Joo, no mun on vaikea uskoa, että kukaan tuolla tahallaan yrittää toisen päälle ajaa. En väitä etteikö mullakin käämi voisi palaa, varsinkin siinä tapauksessa jos näyttää että toinen osapuoli ei ymmärrä koko tilannetta, mutta ehkä jos itse osaa pysyä rauhallisena, oppi voi mennä paremmin perille. Tosin sitten on sitä porukkaa, jota ei mikään oppi pysty auttamaan.
Tänään taas se klassinen eli joku toistaitoinen tunaroi volkkarilla pikaruokaravintolan pihasta kelville eteen katse tiukasti vasemmalla. Siihen sitten seis ja katse edelleen vasemmalla. Liikkeelle lähtiessään melkein vei fillarin eturenkaan mukanaan. Siinä vaiheessa vissiin tajusi katsoa oikealle kun heilutteli kädellään että "sori." Olisihan sieltä puolitoista metriä taaempaakin nähnyt risteykseen, mutta silti piti vaan koheltaa.
Tänään autoilijat olivat liiankin kohteliaita, tai eivät pitäneet oikeuksistaan kiinni. Olin Tapanilan ja Malmin suunnalla ja kun kiirettä ei ollut jäin odottamaan noin kolmen metrin päähän suojatiestä, jossa minun pitää väistää autoja ja katselin molempiin suuntiin ajatellen ylittäväni tien sitten kun kummastakaan suunnasta ei tule autoja. No, ensimmäinen auto joka tulee sieltä vasemmalta alkoi hidastamaan, vaikka yritin näyttää myös siltä, etten ole katua ylittämässa. Mennään sitten siihen keskikorokkeelle, mutta kuinka ollakkaan myös oikelta tuleva auto hiljensi ja antoi minulle tietä. Laitoin tietysti kättä lippaan molemmille.
Tässä on vaan se huono puoli, kun vastaavassa tilanteessa joku nuorempi ihminen jolle säännöt eivät ole niin selvät ja tottuu tällaiseen autojen kohteliaisuuteen saattaa olla riskialtista. Koska kyllä siellä niitä autoilijoita on enemmistö jotka pitävät kiinni oikeuksistaan. Eli olisi parempi kun autoilijat menevät kun saa mennä ja antaa tietä silloin kun pitää.
Kohteliaita autoilijoita oli muuallakin tänään. Ainoa joka yritti ajaa päälle kun sen piti väistää oli joku ulkomaan rekisterissä oleva auto. No laittoi sekin liinat kiinni kun näytin vaan meneväni yli.
^ Nuo on pahoja paikkoja jos kaksikaistaisella se ensimmäinen pysähtyy eikä tajua että hänen vierellään on toinen kaista josta tulee autoja hänen ohitseen. Tässä kuva eräästä risteyksestä jossa kävi juuri noin. Jäin tuohon jakajalle fillarilla odottamaan, sitten auto pysähtyi ja viittilöi että mene nyt siitä. No en mennyt ja olisin jäänyt kyllä komeasti auton alle kun siitä kaahasi joku hinnat-alkaen skeidakuski täysillä ohi.
ps. on muuten perseestä tuollaiset metrinlevyiset jakajat kun niihin ei mahdu fillari väliin kuin poikittain! Tainnut suunnittelija vetää pari LSD-lappua kun noita on harhoissaan piirrellyt.
![]()
Jep. Ei tunnu enää auttavan vaikka jäät sinne 3 metrin päähän odottamaan niin aika useasti siihen pysähdytään. Tai näet hyvin molempiin
suuntiin ja himmailet vauhtia sopivaksi että pääset pysähtymättä kadun yli niin eikö siihen sitten "kohtelias" pysähdy. Mutta toistaiseksi ovat jatkaneet aika hyvin matkaa kun tarpeeksi kauan odotellut.
Itsehän kyllästyin tuohon autoilijoiden koomailuun ja aloin taluttamaan fillarin kadun yli silloin, "kohtelias" autoilija väkisin haluaa luopua ajovuorostaan. Siten homma menee ns pykälien mukaan ja kaikilla on kivaa...
Mitä tulee tuohon kaksikaistaisella suojatien eteen pysähtymiseen niin siinä oli sitten kaksi uunoa. Varsinkin se skodan kuljettaja, joka jätti pysähtymättä. Tuommoisestahan on otettu ajokortteja hyllylle.
Äsken lenkillä oikealle kääntyvät rekka sekä jakeluauto jäivät kauniisti odottamaan kunnes pääsin tien yli. Ainoat punaisia päin ajaneet olivat pyöräilijöitä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^ No juuri sitähän minä tarkoitinkin.Eli eka autoilija viritti vaaran paikan tarpeettomalla pysähtymisellään ja toinen ajoi pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse.
"Jos suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaa pysähtymättä, kyse on liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vakavasta piittaamattomuudesta. Asia voidaan tutkia myös törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, jos suojatiellä on jo ollut joku kävelemässä.
Poliisin mukaan tällainen teko johtaa ajokortin menettämiseen eli ajokieltoon. Lisäksi seurauksena on useimmiten sakot."
Tässä tapauksessa ei liene väliä sillä, että suojatielle pysähtynyt auto ei ollut väistämisvelvollinen pyöräilijän suhteen. Eli ohittanut autoilija rikkoi lakia vähän isommastikin.
Eilen pk-seudulla ei yllättäen ollut kuin yksi tilanne autoilijan kanssa. Kauniaisissa tiettykääntyvä Golffi halusi väkisin ajaa kylkeen, mutta luovuin etuajo-oikeudestani.
Sen sijaan meinasi tulla tilanne samassa kylässä kelta-asuisen kelta-pyöräisen maantiehemmon kanssa kun hän ei mitenkään ilmoittanut aikeistaan kääntyä Asematien kelviltä Bembölentielle vasemmalle leikaten oman ajolinjani edestä. Tuli sellainen "Mitä tuo aikoo, mitä tuo aikoo?" -tilanne ja jouduin pysähtymään. Olisit näyttänyt jonkinlaisen suuntamerkin niin olisin tajunnut, että voidaan sivuttaa toisemme vasemmalta. Saatanan pöljä!
Tänään ysin jälkeen Strömsinlahden kohdalla vastaan tuli pyöräilijä joka ilmeisesti selasi tai muuten tutki Garmin Egde 1030:stä. Kyynärpäät vahvasti tuettuna ohjaustankoon (tai aerotankoon) ja molemmat kädet sitten kiinni navissa. Kuten myös katse. Mitenhän tuossa olisi esimerkiksi pystynyt jarruttamaan tai väistämään? En ole ihan varma, oliko kuskilla myöskään kypärää, mieleen jäi kuva oranssista huivista päässä, mutta saattoi olla myös kypärä.
Jos on autoja ruuhkaksi asti ja rakoa yli menemiselle ei ala löytyä, hyppään pois satulasta ja alan taluttamaan suojatien yli. Eivät autoilijat oikein halua pysähtyä sittenkään. Täytyy vaan lähteä liikkeelle, niin sitten yleensä autoilija pysähtyy. Kun niitä autoja kulkee harvakseltaan ne antavat helpommin tietä. Tämä ei ole empiirinen tutkimus, mutta näin on käynyt minulle aika usein.
Jep. Kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän tuon toisen auton olisi pitänyt pysähtyä jos toinenkin auto on pysähtynyt, riippumatta siitä näkyykö siellä mitään. Jos pysähtyneen auton edessä olisi ollut pieni lapsi niin eihän se skeidakuski olisi sitä nähnyt vaan ajanut päälle.
Noita näkee keskustoissa turhan usein kun jalankulkijoita yritetään liiskata tuolla tavalla.
^ Sitä giljotiiniansan virittämistä voi ainakin yrittää välttää kahdella tavalla. Eka on se, että pysähtyy jotain auton mitan tai kaksi ennen suojatietä. Silloinhan ainakin teoriassa on aikaa reagoida tilanteeseen. Ja vaikka silloin viereisellä kaistalla ei tarvitse pysähtyä rinnalle niin siitä huolimatta suojatiellä olevalle jalankulkijalle kuuluu antaa esteetön kulku. Toinen tapa on sitten se kusimulqu ettei väistä ketään tai mitään. Arvatkaa, kumpi on mielestäni parempi tapa?![]()
^Itse pyrin jättämään juuri sen auton tai kahden verran tilaa. Siinä on vain se ongelma, että kuinka kauas tai lähelle sitä suojatietä pitää pysähtyä, ettei toinen auto saa ohittaa sinua?
Olisko sillä paljoakaan merkitystä, koska sehän on sen ohittajan vastuulla hidastaa tai pysähtyä tarpeen vaatiessa eikä siihen juurikaan voi muuten vaikuttaa kuin jättämällä paras mahdollinen näkyvyys suojatielle.
Tai voithan sinä ajaa kaistojen keskelle siten ettei siitä mahdu ohittamaan. (Tämä on sitten läppä.)
Itse olen joskus pysähtynyt kaistojen keskelle kun on näyttänyt siltä, että takaa tulijalla ei ole ollut mitään aikomusta pysähtyä rinnalle.
Taas aamulla; pitkä loistava alamäki niin tyttöhän siellä tulee vastaan jopolla puhelinta tuijotellen. Ylämäessä kiemurrellen.
Että pistää vihaksi tuo ymmärtämättömyys oman ja muiden terveyden päälle.
En hennonut huutaa, kehoitin kyllä kohdatessa laittamaan puhelimen pois ajaessa.
Ulkomailla syntyneillä vaikeampaa oppia väistämissääntöjä.
Eilen ryhmä nuoria miehiä huuteli minulle autosta vihaisen oloisina, en tiedä mitä, kun en ymmärrä niiten kieltä.
Ilmeisesti on väärin että joutuivat väistämään polkupyörää kun tulivat kolmion takaa.
Joku kieltä osaava vois informoida että täällä tarvitsee olla ajokortti.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Mä oon piirtänyt kädellä kolmion ilmaan ja näyttänyt sitten sen suuntaan. En tiedä auttaako.
Ennen vanhaan kun työmatka kulki läpi keskustan käytin välillä sellaista 120db "pyöränkelloa", joka toimi paineilmalla; lähinnä autoilijoita varten. Välillä tulee mieleeni lähteä valistamaan tuon kaltaisia pyöräilijöitä, koiran kusettajia ja kaikkia hölmöläisiä. Jo pelkkä ajatus on riittänyt tähän asti.
Tänään n. klo 14:30 Tuossa penkin kohdalla nainen ylitti hitaasti tietä. Näin jo kaukaa hänet. Arvoin kummalle puolelle hän aikoo asettua. Päätin ohittaa vasemmalta. Naisen ilmeestä näki, että nyt on jotain kysyttävää tai jotain on hampaan kolossa. Pari metriä ennen ohitusta hän vetää kävelykepillään sivalluksen, joka osuu ohjaustankoon ja hipaisee etusormea. Hän huutaa samalla: "Saatanan sika". En jaksanut jäädä juttuttamaan tai kuvaamaan naista, koska enemmän risoo väliinpitämättömyys. Tuo oli vain pelkkää hulluutta.
Varokaa kyseistä pimatsua Laakson hoodeilla!
Tuntomerkit: Nainen n. 75-vuotias, löysät vaatteet; sininen t-paita, harmaat kollarit, hampaita puuttuu alhaalta ja ylhäältä(puuttui jo ennen kohtaamistamme), harmahtavat 10cm pitkät likaiset hiukset, n 173cm pitkä. ylipainoinen.
Mihin näistä sekoboltseista ilmoitetaan?
Kirjanmerkit