ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 311 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 211 261 301 309 310 311 312 313 321 361 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.301 - 9.330 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #9301
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kupla Katso viesti
    .. eikö komisarion lausunto tee ihan selväksi että auto ajoi suoraan vaikka tien nimi vaihtuikin?
    Niin siinä artikkelissa sanotaan. Tosin rupesin miettimään, että mistä suunnasta se pyöräilijä tulikaan, kun artikkelissa kerrotaan näin:

    ".. auton kulkusuuntaan nähden vasemmalta kevyen liikenteen väylää pitkin pyöräillyt nainen kääntyi yllättäen auton eteen."

    Jos kerran pyöräilijä on kääntynyt autoilijan eteen, niin pyöräilijä lienee tullut risteykseen joko samansuuntaisesti autoilijan kanssa tai vastakkaisesta suunnasta. Muuten ei minusta pysty kääntymään auton eteen. Tosin tällä ei ole väistämisvelvollisuuteen vaikutusta. Risteyksen saisi suunnitella kokonaan uudelleen eikä tarvitse käyttää edellistä suunnittelijaa.

  2. #9302
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

  3. #9303
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    4 §

    Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

    Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

  4. #9304
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tosin rupesin miettimään, että mistä suunnasta se pyöräilijä tulikaan...Risteyksen saisi suunnitella kokonaan uudelleen eikä tarvitse käyttää edellistä suunnittelijaa.
    https://goo.gl/maps/85uaCovQJzG72Ens5
    Tuosta HS:n kuvauksesta ymmärtäisin että autoilija saapui kuvan ottosuunnasta ja pyöräilijä metallitolppien takaa Kansankatua "vasemmalta" ja oli siis jatkamassa tuohon Tullikamarin puolelle. En paikkaa tunne, mutta vielä hämäävämpää on jos vaikka 99% autoilijoista kääntyy vasemmalle. Se yllättää kun joku vetääkin "ajokielto"suuntaan. Ja syön hattuni jos kovinkaan moni autoilija käyttää vilkkua kääntyessään. Turha siis siitäkään kenenkään kitkuttaa että "vilkun puuttumisesta olis nähny". Tohon kun pistäisi pollarit vahtimaan vilkuttamista, voi olla että olis kaikki Oulun ajokortilliset sakotettu kahdessa viikossa?

    Jälkimmäisestä pointista olen tasan samaa mieltä.

  5. #9305
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Maalaisjärki. Ennakointi. Eli sen sijaan että olettaa muiden ajavan tai liikkuvan sääntöjen ja hyvien tapojen mukaisesti, niin suosiolla tekee perusolettamuksen ettei tuo ehkä ole havainnut minua. Etenkin pyöräilijänä tällaisissa tilanteissa.

    Korjattavaa toki löytyy joka saralla ennenkuin tästä saadaan täydellinen paikka kaikille tiellä liikkujille...

  6. #9306
    Stop merkit autoille on aika tehokas konsti, eikä maksa paljon tuon tilanteen korjaamiseksi. Ne harvat jotka ajavat tuosta suoraan moottoriajoneuvoilta yleensä kiellettyyn suuntaan voivat aivan hyvin pysähtyä, säästyy ihmishenkiä.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  7. #9307
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tuosta mennään suoraan liikkeisiin, jotka sijaitsevat SOK:n vanhassa toimitalossa, oikaisu Saaristonkadulle ja Arkistokadulle ei ole luvallista. Hämäävää pyöräilijälle kun enimmät kääntyvät Kansankadulta vasemmalle Nummikadulle, ikävä valitettava tapaturma hyvin tutussa paikassa.

  8. #9308
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tää on kanssa (ennenkin täällä keskusteltu paikka) mielenkiintoinen. Itse pidän tätä mutkana, mutta moni risteyksenä. Mun mielestä mutka siksi, että Länsiväylälle ainoastaan kaarretaan reunakivin risteävistä P-liittymistä erotettua pääväylää. Joku roti tähän pitäisi saada, pitäisi varmaan Sinnemäeltä kysyä.

    Hyvin on StreetView-kuvaan saatu ikuistettua normitilanne kun kukaan ei tiedä miten oikeasti pitäisi ajaa (harmillisesti tosin kuva vielä remonttiajalta, mutta tilanne sikäli aivan sama)

    https://goo.gl/maps/NEXu8GeQhiCP3woa6

    Tuosta oli puhetta jossain ja joku osasi sanoa että siinä on risteys

  9. #9309
    Tuosta voi käydä kurkkaamassa minkälainen se Oulun risteys on ollut aikaisemmin. Vanha versio aika paljon selkeämpi. Nykyisellään sinne Kansankadulle on näköjään rakennettu pysäköintialue, jonne saa ajaa autolla parkkiin, mutta jonka läpi ei saa ajaa "pysäköimättä". Kansankatua pysäköintialueelle ajava ajaa suoraan. Pollarien tarkoitus ilmeisesti merkata autoväylää.

  10. #9310
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tuosta oli puhetta jossain ja joku osasi sanoa että siinä on risteys
    Minkälaiset natsat sillä jokulla asian suhteen oli? Minä sanon mutka.


  11. #9311
    Nickname Guest
    Melkein jouduin todistamaan auton ja pyörän välistä kolahdusta tänään, joku veti sähkömaasturilla ja peräkärrillä järkyttävää vauhtia valo-ohjatun risteyksen yli suojatietäpitkin ( ihan siis sääntöjen mukaan ) pyöräilijän edestä oli risteyksestä kääntynyt kuorma-auto ja perässä tuli henkilöauto, tämä henkilöauton kuljettaja joko ei huomannut tai sitten oletti pyörän väistävän, järkyttävää vauhtia mennyt sähköpyöräilijä varmaan oletti auton huomanneen hänet ja väistävän, pyöräilijältä lukkojarrutus auton keulan eteen kun ei märällä asfaltilla pysähtynyt sen kärrin kanssa tuosta vauhdista ja samoin autoilijalta paniikki jarrutus.
    Ei onneksi kolahtanut mutta ei se etäällä ollut, pyöräilijä jatkoi matkaa sitten samalla vauhdilla taakseen katsomatta. Autoilijan tietysti olisi pitänyt väistää ja huomijoida pyöräilijä, mutta väittäisin myös pyöräilijän toiminnassa olleen aika isoja epäkohtia, ensinnäkin ILMAN kypärää ja toisekseen pyräilijä tuli valoihin hieman jälkijunassa eli valot oli vaihtuneet hetkeä aijemmin, tilanne nopeus mielestäni pyöräilijällä huomattavasti liian korkea, nelikaistainen tien ylitys ja jos en ihan väärin katsonut niin taisi kärri pompata jopa ilmaan kun ylittä kaistojen välissä olevan korokkeen, ihme että pysyi kaveri pystyssä kun veti sujona poikittain kärrin kanssa auton eteen. HIRVEÄN NÄKÖISTÄ TOIMINTAA.

  12. #9312
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Jep, sähköavusteinen pyörä kulkee avustuksen kanssa jopa 25km/h.

  13. #9313
    F. Kotlerburg Guest
    Joo lain mukaan. Todellisuus on eri.

  14. #9314
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Siinä onkin sitten jo haastetta ajaa autolla takaa ohi ja vielä ehtiä kääntyä eteen.

  15. #9315
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    https://www.poliisi.fi/tietoa_poliis...anmaessa_91047

    Henkilöauton ja kahden polkupyöräilijän välinen suojatieonnettomuus Kajaanissa 17.6.2020. Henkilöauto oli ajanut suojatiellä kulkeneiden pyöräilijöiden päälle. Henkilöauton kuljettaja oli häikäistynyt auringosta, eikä ollut huomannut pyöräilijöitä.
    Polkupyöräilijät kuljetettiin Kaksille vammojen tarkastukseen.

  16. #9316
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Siinä onkin sitten jo haastetta ajaa autolla takaa ohi ja vielä ehtiä kääntyä eteen.
    Missään ei käsittääkseni mainittu näin tapahtuneenkaan.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  17. #9317
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti humppakuutio Katso viesti
    Valitettavasti kypärä ei ole mikään taikaviitta. Tieteellisen kirjallisuuden perusteella kypärä vähentää onnettomuudessa kallonsisäisen vamman riskiä noin 50-60% ja kuoleman riskiä noin 30-40%. Ja kypärän suojavaikutus vaikuttaisi olevan heikompi heikompi autoon törmätessä, kuin pyörällä kaatuessa (27% vs. 45%).

    Ilman tietoa kuolinsyystä on mahdotonta arvioida yksittäistapauksessa, mikä vaikutus kypärällä olisi mahdollisesti ollut. Se ei suojaa kaularangan murtumilta, sisäelinten ruhjevammoilta tai verenvuodolta.
    No mulle riittää tuo 50% olen nimittäin suht varma, että kypärä on säästetänyt 2x hengen, tai vihannekseksi muuttumisen. Molemmilla kerroilla +50 vauhdista nanosekunnissa stongan yli selälleen asfalttiin ja kypärä tuhannen paskaksi, eli isku oli kova. Korkea energisestä onnettomuudesta ne höpisi.

  18. #9318
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tosiaan auton kanssa kypärän vaikutus varmasti pienenpi. Tosi moni ns normipyöräilijä näyttää pitävän kypärää myös aivan liian löysällä. Eihän se mitään suojaa, jos kääntyy kaatuessa pois takaraivolta.

  19. #9319
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Vanhan toistamista, mutta sitten on taas kadehdittavia polkupyöräystävällisiä kokonaisia maita kuten Hollanti / Alankomaat. Tässä hyvä haastattelu, miksi sielläpäin ei koeta kypärän käyttöä tarpeelliseksi:
    https://youtu.be/NpVncWxyMJw

    Itse kyllä ajattelin pitää jatkossakin muovipottaa päässä pyöräillessäni, koska... You never know. Ja koska talvella kaikki on toisin.

  20. #9320
    Nickname Guest
    Alkujaan tämän lähetti pätkä
    Siinä onkin sitten jo haastetta ajaa autolla takaa ohi ja vielä ehtiä kääntyä eteen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Missään ei käsittääkseni mainittu näin tapahtuneenkaan.
    Selvennän kuvan verran niin ei tarvitse tapella, eli auto tuli vihreän nuolen osoittamasta suunnasta ja pyörä sinisen



  21. #9321
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Selvennän kuvan verran niin ei tarvitse tapella, eli auto tuli vihreän nuolen osoittamasta suunnasta ja pyörä sinisen


    Ajoiko auto mahdollisesti turhan lähellä edellä ajanutta ja pyörä jäi huomiotta, kun sen näki niin myöhään?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  22. #9322
    Nickname Guest
    ^ Minun mielestä ei ajanut liian lähellä, olisko väliä ollut yhden kuorma-auton verran eli 7-10m. Monesti valoista lähtevillä autoilla näkee ajovälin olevan vain muutamia metrejä.

    Tuo on semmoinen risteys missä kevyenliikenteen, kääntyvien ja suoraan ajavien valot on yhtä aikaa vihreät, eli tarkkana saa olla ja pään pitää pyöriä kuin pöllöllä.

  23. #9323
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Selvennän kuvan verran niin ei tarvitse tapella, eli auto tuli vihreän nuolen osoittamasta suunnasta ja pyörä sinisen
    Ok, autoilijalla oli siis haasteita havaita suoraan edessä oleva pyöräilijä.

  24. #9324
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.678
    ^Siinä vaiheessa kun se pyöräilijä oli suoraan edessä, taidettiin ajaa jo yhteen tai kahteen. Toisaalta pyöräilijällä oli vaikeus hahmottaa kuorma-auton perässä tullut henkilöauto.

  25. #9325
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    ^ Minun mielestä ei ajanut liian lähellä, olisko väliä ollut yhden kuorma-auton verran eli 7-10m. Monesti valoista lähtevillä autoilla näkee ajovälin olevan vain muutamia metrejä.

