GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 59 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1741
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Itse en niin noista vapareiden eroista osaa sanoa tai suoraa teknologioiden vertailua en ole osannut tehdä mun vähäisellä kokemuksella, vaikka noita kynsivapareitakin ollut/on edelleen toisessa pyörässä. Vanha ykköspyörä ollut tosiaan Mavic:n 360 drive vaparilla joka taitaa olla 40-hampainen jos ymmärsin niiden sivuilta oikein. En sitten kuinka iso pudotus alaspäin tuo 3-hampainen on, sen osalta kytkentäpisteet ilmeisesti lasketaan kynsien "kolojen" lukumäärästä?

    drop: mulle käy varmasti ihan samoin, käyn muka muutaman lenkin ajamassa ja sit ei voi enää myydä uusina ja hankinta jää johonkin hamaan tulevaisuuteen kuitenkin, tai no odottelemaan ainakin jotain hyvää alennusta.

  2. #1742
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mun viimeisimmissä kiekoissa on ollut mm Hadley’n, I9’n ja Chris King’in napoja, joten noi nopeammin kiinni nappaavat ovat tuttuja. Itseasiassa viimeisen 15v mulla on tainnnut olla pelkästään ”nopeasti nappaavia” napoja. Mä oletin, että kun meen ekalle lenkille noiden E1700’sten kanssa menee täysin hermot eikä mistään tule mitään.

    Käytännössä ajaminen sujui ihan hyvin, ja hiljaisuus oli jopa virkistävää. Varmaan paremmissa DT’n navoissa tuleva kiinnityspisteiden tuplaus on ihan tervetullutta, mutta harvoin on niin paljon ”markkinoinnin uhri” olo kuin nyt.

  3. #1743
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Nyt kun on menossa tää ikuisuusprojekti keulimisen opettelu niin lähdössä huomaa hyvin jos on nopea tai hidas kytkentä. Läskillä saattoi lähteä aina tosta vaan mutta maasturilla pitää aina vähän asetella polkimia ettei alkuun ole kauheasti löysää. Eihän tolla kytkentänopeudella ole normaalissa ja helpossa ajossa kai juuri merkitystä mutta näissä tärkeissä jutuissa kyllä...

  4. #1744
    Onko normaalia että uuden orbea laufeyn vanne on pienesti soikea noin 50km maastoajon jälkeen. Vannetta kun pyörittää paikkallan, sivusuunnassa vähän vispaa ja muuteman millin heitto on kun pitää kynää vannetta vasten. Eihän tuota oikein edes ajossa huomaa ellei kiinnittä huomiota. Mietityttää vain onko näissä nykyään aina pientä heittoa vaikka uusi olisikin.

  5. #1745
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sasuu Katso viesti
    .... Mietityttää vain onko näissä nykyään aina pientä heittoa vaikka uusi olisikin.
    Ei. Vie oikaistavaksi tai oikaise itse.


  6. #1746
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Ensihuolto on sitä varten. Uusissa kiekoissa tuppaa pinnat löystymään.

  7. #1747
    Niin, aika paljon tulee rymisteltyä kivikkoisiakin polkuja vauhdilla. Liekö sillä sitten vaikutusta että alkaa vanteet vispaamaan. Tosin olettais kyllä kestävän noitten 30mm vanteiden meikäläisen (85kg) alla rankempaakin ajoa. Minkälainen hankita noi insertit olis suojaako ne vannetta vain jos ajaa oikein matalilla paineilla ja minlaiset paineet ylipäätään olis hyvä pitää noissa 2.6" maxxisissa.

  8. #1748
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Jos et puhko renkaita ja saa vanteisiin lommoja, niin inserttejä et tarvitse. Kieroksi vanteet voi saada joka tapauksessa. Uudessa kiekossa on voinut olla pikku heitto vakiona tai rengaskin voi hieman heittää.
    Kuten yllä mainittu, niin uusissa kiekoissa pinnat saattaa löystyä ja vanne hakee paikkaansa. Rihtauksella selviää ja kannattaakin uusille kiekoille tehdä.

    Painetta laittaisin jotain 1.5-2.0 bar väliin.

  9. #1749
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Kysytääs taas mielipiteitä kun sain kaupalta tarjouksen... Tarkoituksena siis hankkia 30mm sisäleveydellä kiekot jotka sopii pääkaupunkiseudun poluille. Ajattelin pitäytyä alumiinisissä kehissä koska en halua ajatella rahaa kun pitäisi ajatella ajolinjoja. Painon pidän kuitenkin mielelläni alhaalla.

    DT180 SP navat
    DT XM481 kehät
    Sapim D-Light pinnat

    Näin painoksi tulisi kauppiaan mukaan 1640g, eli reilut 100g alle DT’n omat XM1501 kiekot... Mielipiteitä?

  10. #1750
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    DT180 SP navat
    DT XM481 kehät
    Sapim D-Light pinnat

    Näin painoksi tulisi kauppiaan mukaan 1640g, eli reilut 100g alle DT’n omat XM1501 kiekot... Mielipiteitä?
    Vaikuttaa aika kevyeltä. Kiekoille luvatun painon voi tarkistaa Dt swissin laskurilla:
    https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

    Sapimin pinnoja tuolta ei löydy, mutta kaikki Dt swissin omat palaset kyllä. Dt swissiltä löytyy varmaan sapimia vastaava pinna, jolla painon voi laskea.
    Rule #1: Obey The Rules

  11. #1751
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    106
    Hommasin Newmen SL A.30 -takakiekon vanhan tilalle. Sillä olen ajellut muutaman lenkin ja hyvältä se vaikuttaa kaikin puolin. Pinnat voimansiirron vastakkaiselta puolelta on vähän löystyneet verrattuna rattaiston puolella oleviin. Kannattaako pinnoja vähän kirrailla vaikka vanteessa ei ole heittoa? Olisko se niin että vaikka kaikki ei-rattaiston puolen pinnat kävisi läpi käsin ja kirraisi vaikka 1/4 kierrosta?

    Edit: pari viestiä ylempänä on samaa asiaa. Onkos tuo rihtaus nyt sellainen kotimekaanikon opittava asia? Oisko jotain linkkivinkkiä tähän?
    Oses muokkasi tätä : 21.05.2020 at 12.21 Syy: editing

  12. #1752
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Hommasin Newmen SL A.30 -takakiekon vanhan tilalle. Sillä olen ajellut muutaman lenkin ja hyvältä se vaikuttaa kaikin puolin. Pinnat voimansiirron vastakkaiselta puolelta on vähän löystyneet verrattuna rattaiston puolella oleviin. Kannattaako pinnoja vähän kirrailla vaikka vanteessa ei ole heittoa? Olisko se niin että vaikka kaikki ei-rattaiston puolen pinnat kävisi läpi käsin ja kirraisi vaikka 1/4 kierrosta?

    Edit: pari viestiä ylempänä on samaa asiaa. Onkos tuo rihtaus nyt sellainen kotimekaanikon opittava asia? Oisko jotain linkkivinkkiä tähän?
    Tavallisessa takakiekossa vasemman puolen pinnat yleensä ovat löysempiä kuin oikean puolen pinnat ja se on normaalia; käsittääkseni näin myös levyjarrukiekoilla. Jos pinnat ovat löystyneet uuteen kiekkoon verrattuna, voi kiristys olla tarpeen.
    Rule #1: Obey The Rules

  13. #1753
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Jos vanne on edelleen navan keskellä (tai halutussa kohdassa, jos offset kiekko) niin älä tee mitään. Jos lähdet kiristelemään, niin kiekon keskitys alkaa siirtymään. NDS eli ei-vetopuolen pinnat on löysemmällä kuin pakan puolella.

  14. #1754
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Vaikuttaa aika kevyeltä. Kiekoille luvatun painon voi tarkistaa Dt swissin laskurilla:
    https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

    Sapimin pinnoja tuolta ei löydy, mutta kaikki Dt swissin omat palaset kyllä. Dt swissiltä löytyy varmaan sapimia vastaava pinna, jolla painon voi laskea.
    Mustakin vaikuttaa kevyeltä, toisaalta navat ovatkin suht kevyet. Testasin laskuria ja kyllä se lupas samaa kuin kauppa (7g enemmän, mutta laskurissa on vanhanmalliset navat ja uudet saattaa olla just sen 10g kevyemmät).

  15. #1755
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lisäkysymyksenä, onko kellään Duken kehistä kokemusta? Kauppa ehdotti vaihtoehtoisena kehänä Duke Fury Star. Googlailun perusteella vaikuttaa olevan lähinnä keventelijöiden merkki, mutta ei kai se pelkästään negatiivinen juttu ole...

  16. #1756
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Tavallisessa takakiekossa vasemman puolen pinnat yleensä ovat löysempiä kuin oikean puolen pinnat ja se on normaalia; käsittääkseni näin myös levyjarrukiekoilla. Jos pinnat ovat löystyneet uuteen kiekkoon verrattuna, voi kiristys olla tarpeen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Jos vanne on edelleen navan keskellä (tai halutussa kohdassa, jos offset kiekko) niin älä tee mitään. Jos lähdet kiristelemään, niin kiekon keskitys alkaa siirtymään. NDS eli ei-vetopuolen pinnat on löysemmällä kuin pakan puolella.
    Kiitos vastauksista! Juuh ehkä parempi etten nyt tee mitään ellei sitten joku pinna selkeästi löysty. Kauhiaa taidetta tämä pinnojen kiristely. Pitäisi joku koulutus käydä. Hirveä kuumotus päällä koko ajan takakiekon suhteen kun ne tuppaa meikällä hajoilemaan.

  17. #1757
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Minä tein nyt sellaisen ratkaisun, että tilasin bike24:sta pelkän DT Swissin M 1700 takakiekon vähän yli kolmella sadalla. Vaihdan samalla Shimanoon Sramista pakankin eli otin microspline vaparilla ja tilasin slx-pakan ja xtr ketjun. Postit vain vitosen vaikka kiekkotilaus. Reilu 400 siis yhteensä. Arvoin E1700 ja M1700 välillä. Hinta on sama, painoero tais olla sata grammaa about. Näin 72 kg kuskina M toivottavastin kestää ihan ok edelleen.

    En olisi muutoin tätäkään tilannut mutta pientä heittoa oli nyt tullut kolme vuotta surutta ajettuun M1900 kiekkoon ja kun yritin sitä oikaista, niin huonolla pinna-avaimella ja jumittuneilla nippeleillä ei tulosta syntynyt kuin parin pyöristyneen nippelin verran.

  18. #1758
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  19. #1759
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Eikö Korpelalla ole tollaset stringit? Siellä sen ketjussa on ainakin jotain juttua.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  20. #1760
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Tässä hiukan tyhmä kysymys. Nyt alla DT:n 1900 sarjan kiekot, niillä painoa joku ehkä 1900-2000 g. Ja jos haluaisi päivittää kiekkoja, niin onko siinä mitään järkevää hinta-paino optimia? Jotenkin tuntuu oudolta maksaa kiekoista 700 euroa jos kevennystä tulisi vain 400 grammaa.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelse...ine-One-225-mm
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  21. #1761
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Tätä itsekin ihmettelen, että kiekoissa raha / painonsäästö ei välttämättä toimi kovinkaan hyvin. Sitä voi sitten miettiä, että onko se painonsäästö jotenkin arvokkaampaa kun kyseessä on pyörivä jousittamaton massa.

    Mut valmius käyttää rahaa on aika suhteellista, ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja kiekoista. Näin tää maailma sitten muuttuu...

  22. #1762
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tässä hiukan tyhmä kysymys. Nyt alla DT:n 1900 sarjan kiekot, niillä painoa joku ehkä 1900-2000 g. Ja jos haluaisi päivittää kiekkoja, niin onko siinä mitään järkevää hinta-paino optimia? Jotenkin tuntuu oudolta maksaa kiekoista 700 euroa jos kevennystä tulisi vain 400 grammaa.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelse...ine-One-225-mm
    Entä jos maksaisi hieman vähemmän? Noihan on mukavan kevyet, DT:n laatua ja ratchet-vapari. Kyllä mä ottaisin. 400 grammaa ylimääräistä kiekoissa on paljon.

    Kaksi kiloa siikana on hyvä, kiekkoina paha.

    Itse hankin käytetyt hiilarikiekot jokin tovi sitten. Käväisivät grainderissa alla, mutta siirtyikin maastopyörään kuitenkin. Entisetkin olivat kevyehköt (1739g punnittuna) ja nämä uudet 3 mm sisäleveämmät ja 1500g (valm. ilmoitus, en tullut punninneksi todellista) on kyllä ihqut. Ralliranekin 2.35 leveänä toimii nyt paremmin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    ...ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja kiekoista. Näin tää maailma sitten muuttuu...
    Kaikki fillariroina on kyllä perhanan kallista nykyään. Itse katsellut jos taas jonkin muovitäpärin hankkisi niin aika monta tonttua saisi latoa tiskiin ettei alla olisi satasen kiekot ja voimansiirtona satasen NX.


  23. #1763
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Jos asiaa miettii vain painonsäästön kannalta, niin aika pirusti saa päivittää osia ja latoa rahaa tiskiin, jos meinaa muualta pyörästä 400g leikata (olettaen toki, että muu kokoonpano on hyvää tasoa).

  24. #1764
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Vielä noihin kiekkoihin, niin täältä taitaa saada vielä halvemmalla: https://www.bianchistore.de/

  25. #1765
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tässä hiukan tyhmä kysymys. Nyt alla DT:n 1900 sarjan kiekot, niillä painoa joku ehkä 1900-2000 g. Ja jos haluaisi päivittää kiekkoja, niin onko siinä mitään järkevää hinta-paino optimia? Jotenkin tuntuu oudolta maksaa kiekoista 700 euroa jos kevennystä tulisi vain 400 grammaa.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelse...ine-One-225-mm
    Ihan uteliaisuudesta. Mikä on sisäleveys DT 1900 kiekoissa? Noi linkin kiekothan on aika kaposet. Itsellä sisäleveys 29 kiekoissa 30mm ja ne taitaa painaa himpun verran yli 2000g. Tuntuu pöhköltä että kuitkukiekollakaan ei meinaa saada edes 300g pois. Omat ajot ei oo mitään kovaa retuutusta niin hieman kevympikin kuitukiekko menis.

    Ärsyttää kauppojen epätarkkuudetkin. Ymmärrän kyllä että siellä on grammaheittoja lopputuotteessa, mutta kun kopsataan painot esim. maantie navoista jonnekin boost/micro spline napaan niin argh.

    29", Flow Mk3, Newmen A30 , DT240, MicroSpline, Sapim X-ray, 28 pinnaa, Straight pull pyörii silmissä. N. 30mm sisäleveys pitäisi olla. Grammoja saisi olla siinä 1650g. Saa ehdottaa?
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  26. #1766
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Omat kiekot on " light and strong" Pair: 2040 g Ei tunnu missään.

  27. #1767
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Mut valmius käyttää rahaa on aika suhteellista, ja jos ettisit muutaman vuoden taaksepäin niin epäilen ettei monelle olisi tullut mieleen maksaa nykyisenkaltaisia hintoja...
    Menee offariksi, mutta onhan tässä homma muuttunut valtavasti 10-15 vuoden aikana. 2007 ostin Jamiksen täpärin jossa oli aikansa "melkein" huippuosat. Foxin keula, Fox RP23 takaiskari, täys XT-osasarja ja Mavic Crossmax SLR kiekot. XT osia lukuunottamatta muut osat olivat valmistajansa parasta mallia.

    Nyt taitaa vastaavat pyörät maksaa jotain 5000-8000 euroa jos en pahasti ole väärässä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  28. #1768
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Ihan uteliaisuudesta. Mikä on sisäleveys DT 1900 kiekoissa? Noi linkin kiekothan on aika kaposet.
    Niitä taitaa olla ainakin kolmea eri leveyttä, minulla on 22.5 mm. Entiset useita vuosia vanhat Mavicit oli 19 mm. Se oli sen ajan normaali.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  29. #1769
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mulla jatkuu vaiheilu... Nyt kun jo mielessäni speksasin noi alu-kehillä varustetut kiekot niin mietin pitäiskö kuitenkin laittaa se 30% enemmän ja ottaa kerralla hiilikuituset...

    Ja sitten kysymys oliskin, päädynkö ongelmiin jos nyt jo raavin kivissä noita alumiinisia kehiä (todennäköisesti joko meen liian kapeiden kivien välistä tai linja väärä ja kumi liukuu kiveä myöten jonka jälkeen kehäkin naarmuuntuu)?

    Kestääkö XMC1200 hyvin itä-helsingin polkuja vai olisko EXC1200 huolettomampi?

  30. #1770
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Kyllä vanteen kylkeen naarmuja saa kivikossa kun sopivia kiviä osuu kohdalle mutta läpilyöntejä alhaalta päin ainakin esim Strutsin kuitukiekot kestää ilmeisen paljon. Ja elinikäinen takuu. Hintaakin toki ja eihän ne kevyet ole. https://youtu.be/VfjjiHGuHoc
    Mutta kyllä tuntumaltaan kehutut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •