ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 136 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 86 126 134 135 136 137 138 146 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.051 - 4.080 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4051
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Kyllä sun nimenomaan se niin sanottu 50 h huolto tarttisi tehdä.
    https://www.youtube.com/watch?v=q71iSEEuiw0
    Tai sitten teetätät. Täyshuolto maksaa kuitenkin jo vähän yli satasen mutta ei tekisi keulalle pahaa.
    50 h huolto itse tehtynä tarkoittaa: yläjalkojen irroitus alajaloista, liukuputkien, tiivisteiden ja vaahtomuovirinkuloiden puhdistus ja sitten uudelleen kasaus voiteluineen ja öljyineen.
    Itse tekemisessä minimivaatimuksena kuusiokoloavaimet, vasara, isopropanolia puhdistukseen, keulaöljyä sekä sopivaa vaseliinia. Jos ja kun joutuu noita tarvikkeita ostamaan, tilaisin samalla uudet ne kumitiivisteet (liukuputkien ne stefat) ja vaahtomuovirinkulat, jotka edellä mainittujen alapuolella. Kympillä saa jo muitakin tiivisteitä mukaan, jos innostuu vaihtamaan niitäkin https://www.bike-discount.de/en/buy/...30-gold-416903
    Kun homma on tuttua ja välineet löytyy tekee sen tunnissa mukaan lukien jarrun irroitus ja kiinnitys, keulan irroitus ja kiinnitys ja kun se kerran on irti niin ohjainlaakerin putsaus ja rasvaus samalla. Ja jarrujen keskitys kun se täytyy tehdä uudelleen jarrujen keulahuollon irroituksen takia.

  2. #4052
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Eikä keulaa ole pakkko irroittaa samalla kertaa. Pistät pyörän pukille ja tiputat vaan keulan alajalat pois. Toki välillä kannattaa katsastaa se ohjainlaakerikin.

  3. #4053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kyllä sun nimenomaan se niin sanottu 50 h huolto tarttisi tehdä.
    Ok, sitäpä minä pelkäsinkin... Toivoin, että tähän olisi joku alan miesten kikkakolmonen ollut.
    Mutta pakko se on uskoa, että koneet tarvitsee välillä huoltoa.

    Voisihan tuon itsekin tehdä jos vaan saa hallitukselta anottua harrasteaikaa...
    Onkos nuo öljyt ja vaseliinit ihan spessu kamaa ja kannattaa hommata vaikkapa tuolta Bike-discountilta, vai onko ne vaan ylihintaisia perusrasvoja jos merkkikohtaisia hommaa?

  4. #4054
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lisäys: Keulasta riippuen, selviät ehkä yhdellä öljyllä. Jos iskarin öljyt makaa alajalassa, niin saatat tarvita kahta eri öljyä. Kannattaa lukea ohjeet, mitä valmistaja on nettiin julkaissut.

  5. #4055
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Pystyykö Pike 140mm 29" keulan muuttamaan järjellisillä kustannuksilla 150mm mittaiseksi?

  6. #4056
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ilmeisestikin onnistuu ilmaruoto vaihtamalla.Tuolla ; "Pike 140mm 29" to 150mm" haulla esim ;https://www.youtube.com/watch?v=Pyi38TPkjQ0 ja useita keskusteluita ko aiheesta.
    Kotimaasta : https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/732...mm-lyrik-160mm , ulkomailta ehkä edullisemmin

  7. #4057
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaLyyti Katso viesti
    Ok, sitäpä minä pelkäsinkin... Toivoin, että tähän olisi joku alan miesten kikkakolmonen ollut.
    Mutta pakko se on uskoa, että koneet tarvitsee välillä huoltoa.

    Voisihan tuon itsekin tehdä jos vaan saa hallitukselta anottua harrasteaikaa...
    Onkos nuo öljyt ja vaseliinit ihan spessu kamaa ja kannattaa hommata vaikkapa tuolta Bike-discountilta, vai onko ne vaan ylihintaisia perusrasvoja jos merkkikohtaisia hommaa?
    Periaatteessa on kikkakolmonenkin, joka toiminee vähän aikaa ensiapuna. Nippusiteen pään kun ujuttaa stefan ja liukupinnan väliin ja tipauttaa stefan eri puolille hienoa öljyä, niin alkaa luistaa stefat paremmin.

    Jotkut käyttää ihan Motonetin valikoimaa. Sopivan juoksevaa vaan niin toimii (paremman puutteessa). Rokkarihan käyttää nykyään Maximan öljyjä ja osan niistä brändää omalle nimelleen. Aiemmin käyttivät Torcon öljyjä.

  8. #4058
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Periaatteessa on kikkakolmonenkin, joka toiminee vähän aikaa ensiapuna. Nippusiteen pään kun ujuttaa stefan ja liukupinnan väliin ja tipauttaa stefan eri puolille hienoa öljyä, niin alkaa luistaa stefat paremmin.
    Itse noilla kikoilla yritin pelailla, mutta on se aika turhaa homma, helposti vielä rikkoo ne tiivisteet. Suosittelen öljyjen vaihtoa ja noiden tiivisteiden sekä huoparenkaiden kunnon öljyämistä. (eli siis huoparenkaiden liottamista öljyssä)

    Mutta sekin auttaa kun silloin tällöin kääntää pyörän katolleen vaikka vartiksi. Öljyt ehtii valua liukuholkkien läpi huoparenkaalle asti) Sinä aikana vaan kannattaa pitää kädet irti jarrukahvoilta, varmuuden vuoksi.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #4059
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Mulla lapsi tykkää nimenomaan pistää polkimista renkaaseen vauhtia kun pyörä on katollaan ja sitten jarrukahvasta jarruttaa pysähdyksiin. Jarrukahvoihin ei saa sen sijaan mennä koskemaan, jos renkaat ovat irti ja jarrulevy ei siten ole jarrupalojen välissä pysäyttämässä jarrupaloja pullahtamasta ulos.

    Siitä keulan herkistelystä vielä, säännöllinen puhdistus rätillä ja miedolla pesuaineella keulan ulkopuolelta myös liukuputkien osalta on hyvä tehdä aina jos keula on likainen tai kovin pölyinen. Pidentää huoltoväliä. Sitten on myös olemassa keulan liukuputkien liukastusaineita mutta ne taas kai voi huonontaa toimintaa siten että sekoittuvat siihen muuhun voiteluöljyyn. Mutta pieneksi ensihädäksi kunnes kohta tekee sen varsinaisen huollon siitä voisi olla...
    https://www.bike24.com/p214646.html

  10. #4060
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kyllä sun nimenomaan se niin sanottu 50 h huolto tarttisi tehdä.
    Ymmärsinköhän oikein Rokkarin öljytaulukkoa, että 50h huollossa alajalkoihin kuluu kumpaiseenkin vain 6ml öljyä?
    Ei sitten ihan valtavaa kannua tarvitse tilata...

  11. #4061
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaLyyti Katso viesti
    Ymmärsinköhän oikein Rokkarin öljytaulukkoa, että 50h huollossa alajalkoihin kuluu kumpaiseenkin vain 6ml öljyä?
    Ei sitten ihan valtavaa kannua tarvitse tilata...
    Juu, sitä luokkaa. Plus sitten vaahtomuovirinkuloiden öljymäärä.

  12. #4062
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    6 ml? No on kyllä vähän, mun Foxiin meni 30 ml.

  13. #4063
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Keulakohtaista. Manuaalista pitää tarkistaa. Mun Pikeen muistaakseni 10 ml kumpaankin alajalkaan.

  14. #4064
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Ne öljyt alajalkojen puolella on vain voitelua varten.

  15. #4065
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kyllä vaan, mutta sisäinen koneasentaja tykkää kun öljyä on kunnolla. Ja pisteet Foxille kun on suunnitellut reilut öljymäärät. Silloin systeemi kestää paremmin esim kondensoitunutta vettä tai muita epäpuhtauksia.

    Mutta siis tottakai mennään manuaalien mukaan.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  16. #4066
    Millaista joustokeulaa arvon raati suositteleisi Kona Wo 2020 malliseen fättiin? Ostin ko. sykerön Saariselän keskusvaraamosta tässä joku aika sitten, ja en todellakaan käynyt sitä koeajamassa vaan ostin sen puhtaasti "sika säkissä"-menetelmällä Jäykkänäkin se menee, mutta nyt mehtäpolut kun eivät ole kovin tasaisia, niin joustoa siihen kaipailen. Hintaa uudella joustohaarukalla saisi olla noin 200 €. Arvostaisin kovasti suoraa linkkiä ehottamaasi joustokeulaa/-haarukkaan, niin menisi etes yksi rojekti kerralla pulkkaan.

    Kiitos ja kumarrus!

