Kannattaako tuohon akseliin laittaa jotain rasvaa? Ihan kuiva oli.
Kannattaako tuohon akseliin laittaa jotain rasvaa? Ihan kuiva oli.
Mitä kautta herrasväki on laittanut hissitolpan vaijerin kulkemaan? Tällä hetkellä on melko lyhyt vaijeri ja se kulkee nyt runkoa pitkin. Tolppa on Giant switch joten saan vaijerin kulkemaan myös tolpan pohjasta.
Scoop deluxen satulaputken läpi/pohjasta ei vissiin pääse alaputkeen, jossa onkin läpiviennit jo (jarru ja takavaihtaja siitä jo meneekin).
Satulaputken alaosasta löytyy pieni reikä jossa kumitulppa? Oletteko siitä tuoneet vaijerin ulos vai mistä? Tekee vaan hassun lenkin jos vaijerin tuo sieltä ulos ja syöttää alaputken kolosta sisään.
Kannattaahan sitä ainaki kierteisiin sipasta nin ei jumi kiinni niin herkästi. Ite oon tuota zefalin rasvaa käyttäny, hyvää tavaraa eikä oo kallista. https://m.motonet.fi/fi/tuote/383112...israsva-125-ml
laattamaa muokkasi tätä : 11.05.2020 at 08.14
Kona kikapu deluxe 2004
Täytyypä napata tuommonen tuubi seuraavalla motonet-reissulla.
Ajattelin vaihtaa -19 Scoop Fattyyn 11-42 takapakan, mutta alkuperäinen pakka on jumiutunut tiukkaan. Näyttäisi että vapaarattaassa on painunut kolot, koska irtoavissa rattaissa oli myös kolot, mutta toisiinsa niitattu osuus (vaihteet 1-8) ei suostu pienellä väkivallalla irtoamaan. Onko vapaarattaan laatu noin huono, vai voiko olla asennusvirhe tehtaalta?
Avatessa pakan lukitusruuvia, oli se normitiukkuudessa. Fillarilla ajettu about 300 kilsaa.
Ihan normijuttu alumiinisen vapaarattaan ja spiderittömän pakan kanssa. Kahdella ketjuruoskalla voi koittaa löysäillä yksi kerrallaan irti.
Alkuperäinen pakkahan on CS-HG50-10 jossa on terässpider. Vai antaako niitaukset periksi ketjuruoskien välillä?
Taitaa niittaukset antaa sen verran periksi, sillähän ne yksi kerrallaan vapariin ovat kaivautuneetkin.
Selvä, pitää hakea toinen ketjupiiska ja kokeilla, josko saisi sillä pakan irti. Kiitos vinkeistä!
Joo melkoista vahaa tuo alumiininen vapaaratas. Uusi 2019 Scoop Fatty ja Syötteen kierros jo teki sellaiset kolot, että sai vähän aikaa nitkutella, että lähti kasetti irti.
Toisessa -18 Scoop Fattyssa teräksinen vapaaratas ja 1500 km menty vastaavia murheita. Suosittelen vaihtamaan sellaisen.
https://foxcomp.fi/sun-ringle-src-srx-freehub-shimano
Kaksi ketjupiiskaa ja rattaiden vääntelyä toisiinsa nähden, niin irtosi ilman suurempaa väkivaltaa. Vapaarattaassa tosiaan napakat urat painunut 3-8 rattaiden kohdalle. Ehkäpä mulla on aiemmin tullut vain teräksisiä vapaarattaita vastaan, kun oli ihan uusi juttu. Näin se kokemus karttuu.
onkos silverbackin hiilikuituhaarukan steereri hiilikuitua vai alumiinia? Lähinnä että minkälainen tähtimutteri niihin on tehtaalla asennettu?
Päivää että pätkähti fillarifoorumilaiset!
Nyt pääsi läskikuume iskemään. Onko kellään kokemuksia tämän vuoden SB:n pyöristä? Itsellä ollu kiikarissa lähinnä Scoop single tai double. Minkäs kokoisilla rungoilla jengi on täällä ajellu/suosittelis nöösille? Omat mitat on suunnilleen 178/80 ja ehkä hieman pitkähköt kädet. SB:n kokotaulukossa taitaa ainakin pituuden osalta mennä mitta just M ja L koon väliin. Omaa ajokokemusta SB:n pyöristä ei oo. XXL:ssä tuli alkuvuodesta hieman ”markettitestattua” Whiten 7fat pro mallia (nythän ne on sitten loppu). Sen kokeilun perusteella sekä Whiten M että L runko tuntui käyvän. Mitenkähän SB:n kohdalla mahtaisi olla?
Ilmeisestihän pienempi runkokoko on parempi aggressiivisempaan ajoon ja suurempi leppoisampaan (jos vain muuten käyvät). Oma ajo menisi enemmän siellä leppoisamman puolella vaikka varmaan jotain tiukempaakin settiä mukaan mahtuu.
Heitelkäähän te kokeneemmat nöösille hieman vinkkejä. Kiitos!
Pienempää on helppo suurentaa stemmiä vaihtamalla mutta isompaa ei määräänsä enempää voi lyhentää. Ite 188 ja ajan M-kokosella scoop fattylla, olikohan 18 vuosimalli, joten paljon on kiinni myös muista kropan mittasuhteista ja omasta mieltymyksestä.
Kiitos kommentista Divi! Mielenkiintoista, että noinkin pitkälle istuu hyvin M-runkokoon Scooppi.
Saanko kysyä, paljonko sulla sisäreiden mitta? Mulla tosiaan 80 sentin hujakoilla. Muutenhan olen kymmenen senttiä sinua lyhyempi (178). Kädet ehkä hitusen muuhun kroppaan nähden pitkät, ei kuitenkaan paljoa. Ajoasennon suhteen tykkään hieman pystymmästä ajoasennosta alaselkäongelmien takia.
(Käytätkö miten pitkää stemmiä itse?)
Sisäreisi noin 91, eli mahottoman pitkät jalat ja suhteessa lyhyt selkä. Satulaputki pitkänä, stemmi korkealla mutta vain 60 millinen. Ja riseri tanko vielä lisäksi.L-kokonen olis korkeuden puolesta vähän parempi mutta pari senttiä pidempi etukolmio tarkottaa että mun pitäs käyttää 30-40 millistä stemmiä. Jos tuohon ajattelee 10cm lyhyemmät jalat saman pituisella ylävartalolla, niin tangon saa tiputtaa varmasti lähes ala-asentoon jolloin L-kokosessa saattaa jo tulla se ongelmaksi että tankoa ei saa riittävän alas varsinkin jos stemmin pitää olla tosi lyhyt.
Läskillä ajelu on muutekin omalla kohdalla enemmän retkeilyä, kovempaan ajoon löytyy muita pyöriä. Vähän lyhyempi ja pystympi ajoasento on pidemmällä lenkillä mukavampi ainakin omasta mielestä.
![]()
Lyhytjalkainen 174cm pätkä ajelee taas tällaisella setupilla ja istuu koon puolesta loistavasti. Nyt 70mm stemmi ja 2 asteen anglesetti, 45mm oli ehkä hitusen lyhyt.![]()
Divi ja Solisti: Kiitos informaatiosta ihan kuvien kera (hyvältä näyttää tuo oranssi väritys)! Näillä puheilla vaikuttaisi, että M-koko voisi ei kauas heittäisi oikeas runkokoosta, mitä itseeni tulee. Tosiaan hieman palikkaa vaihtamalla voi sitten kikkailla ajoasentoa sopivammaksi, jos ei alkuperäinen setup toimi. Ehkä L-runko kuitenkin hieman isohko kun inseam vain 80(?).