    Tuo on semmoinen risteys missä kevyenliikenteen, kääntyvien ja suoraan ajavien valot on yhtä aikaa vihreät, eli tarkkana saa olla ja pään pitää pyöriä kuin pöllöllä.
    Ei varmaan sitten katsonut ollenkaan, tai ei katsonut riittävän pitkään havaitakseen fillarin nopeutta. Toivottavasti oppi jotain.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  26. #9326
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Siinä vaiheessa kun se pyöräilijä oli suoraan edessä, taidettiin ajaa jo yhteen tai kahteen. Toisaalta pyöräilijällä oli vaikeus hahmottaa kuorma-auton perässä tullut henkilöauto.
    Hyvä kuitenkin, että kuorma-auto ehti kääntyä suoraan ajavan kovalla nopeudella ilman kypärää lähestyvän pyöräilijän edestä. Pyörä oli varmaan "kuolleessa kulmassa".

  27. #9327
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.678
    ^Vaikea sanoa. En tiedä. Tiedätkö sinä? Jos pyöräilijä ei joutunut jarruttamaan kuorma-auton vuoksi, niin mitä siinä olisi pitänyt tehdä? Jos ajatellaan, että pyörän nopeus oli 25 km/h, eli 7 m/s ja kuorma-auto tekee tuollaista käännöstä 5 sek, niin käännöksen alkaessa pyöräilijä on ollut 35 metrin päässä tai kauempana. Ja kuorma-auton olisi pitänyt jäädä odottamaan? Eikä pyöräilijä tietenkään voi mitenkään sovittaa nopeuttaan niin, että voi liikkua turvallisesti?

    Niin kuin olen moneen kertaan todennut, niin itse ajan siten, että olen 99% vastuussa omasta turvallisuudestani ja sitten sen 1% jätän sen toisen, minulle täysin tuntemattoman henkilön harteille. En tiedä onko lätkän pelaaminen vai mikä opettanut siihen, että pää ylhäällä ja se myös pyörii. Musiikkia kuuntelen lenkeillä ani harvoin, ehkä pari-kolme kertaa vuodessa.

  28. #9328
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    https://www.is.fi/urheilu/art-2000006547063.html

    Useiden italialaismedioiden mukaan urheilulegenda Alex Zanardi on kiidätetty sairaalaan käsipyöräonnettomuuden jälkeen.
    Urheilulegenda Alex Zanardi, 53, on joutunut pahaan onnettomuuteen Obiettivo tricolore -paraurheilukilpailussa Italiassa, kertoo muun muassa Motorsport.
    Zanardi oli Motorsportin referoimien italialaislähteiden mukaan suorittamassa omaa osuuttaan käsipyöräviestissä, kun hän ajautui alamäessä vastaan tulleen rekan tielle.
    – Se tapahtui suorassa alamäessä, juuri ennen lievää käännöstä. Alex ajautui niukasti väärälle kaistalle. Rekka yritti väistää, mutta ei voinut välttää osumaa, Italian joukkueen valmentaja Mario Valentini kertoi italialaislehti La Republicalle Motorsportin mukaan.
    Zanardi siirrettiin onnettomuuden jälkeen ilmateitse paikalliseen sairaalaan. AGI-uutistoimiston mukaan Zanardi kuljetettiin sairaalaan erittäin vakavassa tilassa. Onnettomuuspaikalla nähtiin Motorsportin mukaan palomiehiä sekä paikallisia ja kansallisia poliiseja.

  29. #9329
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Hyvä kuitenkin, että kuorma-auto ehti kääntyä suoraan ajavan kovalla nopeudella ilman kypärää lähestyvän pyöräilijän edestä. Pyörä oli varmaan "kuolleessa kulmassa".
    Kuorma-autohan kaiketi ehti kääntyä hyvin, koska tälli oli tulossa vasta seuraavan auton kanssa ja tuskin fanaattisinkaan pyöräilyn oikeuksien puolustaja ajaisi kuorma-auton kylkeen. Nyt se ei ilmeisesti ollut edes lähellä, koska pyöräilijäkään ei ollut tiputtanut nopeuttaan kuorma-auton vuoksi. Onko aiempi keskustelu raskaan kaluston kuljettajan näkökatveista mennyt hieman tunnepuolelle?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  30. #9330
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •