Sama juttu, koskaan ei ole huomattu mitään tunnetta punkin ollessa iholla tai purressa. Useampia poisteltu ja viime syksynä antibiootit borreliosiin syötynä.
Sama juttu, koskaan ei ole huomattu mitään tunnetta punkin ollessa iholla tai purressa. Useampia poisteltu ja viime syksynä antibiootit borreliosiin syötynä.
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Ei hyvä jos joka kesä joutuu jonku antibioottikuurin syömään. Teho heikkenee.
Millohan ne alkaa tekeen jotain tolle punkkiongelmalle.
Mulla ei kyl kiinnosta pätkääkää mennä metsään ku turussa kesäsin käyn. Ei oo tottunu punkkien läsnäoloon. Itikoihin kylläki. Ne o vaan vittumaisia
Ainakin valkohäntäkauris (peura) kantaa vois vähentää ihan surutta. Sehän on Amerikasta tuotuja vieraslaji
Ne ei ala tekeen mitään. Homma on jokaisen omissa käsissä. Rokotukset kuntoon ja peittävää vaatetta päälle luonnossa liikkuessa. Pitkät lahkeet ja sukkalukot on täällä havaittu erittäin tehokkaaksi. Liikkumistakin kannattaa miettiä, että mihin heinikoihin lähtee könyämään. Esim. saaristossa loikin mahdollisuuksien mukaan kiviä ja kallioita pitkin, ei koskaan heinikkoon kyntämään ellei ole pakko. Semoinen vinkki vielä, että joskus otus tulee vaatteiden mukana kotiin ja iskee kiinni vasta, kun suojavarusteet on purettu pois häiritsemästä. Ja punkin kulkua saatikka puremaa ei iholla tunne. Korkeintaan pientä kutinaa, kun otus on jo kiinni ja täydessä touhussa. Onnea punkkijahtiin!
Ankka riitelee - Asiat eivät
Permetriinissä liottelee vaatteet muutaman kerran kesässä niin kuolee kaikki iholle pyrkivät oravaa pienemmät öttiäiset. Vesistöissä ei kannattaisi näissä tamineissa kahlailla jos vaan mahdollista.
Onhan noita keinoja. Esimerkiksi nykyään pystyttäisiin tekemään vallitsevana periytyvä geenimutaatio, jonka omaavat punkit munii vain uroksia (tai vain naaraita). Sellaisia sitten luontoon tarpeeksi, että alkaa levitä geeni. Tuommoisia yhdessä dokumentissa oli testailtu banaanikärpäsellä eikä sellaisen teko muillekaan lajeille kai mahdotonta ole. (Terminologiani ei ehkä ole ihan eksaktia.)
^hieno juttu, kannatan vahvasti!
Ei kai ekosysteemi punkkeja mihinkään tarvitse?
Eikös se ollu yks keino että ruokintapaikkoja peuroille/kauriille jne jossa on sitä punkkimyrkkyä. Lienee samaa mitä annetaan koirillekki.
Ne kait isoja syyllisiä punkkien määrän kasvuun.
Tai sitte yksinkertasesti vähentää niitä. Liikaahan niitä onki
Mulla oli kanssa ainakin kaksi punkkia viime kesänä, samalta saaristoreissulta saatuna. Yhden poistin itse eikä siihen tullut kutinaa kummempaa. Toista en nähnyt koskaan, mutta borrelioosirinkula kertoi, että toinenkin punkki on ollut. Antibioottikuuri kesti 15 päivää. Ohje oli 2 viikkoa, mutta 90 kpl pakettiin jäi just yhden päivän pillerit, joten napsin ne loppuun.
Alkujaan tämän lähetti Resepti
Punkit sitten liikkuu ihan muuallakin kuin heinikossa. Oma mökkipaikka on marjatyypin kangasmetsää ja siellä niitä vilisee. Peuroja on niin perhanasti ja punkkien määrä on ainakin meillä ollut aika lailla suoraan verrannollinen peurakantaan. Ja Borrelioosiin ei ainakaan vielä ole rokotetta.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Arvelen että tänä vuonna voisi olla punkkeja enemmänkin kun kyykanta on pienentynyt, ovat heikon talvena hukkuneet koloihinsa. Erään artikkelin mukaan yksi kyy syö kesäsin 4000 punkkia, kun syö myyriä/hiiriä joissa on punekkja.
Ongelmahan ei ole vain "luonto" eli saaristo ja metsät ym. vaan ihan kaupungissa kotipihalla niitä perkeleitä on. Joka kesä niitä löytyy muutamam joko kiipeämässä ylöspäin tai jo kiinnittyneenä. Ja koirahan niitä vasta kerääkin kun se on sellainen karvapallo. Tänä kesänä koirasta on poistettu jo kolme tai neljä. Ja kotipihan ulkopuolella se liikkuu lähinnä vain asvaltilla, joten kotipihasta ne on tarttunut.
Pitääkö alkaa raahaamaan lakanaa nurmikolla ja keräämään niitä pois...
Onko kotipiha yhteydessä metsään tai jotai? Onnistuskohan ku rajais hiekalla pihan. Muoviakalvoa alle että ei kosteus nouse siihen. Eivät varmaan tykkää kuumasta ja kuivasta hiekasta
Tänä vuonna ensimmäinen punkki poistettu koirasta jo huhtikuun lopulla. Peuroja näkyy koiranulkoilutusreitillä varsin usein ja punkkeja nimittäin riittää.
Itse olen ihmetellyt kun lapsilla ja kaikilla muilla sukulaisilla on punkkeja ollut, mutta itse en ole koskaan saanut yhtään punkkia tarttumaan itseeni. Vaikuttaisi että jostain syystä karttavat minua, onkohan tällaista koskaan tutkittu että eivät tartu osaan ihmisisistä? Toisaalta en ole vuosiin saanut myöskään hyttysen puremista mitään oireita, ainoastaan ininä ottaa päähän.
Lakana, lämpö, hiilidioksidi. Niillä saa punkin huomion.
https://www.punkbuster.fi/
Same the same... n. 10 vuotta sitten mulla loppui hyttysten pistojen kutiaminen kuin seinään. Nykyään ei tule mitään reaktiota hyttysistä. Samoin punkit ei tunnu minusta kiinnostuvan.
Mutta mikä on porukan punkkisaldo tältä kesältä? Itse olen tosiaan ihmetellyt, kun minuun ei oikein punkit tartu. Luulisi, kun metsässä pyörällä möyrii ja välillä tunkkaa jossain pusikossa, että paikat olisi punkkeja täynnä, mutta ei.
Kaksi kiinnittynyttä tähän mennessä löytynyt, mutta onhan niitä voinut olla enempi. Eka edellisvuonna Turussa Kakskerrassa, toinen tän vuoden juhannuksena Piikkiöstä. Viime vuonna nuohosin viisi minuuttia yhdessä ryteikössä vv-ruudun perässä, jonka päätteeksi iholta ja vaatteista löytyi n. 20 paskiaista. Aiemmin olin uskossa, että eivät oo kiinnostuneita musta. Tiedän yhden eläkkeellä olevan lääkärin, joka on koko ikänsä mökkeillyt pahimmalla punkkialueella ja sanoo, ettei ikinä ole saanut punkkia.
^Useamman kerran tavannut kauriin (ei nyt ehkä se tänne kirjoittava nic) lenkillä ja eikö ne ole varsinaisia punkkilinkoja? Joten voisi kuvitella, että punkkejakin samoilla huudeilla majailee. Jalassa kuitenkin vain ajoshortsit. Tosin alla bibsit, että minnekään nivusiin ne ei pääse, mutta kainaloihin kylläkin.
Ja peurat myös.
Nuitako murkytettäs niin punkkikanta kokis kovan kolauksen
^Joo, no mun lajintunnistus... mut siis isompi kuin rusakko, pienempi kuin hirvi. Se on pakko olla peuris tai kaura. Ja toinen niistä on kasvi.
Ei ole muhunkaan ikinä punkkia jääny, ainakaan en ole huomannut. Hyttyset taas pitää musta erittäinkin paljon. Samassa metässä oltiin puolison kanssa mustikassakin ja puolisolta löyty punkki.
Kirjanmerkit