Pari kyssäriä vielä tähän:
(1)
Onko kellään varmaa tietoa Single Scoopin (2020) voimansiirrosta? SB:n omilla sivuilla on kahtalaista tietoa, riippuen mistä välilehdeltä katsoo (joko SX/NX Eagle tai GX/SX Eagle) (https://silverbacklab.com/fi/bike-mo...coop-single-2/). Verkkiksen sivuilla (https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...H3q54bx9iUhMWE) mainitaan takavaihtajaksi NX Eagle. Kuitenkin sekä SB:n että Verkkiksen kuvissa 2020-mallin Singlestä näkyy selvästi takavaihtajassa kirjaimet GX. Ei kai noita nyt kahdella eri vaihtajalla ole myynnissä?
(2)
Mites tuohon M-runkoon istuu juomapullot? Kahta pulloa ei taida runkoon saada mahtumaan?
Kiitokseni!
1) Luottaisin tuohon speksitekstiin enemmän kuin kuvaan.
2) 2020 malleissa on yksi paikka pullolle kolmiossa tuossa 2018 mallissa on kaksi. 0.7l pullo mahtuu tuohon ok.
Runko lienee vähän makukysymys, varmasti saat molemmat sopimaan itsellesi, 80cm haaramitta tuo ehkä M koon valinnaksi (jos itse pitäisi valita).
^No, eikö sen ihan keulaputken väristä ja koostumuksesta näe? Mulla on ihan identtinen keula kuin 2018 vuotisissa Scoopeissa, mutta sitä ei ole kyllä Silverbackiltä hommattu... tiedä näistä voihan ne olla vaihtaneet taas mallia/toimittajaa ja designia. Tuossa ainakin näyttää olevan kuituinen putki. https://gearshop.silverbacklab.com/p...-sbc-fat-bike/
Kannattanee M ottaa, itellä 2018 fatty L kokosena, 180 ja inseam 82, vakio 60mm stemmi ja 30mm riseri stonga ja itelle tuntuu hyvältä koolta, mutta en välttämättä juuri lyhyemmälle suositteleis, edelline omistaja oli ostanu itellesä m kokosen tuon tilalle, 181 ja pitkät jalat eli liika pitkä ohjaamo oli sille.
Kona kikapu deluxe 2004
Voiku olis joku joka viittis vilkasta minkä ne o tehtaalla laittanu. Sielä voi olla alumiinisisustaki.
Mulla on herännyt mielenkiinto että mitä väliä sillä on mitä tehtaan paappa on sinne putkeen laittanut?
Jos omistaa keulan ilman tähtimutteria niin eikös sitä voi siinä vaiheessa katsoa sinne putkeen että uskaltaako lyödä tähtimutterin vaiko jonkin kumitulpan.
Kirjoittelee nimimerkki "kiinakuitukeula kuituputkella ja tähtimutterilla".
PS: Kyllä kelit hellii, menkää ajamaan!
![]()
^Olen jo lyöny sinne tähtimutterin
Mietin tässä että pitääkö se sahata pois sieltä ja pistää hiilikuitusta varten tarkotettu compression plugi
Jos olet sen jo lyhentänyt niin eikös sen väristä erota? Jos alua niin leikkauspinta on kirkas ja jos kuitua niin jos ei musta niin ainakin tummanharmaa. Omassa 2018 Scoop Singlessä oli ainakin kaulaputki alua.
Jos se tähtimutteri sielä jo on, niin ajelet vaan. Väittäisin että jos se on rikkoakseen ohjainputken niin se olis jo tapahtunut, isompi vaara kun sitä alkaa lyömään läpi sieltä laittaakseen kumitulpan.
Jos nyt jotenkin haluaa asiaa varmistella niin käännä topcapin pultti löysälle stemmin kiristyksen jälkeen niin tähtimutterissa ei ole "veto päällä".
Kirjanmerkit