Tervehdys kaikille!

Vuosien tauon jälkeen ajauduin taas foorumille maastopyöräkuumeen noustessa. (Vanhaa tunnustakaan en enää löytänyt)
”Opiskelujen” perusteella all-mountain kategorian pyörä on sellainen mitä haen. Pyörä tulisi vain hupi-/metsäkäyttöön, muut ajelut suoritetaan cyclocrossilla. Joskus aikanaan minulla oli Felt Q720 ja tuossa pyörässä loppui keula kesken melko äkkiä, toki eipä se kummoinen keula ollutkaan. Tuosta viisastuneena nyt haetaan pyörää paremmilla osilla ja toisesta hintaluokasta.

Olen hieman ihmeissäni valmistajien tarjoaminen suositusmittojen kanssa. Mittaa löytyy mieheltä 178cm, inseam 84cm, ”sylimitta” (keskisormen päästä toiseen) 184cm ja painoa 85kg, hieman harteikas keskivartalosta ja alaselkä reistaa enemmän tai vähemmän synnynnäisen vian vuoksi (nyt pyöräilykauden alettua taas enemmän ennen kuin tottuu).

Hintaluokka ~1200-1500€ joten täysjoustot olen suosiolla jättänyt pois. Canyon tuntuu yleisesti tarjoavan kokoa pienempää kuin esim. Orbea. Näistä tarkemmin mallit Grand Canyon AL SL 8.0 josta tarjotaan kokoa M, sekä Orbea Laufey H30 josta tarjotaan kokoa L. Kuitenkin Canyonin mitat L kokoisena ovat mielestäni melko lähellä Orbean L kokoa..? Jossain keskustelussa täällä kirjoitettiin, että ”Canyonin suositukset on tehnyt XC mies” eli ovatko Canyonin suositukset hieman alakanttiin nykyisen modernin geometrian huomioiden? Välillä tuntuu muutenkin, että omat mitat osuvat harmittavaisesti kahden runkokoon väliin; pituuden perusteella M, inseamin perusteella L. Toisaalta tällöin ehkä kummasta tahansa koosta saa alleen menevän menopelin.

Orbeaa pääsen testaamaan Ajopyörään, siitä saanee jonkinlaisen kuvan istuvuudesta. Globaalin tilanteen takia pyörien saatavuus on mitä on.

Saa ehdottaa myös muita pyöriä ko. hintaluokassa. Kona Honzo ollut tuossa listoilla, mutta oikeastaan sen olen jo vähän pudottanut tuon SX Eagle 1x12:n vuoksi, samalla rahalla kun löytyy muualta itselle mieluisampaa.