  17. #4067
    Öhm, Rupesin tuossa päivällä kattelee rokkarin piken keulan asetuksia tarkemmin ja huomasin et rebound nuppi ei anna ku kaks naksua. Keulan käytin aiemmin keväällä pidennyttämässä 130mm->150mm. Kai tuossa nyt oikeesti pitäs olla enemmän säätövaraa? Keula on FS-PIKE-RC-B2
    https://www.vitalmtb.com/product/gui...-RC-2019,22963

  18. #4068
    Olen ajellu vuoden päivät maastopyörällä jossa vanha marzocchi 150mm joustolla (mahdollisesti Z1). Purin koko laitteen atomeiksi, puhdistin huolella ja laitoin täyssynteettiset öljyt sisään. Toimii hienosti vaikken nuiden kans paljoa ole säätäny.
    Toisko uudemman sukupolven noin 250€ hintaluokan (käytetty) keula jotain lisäarvoa ajokokemukseen vähentyneen painon lisäksi?

  19. #4069
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Edit. Viestin poisto. aivoni lukivat eilen jonkin muun viestin kuin silmäni, ja vastasin jonkun muun sormilla kuin omillani..
    Fat Boy muokkasi tätä : 20.06.2020 at 09.41
    Miten niin tyhmä kysymys??

  20. #4070
    1. 1. Mistä löytyy fox 36 keula vaahto rinkulat bulkkina??

    2. toimiko fox36ssa Piken vaahto rinkulat (kylä tiedän yksi 36mm toinen 35mm)?? Näitä ainakin löytyy bulkkina
    3. foxin kertakäyttöiset muoviset tiivisteet bulkki pakettina tai vastaavat toiselta valmistajalta??

  21. #4071
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

    Tänään ihmettelin että mille tasolle ne punaiset rinkulat onkaan menneet.
    Keula sag =20%, max liike = 90%
    Perä sag=30%, max liike 70%

    Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.
    Pitäisköhän perästä poistaa token tai korvata pienemmällä...

  22. #4072
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VitaliT Katso viesti

    1.
    Mistä löytyy fox 36 keula vaahto rinkulat bulkkina?? - Ebaysta löytyy
    2. toimiko fox36ssa Piken vaahto rinkulat (kylä tiedän yksi 36mm toinen 35mm)?? Näitä ainakin löytyy bulkkina - Ei tietoa
    3. foxin kertakäyttöiset muoviset tiivisteet bulkki pakettina tai vastaavat toiselta valmistajalta?? - Kiinnostaa myös meikäläistä jos tarkoitat alajalkojen muttereiden alle tulevia muovirenkaita. En ole löytänyt erikseen mistään.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  23. #4073
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    "Fox crush washer" antoi tällaisia kauppoja joista noita saisi:
    https://activesport.co/Components/Fo...-and-Base-Nuts

    tai:

    https://www.bike-components.de/en/Fo...Washer-p63244/
    Foxin osanumerot 241-01-002-C ja 241-01-011. Joku muu saa varmistaa että nuo käyvät nykyisiin 36:iin. Iskarin puolella on joka tapauksessa isompi.

    Rocx Shoxille: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-pieces-672690

    Tämän mukaan sama ~8mm kävisi rock shoxille molemmille puolin ja foxin ilmapuolelle: https://www.enduroforkseals.com/prod...A8.1X11.1.html

  24. #4074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    "Fox crush washer" antoi tällaisia kauppoja joista noita saisi:
    https://activesport.co/Components/Fo...-and-Base-Nuts

    tai:

    https://www.bike-components.de/en/Fo...Washer-p63244/
    Foxin osanumerot 241-01-002-C ja 241-01-011. Joku muu saa varmistaa että nuo käyvät nykyisiin 36:iin. Iskarin puolella on joka tapauksessa isompi.

    black / 9 mm 241-01-002
    black / 13 mm 241-01-011

    Vasta tein huollon ja juurikin noilla osanumeroilla tilasin muoviprikat alajalkojen muttereiden alle. Eli vahvistan nykyisiin (2019 Fox 36 Rhythm) käyvän.

  25. #4075
    Kiitos
    kylä noita irtonaisia foxin tiivisteitä lyöty omasta hylystä.


    oli vain tarkoitus hakea isompi satsi keralla halvemmalla.
    Täyty seuraavalla öljy vaihdolla kokeilla, jos RS:in 8mm tiivisteet sopivat omin 2018 ja 2019 keuloihin. Ainakin enduroforkseals.com mukana ne sopi jousi puolille
    googlen ja eri forumeiden avulla sain tietoa että, RS 35mm vaahto rinkulat sopivat fox36.

  26. #4076
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

    Tänään ihmettelin että mille tasolle ne punaiset rinkulat onkaan menneet.
    Keula sag =20%, max liike = 90%
    Perä sag=30%, max liike 70%

    Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.
    Pitäisköhän perästä poistaa token tai korvata pienemmällä...
    Kokeile, riippuu niin taviksesta. Mahdoton sanoa miten perän pitäisi toimia. Toiset säätää joustot siten, että aina tulee käytettyä koko joustovara. Säätöä siis halutaan tehdä jopa maaston ja ajotyylin mukaan, eikä tyydytä yleissäätöihin. Itse en allekirjoita, että normajossa, jossa ei hypitä, pitäisi aina käyttää koko jousto. Turhaan heilumiseen palaa myös energiaa. Voi myös olla ihan hyväkin, että on pieni OHO-vara joustomatkassa, niin ei sitten ajovirheen vuoksi pamahda heti jousitus pohjaan. Mutta jos tuntuu kovalle, kokeile pienempää tokenia tai ottaa pois kokonaan.

  27. #4077
    Oliko tähän mitään tietoja? Tietäisi edes minkä kokoinen halkaisija uudessa joustokeulassa pitäisi olla, jotta sen saisi tuohon Konaan istumaan..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MuikunRuoto Katso viesti
    Millaista joustokeulaa arvon raati suositteleisi Kona Wo 2020 malliseen fättiin? Ostin ko. sykerön Saariselän keskusvaraamosta tässä joku aika sitten, ja en todellakaan käynyt sitä koeajamassa vaan ostin sen puhtaasti "sika säkissä"-menetelmällä Jäykkänäkin se menee, mutta nyt mehtäpolut kun eivät ole kovin tasaisia, niin joustoa siihen kaipailen. Hintaa uudella joustohaarukalla saisi olla noin 200 €. Arvostaisin kovasti suoraa linkkiä ehottamaasi joustokeulaa/-haarukkaan, niin menisi etes yksi rojekti kerralla pulkkaan.

    Kiitos ja kumarrus!

  28. #4078
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Konaa tuntematta siihen käynee samat läskijoustokeulat kuin kaikkiin muihinkin. Tarvitset etuakselin mitat, kaulaputken halkaisijan ja pituuden sekä advanced-tasolla ac-mitan eli haarukan pituuden.

    Eipä niitä vaihtoehtoja paljoa ole, kaikki tunnetut ovat 15x150 -akselille ja tapered-kaulaputkella. Kaulan pituus riippuu pyörästä, uusissa keuloissa kaikissa lienee kaulaputkea riittävästi, mutta käytetyissä voi olla lyhennetty. Axle-crown mitan saa vanhasta keulasta, eikä uudessa saisi olla sagipisteessä ainakaan vähemmän.

    Sitten huonot uutiset. 200e:lla ei saa mitään muuta kuin nimettömän kiinalaisen aliexpressistä tms. Bluto ja Mastodon ovat karkeasti n. 500e. Wren:n hintaa en tiedä. Budjetillasi katselisin käytettyjä Fillaritorista tms.

  29. #4079
    Rosebikesiltä tilaamani Rokkarin Recon keula saapui ja ulommaisen pahvilaatikon sisältä paljastui puoliksi läpimärkä tuotteen loota. Haarukan öljyt ovat nyt näppärästi siellä lootassa ja muoveissa. Laitoin toki viestiä heti aspaan ja odottelen vastausta, mutta onko tällainen tavallista? Jos tavara tulee ilmarahdilla, niin voisin kuvitella, että paineen vaikutuksesta öljyt tulevat pihalle vai tulevatko? Siis jos keula ja tiivisteet ovat kunnossa, niin kai se vähän painetta pitäisi kestää. En viitsinyt vielä ruveta kiristelemään tai aukomaan keulaa, jos meneekin palautukseen/vaihtoon.

    Kiinnostelee, jos muilla on vastaavia kokemuksia. En odota henkeä pidätellen, että aspa ihan tunnissa vastaisi.

  30. #4080
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

    Tänään ihmettelin että mille tasolle ne punaiset rinkulat onkaan menneet.
    Keula sag =20%, max liike = 90%
    Perä sag=30%, max liike 70%

    Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.
    Pitäisköhän perästä poistaa token tai korvata pienemmällä...
    Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
    Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
    Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
    Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

    Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •