Kerrataan vielä. Eli kääntyi Hämeentieltä ajoradalta Koskelantien klv:lle? Sitä tilannetta minä siis tarkoitin. Siinä vain väistää muuta liikennettä riippumatta siitä ylittikö pyörätienjatkeen vai ei, koska kummatkaan valot eivät liity tilanteeseen. Jos olisi jatkanut ajorataa niin olisi noudattanut normaalisti sen liikennevaloa.
Niijjuu, no nyt. Eli pyöräilijä ajoi oikeanpuoleisella kaistalla päin punaisia ja kääntyi siitä oikeaan eli Viikintien suuntaiselle klv:lle. Sanoin ekassa viestissäni saman asian hämärämmin, eli "itään". Enhän mä tosiaan ois välttämättä kiinnittänyt huomiota koko asiaan, ellen ois ite astunut suojatielle just samalla kun tyyppi veti pokkana valoista läpi.
Koskelaan kääntyjät nyt on porukka erikseen, mutta joo, niin kai toi menee ku kerroit.
^^ Kiitos kuvasta.
Tuossa on varsin vaarallista olla "ajamatta päin punaisia", koska takana olevat autoilijat eivät lähtökohtaisesti odota edellä ajavan hidastavan ja tekevän 90 asteen käännöstä. Sama tilanne on tietysti pienemmälle tielle kääntyvällä autoillakin, mutta pyörästä puuttuu vilkut ja pyörän liikkeet ovat toisinaan nopeampia. Esim. suunnan muutokset.![]()
^^Mä mietin, että jos se kääntyi vieläpä Viikintien oikeanpuoleiselle (etelänpuoleiselle) kelville niin aika normaali proseduuri ainakin itselleni. Toki katson, ettei samaan aikaan vihreillä ylittävät jalankulkijat tai kanssapyöräilijät häiriinny. En jäisi odottamaan vihreiden vaihtumista ja sitten ajaisi 'päin jalankulkijoiden punaista'. Suo siellä vetelä täällä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
En ymmärrä ensimmäisen virkkeen ajatusta. Jos ajoradalla on punaiset valot, autoilijat hyvin todennäköisesti pysähtyvät niiden ajaksi. Niin tekisin itse toivottavasti sekä autolla että pyörällä, jos en voisi todeta risteyksen olevan typötyhjä.
Mä en ole vielä viettänyt paljoa aikaa tällä foorumilla enkä tiedä mitä pitää lukea rivien välistä. Jos "pyörästä puuttuu vilkut ja pyörän liikkeet ovat toisinaan nopeampia" on huumor'läppä, niin ookoo. Mä turvaan ite siihen, että mulla on kaks kättä suuntamerkkien antamista varten, ja voin mennä klv:lle, jos ajoradalla ajaminen tuntuu jostain syystä liian veemäiseltä.
Toki, käytännössähän se tuntuisi erityisen hoopolta odottaa siinä ajoradan reunassa punaisten vaihtumista vihreäksi ja sitten nuljata itsensä pyörän kanssa sinne kelville samalla kun takana odottavissa autoissa kuskit naputtelee rattia että aika kuluis. Tässä tapauksessa ongelma ei mulle ollut tyypin reittivalinta vaan jalankulkijoiden huomioon ottamatta jättäminen. Mun mielestä vihreisiin valoihin pitäis voida jalankulkijan luottaa. Nyt kun tarkemmin miettii, niin ehkä pyöräilijänkin.
3 maantiepyöräilijän ryhmä eilen 14.7 Turussa akselilla kivikartiontie, kaskentie, kunnallissairaalantie. Kolmion takaa kiilasitte pakettiauton eteen, suojatielle väistämisvelvollisina tööttäävään autoon nähden. Olis ollu kiinnostavaa nähdä teidän perseilyä enemmänkin mutta tiemme erkanivat.
Tänään aika tasan kasin maissa tampereella tuossa paasikiventien ja nokian motarille vievän tien risteyksessä meni neljä herrasmiestä keltaset urheilupaidat päällä maantiejonkeleilla. Kohtuu vaarallinen paikka kyllä pyöräillä jättimäisen tien reunassa(silti ajoradalla) kun toista puolta olis päässy hyvin (johon yksi fillaristeista menikin) ei-autotietä pitkin. Mutta lopun kruunasi se, että tämä yksi heebo tuli vielä täysin punasilla kahden autokaistan eteen jossa kumpikin auto oli lähteny kiihdyttämään.
Noh, itse motoristiautoilijafillaristiykspyöräilijäkävel ijälenkkeilijämonimuotona ennakoin tilanteen ja lähdin maltillisesti valoista, kun näin että selkeästi halutaan mennä punasilla. Mutta ehkä kaikki muut eivät ole niin suopeita ja puolet tuolla liikenteessä ajaa viä laput silmillä tai kännissä, voipi käydä vielä hassusti tuossa touhussa. Ei ole häpeä jäädä porukasta jälkeen, kyllä ne odottaa sitte.
pmw muokkasi tätä : 17.07.2020 at 18.40
^Mut jos kaikilla oli keltaiset paidat, niin eihän sitä sovi viimeiseksi jäädä...
Tässä on pyöräilykulttuurin perusongelma. Kun jo nuorena opitaan, että pyörällä ajetaan sieltä, mistä mahtuu (olen tehnyt sitä runsaasti itsekin), niin vanhempanakaan kaikki eivät opi suhtautumaan pyörään kulkuneuvona, vaan niin sanottu joustava ajaminen jatkuu.
Mikään infra ei tilannetta ratkaise, pahimmillaan siirtää vain ongelmat kevyen liikenteen ongelmiksi.
https://youtu.be/5_90Too7MBE
^Ehkä yksi syy tosiaan on se, että polkupyörää ei kuitenkaan koeta ajoneuvoksi. Autolla en lähtisi koskaan ajamaan (tietoisesti) alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta pyörällä on sitä tullut tehtyä useammankin kerran *). Samoin liikennesääntöihin tulee suhtauduttua tietyllä joustavuudella, jota ehkä joku kutsuisi "hällä väliä"-tyyliksi. Pyörällä tulee ajettua siellä missä se on yksiselitteisesti kiellettyä, ylinopeutta jos pääsee, "joustavasti" eri väyliä hyväksikäyttäen (ajoväylä, kelvi, ...)
Jos ajaisin autolla kuten pyörällä, niin jos poliisi ei korjaisi niin kuolo saattaisi.
*) Juu, alkoholin vaikutuksen alaisena pyörällä ajaminen on kielletty, mutta siitä ei rangaista... miksi? Lainlaatijallakin tuntuu olevan hiukka ristiriitainen näkemys polkupyörästä ajoneuvona. Saa ajaa kännissä oman mielen mukaan, saa ajaa ajoradalla tai kelvillä oman mielen mukaan, jne.
Joustavaa autoilua myös videolla. Ohittaminen risteysalueella ja vieläpä vastaantulevasta autosta huolimatta...
Semmoinen 5/5 malliesimerkkisuoritus aiheesta "kesämies pyöräilee" tuli nähtyä. Jalkakäytävältä sujuvasti risteyksen poikki ajoradalle vastaantulijoiden kaistalle, josta sen enempää ympärilleen katsomatta sivuttaissiirtyminen oikeanpuoleiselle kaistalle. Risteyksessä punaiset valot, mutta hivutteli suojatien yli risteykseen ja tilaisuuden tullen päin punaisia. Valot vaihtui vihreäksi noin kymmenen sekuntia myöhemmin. Varustus mallia hybridi, shortsit ja t-paita. Pakko oli ohi polkaistessa näyttää yläpeukkua "arvostuksen" merkiksi. Näillä se byöräilyn arvostus taas nousee.![]()
Enpä malta olla kommentoimatta tämän syväajattelijan tekstiä.
Elikäs Kulosaaressa on alkanut sen pyöräkaistan/-väylän rakentaminen Kulosaaren puistotiellä välillä Taipalsaarentie -> alikulku Puhos Centerin kohdalla. Tulin sieltä Puhos Centerin (Mustikkamaan) suunnasta ja oikeanpuoleinen kaista oli kokonaan pois käytöstä kelveineen ja muineen. Vasemmanpuoleisella kaistalla kielletty ajosuunta merkkejä 50 metrin välein. No, koska liikennesäännöt ovat pyöräilijälle vain ohjeellisia, ajoin niitä vasten hieman huonoa omaatuntoa potien. Perusteena toki aina pätevät a) mut kun olen menossa tuohon suuntaan b) ei nää varmaan kuitenkaan ja c) jos vähän vaan. No, siellä Taipalsaarentien risteyksessä oli sitten miehet asettelemassa niitä merkkejä ja viimeisessä merkissä oli lisäkilpi "Ei koske polkupyöriä". Kysyin vielä työmiehiltä, että näinkö on, niin näin on. Pyöräillä saa ja tulee ajaa vastoin liikennettä, mutta ajoradalla (siellä vasemmalla ei taida kelviä ollakaan). Lisäkilvet tulee kun ehditään. Tietysti tyhmä ihmettelee, että eikö niitä lisäkilpiä saanut siellä varastolla jo pultattua niihin tolppiin, mutta koska kysymys on tyhmä, niin vastaus lienee että ei.
No niin, ihan vahingossa tuli ajettua oikein. Kerta se on ensimmäinenkin.
Se on juuri näin.
Kännissä polkupyörällä ajaminen muuttuu rangaistavaksi siinä kohtaa, kun aiheutat abstraktia vaaraa TOISEN hengelle tai turvallisuudelle. Tässä tapauksessa voit polkupyöräilijänä syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Itseäsi saat vaarantaa niin paljon kuin haluat.
Pyöräilijän päihtymystilan toteamiseksi poliisi ei voi puhalluttaa pyöräilijää, vaan päihtymys on todettava ns. Silminnähden.
Itse itseäni korjaten *konkreettista vaaraa, ei abstraktia
Noniin. Eli ketkäs sankarit ylitti 24- tietä Vesivehmaantieltä Paimelantielle 9.8 klo 15:30? Sunnuntairuuhkassa on suositeltavaa katsoa hieman suuremmat välit, jolloin lähtee ylittämään tietä missä on 80 rajoitus. Ensimmäinen suhari pääsi yli autoletkan lyödessä jarrua mutta toinen jäi kikkailemaan vastaantulevien kaistalle kengät klosseissa, jonka vuoksi siellä pysähtyi koko letka. Pisteet toki raskaan ajoneuvon kuljettajalle joka havaitsi hyvissä ajoin tämän temppuilun ja päätti antaa tietä vaarantaen kuitenkin muun liikenteen tapahtuma-alueella.
Malttia matkaan, siitä risteyksestä pääsee kyllä turvallisesti yli kun malttaa odottaa sopivaa väliä.
Kuka spändexpelle keskellä tietä?(1:30)
^Siinä oli varmaan järjestyksenvalvojille kanssa käynyt kämmi, kun polkija oli päässyt suljetulle katualueelle.
Ei tainu olla suljettu ku perusautojaki siellä seassa kulkee.
Eihän ne koskaan keskeytä jos jenkkejä sielä kumia polttamassa, ne on harrastajia, mut jos autot pääasiassa euro/japseja homma loppuu yleensä hyvinkin nopeesti, koska ne on rikollisia kaahaajia![]()
Tytön endurance Trekistä oli paskottu lukion pihalla takavanne solmuun ja raceblade long lokasuoja poikki.
Pyörä oli telineen reunimmaisella paikalla, niin oletettavasti joku mällännyt aika lujaa päin...
Tuskin koulunkaan kyselyyn kukaan ilmottautuu. Kättä taskuun
Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla
Räkivä spandexpelle
https://www.facebook.com/mikko.karvo...65511822390737
Pätkä En jaksanut katsoa videota loppuun. Jo alusta asti selväksi kävi, että tapahtuma on laiton ja 'järjestely' turvattomat. Kerrohan, missä pyöräilijän olisi pitänyt ajaa, että olisi päässyt eteenpäin?
Kirjanmerkit