esim. mitä enemmän ajetaan yli avustusrajan.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Se ensimmäinen 1/3 on pääasiassa tietä joten siinä on hyvä säästellä akkua. Keskari on kovakuntoisella kaverilla varmasti yli 25km/h joten akkua ei kulu lähes lainkaan (siis jos ei mitään virityksiä ole). Itsellä 2019 400mAh akku riitti ihan hyvin 45km matkan (oikeasti matka oli lähes 50km)
Levon 700wh akusta jäi tuolloin n. 30% jäljelle. Sai tykittää kyllä jalalla ihan huolella. Jos ois vaan koneella pyöritelly niin liekkö olisi riittänyt.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Käsittääkseni 25km Summer Trail x 2 sisältää reilusti enemmän nousua ja vähemmän tiesiirtymää vs. 60km kisareitti. Summer traililla tulee yhdelle kierrokselle nousua n. 630m.
P.S. Onko näissä sähköpyörillä ajettavissa "kisoissa" muuten jonkin sortin kalustokatsastus, vai voittaako se kenellä on viritetyin vehje?
Minä sain Summer Traililla nousua Garminilla mitattuna tasan 500m ja mittaa 21,5 km. 2019 Levolla 500wh akulla jäi akkua yhdellä kierroksella n. 50%. Tuossa ei hirveästi säästelty.
Lauantaina ajettiin 60km lenkkiä muuten paitsi loppu Summer Trail reittiä. Matkaa kertyi ~55km ja nousua ~1180m ja ajoaikaa n. 3h 30min. Mukana ollut poikani ajoi Levolla 500wh akulla. Lopussa akkua oli hänellä 15%. Eli kyllä sillä 500wh akullakin pääsee kun säästelee.
2019 kisassa pari kärkikuskia vaihtoi akkua. Ensi kaudelle suunnitteilla uudet säännöt.
Totta varmaankin tuo trailin nousumäärä ja pituus. Unohdin, että ajettiin hieman lisälenkkiä Summer trailiin viime viikolla, jotta saatiin 25km täyteen. Eli nousumetrit ovat tuossa 25km lenkissä varmaankin alle 600m.
Hyvä, että sääntöjä mietitään uusiksi. Muuten sähköpyöräsarja voitaisiin ajaa ilman ajanottoa/tuloslistaa.
Joo sähköpyöräsarja on kyllä aika kinkkinen kun pyörissä eroja aika paljon. Ehkä vähän rinnastettavissa moottoriurheiluun, jossa kalustolla iso rooli. Katsotaan vuoden päästä jos pääsisi mukaan, hauska olisi tulla aistimaan tunnelmaa.
Itsellä tuli kanssa aikalailla 21,5km siitä summertrailin lähtökyltiltä, nousua 538m.
Itse ajoin klo 10:00 lähdössä. Aika noin 2:53 ja wattitunnit 453 kuskista ja 435 akusta. 700 Wh akku, eli ei oikein optimisuoritus. Tosin koska oli ruuhkaa myöhäisessä lähdössä niin eipä sillä ajalla niin väliä ollut. Olis mennyt ihan sikailuksi, jos kaikista olisi yrittänyt väkisin ohi.
Ennen Tahko oli kestävyysurheilutapahtuma. Nykyisin Tahko on akunkestävyysurheilutapahtuma.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Jos en väärin muista, niin Polun Tukolla kokonais Wh oli 666 ja aika nopeampi ja kisalähdöstä.
Edit, tais olla joku muu henkilö, sori. Tai ennen varsinaista kisaa ajettu suoritus.
Jos pyörän rajoitin on kiltisti 25 km/h kohdalla, niin vaikea nähdä omiin ajoihin peilaten, että 700 Wh enempää yhdellä kierroksella saa kulumaan, jos ajetaan täysillä ja kärkikahinoissa. Kun keskari menee yli 25 km/h, niin tosi iso prosenttiosuus ajetaan ilman avustusta eli joko yli 25 km/h polkien tai sitten rullaillen/jarruttaen.
Toisaalta teoriassa, alle 25 km/h nopeuksissa kannattaisi säästää jalkaa sinne nopeimmille osuuksille, jossa avustus ei ole käytössä. Eli ottaa akusta kaikki hyöty irti itseään säästellen. Käytännössä kovakuntoiset kilpailijat työntää jaloilla watteja "kisatäysillä" helposti tuon reilu parituntia. Ei siinä ehkä mitään ehdi säästellä saati että olisi edes tarve.
Toi sääntöhomma on hankala varmasti. Varmaan pitäisi lähteä, että fillarit on lain mukaisia ajettavaa maastoa ajatellen. Eli onko se sitten niin, että avustus ei saa toimia yli 25 km/h nopeuksissa ja teho alle 1 kW. Akun koon rajoittaminen taas johtaa siihen, että se rajaa sallittua ja kilpailukykyistä kalustoa aina. Itse kannattaisin sitä, että unohdetaan kellot ja palkinnot ja pidetään turvalllisuus ja vastuunäkökulmasta huolta, ettei sallita/suosita/tueta laittomuuksia. Mikään mopokisahan tuo ei ole, vaan hieno mahdollisuus ajaa kunnon maastoa hyvän tapahtuman yhteydessä. Jos taas sähkö on oma kilpailuluokka, sille lienee sitten ihan virallisetkin sarjat ja säännöt, joita voi soveltaa. En tosin ole perehtynyt näihin mitenkään.
Ei Tahkon pyöräilytapahtumaa kannata ottaa turhan tosissaan. Jos haluaa oikeasti kilpailla, niin Suomesta löytyy oikeitakin pyöräilykilpailuja.
fob muokkasi tätä : 03.07.2020 at 08.01
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Onko ruska mtb:ssä koronaturvallisuus missä mallissa järjestelyjen suhteen? Onko poikkeavuuksia normaalista tapahtumasta?
Tämän muuten haluaisin itsekin tietää! Tämä valikoitui elämäni ensimmäiseksi kilpailuksi ja olisihan se kiva saada jotain faktaa kisajärjestelyistä.
Ahaa, 25km:llä eli funride -sarjassa ei olekaan ajanottoa ja 2x25km:llä pitäisi ajaa grande sekä ll:n loppunousu kahteen kertaan. En ole maratoonari ja yli 50v. sprintterille noissa mäissä 50km on liikaa. Kesäinen 45km (oikeasti kuulemma sekin 50km) on meikäläisen maksimi kun siinä on teitä helpottamassa alussa ja lopun nousut vain kerran. No, urputus sikseen, mutta laittaa harkintaan ajella täältä asti kun vain yksi meistä osallistuisi (urputus = politikointi lyhyempien kilpamatkavaihtoehtojen puolesta yleisesti). Toki koronan pelko mietityttää myös ja vaikuttaa osallistumispäätökseen. Ruskakisa on kaikesta huolimatta hieno juttu ja tekisi mieli olla mukana...
Tahko lähestyy taas, ainakin toivottavasti. Tämä ketju on ihmeen hiljainen, eikö porukalla ole uskoa tapahtuman toteutumiseen?
Vaikea kuvitella, että saisivat +2000 ihmistä alueelle koronaturvallisesti. 12.6. pidettävä Fiskars epic peruttiin jo, joten voep olla sama kohtalo Tahkolla.
Rengassuosituksia amatöörille?
Toissa vuonna ajoin Tahkon 60km ekaa kertaa. Ikää 49 ja painoa 95. Jäykkäperä maasturi. Vuosi sitten pannutin solisluun poikki alamäessä ja jäänyt pieni pelko persaukseen. Schwalbe Magic Marya olen suunnitellut eteen pidon vuoksi, vaikka ei rullaavin kumi lienekään. Entä mikä taakse? Suosituksia? Litkutan.
Ajankohdan ja sitä edeltävän viikon sää ja sateet vaikuttaa kovasti. Joskus on ajettu kuivuttaan pölisevillä poluilla Racing Ralpheilla tai Maxxis Ikoneilla. Ja joskus mutavellissä Maxxis Ardentteja ylämäkeen työntäen. Eli vielä on paha mennä sanomaan.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit