ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 119 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 69 109 117 118 119 120 121 129 169 219 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.541 - 3.570 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3541
    Keskiöstä kuuluu "paukahdus" n. 75% ajasta jos jalan painaa kokonaan alas. Useimmiten kuuluu vasemman polkimen puolelta mutta välillä myös oikeasta keskiön lokarin alta. Vastapuolella olevassa polkimessa tuntuu sellainen pieni "nykäisy" myös aina kun tämä tapahtuu. 400e Tunturi markettipyörä vm. 2014, mistähän voisi johtua..? Sellainen "naks, naks, naks" ääni ja pieni "tyhjän" polkaiseminen vastakkaisella puolella.

  2. #3542
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Keskiön laakeri(t) kaput? Polkimet huolto? Rungossa särö?

  3. #3543
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    Tässä pitäis DT:n 370-napoihin vaihtaa akselien holkit (tehtaalta läpiakseliasetuksella ja pikalinkut pitäis saada), mutta eipä ole kovin helpon tuntuinen homma. Eikös noi pitäis irrota vaan vetämällä? Ja uudet sitten sisään koputtelemalla?

    On vaan aivan hiton tiukassa. Toiselta puolelta edestä sain jotenkin kohtuudella irti, mutta toiselta puolelta ei meinannut lähteä millään. Sisäpuolelta piti yrittää jäähdyttää pakastemarjoilla ja ulkopuolta lämmittää hiustenkuivaajalla. Sormet turtana pihdeillä kiskomisesta, kun ei viilapenkkiäkään ole tarjolla. Takaa en vielä uskaltanut edes yrittää, kun niissä ei ole edes semmoista kaulusta, jonka taakana pihdit sais pysymään. Millä noita yleensä irroitellaan vai onko siihen joku kikkakolmonen?

    E: Takanavastahan nuo lähtikin aika helposti pihdeillä nyppäämällä.

  4. #3544
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    447
    Täysin newbi filllarinjarrujen kanssa, haibikessa Magura mt7, takana oli palat kuluneet ihan loppuun, vaihdoin uudet mutta jarrutustehoa korkeintaan puolet alkuperäisestä, juuri saa pyörän apinanraivolla lukkoon, etujarru tuplasti tehokkaampi. Mitkä ne kaksi säätöruuvia siinä kahvassa, kumpaakaan kääntelemällä ei mielestäni ihmeitä tapahdu? Todennäköisin syy huonoon jarrutehoon?

  5. #3545
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    uudet palat vaatii hetken sisäänajoa. Muutama kymmenen jarrutusta. Aluksi kevyesti, sitten vähän kovemmin jarruttaen vauhti reilun parinkympin vauhdista. Satulassa istuen, tasaisella ja vain yhtä jarrua käyttäen. Ja ei ihan pysähdyksiin asti saakka vaan vain kävelyvauhtiin ja sitten taas uudet vauhdit. Kahvan säädöt eivät vaikuta tehoon. Yleensä kahvoissa kahvan etäisyydensäätö ja jos on toinenkin säätö niin se on ns. bite point eli vapaaliikkeen suuruus ennen kuin palat ottaa kiinni levyyn.

    Mutta mietin, että olisko sulla päässyt vaihdon yhteydessä sormista tms likaa tai rasvaa paloihin ja/tai jarrulevyihin. Se vie kaiken tehon.

  6. #3546
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    447
    ^Tänks, hieman on teho parantanut jarrutellessa, mutta edelleen toivomisen varaa. Kahvan tuntuma pehmeämpi ja painuu syvemmälle kuin etujarru, tuntuu oudolta että palojen loppumisen lisäksi hydrauliikassa olisi toivomisen varaa.

  7. #3547
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Takajarrussa on pidempi jarruletku. Mahdollisuus sille, että järjestelmässä on vähän ilmaa nesteen joukossa ja että se vaikuttaa tuntumaan on ehkä suurempi. Jarrut edellyttävät välillä ns. ilmaamista eli ilmakuplien poistoa. Magura brake bleed hakusanalla löytyy ohjevideoita. Hyvin ja oikein tehdyn ilmaamisen jälkeen kahvojen tuntuma on napakka eikä sellainen joustava, kumipallomainen mikä kielii ilmasta järjestelmässä.

  8. #3548
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Ajattelin uusia maantiefillariin jarrupalat ja menin fillariliikkeeseen ja sanoin, että Ultegran 6800 jarruihin palat ja vanteet on alumiinia. Myyjä varmisti minulta, että siis alumiinia, ei hiilikuitua. Hän myi minulle kuvan palat: https://ibb.co/wNSBDY2. Kaupan ulkona huomasin, että palat on keraamiselle vanteelle ja palasin kauppaan. Myyjä kertoi palojen sopivan myös alumiinivanteelle, mutta kotona kun otin palan pakkauksesta käteen niin onhan se sen verran eri tuntuinen kuin kumipala, että en uskaltanut niitä vaihtaa.

    Voiko nuo alumiinivanteelle laittaa vai puhuiko myyjä ns. palturia?
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  9. #3549
    Uusi foorumilainen ja tuore maastopyöräilyn harrastaja täällä. Hommasin siis Trek Roscoe 7:n tuossa maaliskuun alussa maastopyöräilystä innostuneena ja onhan se mahtavaa puuhaa. Mutta asiaan: Käytin pyöräni ensihuollossa ja sen jälkeen vaihde kahdeksan paukkuu ja lyö tyhjää polkiessa. Voisin tietysti viedä sen sinne takaisin fiksattavaksi, mutta ostoliike on toisella kylällä, se tietää ainakin yhtä mahdollista ajopäivää vähemmän (elleivät he korjaa sitä samantien) ja ajattelin, että voisin itse opetella tekemään pieniä huoltotöitä. Joten neuvoja otetaan vastaan, vai pitäisikö vaan suosiolla olla yhteydessä liikkeeseen. Polkupyörää ei ole ollut noin 15 vuoteen ja silloinkin suht yksinkertainen Jippo, joten vaihteiden säätämisestä ei ole juuri mitään kokemusta.

  10. #3550
    ^ Itselläni on myös hyvin vähän kokemusta vaihteiden säädöstä. Mutta oli mukavaa, kun sain itse samanlaisen ongelman ratkaistuksi taannoin.

    Oma ratkaisuni: etsin takavaihtajasta kierresäädön muistaakseni Velogin videon avulla. Kiersin säätöä ja tihrustin yhdellä silmällä siten, että vaihtaja osui suoraan rattaan alapuolelle. (Aiemmin vaihtaja oli silmällä havaittavasti sivussa rattaasta eli ei suoraan alapuolella). Pientä säätöä ja kokeilua... Voilà!

    Asiantuntevammat ehkä osaavat neuvoa vielä tarkemmin/paremmin. Velogin video on aika selkeä. Ja noin yleisesti ongelma voi olla siinäkin, että korvake on vääntynyt, jolloin millään asetuksilla ei saa vaihteita toimimaan hyvin. Tällöin vaatii vanhan korvakkeen suoristusta tai uuden korvakkeen.

  11. #3551
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Ihmettelin kun ketju piti ihmeellistä ääntä aina kerran kierroksen aikana. Tutkin ketjua ja huomasin että ottanut osumaa kiveen ja siitä on kadonnut osia:



    Ei taida saada pahemmin korjattua? Uskaltaakohan tuolla ajella (vahingoittaako rattaita) kunnes saan uuden ketjun jostain?

  12. #3552
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    70
    shimano slx vaihtajan "liipasin" heiluu pystysuunnassa jonkin verran. onko normaalia ja pystyyköhän kiristämään jotenkin?

  13. #3553
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Huoltotoimenpiteitä tehdessäni totesin, että pyöräni "entry level" vaihteenvalitsin (Shimano SL-TX50) on mallia 99% muovia rattaineen kaikkineen. Eli tuskin kestää kovinkaan montaa osumaa. Myös avaaminen ja puhdistaminen multapölystä yms. ylimääräisestä osoittautui rakenteensa takia mahdottomaksi, kun en halunnut ottaa riskiä että rikon jotain.

    Onko niin, että nuo vaihteenvalitsimet ovat samaa settiä takavaihtajan, rataspakan ym. kanssa VAI voiko noita tarvittaessa vaihdella yksitellen? Parin tunnin googlettelun jälkeen tuon em. vaihteenvalitsimen saatavuus varaosana on aika heikko, ja muutenkin hiukan toisentyyppinen valitsin kiinnostaisi.

  14. #3554
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Yleisesti ottaen saman valmistajan saman vaihdemäärän valitsimet toimivat ristiin.

  15. #3555
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Takajarrussa on pidempi jarruletku. Mahdollisuus sille, että järjestelmässä on vähän ilmaa nesteen joukossa ja että se vaikuttaa tuntumaan on ehkä suurempi. Jarrut edellyttävät välillä ns. ilmaamista eli ilmakuplien poistoa. Magura brake bleed hakusanalla löytyy ohjevideoita. Hyvin ja oikein tehdyn ilmaamisen jälkeen kahvojen tuntuma on napakka eikä sellainen joustava, kumipallomainen mikä kielii ilmasta järjestelmässä.
    Omaa maguran takajarrua pitää vielä ilmata 8mm välipalalla, eikä sillä 10 mm paksulla. En tiedä miksi, mutta aina kun ilmaa tuolla 10 mm paksulla jää jarru jotenkin pehmeäksi.

  16. #3556
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Ihmettelin kun ketju piti ihmeellistä ääntä aina kerran kierroksen aikana. Tutkin ketjua ja huomasin että ottanut osumaa kiveen ja siitä on kadonnut osia:



    Ei taida saada pahemmin korjattua? Uskaltaakohan tuolla ajella (vahingoittaako rattaita) kunnes saan uuden ketjun jostain?
    Odottaisin

  17. #3557
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Huoltotoimenpiteitä tehdessäni totesin, että pyöräni "entry level" vaihteenvalitsin (Shimano SL-TX50) on mallia 99% muovia rattaineen kaikkineen. Eli tuskin kestää kovinkaan montaa osumaa. Myös avaaminen ja puhdistaminen multapölystä yms. ylimääräisestä osoittautui rakenteensa takia mahdottomaksi, kun en halunnut ottaa riskiä että rikon jotain.

    Onko niin, että nuo vaihteenvalitsimet ovat samaa settiä takavaihtajan, rataspakan ym. kanssa VAI voiko noita tarvittaessa vaihdella yksitellen? Parin tunnin googlettelun jälkeen tuon em. vaihteenvalitsimen saatavuus varaosana on aika heikko, ja muutenkin hiukan toisentyyppinen valitsin kiinnostaisi.
    Tässäs Shimanon 7v soveltuvuustaulukko:
    https://productinfo.shimano.com/#/co...-439&cid=C-432

  18. #3558
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti metusala Katso viesti
    Tässäs Shimanon 7v soveltuvuustaulukko:
    https://productinfo.shimano.com/#/co...-439&cid=C-432
    KIITOS!

  19. #3559
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Hain paikallisesta tuplahintaisen ketjun että pääsee ajamaan. Kestääköhän vanha ketju miten hyvin jos ketjutyökalulla ja vanhoilla tapeilla liittää pätkän toisesta ketjusta tuohon tilalle? Vai suoraan roskiin? 550km tuolla on ajettu että muuten varmaan vielä kilometrejä jäljellä.

  20. #3560
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Suosittelen liittämään kahdella pikaliittimellä sopivan pätkän ketjua väliin, en vanhoilla tapeilla. Jos nyt haluat sitä säästää vielä käyttöön vaikka uusi ketju jo onkin. Tai säilöt siitä vain jonkinmoisen pätkän niin voit hyödyntää sitä myöhemmin korjaustilanteessa. Ja just kahdella pikaliittimellä liittää väliin joka on rikkoutunut.

  21. #3561
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46
    Vaihdoin tuossa juuri etukumin ja jarrupalat cyclooni, etujarrua testatessa kuului napsahdus ja jarrunestettä lätäkkö alapuolella. Jarrua painaessa, neste puskee ulos jarruletkun ja "mutterin" saumasta, jolla letku on kiinni jarrusatulassa. Olisikohan tuo helposti korjattavissa vai meneekö vaihtohommiksi? Takajarrun testasin ja se pelaa niin kuin pitää, täytyy lähteä lenkille pelkällä takajarrulla ja sen jälkeen joko itse yrittää korjailla tai suosiolla vaan liikkeeseen. Juhannukseen mennessä pitäisi saada ehjä pyörä alle

  22. #3562
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Hain paikallisesta tuplahintaisen ketjun että pääsee ajamaan. Kestääköhän vanha ketju miten hyvin jos ketjutyökalulla ja vanhoilla tapeilla liittää pätkän toisesta ketjusta tuohon tilalle? Vai suoraan roskiin? 550km tuolla on ajettu että muuten varmaan vielä kilometrejä jäljellä.
    Jos ne rullat on kadonneet jos ketjussa on valmistusvirhe, niin todennäköisesti ne muutkaan rullat eivät kauaa siinä pysy. Ja itselleni ketjut ei niin paljoa maksa että ottaisin riskin että ne hajoaa matkalla ja joutuisin joko soittaa taksin tai häiritsemään kaveria että hakee pois/tuo uutta ketjua.

  23. #3563
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kona Rove ST 2020 eturatas, onko se tämä:
    https://www.bike24.com/p2132660.html

    Voisi 42t vaihtaa nyt aluksi tuon 40t tilalle.

  24. #3564
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Vähemmän yllättäen Sramin GXP-keskiöstä oikean puolen laakeri sökönä. Meneeköhän tohon Shimanon HT2:n tilalle? Tolla puolella samaa kokoa pitäisi olla.

    e. Unohdetaan edellinen. Mikä ton Sramin laakerin mitat on? 24x37x7 on monessa paikassa että olisi mutta kun mittasin niin ennemmin 25x37x7 ja noita on enemmän tarjolla.

    e2. 24-millinen ei ainakaan ole kun vertasin HT2:n laakeriin, selvästi isompi. Pitää jostain hommata työntömitta että saa asiaan selvyyden. Onnistuin laakerin melkein elvyttämään mutta kai se olisi parempi laittaa uusi.
    Pexxi muokkasi tätä : 07.06.2020 at 23.39

  25. #3565
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Vähemmän yllättäen Sramin GXP-keskiöstä oikean puolen laakeri sökönä. Meneeköhän tohon Shimanon HT2:n tilalle? Tolla puolella samaa kokoa pitäisi olla.

    e. Unohdetaan edellinen. Mikä ton Sramin laakerin mitat on? 24x37x7 on monessa paikassa että olisi mutta kun mittasin niin ennemmin 25x37x7 ja noita on enemmän tarjolla.

    e2. 24-millinen ei ainakaan ole kun vertasin HT2:n laakeriin, selvästi isompi. Pitää jostain hommata työntömitta että saa asiaan selvyyden. Onnistuin laakerin melkein elvyttämään mutta kai se olisi parempi laittaa uusi.
    Ei mikään ihme että laakeri hajoaa jos laakeri on 25 mm kun kammen akseli on kuitenkin 24 mm?

  26. #3566
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    No ei se nyt näin yksinkertaista ole. Tiivisteessä on kaulus jonka päällä laakeri on ollut eli kyllä se on ollut tiukasti akselilla mutta vähän kyllä ihmettelen tota rakennetta. Pitää purkaa yhdestä toisesta pyörästä myös keskiö ja tehdä tutkimusta.

  27. #3567
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    No ei se nyt näin yksinkertaista ole. Tiivisteessä on kaulus jonka päällä laakeri on ollut eli kyllä se on ollut tiukasti akselilla mutta vähän kyllä ihmettelen tota rakennetta. Pitää purkaa yhdestä toisesta pyörästä myös keskiö ja tehdä tutkimusta.
    Hmm okei. Kerro ihmeessä lopputulokset.
    t. GXP-omistaja, jolla ei vielä mitään hajonnut.

  28. #3568
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Vanha GXP akseli on Non-drive-side puolelta ohennettu, HT II patentin kiertämiseksi.
    https://wheelsmfg.com/crankset-tech

    Crankset Spindle Diameter Bearings
    GXP 24mm/22mm 24x37 (Drive) / 22x37 (Non-Drive)

    Hope ja ChrisKing kierteellisissä HT II -keskiölaakereissa oli muistaakseni mukana GXP -adapteri.

  29. #3569
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Mutta laakeri ei ole vetopuolella 24 vaan 25 tai jotain, Truvativin läskikeskiö. Olisikohan linkin mukainen:

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...fatbike-214025

    Toisella puolella on 22 ja on suoraan akselin päällä kuten nyt kai normaalisti on. Laakerin saisi kympillä, keskiö Suomesta viis kymppiä. Aattelin että laakerilla selviäisi ja kun ei 26-millisiä ole niin kai sen on oltava 25. Pitää käydä vaikka tossa tokmannilla mittaamassa... Jos uuden keskiön ostaa niin se on se ja sama mikä se laakeri on kunhan keskiö muuten sopii akseliin ja kyllä se on sopinutkin. Täpärissä mulla oli presfit ja siinä oli muistaakseni ihan normaalisti. Toi laakerin elvytys ei sitten onnistunut. Kun pistin takaisin kuppiin niin hyvää rohinaa piti.

    e. Vedin sitten kanin hatusta ja laitoin oikealla ton, vasen oli hyvä. Ei tossa kyllä mitään pitäisi olla miksei toimisi.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...500-bsa-450898

  30. #3570
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Sen 10 kilsaa kesti... Sitten meni rengas eikä jaksanut vaihtohommiin kun oli reilu kilsa kotiin ja läskirengas.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •