ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 61 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1801
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Checkmate Katso viesti
    Kiitoksia avuista. Taidan kallistua tuohon DT Swiss E1900-malliin. Nyt vielä pakko kysyä pari kyssäriä, ettei tartte tilata pariin kertaan vanteita
    Voi olla vaikeata. Harvoja vanteita saa enää 135 mm / 100 mm pikalinkku navoilla...

  2. #1802
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Luulis että DT’n 142mm takanapa muuntuu adaptereilla 135mm levyseksi.

  3. #1803
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Joo, esimerkiksi noihin E1900-kiekkoihin saa päätykorkit pikalinkuille eteen HWGXXX00S3801S ja taakse sen mukaan mitä vaparia käyttää, HG, XD vai MicroSpline.

    Ylipäätään kiekkojen, joita ei saa muutettua eri akselistandardeille, ostaminen on hiukan dorkaa. No toki boost sekoittaa pakkaa.

    Tässä (lyhyt) raamattu DT:n kiekkojen ja napojen käyttäjille: https://www.dtswiss.com/en/support/conversion-charts/


  4. #1804
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Muutama tunti ajoa EXC1200’lla keskuspuistossa takana, ja ero edellisiin E1700’siin oli isompi kuin luulin. Ero tuntuu lähinnä painossa kiivetessä ja pomppiessa.

  5. #1805
    Kiitoksia vastauksista,

    Kyselinkin paikallisesta filariliikkeestä noista vanteista ja pikalinkkuadaptereista. DT Swissillä adapterit loppu ja niitä saa vasta parin kk päästä lisää... Koitan katella jotain muuta vielä tilalle, jos löytyisi.

    Onneksi hajosi keskiö viikonloppuna, niin ei tartte ekana stressata vanteista

  6. #1806
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Muutama tunti ajoa EXC1200’lla keskuspuistossa takana, ja ero edellisiin E1700’siin oli isompi kuin luulin. Ero tuntuu lähinnä painossa kiivetessä ja pomppiessa.
    Huh, aika hienot kiekot. Onnea!

    Itse pistin deposit maksun sisään Hunt Trail Wide kiekoista, tietämättä oikein edes mitä toi deposit tarkoitti, eli ilmeisesti lähempänä toimitusta pitää maksaa loppusumma. Tuon depositin satasen menetys nyt ei maailmaa kaada ja jos noita ei kesän lopulla ala kuulua niin pistän sitten vaikka XM1501:t tilaukseen. Tilauksen sysäsi liikkelle kivikkoylämäessä taaksepäin kampia pyörittäessä nykyisen 20 asteen engagementin todella epämääräinen tuntuma kun piti lähteä uudestaan liikkeelle, jospa nuo tuossa hommassa ainakin auttaisi ja vähän olis keveämmätkin.

  7. #1807
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    XM1501 oli pitkään mietinnässä, tai sitten niistä kehä ja navaksi DT180... Jälkimmäisen hinta hipoo jo tonnia niin päädyin näin, mutta kuvittelen että kaikissa lopputulos lienee lähellä tätä (ellei oikeasti tarvii E sarjan kestävyyttä). Nythän mun kiekkojen paino on aika lähellä XM1501’tä ja päälle tulevat säästöt lähinnä navoissa jotka eivät vaikuta yhtä paljoa.

  8. #1808
    F. Kotlerburg Guest
    Kellään kokemuksia Acrosin hiilarikiekoista? https://www.bike24.com/p2218317.html?

    DTSwissejä olen RCZ:n aleista koittanut metsästellä, mutta ei niin ei.

  9. #1809
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Mutakeleille etsinnässä sisäleveämpää kiekkoa. Sattuneesta syystä vapaa-aikaa normaalia enemmän ja siitä syystä ajattelin kasata kiekot itse. Ajo ei mitään keskuspuistoa kummempaa mutta leveä kumi matalilla paineilla tavoitteena. Stanin Flow ois 29mm ja sitten huomasin Sentryn 32mm sisäleveä. Onko se jo overkill? Jos esim 2.6 kumi ois suunnitteilla? Newmen 30 sopisi myös mutta en tiedä saako pelkkiä kehiä jostain.

    Edit kyllähän newmenin kehiä näyttää olevan. Niihin pitäisi ilmeisesti käyttää prikkoja nippeleiden alle.
    f64 muokkasi tätä : 02.07.2020 at 10.57 Syy: Lisäys

  10. #1810
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mun 2.3 ja 2.4 kumit toimii hyvin 30mm vanteella, eli luulis että 2.6 olis ok 32mm kanssa?

  11. #1811
    Ei mitään ongelmaa. 25-35mm vanteilla toimii ihan hienosti kaikki 2.2-2.6 väliltä.

  12. #1812
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Ok kiitos! Pitää varmaan alkaa sentryjä tilaamaan..

  13. #1813
    Uudet kiekot olis ajatuksissa dt swiss 350 takanavan ympärille kasattuna, mutta tuntuu olevan vaikea rasti tällaiselle aloittelijalle, liikaa muuttujia takanavan tyypin valinnan suhteen.

    Pyöränä on Orbea Occam H20 (12-vaihteinen Eagle NX) jossa on 12/148mm "Concentric Boost" taka-akseli. Ensimmäinen ajatus oli tilata 12x148mm Thru Axle Boost / SRAM XD -versio tuosta 350:stä, mutta jäi mietityttämään mitä tuo Concentric tarkoittaa. Interwerbin vähäisen infon mukaan mukaan tuo Concentric Boost siirtää ketjulinjaa 3mm verrattuna 142mm akseliin.

    Lisähämmennystä tuo se, että vakiokiekossa on napana Shimano FH-MT400-B joka on Shimano mukaan 11-vaihteisen takanapa, vaikka pyörässä on siis 12-vaihteinen takapakka. Navan spekseissä ei myöskään ole mitään viittausta SRAM XD:hen, jonka sielä olettaisin löytäväni, napa on kuitenkin 12/148mm akselille. Lisäksi spekseissä mainitaan 6.6mm offset.

    Jäin pohtimaan pitäisikö tuohon hommata 12/148 sijaan 12/142 -versioinen takanapa ja käyttää jotain offset sarjoja tms? Ei vaan ymmärrä, osaisko joku viisaampi auttaa...

  14. #1814
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Tuo Concectric boost on Orbean nimitys sille, että takahaarukka on nivelöity siitä akselin kohdalta, samalla lailla kuin esim Trekin ABP tai Split-pivot. Eli navaksi normi boostinapa 12x148.

  15. #1815
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Otre Katso viesti
    Pyöränä on Orbea Occam H20 (12-vaihteinen Eagle NX) jossa on 12/148mm "Concentric Boost" taka-akseli. Ensimmäinen ajatus oli tilata 12x148mm Thru Axle Boost / SRAM XD -versio tuosta 350:stä, mutta jäi mietityttämään mitä tuo Concentric tarkoittaa. Interwerbin vähäisen infon mukaan mukaan tuo Concentric Boost siirtää ketjulinjaa 3mm verrattuna 142mm akseliin.

    Lisähämmennystä tuo se, että vakiokiekossa on napana Shimano FH-MT400-B joka on Shimano mukaan 11-vaihteisen takanapa, vaikka pyörässä on siis 12-vaihteinen takapakka. Navan spekseissä ei myöskään ole mitään viittausta SRAM XD:hen, jonka sielä olettaisin löytäväni, napa on kuitenkin 12/148mm akselille. Lisäksi spekseissä mainitaan 6.6mm offset.
    NX Eagle pakka menee perinteiseen Shimano/Sram 9/10spd vapariin. Vasta GX pakka on XD:n vaativa.

  16. #1816
    Kiitos kaakulle, tuli konsentrisyys selväksi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    NX Eagle pakka menee perinteiseen Shimano/Sram 9/10spd vapariin. Vasta GX pakka on XD:n vaativa.
    Tuo olisikin ollut se seuraava kysymys, eli kun tuota 12x148 boostinapaa on vielä Shimano/SRAM (9/10spd) ja SRAM XD (11/12spd) versiot.

    Molemmatko siis sopisi sillä rajauksella, että Shimano/SRAN version kanssa voisin käyttää nykyistä PG-1230 takapakkaa ja SRAM XD versioisen kanssa joudun ostamaan uuden XD yhteensopivan (GX) takapakan? Jos molemmat on vaihtoehto, onko mitään syytä mennä XD versioiseen?

  17. #1817
    F. Kotlerburg Guest
    Jos on haluja jossain vaiheessa siirtyä Sramin parempiin sarjoihin niin se. GX ja kaikki paremmat käyttää XD-vaparia. Toki sen XD-vaparin voi DT350:een vaihtaa myöhemminkin helposti ja hinta erikseen on jotain 60-70€.

  18. #1818
    XD vaparin idea on se että pienin ratas on 10 piikkinen, shimanon vapariin ei sovi kuin 11 piikkinen.
    Omasta mielestäni se on myös tuhannesti mukavampi käyttää, eikä pakka pureudu vaparin runkoon kiinni kuten shimano mallisessa alumiinirunkoisessa. Sinun tilanteessa upgreidaisin XD vapariin ja GX pakkaan, jos toinen pakka on aikeena ostaa muutenkin noita uusia kiekkoja varten.

  19. #1819
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Shimanollahan on nykyisin kahta vapaaratasta, perinteinen 10/11sp ja uusi Microspline, joka mahdollistaa samoiten 10 piikkisen rattaan ja ei pureudu vapariin.
    Osa rattaista on toki edelleen yksittäisiä. Eli ei mahdollista saman tason käyttömukavuutta.

    Hämmentävää on nykyisin eri standardien kanssa, on perinteiseen HG vapariin menevää pakkaa, XD pakkaa ja Microsplineä.

  20. #1820
    Kirjotellaas sitten mihin nyt loppujen lopuksi päädyin, kun alunperin piti DT Swissiä hommata, mutta pikalinkkuadaptereja ei meinannut saada. Päädyin sitten Bontrager - Line comp 30 TLR kiekkoihin ja niihin kumeiksi otin saman valmistajan xr2 team issuet. Päädyin litkuttamaan renkaat. Liikuttaminen onnistui hyvin, vaikka ekaa kertaa sen teinkin.

    En olisi ikinä uskonut kuinka helvetin paljon vanteet vaikuttaa pyörän ajettavuuteen. Ihan kun olisi aivan eri fillari nyt alla. Itsenolen siis noihin tyytyväinen, toki paremmista en edes tiedä.

  21. #1821
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    223
    DT Swiss FR560 vai EX511? Molemmista saa 32 pinnaisen kehän ja FR560 maksimipaino on 140kg kun EX511 on 130kg.
    Painolla ei ole väliä ja alumiinikehä pitää olla.

    Molemmat täyttänee vaatimukset, mutta onko joku erityinen asia, joka ohjaisi jompaan kumpaan?

  22. #1822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    Shimanollahan on uusi Microspline, joka mahdollistaa samoiten 10 piikkisen rattaan ja ei pureudu vapariin.
    Onko tämä totta? En ole mitään julkaisuraportteja mistään lukenut, mutta näin maallikon mutuilusilmäyksellä toi uusi microspline näyttää idealtaan aika vastaavalta kuin se Shimanon vanhempi versio. Eli mun järjen mukaan rattaat kyllä voi tohonkin ihan samoin pureutua. Vai onko tässä laskeskeltu, että nyt kun uudessa microsplinessä on väkäsiä hieman tiheämmin, niin pureutumiseen vaadittava voima on paljon suurempi kuin ennen?

  23. #1823
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uusitunnus Katso viesti
    Onko tämä totta? En ole mitään julkaisuraportteja mistään lukenut, mutta näin maallikon mutuilusilmäyksellä toi uusi microspline näyttää idealtaan aika vastaavalta kuin se Shimanon vanhempi versio. Eli mun järjen mukaan rattaat kyllä voi tohonkin ihan samoin pureutua. Vai onko tässä laskeskeltu, että nyt kun uudessa microsplinessä on väkäsiä hieman tiheämmin, niin pureutumiseen vaadittava voima on paljon suurempi kuin ennen?
    Jos Shimanon markkinointiosastoa on uskominen, niin kyllä ja juuri kuten olit ajatellut:
    According to Shimano, the move from the 13-spline HG interface to the 23-spline Micro Spline system does a better job of distributing loads, allowing Shimano to lighten its hubs with alloy freehub bodies.

    Käytännössä tilanne on kuitenkin edelleen se, että rattaat on usein terästä ja vapaaratas alumiinia. Pureutumisen mahdollisuus on. Oma kokemus sanoo, että riippuu valmistajasta. DT Swissin Microsplinessä ei näy käytännössä mitään jälkiä, Mavicin Microsplinessä taas näkyy tutut pienet hahlot. Joskin hyvin pienet.

  24. #1824
    Superboost-napaisia kiekkoja näyttäisi olevan valmiina todella huonosti, joten alennusmyyntien odottelu on turhaa (taitaa muutenkin olla nykyisessä markkinatilanteessa). Kuitenkin tekisi mieli päivittää Salsan Horsethiefin orkkis ankkurit. Tällä hetkellä olen katsellut R2:sta dt:n navoilla racefacen arc 30 tai dt:n vastaavan kokoisilla DT vanteilla, sekä bike componentsilla valmiita Tunen kiekkoja. Kaikki siinä 800 euron paikkeilla. Foxcompiltakin saisi kiekot, mutta heidän 88-racing navat hieman epäilyttävät. Onko muita ehdotuksia tai kommentteja näihin?

    Käytössä on 2.4-2.6" gummeja. Ajot kai juuri tuota Trail-ajoksi luokiteltavaa.

  25. #1825
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    ^Actionsports.de ?

  26. #1826
    Ei näyttänyt actionsportskaan tuntevan superboostia. Huonosti tuntuvat valmistajat lähteneen mukaan tähän uusimpaan ja hienoimpaa standardiin. Varsinkin täällä euroopassa.

    Eipä tuollainen dt-swiss&raceface ratkaisu varmaan huono ole.

  27. #1827
    Vaihtoehtoa Sunringle Duroc 40 vanteelle ?
    mitat
    outer 40
    inner 36
    spokes 28H
    hub spacing front: 110x15
    rear 148x12

    vastaavaa jos löytyis joltain muulta valmistajalta mielellään, kaksi näitä vannetta mennyt rikki puol vuodessa - alle vuodessa. Lisäksi kun lukee arvosteluja , muutkin on haukkunut näitä heikoksi.

  28. #1828
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RPM Katso viesti
    Ei näyttänyt actionsportskaan tuntevan superboostia. Huonosti tuntuvat valmistajat lähteneen mukaan tähän uusimpaan ja hienoimpaa standardiin. Varsinkin täällä euroopassa.

    Eipä tuollainen dt-swiss&raceface ratkaisu varmaan huono ole.
    Kyllä sieltä superboostia löytyy. Vähän hämäävästi vasta kiekon konffausvaiheessa tosin. Kun katsot custom 29" boost kiekkoja ja lähdet rakentamaan, niin sieltä voi valita superboost spacingin.
    Esim.
    https://www.actionsports.de/en/dt-sw...-mtb-29-31595#

  29. #1829
    No niimpä olikin. Hinnaksi muodostuu about sama kuin r2:lla. Vannevaihtoehdoissa pieniä eroja, ja vain r2:sta saa suorilla pinnoilla.

    Eiköhän näillä vaihtoehdoilla eteenpäin päästä.

  30. #1830
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.155
    Takakiekko ottanut sen verran osumaa että ei pidä enää tubelessina. Orbean ensiasennuskiekot kyseessä. Ajatuksissa ollut uudet kiekot, mutta mietin nyt olisko kuitenkin järkeä laittaa tuohon uusi kehä. Kehä + pinnat + työ tekisi alle 200€ mitä foxcompissa juttelin asiasta. nykyinen napa on Shimanon halpis, mutta mitään vikaa siinä ei ole... Ei tuota viitsi oikein varakiekoksikaan jättää noilla lommoilla.

    Uusia kiekkoja olen pohtinut
    Hunt trailwide
    Spank 350
    Fitwheels Puolassa? kasatut kiekot dt ex511/350 54t räikällä

    Eli budjetti n. 500€

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •