GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 85 / 86 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 75 83 84 85 86 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.521 - 2.550 / 2574

Aihe: TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest :)

  1. #2521
    Barracuda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Mistä kammet Farley 5:n?

    Osaamani lyhyen oppimäärän mukaan Farley 5 1*11 voimansiirto käyttää 170 mm perällä olevia kampia jollaiset ovat vaikka vuoden 2018-mallin Race Face Aeffectit. Nyt joudun uusimaan kammet niin sopivalla keskiöllä on tarjolla vain 190 mm perällä olevia kampia.

    Mitä vahinkoa kärsin jos asennan sellaiset?
    Riippuu hiukan mitkä kammet kyseessä. Lähtökohtaisesti ketjulinja muuttuu hiukan mutta haitta lienee vähäinen.
    Isommasti saattaa tuntua se että akselin pituuden kasvamisen myötä ajoasento levenee sen noin 20 mm.

  2. #2522
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Mistä kammet Farley 5:n?

    Osaamani lyhyen oppimäärän mukaan Farley 5 1*11 voimansiirto käyttää 170 mm perällä olevia kampia jollaiset ovat vaikka vuoden 2018-mallin Race Face Aeffectit. Nyt joudun uusimaan kammet niin sopivalla keskiöllä on tarjolla vain 190 mm perällä olevia kampia.

    Mitä vahinkoa kärsin jos asennan sellaiset?
    Miksi vaihdat kammet (mitkä ne alkuperäiset on?) ja miksei ne RF 170mm perän kammet ole vaihtoehto?

  3. #2523
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Miksi vaihdat kammet (mitkä ne alkuperäiset on?) ja miksei ne RF 170mm perän kammet ole vaihtoehto?
    Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

    Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.

  4. #2524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

    Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.
    24mm akselilla olevia kampia tosiaan kauheasti näytä löytyvän kapealle perällä tällä hetkellä. Outoa, luulisi olevan kysytty tuote. Fillaritorilta voisi löytyä, vastahan muita oli edullisesti myynnissä.
    Edit: on niitä vieläkin.. https://www.bike-discount.de/en/buy/...k-175mm-818325

    Nuo lienee ne lyhyemmällä akselilla olevat, ainakin spindle tai akseli on ilmoitetun 150mm mittainen...

  5. #2525
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Alkuperäiset en RF Aeffectien vasemman kammet kierteet menivät sen verran reippaasti rikki että korjaaminen helicoililla ei onnistu.

    Uudet RF 170 mm kammet ovat optio kyllä, mutta maksavat luokkaa 250-300 eur. Tuo Aeffect oli joko OEM tai on poistunut, ja nykymalliston edullisin 170mm fatbike kampisarja vaatii samalla myös uuden keskiön jotka yhteensä kustantavat yllämainitun summan.
    https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset// + uusi dub-keskiö jää varmaan johonkin 160-170e huiteille.

  6. #2526
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    24mm akselilla olevia kampia tosiaan kauheasti näytä löytyvän kapealle perällä tällä hetkellä. Outoa, luulisi olevan kysytty tuote. Fillaritorilta voisi löytyä, vastahan muita oli edullisesti myynnissä.
    Edit: on niitä vieläkin.. https://www.bike-discount.de/en/buy/...k-175mm-818325

    Nuo lienee ne lyhyemmällä akselilla olevat, ainakin spindle tai akseli on ilmoitetun 150mm mittainen...
    Näitä itsekin epäilin että voisivat käydä. Nämäkin vaatinevat vielä keskiön vaihdon? Eikö CINCH ole sen suhteen taikasana?

  7. #2527
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-gx-eagle-dub-fat4-crankset// + uusi dub-keskiö jää varmaan johonkin 160-170e huiteille.
    Hyvä vinkki, kiitos. Mutta 165 mm kammet raavaalle miehelle tuntuvat vähän lyhyiltä.

  8. #2528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Näitä itsekin epäilin että voisivat käydä. Nämäkin vaatinevat vielä keskiön vaihdon? Eikö CINCH ole sen suhteen taikasana?
    Ei. Aeffectit on 24mm akselilla ja rattaat tulee cinch- kiinnityksellä kiinni.

  9. #2529
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsan Palo Katso viesti
    Hyvä vinkki, kiitos. Mutta 165 mm kammet raavaalle miehelle tuntuvat vähän lyhyiltä.
    Sori väärä linkki. Tää piti laittaa https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-g...fat4-crankset/

  10. #2530
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    208
    Kiitos molemmille avusta! Laitoin nuo RF:t tilaukseen.

  11. #2531
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Sori väärä linkki. Tää piti laittaa https://www.wiggle.co.uk/sram-sram-g...fat4-crankset/
    Farleyssä tuo Fat4 ja niiden 6mm offset ratas menee liian sisälle. Asiahan korjaantuu vauhtamalla oikean ketjulinjan ratas -4mm (Fat5 tämä) tai 3mm boostikin voi toimia, jos ei ota runkoon kiinni, niin kuin pojan Cubessa. Tai sitten kääntää Boost 3mm rattaan, jos onnistuu ja mutta piikit ei ole optimi suunnassa.

    Eli edelleen Fat4 ja Fat5 kammet on tismalleen samat, ns kapea peräsen/kapeamman q-factoryn runkoihin. Rattaan Offset on vain eri. esim. Poleen tai ICT nämä ei mahdu.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  12. #2532
    Liittynyt
    09/2004
    Viestit
    1.293
    Farley 9.8 (2016) läskistä porsi ennen joulua toiset Raceface Next kammet.
    Tuossa vaiheessa mulle riitti ko kammet ja mietin mitä tilalle.

    Lähtötilanne
    - Farley 9.8 (2016) (https://archive.trekbikes.com/us/en/...ey_9_8/details)
    - Next R kammet (30mm akseli)
    - Taka-akseli 197x12
    - Pressfit keskiö PF121
    - 30T eturatas (flipped)
    - XT 11 vaihtaja ja vipu (nämä olin vaihdattanut aiemmin)
    - SRAM 10-42 XD-pakka
    - Kahdet kiekot: Bontrager/Trek Wampa SRAM XD-vapari ja DT-swiss BR-2250 Shimano ei-microspline vaparilla ja XT 11-42 pakalla.

    Tuohon tilanteeseen aloin kartoittaa aluksi vain uusia korvaavia kampia, mutta kun tsekkasin korvaavia kampia, huomasin, että uusien SRAM DUB kampien akselin halkaisija on 29mm eli myös keskiö oli menossa uusiksi.

    SRAM DUB kampia fatbikelle on Fat4 ja Fat5. Selvittelin noiden eroa ja näiden pohjalta
    https://www.ridefatbikes.ca/faq-chainline-and-q-factor
    https://www.raceface.com/media/Crank...chainlines.pdf
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...83#post2839783
    "Fat4 ja Fat5 kammet on tismalleen samat ja samalla q-factorilla ero tulee rattaasta. Fat4 on 6 offsetin ratas ja sen ketjulinja sopii 170mm peräsiin."

    https://shredworthy.bike/fatbiking/b...ke-fat-edition
    "difference between the two, is the chainring offset. The Fat 4 comes with a 6mm offset while the Fat 5 comes with a -4 mm offset"

    Ja vielä, uuden Farley 9.6 speksit
    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...y-9-6/p/24589/

    "SRAM NX Eagle, DUB, 30T, FAT 5 -alumiiniratas, pituus 175 mm"

    Eli täten tarvitsin ja halusin Fat5 kammet ja niihin sopivan DUB keskiön.

    No nyt kun kammet ja eturatas oli menossa uusiksi ja kun SRAMin eturatas syö SRAMin ketjua, niin aloin miettiä muutenkin voimansiirtoa.

    Kahdessa muussa fillarissani on Shimano microspline + 12-pakka ja mieluusti oisin semmosen ottanu tilalle, mutta käsittääkseni Wampa-kiekkoihin ei saa Microsplinea.
    Päätöstä helpotti se, että BR-2250 kiekoissa oli tullut mukana XD-vapari eli peli oli aika selvä => SRAMia tilalle.
    Vaihtaja, pakka ja vipu olivat sen sijaan helppoja etsiä ja valita verrattuna keskiöön, kampiin ja eturattaaseen.

    Tässä lopullinen setup

    * Keskiö / SRAM Bottom Bracket DUB Fatbike | PressFit PF41 BB121
    https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Brac...Fit-PF41-BB121

    * Kammet / SRAM XX1 Eagle X-SYNC Fatbike Crankset - Direct Mount 30 Teeth 12-speed - FAT 5" - DUB
    https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-D...nring-30-teeth
    HUOM! Fat5 kampisetti sisältää eturattaan
    https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-XX...ondale-AI-FAT5
    HUOM2! Noita -4mm offset rattaita on vaan 30T koossa, sivu 85:
    https://www.servicearchive.sram.com/...spc_-_revh.pdf
    "11.6218.030.200 CHAIN RING X-SYNX 2 30T DIRECT MOUNT -4MM OFFSET ALUM EAGLE BLACK"

    * Vipu / SRAM XX1 Eagle Trigger 12-speed right gold
    https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-T...-SPECIAL-OFFER

    * Pakka / SRAM GX Eagle Cassette 12-speed Full Pin XG-1275 10-50 teeth black
    https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-Ca...50-teeth-black

    * Vaihtaja / SRAM XX1 Eagle Rear Derailleur 12-speed Type 3.0 | X-Horizon gold
    https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-R...X-Horizon-gold

    * Ketju / SRAM XX1 | X01 Eagle Chain 12-speed PC 1290 126 links silver
    https://r2-bike.com/SRAM-XX1-X01-Eag...6-links-silver

    Kiitos myös parille aktiiviselle Farley-kuskille (Mikko ja Joni) vastauksista kysäreihini ja kiitos niille, jotka ovat tähän ketjuun ja tuohon Tech talk ketjuun asiasta kirjoitelleet.

    Toivottavasti tämä kooste helpottaa häntä, joka pähkii Farleyn kampien päivitystä.

  13. #2533
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062
    Ja ken ovaalia halajaa noihin Sramin DUB-kampiin, niin ainakin tämä Absolute Blackin 0-offset ovaali toimii hyvin (vaikka ketjulinja jää aavistuksen sisäänpäin alkuperäisestä).

    Minulla Farleyssa tuosta 34t versio ja hyvin pelaa.

    https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html

    Ja jos joku tehomittaria kaipaa noihin kampiin, niin Power2Max:lta käy tuo boost-versio. Itse tosin myin tuollaisen pois, kun ajot läskillä jääneet niin olemattomiin.

    https://www.power2max.com/en/product...r-meter-boost/

  14. #2534
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    158
    Kertokaapas, kuinka noihin pelti-Farkkuihin olis tarkoitus asentaa hissitolpan vaijerin vienti?

  15. #2535

    Farley 7

    En löytänyt Trekin Farley 7 -mallista keskustelua. Itseä alkanut poltteleen etujousitettu läski ja 20 vuoden 7 todella houkutteleva malli. Minkälaisia kokemuksia tai huomioita siitä pyörästä? Kiitoksia jo etukäteen.

  16. #2536
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    52
    Farley vitosen -18 vapaaratas alkaa antaa periksi. Minkälaista vapaaratasta on porukka vaihtanut? Pitäiskö laittaa koko napa uusiksi? Suosituksia?

  17. #2537
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    131

    TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest

    Hyvä kysymys. Mulla on porsinut 9.8 vapaaratas kahdesti. Käsittääkseni Formulan napa. Viimeisin vaihtoväli reilusti alle kaksi vuotta (tallissa myös täpäri, jolla ajan kesäkaudet). Vaihto meni takuuseen. Pyysin liikettä vaihtamaan koko navan (siten että maksan erotuksen) mutta siihen eivät lähteneet.

    Kuuntelen korvat höröllä mitä raati ajattelee...


    Moblile mail, tyops apoliged.

  18. #2538
    F. Kotlerburg Guest
    Joo ei tuollainen kolmekyntinen kynsivapari kestä läskissä. Vaihtaisin kunnollisen navan. DTSwiss BigRide, i9 tms.

  19. #2539
    Onko trek farley 5 ostamisen arvonen ? Millaisia etuja löytyy 27.5 vanteista ? Huomattava rahallinen ero tohon farley 7. Pärjääkö 1x10 vaihteistolla ?

  20. #2540
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tanEzki Katso viesti
    Millaisia etuja löytyy 27.5 vanteista
    Minusta lähinnä haittaa varsinkin ilman joustokeulaa ajaessa. 26" on vaan fiksumpia kumeja olemassa ja helpompi pelata eri renkaiden ilmatiloilla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  21. #2541
    Tässä pähkäilen vahvasti farley 5 vs cube nutrailin välillä . Fatbike kuume on kyllä kova. Lenkit kolmi vaihteisella nopsalla alkaa riittämään xD

  22. #2542
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    34
    Onko kukaan viritellyt omaan trek fättiinsä joustokeulaa? Minkä laitoit? Fiilikset ennen ja jälkeen ajo hommissa ?

  23. #2543
    Aikoinaan oli kesäajossa 100mm bluto keulilla. Kyllä se mukavuutta toi vaikkei bluto/reba taida kovin kehuttu keula olla.

    Hieman hankala oli 100mm säätää: joko oli liian kova tai pohjasi. Kun pidensi 120mm, alkoi toimia paremmin.

  24. #2544
    elämän ensimmäinen fätbike ja valinta osu tällä kertaa trek farley 9.6 :P ! Oikein kiva pyörä on

  25. #2545
    Hello! White 6litellä pari vuotta huristellu ja huomannu et läskeily on pyöräilylajeista se mun juttu. Whitesta ei mitään moitittavaa, hyvä pyörä. toimiva ja rento ajella, mutta jotenki isona kaverina alkanu 27.5 nakit kiinnostaan ja trekki 5:sta katsellu. Iteasiassa olin jo ostamassa uutta -20 vuoden mallia tuossa männä viikolla, mutta eksyin trekin usa sivuilla ja siellä oli -21 vuoden malli esitelty. Runko ja osat likimain samat: Jarrut, vanteet, renkaat, keula... samat. (Värii tällaiselle melankoliselle suomalaiselle hieman liian räväkkä ) päivitystä voimansiirrossa jossa shimano/raceface 1x10 28/11-46 hilppeet. Suurin muutos se, että -21 mallissa vakiona hissitolppa ja tämän takia päädyin ootteleen ens vuoden mallin...

    Tuon alun p**kan jauhannan jälkeen muutama kysymys: Kauanko joudun oottaan, eli millon trekin seuraavan vuoden mallit on yleensä rantautunu suomeen?

    Jos joku asioista paremmin tietävä jaksaa nähdä vaivaa ja vilkaista tuota päivitettyä voimansiirtoa... Onko se päivitys menny parempaan vai huonompaan suuntaan?

    https://www.trekbikes.com/us/en_US/b...edark_tealdark

    -21 mallissa kasetti on siis 11-46. Onko se -20 vuoden mallissa 11-42? (Noilta sivuilta en tietoa löytäny) Mitä ajatuksia herättää...?
    Mikko Haikola muokkasi tätä : 11.07.2020 at 01.44 Syy: Korjauksia

  26. #2546
    Hommaat heti uudeltaan siihen vielä 30t ovaalin tuon 28 etuleivän tilalle, niin se on siinä. Ainakin -18 mallissa oli 11-42 pakka ja ite kaipasin kevyempää nousuihin. Ovaali auttoi hiukan ja toi pitkään päähänkin vauhtia kahen hampaan verran. Tuota Anzan mainitsemaa rengasjuttua en kyllä ymmärrä alkuunsakaan, mutta eihän se kaikille sovi. Kuitenkin jos joku kysyy läskiin renkaita, niin vastaus on aina Jumbo Jim eli käytännössä 26 ajetaan yhdellä renkaalla. Talvella osa käyttää bud/lou, joka lienee kyllä paras hankikäytössä. 27,5puolella Bontrager Barbegazi ei häviä yhtään millään pinnalla jumbolle. Jumbossa on aivan liian pehmeä kumiseos, eikä se kestä yhtä hyvin kuin Barbegazi, vaikka ehkä tuo jotain marginaalista etua. Barbit ei myöskään tihku litkua kyljistä vaikka alkaa kankaay loistaa. Olen nyt ajanut kolme kesää aika raakaa maastoa ja nappulat ei paljo uusille häpeä. Gnarwhal on loistava talvirengas umpiseenkin, vaikka moni valittelee raskautta. Voi jee.....lisäksi 27.5 ei kyllä töki mihinkään vaan on niin iso kehältään että möyrii kaiken yli. Hyrrävoimat pitää menon aika haipakkana, vaika tulis mitä vastaan. Me likes.

  27. #2547
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Keskiö rahisee (Farley 9.6 2016). Mitä keskiötä suosittelisitte tilalle?

    edit. Tai minkälainen tuohon yleensäkään sopii? Keskiö ilmeisesti joku PF121(?) ja kammet Race Face Aeffect https://archive.trekbikes.com/fi/fi/...ey_9_6/details

    edit2. Sopiiko esim. tällanen? https://www.bike-discount.de/en/buy/...fatbike-214000
    hemppa muokkasi tätä : 14.09.2020 at 14.52

  28. #2548
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Mynämäki
    Viestit
    94
    Itse laitoin WheelsMFG ruuvattavan laakeripesän ja siihen sopii sitten irtolaakerit niin ei mene koko keskiö enää vaihtoon

  29. #2549
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janos86 Katso viesti
    Itse laitoin WheelsMFG ruuvattavan laakeripesän ja siihen sopii sitten irtolaakerit niin ei mene koko keskiö enää vaihtoon
    Ai tuollaisiakin on. Voisitko vielä linkata mikä malli tuohon runkoon ja noille race face aeffect kammille sopii? Nämä pressfit standardit on itselle aika vieraita..

    E. Olisko nämä (PF41/121mm, 24mm kammet): https://wheelsmfg.com/bottom-bracket...indle_dia=7121
    hemppa muokkasi tätä : 21.09.2020 at 11.50

  30. #2550
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Ja ken ovaalia halajaa noihin Sramin DUB-kampiin, niin ainakin tämä Absolute Blackin 0-offset ovaali toimii hyvin (vaikka ketjulinja jää aavistuksen sisäänpäin alkuperäisestä).

    Minulla Farleyssa tuosta 34t versio ja hyvin pelaa.

    https://absoluteblack.cc/sram-oval-bb30.html

    Ja jos joku tehomittaria kaipaa noihin kampiin, niin Power2Max:lta käy tuo boost-versio. Itse tosin myin tuollaisen pois, kun ajot läskillä jääneet niin olemattomiin.

    https://www.power2max.com/en/product...r-meter-boost/
    Tässä olikin kiinnostavaa asiaa, kun olen etsinyt omaan 2020 Kona Wo läskiin ovaalia eturatasta. Tuo 4 mm muutos sisäänpäin ei haittaisi varmaan liikaa. Omassa läskissä siis SRAM Dub Fat5 kampisarja.

    Myös tehomittari kiinostaisi hiukan, jotta saisi talven treenikilometreistä rasitukset vähän tarkemmin arvioitua. Oliko sinulla mikä eturatas kiinni tuossa Power2Maxin boost versiossa? Kyselin valmistajalta tuon mittarin sopivuutta noihin kampiin ja heidän mielestään ongelmaksi tulisi se, että noihin ei taida löytyä 0 mm offsetin 104 BCD ratasta, jolloin jo 3 mm offsetin rattaalla ketjulinja tulisi 7 mm sisäänpäin, eikä siis toimisi. Tuo taitaa kyllä olla jo liikaa oman rungon tilan puolestakin. Ovaalin saa kanssa varmaan tuon tehomittarin kanssa läskissä unohtaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •