HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 224 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 124 174 214 222 223 224 225 226 234 274 324 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.691 - 6.720 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #6691
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Ajattelin ostaa kuitukiekot graveliin, niin onkohan nuo tosi leveät kehät, tyyliin 32 mm (25 mm sisältä), fiksu valinta vai kannattaako pysytellä perinteisemmissä 27-28 mm (21-22 mm) leveissä? Tällä hetkellä pyörässä on alla 37c WTB Riddlerit, rungossa on varaa 42mm asti?

  2. #6692
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    ^ En tiedä muista, mutta ite olen tykännyt noista leveämmistä kehistä. Täällä siis juurikin tuo 32mm ulk. 25mm sis. En ehkä gravelikäytössä laittaisi 38mm kapeampaa kumia noille. Joku +40mm kumi alkaa olla jo hyvä.

    Ja kehän profiilikin kannattaa kenties pitää suht hillittynä. Omissa kehissä 38mm profiili ja 42mm kumin korkeus tekee yhteensä jo 80mm, mikä alkaa kovassa sivutuulessa jo hiukan tuntumaan. Vastaa 55-60mm kehäprofiilia ja 23-25mm maantiekumin yhdistelmää kokonaiskorkeudelta.

  3. #6693
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    ^ En tiedä muista, mutta ite olen tykännyt noista leveämmistä kehistä. Täällä siis juurikin tuo 32mm ulk. 25mm sis. En ehkä gravelikäytössä laittaisi 38mm kapeampaa kumia noille. Joku +40mm kumi alkaa olla jo hyvä.

    Ja kehän profiilikin kannattaa kenties pitää suht hillittynä. Omissa kehissä 38mm profiili ja 42mm kumin korkeus tekee yhteensä jo 80mm, mikä alkaa kovassa sivutuulessa jo hiukan tuntumaan. Vastaa 55-60mm kehäprofiilia ja 23-25mm maantiekumin yhdistelmää kokonaiskorkeudelta.

    Mitkä kehät/kiekot sulla on? Weightweeniesin foorumilla porukka on laittanut +28mm maantiekumejakin noille 32mm kehille ilmeisen hyvällä menestyksellä.

    Tuo 22mm sisäleveydellä voisi olla ihan hyvä välimalli itselle, jos tuosta ulkokehän "kapeudesta" (27mm) ei ole merkittävää haittaa esim. tuolla 37mm renkaalla.

    Hyvä pointti muuten tuo kehän ja gravelnakin yhteiskorkeus. En tosin tiedä pystynkö silti alle 45mm kehiä ostamaan

  4. #6694
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Täältä löytyy oletettavasti samanlaiset kiekot kuin käyttäjällä misopa (LightBicycle WR38), mulla rengastuksena juurikin Riddler 37c ja toimii hyvin.

    Yhdistelmä on mielestäni rauhallinen ja vakaa ajaa tuulesta riippumatta.
    Paljon enemmän mä lentelen maantiepyörällä 47mm ja 56mm syvillä kiekoilla kuin nyt mainitulla yhdistelmällä.

  5. #6695
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Joo, nuo WR38:t on mullakin. Ei noihin nyt paljon vielä tuuli ota. Jotku rajut sivutuulenpuuskat heittelee, mutta se johtuu varmasti paljon muustakin kuin kiekoista.

    On varmasti kumikohtaista, miten tuo kehän sisäleveys vaikuttaa kumin ominaisuuksiin. Esim. GK 38/40 sliksin profiili muuttui jo mielestäni liikaa U:n malliseksi, joka teki ajokäytöksestä aavistuksen kantikasta kovilla paineilla ja assulla. Maantiekumit voi olla eri asia tai sitten ei. Sielläkin kehät ovat kovasti levenemään päin. Esimerkkinä Enven ja Zippin uudet kiekot. Aeron kannaltahan tuo leveä kehä on hyvä, vaikka maksimaalista hyötyä ei noilla leveillä kumeilla saakaan, mutta ihan kaikkea ei menetetäkään.

  6. #6696
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Vaihtui renkaat 43mm Gravelking SK -> 35mm Gravelking SS
    Eron kyllä huomaa, kevyempi, rullaavampi, mutta kovempi. Kuvio tuntuu mukavalta näihin teihin ja keleihin, mutta ehkä 38mm olisi mukavampi itselle.



    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  7. #6697
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Yllättävää, ehdinkö ekana..? Tän jälkeen aikalailla kaikki muut onkin setämiespyöriä.




    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #6698
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040
    Hölmön näköinen tuo satulaputken lovi, kun rengas jää noin kauas siitä. Vai onkohan 28 rengastusta varten?

  9. #6699
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Parran perusteella siinä puolalainen setämies hui-kürvailee.

    En tiedä mutta pelastus-stemmi on sen verran yrjis ettei kyllä pystyisi

    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  10. #6700
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Tuo sama(?) partatyyppi esiintyy aika monen pyörän promokuvissa. Mikäs tässä oikein on homman juju? Gravel-hommissa pitää olla harrikkaparta?

  11. #6701
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuo sama(?) partatyyppi esiintyy aika monen pyörän promokuvissa. Mikäs tässä oikein on homman juju? Gravel-hommissa pitää olla harrikkaparta?
    Sääristä ajellut karvat liimataan superepoksiliimalla leukaan ja laskelmat osoittavat, että watteja säästyy, koska hiekkaa ei mene niin paljon suuhun
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #6702
    Alkaa Trekin päältä ajoasento ehkä pikkuhiljaa löytymään... Vähintään mielenkiintoisen näköinen tuo pyörä alkaa kyllä olemaan, eikä ihan hyvässä mielessä.
    Jalat kun on melko pitkät niin 58 runko ja jakkara taivaaseen. Sitten kun ei ylety jarruihin ja käsivarret kipeytyi, niska kipeytyi jne, niin ohjaamoa on hivutettu pikkuhiljaa lähemmäs ja ylemmäs. Kaikki spacerit steammin alla, 60mm stemmi ylöspäin, tankoakin käänsin viimeisenä vielä hieman takaviistoon joka nyt vei viimeisenkin vähän ulkonäön mitä noilla kahvoilla voi saavuttaa.

    Kovasti menee kyllä customi hommiksi sitten kun joskus tuosta alkaa runkoa päivittämään. Saisi BB droppia olla vielä vähän enemmän ja pidempi emäputki, vähän lyhyempi reach isommalla stackilla, mahdollisesti aavistuksen jyrkempi seat tuben kulma tai ainakin inline satulatolppa.


  13. #6703
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Huh huh. Olettaen että runko olisi sopiva ja satula oikealla paikallaan, en pystyisi kyllä ajamaan tuolla satulan ja kahvojen kulmalla edes viittä kilometriä. Tuossa ajoasennossa on koko ajan jännityksessä niska, kädet, selkä ja lantio. Satula valuttaa eteen, kahvat kaataa taakse, plussakulmastemmillä ja spacereilla painopiste on niin ylhäällä että ihmettelen jos meno ei tunnu huteralta erityisesti vähänkin mutkikkaammilla hiekkateillä. Mutta kukin omalla tavallaan ja siinä sen sitten huomaa kun ajaa koko päivän, että tuntuuko hyvältä vai pahalta ja tuleeko mistään verta.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  14. #6704
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    ^^Vähän hassulta näyttää joo. Mitkä sulla on mitat? Satulasta paha sanoa mitään valuttaako vai ei, koska sen runko voi joustaa tuosta keskeltä.
    Jos sen satulan paikka on hyvä, niin sitten suoraa tolppaa tilalle.

    Pari juttua, mitä olen itse huomannut: 1) Vaikka ajoasento tuntuu välillä pitkältä eikä alhaalla huvita kahvoilla olla, niin hyvä alaselän ja takareisien venyttely ennen lenkkiä tekee ihmeitä. 2) Reppu selässä pilaa itsellä ajoasennon. Johtuu ehkä... repusta

  15. #6705
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuo sama(?) partatyyppi esiintyy aika monen pyörän promokuvissa. Mikäs tässä oikein on homman juju? Gravel-hommissa pitää olla harrikkaparta?
    Pienempi paha se parta on kuin ajellut sääret...

    Edit:


  16. #6706
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Alkaa Trekin päältä ajoasento ehkä pikkuhiljaa löytymään...
    Tuommoinenhan siitä fillarista tulee, kun yrittää rakentaa roadista maasturia.
    Ehkä olisi kannattanut valita niitä maasturimallisia gravelleita jo lähtökohdaksi.

  17. #6707
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Pienempi paha se parta on kuin ajellut sääret...
    Tajusin just, että tuolla jätkällä on ajellut säärikarvat. Varmaan ajellut muna- ja kaikki muutkin karvansa, mutta silti puolimetrinen parta (?) Teoria päättyy.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  18. #6708
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Joo toi taitaa olla kyllä sen verran räädi, että tällainen karvajalkainen setämieskin kehtais sillä ajella ihan kaikkine karvoineen

    https://theradavist.com/2020/05/rebounding-with-the-2020-cannondale-topstone-and-its-all-carbon-lefty-oliver-folk
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #6709
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    261
    Käväsinpä ajamassa muutamaa fillaria ja täytyy sanoa, että ainakaan lyhyellä kokeilulla 2x vs 1x ei tuntunut olevan merkityksellinen asia sopivan välityksen löytymisen kannalta. Tietty pidemmällä ajolla asia saattaisi olla toinen, mutta... pidin henkilökohtaisesti Shimanon systeemistä ja vaihtamistuntumasta paljon enemmän ja neste- vs mekaanisissa levyissä oli yllättävän iso tuntuma-ero ja tykkäsin myös nestejarrujen isommista hupuista, vaikka ulkonäkö-puolella en niinkään. Ajamani pyörät olivat Kona Rove ST, Kona Sutra LTD ja Trek Checkpoint ALR 5. Noista 2 ekaa tuntui ajoasennolta omaan makuun selvästi paremmalta, mutta ne vaihteet, tai siis pikemminkin kahvat ja Rove ST:n osalta jarrut päälle. Ja henkilökohtaisesti vierastan terästä. Noooh, Kona Rovestahan löytyy NRB DL malli, jossa alumiinirunko ja kuituhaarukka edessä, Shimanon vaihteet ja nestejarrut, mutten löydä tuollaista kokeiltavaksi omaa kokoani mistään.

    Joten katselin Rove ST:n ja NRB DL geometrioiden yhteneväisyyttä ja eroja. Muuten kaikki samoja, paitsi NRB:ssä on pidempi emäputki, lyhyempi haarukka ja matalampi standover height. Jos tulkitsin taulukoita oikein, niin stack, reach jne jne on kaikki samat, eli ajoasento olisi... sama? Vaikuttaako nuo muut erot ajotuntumaan? Muut kuin rungon ja haarukan eri materiaali siis.

  20. #6710
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bomb Katso viesti
    Käväsinpä ajamassa muutamaa fillaria ja täytyy sanoa, että ainakaan lyhyellä kokeilulla 2x vs 1x ei tuntunut olevan merkityksellinen asia sopivan välityksen löytymisen kannalta. Tietty pidemmällä ajolla asia saattaisi olla toinen, mutta... pidin henkilökohtaisesti Shimanon systeemistä ja vaihtamistuntumasta paljon enemmän ja neste- vs mekaanisissa levyissä oli yllättävän iso tuntuma-ero ja tykkäsin myös nestejarrujen isommista hupuista, vaikka ulkonäkö-puolella en niinkään. Ajamani pyörät olivat Kona Rove ST, Kona Sutra LTD ja Trek Checkpoint ALR 5. Noista 2 ekaa tuntui ajoasennolta omaan makuun selvästi paremmalta, mutta ne vaihteet, tai siis pikemminkin kahvat ja Rove ST:n osalta jarrut päälle. Ja henkilökohtaisesti vierastan terästä. Noooh, Kona Rovestahan löytyy NRB DL malli, jossa alumiinirunko ja kuituhaarukka edessä, Shimanon vaihteet ja nestejarrut, mutten löydä tuollaista kokeiltavaksi omaa kokoani mistään.

    Joten katselin Rove ST:n ja NRB DL geometrioiden yhteneväisyyttä ja eroja. Muuten kaikki samoja, paitsi NRB:ssä on pidempi emäputki, lyhyempi haarukka ja matalampi standover height. Jos tulkitsin taulukoita oikein, niin stack, reach jne jne on kaikki samat, eli ajoasento olisi... sama? Vaikuttaako nuo muut erot ajotuntumaan? Muut kuin rungon ja haarukan eri materiaali siis.
    Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa Trekissä tökki eniten? Kävin itsekin koeajamassa sen muutama viikko sitten ja ei oikein herättänyt minkäänlaisia tuntemuksia. Tuntuu kuin olisi laivaa ajanut. Ohjaustuntumaa saisi varmaan muutettua renkaita ja taka-akselin paikkaa muuttamalla, mutta eipä ollut nyt siihen mahdollisuutta

    Ei toki ollut mikään paras testipätkäkään, kun 200m asfalttipätkää suhailin eestaas..

  21. #6711
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Joo toi taitaa olla kyllä sen verran räädi, että tällainen karvajalkainen setämieskin kehtais sillä ajella ihan kaikkine karvoineen

    https://theradavist.com/2020/05/rebounding-with-the-2020-cannondale-topstone-and-its-all-carbon-lefty-oliver-folk
    Jotenkin kyllä vaan näyttääkin niin väärältä tuo pyörä, että vaikea kuvitella tuollaisella ajavansa Ehkä en oo riittävän syvällä tässä gravelissa, että käyräsarvinen maastopyörä tuntuis jotenkin parhaalta vaihtoehdolta.

  22. #6712
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Coloradolaisen "latovalmistaja" Reeb'n anti Graveliin. Tuo käänteinen olut pyörämerkkinä herättää jotain lapsellista omistamishalua, eikä tekelekään ihan rumimmasta päästä ole...

    Roots, bloody roots

  23. #6713
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    261
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa Trekissä tökki eniten? Kävin itsekin koeajamassa sen muutama viikko sitten ja ei oikein herättänyt minkäänlaisia tuntemuksia. Tuntuu kuin olisi laivaa ajanut. Ohjaustuntumaa saisi varmaan muutettua renkaita ja taka-akselin paikkaa muuttamalla, mutta eipä ollut nyt siihen mahdollisuutta

    Ei toki ollut mikään paras testipätkäkään, kun 200m asfalttipätkää suhailin eestaas..
    Jaa'a, en tarkemmin silloin miettinyt, mutta joku siinä ei itsellä natsannut yhtään niin hyvin kuin noissa kahdessa Konassa. Siinä asennossa oli jotain, mistä en oikein saa kiinni ja ajokokemus kokonaisuutena oli vähän... epäketterä tms. Liian junamainen. Vaikea kuvailla, mutta jotain ketteryyden tjsp tapaista olisin kaivannut siihen roiman annoksen lisää. Vaikea keksiä termiä, kun ei ihan saa kiinni siitä, millainen ominaisuus sen vahvasti epäkotoisan fiiliksen sai aikaan.

  24. #6714
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Toi cannari olisi huisi jos olisi tehty käyttäen pohjana vanhaa Super V:tä



    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  25. #6715
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Käytiin rouvan kanssa tänään ottamassa vähän tuntumaa täältä pääkaupunnin länsilaidalta katsottuna Itä-Suomen eli Sipoon graveleihin. Knutersintie on just nyt aika hyvillä nimismiehenkiharoilla, joten jos joku haluaa testailla renkaittensa/runkonsa/jousituksensa/jne tärinänvaimennusominaisuuksia, niin siellä on hyvät apajat.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #6716
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Äkkiä sitten mennyt huonoon kuntoon kun pari viikkoa sitten oli vielä kolme puhdasta uraa. Hyvä pätkä myötätuulessa etelästä pohjoiseen. Ensin kolme kamelinkyttyrää ja sitten vauhdilla kohti Hindsbytä.

  27. #6717
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Ne jotka ovat jääneet vaille elämänkokemusta ja elämyksiä mielenkiintoisesta etuvaihtajasta, hankkikaa Sramin AXS. Tänäänkin lenkillä ensin kieltäytyi nostamasta isolle eturattaalle, sitten heitti ketjun yli kammen päälle. Viisi kertaa peräkkäin. Ja sitten toimi ihan hyvin. Ja kaikki samoilla säädöillä. Mietin sateessa polkiessa, onko minulla enemmän ikävä di2:ta, Campan mekaanista vai 1xää.
    Itsellä teki uutena samaa. Syynä pyörän kasaajan tekemät väärät säädöt. Vaihtaja ei ollut oikeassa linjassa ja rako eturattaaseen oli aivan liian suuri, melkein sentin. Näin sen pitää olla, sanottiin. Joopa joo. Katsoin juutuutista ohjeet miten tuo pitää säätää ja säädin itse ja sen jälkeen on pelittänyt täydellisesti.

  28. #6718
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Vaihteet: 2x12
    Eturattaat: SRAM Force AXS 48/35T
    Kasetti: SRAM Force 10-33T 12speed
    Ketju: SRAM Force 12 speed
    Etuvaihtaja: SRAM Force eTap AXS
    Takavaihtaja: SRAM Force eTap AXS
    Vivut: SRAM Force eTap AXS HRD
    Jarrut: SRAM Force AXS, Centerline (140/160)
    Tanko: 3T SuperErgo Team Stealth
    Kannatin: 3T Apto Team Stealth
    Satulatolppa: 3T Zero Team Stealth
    Satula: Fizik Antares
    Kiekot: DT Swiss GR 1600 27,5"
    Renkaat: Schwalbe Thunder Burt

    Niin se vaan menee.. Kävin torstaina kivijalassa Orbea Terra M21 ketjun vaihdossa ja pienen natinan paikantamisessa. Natinaa ei löytynyt, joten se todennäköisesti tuli polkimista/klosseista, minkä seuduilta se ajon aikana kuuluikin.

    Tuli aika kallis ketjun vaihto, kun Orbea on nyt jo myyty uudelle omistajalle ja tuollaisella speksillä on uusi pyörä tulossa ensi viikolla. Runko ja haarukka jätetty pois tuosta tarkoituksella. Laitetaan sitten kuvaa vaikka kun pyörä on virallisesti minun omistuksessa.

  29. #6719
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    ^tankovalinta on hyvä
    Laitoin omaan Assperoon 44cm leveän ja rokkaa hienosti.

  30. #6720
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Niin se vaan menee.. Kävin torstaina kivijalassa Orbea Terra M21 ketjun vaihdossa ja pienen natinan paikantamisessa. Natinaa ei löytynyt, joten se todennäköisesti tuli polkimista/klosseista, minkä seuduilta se ajon aikana kuuluikin.

    Tuli aika kallis ketjun vaihto, kun Orbea on nyt jo myyty uudelle omistajalle ja tuollaisella speksillä on uusi pyörä tulossa ensi viikolla. Runko ja haarukka jätetty pois tuosta tarkoituksella. Laitetaan sitten kuvaa vaikka kun pyörä on virallisesti minun omistuksessa.
    Openilla sipoonkorpeen rypemään. Tuohon varmaan menee ne ISPitkin talvella. Just hyvä rospuutto ajan työmatkafillari

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •