Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
Kyselykerhosta huomenta, onko etuvaihtajassa niin paljon voimaa että vääntää rattaan kieroon vai mistä tämä voi johtua? Shimanon etuvaihtaja on säpäkkä mutta tuskin jaksaisi ainakaan Shimanon omia eturieskoja väännellä mihinkään.
Tohon tapaukseen en tiedä vastausta, mutta chainsuckin seurauksena eturattaan saattaa huonolla tsägällä saada kieroksi ja mulla on sellainen näppituntuma, että mitä enemmän vaihteita ja kapeampi ketju, sitä herkemmin chainsuckeja syntyy siinä vaiheessa, kun eturattaissa alkaa olla kuraa ja muuta moskaa.

Mulla Chainsuckeja alkoi ajoittain esiintyä, kun vaihdoin 10-Campasta 11-pykäläiseen. Veikkaisin, että osaasyynä on ainakin se, että kun ketjut kapenee, ne myös kevenee ja silloin ketjun paino ei auta irroittamaan sitä eturattaan alapuolelta vaihtaessa ja ketju jää jumittamaan rattaan piikkeihin helpommin. Teoriaa tukee kokemus siitä, että kun Campan 11-vaihteisia ketjuja saa sekä umpinaisina että sellaisina, missä on linkkien sivulevyissä aukko, niin umpinaisilla ja painavammilla chainsuckeja tulee vähemmän. Campan 10-ketju oli melkein yhtä leveä kuin Shimpan 9-ketjut ja 10-vaihteisella Campalla ei mulle tainnut tulla chainsuckia ikinä edes pahimmissa mutakrosseissa.

12-vaihteiset ketjut on vielä kevyempiä, joten jos mun teoria pitää paikkansa, luulisi chainsuckien olevan vielä isompi ongelma 2X12-systeemeissä.