HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 410 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 310 360 400 408 409 410 411 412 420 460 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.271 - 12.300 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12271
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kovinhidas Katso viesti
    Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.

    Itsekin kirjoitit "milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen." Kerropa nyt omin sanoin, miten "vaaran välttämiseksi" on äänimerkkiä tai valomerkkiä käytettävä joutuessasi hidastamaan ajonopeuttasi vaikkapa tietä ylittävän pyöräilijän takia. Miten se tööttääminen poistaa vaaraa? Miten kolmannen osapuolen (muiden tienkäyttäjien, kuten itse kirjoitit) huomion kiinnitäminen tässä tilanteessa poistaa vaaraa?
    En ole välttämättä ainoa autoilija tilanteessa. Voi olla vastaantulevaa liikennettä tai useita kaistoja tai useampi pyöräilijä. Silloin on parempi kiinnittää kaikkien huomio siltä varalta, että joku toinen ei ehkä huomaa jarruttaa ajoissa. Suomalaisten pitää vaan päästä eroon siitä stigmasta, että töötti tai valojen vilkuttelu on aina vittuilua, vaikka laki vaatii käyttämään niitä vaaran välttämiseksi.

  2. #12272
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pedelec Katso viesti
    Samaa mieltä myöskin. Autoilijana tietysti väistän, jos väistämisvelvollinen fillaristi ajaa eteen, mutta silloin kyllä torvi soi, kuten laki vaatii
    Kirjoitit kuitenkin noin.

    "Vaaran välttämiseksi" vaatimuksen täyttymistä ei tuosta kuvauksesta löydy. Protestointi ja aggressiivisuus tulee siitä mieluummin mieleen.

    Asiaan löysästi liityen, espanjalaisessa pikkukylässä silloin 7-vuotias seurueemme pikkutyttö teki kaupunkiliikenteestä havainnon: "täällä autot töötöttävät, jos ajaja näkee kaverinsa!"

  3. #12273
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kovinhidas Katso viesti
    Kirjoitit kuitenkin noin.

    "Vaaran välttämiseksi" vaatimuksen täyttymistä ei tuosta kuvauksesta löydy. Protestointi ja aggressiivisuus tulee siitä mieluummin mieleen.

    Asiaan löysästi liityen, espanjalaisessa pikkukylässä silloin 7-vuotias seurueemme pikkutyttö teki kaupunkiliikenteestä havainnon: "täällä autot töötöttävät, jos ajaja näkee kaverinsa!"
    Älytöntä vänkäystä taas. Jos joku ajaa eteen, se voi johtua siitä ettei eteenajaja ole huomannut sinua, tööttäät siksi että huomaisi.

  4. #12274
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kovinhidas Katso viesti
    Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.

    Ilmailussa ja veneilyssä on kaksi pääsääntöä: oikealta tulevaa väistetään, ohittava väistää. Lisämääräyksiä näihin liittyen on olemassa, mutta "nopeampi väistää" ei lue missään. Ajattelit varmaankin pelkästään ohitustilannetta ja yksinkertaistit rajusti.
    Juuri näin, oikein tulkitsit, eli tarkoitin ohitustilannetta. Vähän oli väljästi tuotu ilmi juu. En myöskään tarkoittanut rullausta tai vastakkaisiin suuntiin kohtaamista, jolloin kumpikin väistää oikealle.

    Sinänsä oikealta tulevaa väistäminen on pidetty kautta linjan kaikessa liikenteessä yhtenäisyyden vuoksi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  5. #12275
    Liittynyt
    09/2006
    Viestit
    115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joo mutta ajoradoilla se miten sattuu perseily ja palloilu ei ole oletus kuten kelveillä. Sinänsähän laki määrää kelvilläkin kulkemaan reunassa. Ei koko väylän leveydeltä tai keskellä väylää.
    Vuosia sitten asiaa poliisiviranomaiselta sähköpostitse kysyessäni vastaus oli ettei jalankulkijalle ole laissa määrättyä paikkaa yhdistetyllä pyörätie ja jalkakäytävällä. Perusteluna oli, että sellaisella jalankulkija noudattaa tieliikennelakia jalkakäytävää kulkevana ja pyöräilijä pyörätietä kulkevana. Samalla loogista mutta epäloogista. Jalkakäytävällähän jalankulkija voi kulkea missä kohtaa hyvänsä. TLL:ssa ei ole erillistä määräystä yhdistetylle klv:lle eikä siinä ole arvotettu, että kumpi määräys on painavampi: jalankulkija pyörätiellä (reunassa kulkevana) vai pyöräilykielto jalkakäytävällä. Sitä en tiedä onko tällaisista mitään tuomioistuimen päätöksiä olemassa eli oliko kyse vain yksittäisen poliisiviranomaisen kanta, mutta paremman tiedon puuttuessa pitää vain tyytyä noudattamaan pyöräilijänä ja jalankulkijana TLL 3. pykälää.

  6. #12276
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Niin, jalankulkijallehan ei ole määrätty paikkaa sinne jalkakäytävälle, eikä tarvitse osata liikennesääntöjä. En muista mitä koulussa opetettiin. Kyllähän vanhemmat opastavat lapsia miten katu pitää ylittää ym. Olisi kuitenkin mielestäni hyvä jos kuitenkin käytettäisiin enemmän kulkusuuntaan oikeaa reunaa.


    Eilen ajellessani olin tulossa sillalle joka on hieman kapeampi kuin muu väylä siinä kohtaa. Sillalla käveli kaksi miestä keskellä siltaa samaan suuntaan kuin minä. Vastaan tuli nuori kundi potkulaudalla vasenta reunaa vähän kauempana. Soitin kelloa ja miehet siinä tilanteessa siirtyvät loogisesti vasempaan reunaan koska siellä oikessa reunassa oli se potkulautailija. No siihen keskelle jäi sitten niin kapea väylä, etten mennyt siitä koska se olisi aihettanut vaaratilanteen. Jos se potkulautailja ja miehet olisivat noudattaneet oikeanpuoleista liikennettä kaikki olis mennyt hyvin.


    Se mielestäni vaan helpottaisi kaikkien elämää. Ymmärrän että ei siellä pidä robottimaisesti kävellä jonossa. Mutta kyllä sen kävelijänkin pitää ottaa muut huomioon.


    Eihän pienemmiltä lapsilta voi odottaa johdonmukaista käytöstä, eli heidän kanssa pitää vain olla varovainen.

  7. #12277
    Pikkuhiljaa näin koronakevään edetessä alkaa taas nousta patti otsaan tästä viimevuoden suosikkiaiheesta: eli potkulaudoista. Tälläkertaa tosin ihan niistä perinteisistä malleista eikä niistä sähköisistä. Lähes jokaisen pyörälläliikkumisen yhteydessä tulee törmättyä usein perheisiin joissa vapaavalintainen määrä 3-10 vuotiaita lapsia liikkuu potkulaudoilla kuin sardiiniparvet kelvillä ja vaikka asiallisesti kelloa soittaisi ja/tai vanhemmat huutelisi että pöyrä tulee menkää reunaan tästä usein syntyy vain täysi kaaos kun lapset alkavat panikoida niin että mihin ja kumpaan reunaan. Usein myös koska ollaan kokoperhe liikkeellä ja luonnollisesti sitä pikkusisarta joutuu odottamaan niin nämä vanhemmat pään lapset alkavat vielä temppuilemaan ja kikkailemaan keskellä kelviä ja ei ole kerta tai kaksi kun meinaa saada jostain pyörivästä potkulaudasta kun päätetään tehdä jotain laudan pyörittelyhyppyjä siinä odotellessa että pikkusisarkin pääsisi mäen ylös. Puhumattakaan näistä pikkusisarten ontuvasta menosta kun jokainen potkaisu asfalttiin saa laudan kääntymään täysin ennalta arvaamattomaan suuntaan ja seilaamaan kelviä puolelta toiselle. Alkava setämies tässä miettii että mokomat vekottimet kyllä pitäisi kieltää kokonaan liikennekäytöstä jonkinlaisella lakipykälällä olivat sitten moottorilla tai ilman.

    Ei sillä ei ole mitään vastaan lasten hyvää urheiluharrastusta mutta ajaisivat edes sitten perheen autolla skeittiparkkiin potkulautailemaan tai leikkisivät jossain lähikaduilla tai parkkipaikoilla, jolloin yleensä vaikka olisikin kohdannut heitä niin kohtaamiset ovat menneet paljon sujuvammin kuin nämä potkulauta perheiden kelvillä kohtaamiset.

  8. #12278
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^word.

    ja minä ihmettelen sitä missä nämä mainitut perheet (ynnä muut vastaavat kelvit tukkivat perheet) ovat olleet silloin kun ei ole koronapandemiaa meneillään? Uusmaalaisetkin saisivat jo mennä böndelle.

    Eräs johtopäätös minulla on sellainen, että normaalisti vanhemmat olisivat baarissa ja lapset isovanhempien hoidettavana ja kelvit tyhjänä.


  9. #12279
    F. Kotlerburg Guest
    Eikä tuo koske pelkästään potkulautoja. Eräällä vähän pidemmällä suoralla ehdin seurata yhden perheen menoa, jossa isällä pyörän perässä kärry, äiti ajoi koko lauman edellä pyörällä ja siinä välissä juuri ja juuri alakouluikäisiä tai vähän alle muksuja pyörillään. Joka kerta kun joku tuli vastaan tai ohitti niin komennettiin muksut laitaan vanhempien väliin ajamaan. Ja kuin taikaiskusta se paletti hajosi 2 sekunnissa vastaantulijan mentyä taas koko kelvin leveydelle. Sama uudestaan 30s päästä. Oi miksi oi miksi sitä pakkaa ei voi pitää koko ajan kasassa ja opettaa lapsia kulkemaan ihmisiksi tuolla liikenteessä.

  10. #12280
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä? Jos ei ole oltu oikeassa ympäristössä harjoittelemassa, ei se oppi pelkästään kaatamalla päähän mene ja kertaus on opintojen äiti. Setämiehet nyt vain totuttelevat elämään elävässä elämässä ja menevät sitten vaikka ajamaan tuonne maanteille, jossa ei niitä perheitä häröile.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  11. #12281
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä?...
    Juuri näin, mutta pointti oli ainakin mulla se, että nyt niitä perheitä on huomattavan paljon enemmän kuin yleensä. Mistä se johtuu, koronasta totta kai mutta millä mekanismilla?


  12. #12282
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä? Jos ei ole oltu oikeassa ympäristössä harjoittelemassa, ei se oppi pelkästään kaatamalla päähän mene ja kertaus on opintojen äiti. Setämiehet nyt vain totuttelevat elämään elävässä elämässä ja menevät sitten vaikka ajamaan tuonne maanteille, jossa ei niitä perheitä häröile.
    Vänkä vänkä. Kysehän nyt oli siitä, että kun ei edes yritetä opettaa vaan annetaan porukan palloilla miten sattuu, jos ei ketään satu tulemaan juuri sillä hetkellä vastaan.

    Kuten sinulla on tapana niin päätän keskustelun samalla tavalla. En ala tästä nyt enempää vänkäämään

  13. #12283
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Tulin Larun sillalle eilen Larusta poispäin. Vastaan tulee pikkulikka fillarilla ja alkaa kaartaa vasemmalle. Joudun pysähtymään etten aja päälle. Äiti juoksee perässä ja nostaa kättä ja toruu likkaa joka ei varmaan edes ymmärrä tehneensä väärin. Tällä tarkoitan sitä, että ei sinne ahtaimpaan paikkaan pidä mennä opettelemaan miten liikutaan. Äiti voisi kantaa sen fillarin sen sillan yli.


    Onneksi en asu siellä Larussa olin vaan kaverilla kylässä, seuraavan kerran menen vaikka Kaskisaaren kautta pois.


    JackOjalle jaksamista, kun taitaa asua siellä.

  14. #12284
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Setämies (ei Xubulle tarkoitettu vaan yleisesti) voi aina toimia kuin viisas mies. Jos vaikka tulee vastaan lapsi pyörän päällä, tietää että se menee minne vaan joten hidastaa ja soittaa kelloa. Se on kuin suvakki olisi mutta semmosta se on.

    Kyllä ne kilometrit tuoneet kokemusta mitä muut tekee. Kerran meni lapsi pyörätiellä, onli ohittamaan menossa mutta näin että alkoi vasemmalle ohitussuuntani ajautua eli oli kääntymässä, leikkasi sitten suoraan vasemmalla melkein heti, jos olisin ohittanut olisi ollut kyljessä.

  15. #12285
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Kunhan nyt edes aikuiset osaisivat käyttäytyä oikein ja sääntöjen mukaan. Lapsia pitää muutenkin varoa liikkuu sitten pyörällä tai autolla.

  16. #12286
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Hiukan sitä tuntuu myös tai nimenomaan aikuisilla olevan sellaista käsitystä että voidaan ajaa tai kulkea miten sattuu ja vasta sitten jos joku sattuu tulemaan vastaan, niin vähän viivytellen ja miltei viime tingassa väistetään - eli ajetaan siellä missä olisi pitänytkin ajaa - ja usein vielä sellaisella ilmeellä jonka voisi tulkita tarkoittavan että mitäs ajat niin kovaa, kyllä sinun pitäisi osata hidastaa tms.

    Ja sama juttu kun joku ilmaantuu taakse. Ensin pitää vilkuilla taakse, sitten vasta ikään kuin harkinnan jälkeen siirytään oikealle, tiivistetään tai mennään hetkeksi jonoon. (Eipä silti, saattaahan se joskus unohtua minultakin etten ole Euroopan nopein vaikken olisi viimeiseen tuntiin muuta tehnytkään kuin ohitellut muita, mutta minä sentään yritän väistää selvästi ja viivyttelemättä ja ehkä sanoa sen sorinkin...)


    Pahimpia ulkoiluteiden ruuhkia olen tosin melko onnistuneesti väistellyt ajamalla asfalttia ja ajorataa sielläkin missä vieressä kulkee pyörätie. Pari tapausta on kuitenkin järkyttänyt henkistä tasapainoani ja suuresti vähentänyt lenkillä koettua ajoiloa, tosin vain hetkellisesti. Molemmat koirien tai tarkemmin sanottuna niiden emäntien kanssa:

    (1) Pientaloalueen katua lähtee vasemmalta epämääräisen pusikon kohdalla ylittämään puhelintaan tuijottava ja peukalollaan näpyttelevä nuorehko nainen. Ei katso sen paremmin eteensä kuin sivuilleen. Välttääkseni päälleajon väistän vasemmalta - ja samassa näen kuinka pusikosta ilmestyy koira, joka tietenkin kulkee hihnassa jonka toinen pää on sen ulkoiluttajan vasemmassa kädessä! Ei vain näy eikä erotu ollenkaan taustaa vasten. Jarruttamalla selviän tilanteesta, mutta en malta olla lausumatta "Koita nyt edes vähän varoa tuon koirasi kanssa!" tjsp - johon vastaus kuuluu syvää närkästyneisyyttä osoittavalla äänensävyllä "Varo ite!"


    (2) Hiljaisella kaksi katua yhdistävällä ulkoilutiepätkällä edessä näkyy keskellä tietä oleva pienehkö koira ja pari metriä taaempana sen emäntä. Huudahdan jo etäämpää "Hep!" jotta saisin herätettyä ulkoiluttajan huomion lähestyvään pyöräilijään. Olen itse aivan oikeassa laidassa, Ensiksi koiranomistaja siirtyy itse harpaten minusta katsottuna oikeaan laitaan Sitten hän yrittää vetää koiransa keskeltä lähemmäksi itseään. Tässä vaiheessa olen siirtymässä vasemmalle - mutta kun kun omistaja nähtävästi ei onnistunut saamaan koiraansa siirtymään senttiäkään, hän ryntääkin takaisin keskelle Koska en voi mitenkään luottaa siihen ettei hän jatka samaa vauhtia minun vasemmalleni koira jaloissaan, minun on pakko jarruttaa.

    Minuun menee pieni piru ja teen sen näyttävästi, takarenkaan lukiten, ja ajan miltei kiinni. Sitten kerron rauhallisesti että silloin kun minulla oli koira, opin että koira kulkee metsän puolella ja että ulkoiluttaja väistää samaan laitaan. Lisäsin myös että säikähtää ei tarvitse sillä pyöräilijä kyllä väistää tai ei ainakaan päälle aja. En tiedä ymmärsikö emäntä sanaakaan, sillä monisanainen vastaus oli venäjää enkä saanut siitä mitään tolkkua. Ei hän kuitenkaan huutanut

  17. #12287
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    13
    Viime aikoina tyypillinen tilanne, turvavälimummot. Kaksi iäkkäämpää rouvaa kävelyllä. Toinen oikeassa ja toinen vasemmassa reunassa kvl:ää, eli reunaan metri ja rouvien väli 1,5m. Vaikka hidastat vauhtia etukäteen, on se heidän mittakaavassa joka tapauksessa hurjaa. Jos soitat takana kelloa, säikähtäminen ja paniikki. Jos et soita kelloa, säikähtäminen ja paniikki. Bonuksena vielä koira mukana, niin paniikki on täydellinen. Teet niin tai näin, olet joka tapauksessa yleensä vaarallinen ja väärässä. Oma selviytyminen on ollut parasta varovaisella ja riittävän hitaalla ohituksella vasemmasta reunasta. Säikähdys kyllä tulee, mutta itse on selvinnyt jo sen ohi.

  18. #12288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä? Jos ei ole oltu oikeassa ympäristössä harjoittelemassa, ei se oppi pelkästään kaatamalla päähän mene ja kertaus on opintojen äiti. Setämiehet nyt vain totuttelevat elämään elävässä elämässä ja menevät sitten vaikka ajamaan tuonne maanteille, jossa ei niitä perheitä häröile.
    Liikennepuistossa. Sitä varten ne ovat olemassa. Jos asuu niin pienellä kylällä, ettei siellä ole liikennepuistoa, niin tuskin on tällaisia ongelmiakaan. Liikenneväylät ovat liikkumista varten, liikennepuistot sen opettelua.

    EDIT: Ajoradalla ajaminen pyörällä on usein lainvastaista, ja itselläni on tapana noudattaa liikennesääntöjä, olin sitten setämies tai en (vinkkinä: en).

  19. #12289
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Stadissa on ainakin nordiksella liikennekaupunki.

    http://liikennekaupunki.munstadi.fi/

    Siellä tuli snadina polkuautoiltua ja fillaroitua. Hyvä paikka opetella liikennesääntöjä.

  20. #12290
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Vänkä vänkä. Kysehän nyt oli siitä, että kun ei edes yritetä opettaa vaan annetaan porukan palloilla miten sattuu, jos ei ketään satu tulemaan juuri sillä hetkellä vastaan.
    Jos sulla on yhtään käsitystä tai kokemusta muksuista, niin tiedät varmaan että useille ehkä sillä 50. kerralla alkaa neuvojen sanoma valjeta. Kuten kirjoitin, kertaus on opintojen äiti. Teorian lisäksi tarvitaan käytännön toistoja.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  21. #12291
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kurenniemi-2 Katso viesti
    Liikennepuistossa. Sitä varten ne ovat olemassa. Jos asuu niin pienellä kylällä, ettei siellä ole liikennepuistoa, niin tuskin on tällaisia ongelmiakaan. Liikenneväylät ovat liikkumista varten, liikennepuistot sen opettelua.

    EDIT: Ajoradalla ajaminen pyörällä on usein lainvastaista, ja itselläni on tapana noudattaa liikennesääntöjä, olin sitten setämies tai en (vinkkinä: en).
    Höpö höpö, liikennepuistoja ei ole joka nurkassa, edes jokaisessa kaupungissa. Herää jo elämään. Pitää varmaan ehdottaa muutamille aikuisillekin liikennepuistoa.

    Maantiellä lähinnä tarkoitin sitä, että menkää maantielle ajamaan niitä kisojanne ja jättäkää kelvit rullailuun, jolloin ei tarvitse harmittella jarrukahvan käyttöä.

    EDIT: Suomessa löytyy enemmän ajoratoja, joilla on luvallista ajaa kuin kelvejä.
    Fuuga muokkasi tätä : 11.05.2020 at 22.58
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  22. #12292
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kaikkia kelloja ja kilkuttimia tehokkaampaa on näinä päivinä kuuluva aivastelu.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  23. #12293
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Höpö höpö, liikennepuistoja ei ole joka nurkassa, edes jokaisessa kaupungissa. Herää jo elämään. Pitää varmaan ehdottaa muutamille aikuisillekin liikennepuistoa.

    Maantiellä lähinnä tarkoitin sitä, että menkää maantielle ajamaan niitä kisojanne ja jättäkää kelvit rullailuun, jolloin ei tarvitse harmittella jarrukahvan käyttöä.

    EDIT: Suomessa löytyy enemmän ajoratoja, joilla on luvallista ajaa kuin kelvejä.
    Mistä sait päähäsi, että olisi ajettu kilpaa?

    Olin maastolenkin siirtymällä läskillä ja en todellakaan ajanut lujaa vaan Wahoo näytti jotain 20-22km/h. On se kumma, että kelvillä pitäisi olla itsestään selvyys, että siellä koko ajan pysähdellään, kun muut ei osaa ottaa huomioon etteivät ole siellä yksin.

  24. #12294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Mistä sait päähäsi, että olisi ajettu kilpaa?

    Olin maastolenkin siirtymällä läskillä ja en todellakaan ajanut lujaa vaan Wahoo näytti jotain 20-22km/h. On se kumma, että kelvillä pitäisi olla itsestään selvyys, että siellä koko ajan pysähdellään, kun muut ei osaa ottaa huomioon etteivät ole siellä yksin.
    Olet vieraantunut selvästi todellisuudesta jos 20-22km/h ei ole kova vauhti suurimmalle osalle pyöräilijöistä.

  25. #12295
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Paljonko Suomessa on yhdistettyjä väyliä, jossa joutuu lasten takia koko ajan pysähtelemään? Eli teetkö nyt F. Kotlerburg ongelmaa asiasta, joka ei ole ongelma? Muistammehan lakiin varta vasten tehdyn kirjauksen 30§.

  26. #12296
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anubis Katso viesti
    Olet vieraantunut selvästi todellisuudesta jos 20-22km/h ei ole kova vauhti suurimmalle osalle pyöräilijöistä.
    Vaikka ajaisi kovempaa vauhtia kuin suurin osa pyöräilijöistä, ei silti välttämättä aja lujaa. Siis siinä mielessä että kyseessä olisi minkään sortin kilvanajo, segmenttiennätyksen metsästys tai muuten kyseiselle tielle sopimaton vauhdinpito.

    Sanoisin jopa niin että jos on lähtökohtaisesti sitä mieltä ettei kelveillä tai ulkoiluteillä tule olettaa eikä edes toivoa voivansa ylläpitää 20-22 km/h vauhtia, niin silloin on kyse siitä että haluaa pakottaa maailman ja muiden ihmisten sen mukana toimivan omien mielihalujensa mukaan.


    Mutta joo: lapsi on elävä huutomerkki, lapsia varotaan ja väistetään aina ja aktiivipyöräilijän fillarissa on toimivat jarrut ja nämä ovat niitä tilanteita joissa niitä ei ole ollenkaan vastenmielistä käyttää.

    Aiheesta voi silti tulla pientä avautumistarvetta silloin kun "selvästi näkee" ettei vanhemmilla itsellään ole oikein tolkkua siitä miten pitäisi liikkua tai minkäänlaista käsitystä siitä ettei olla omalla kotipihalla. Ero vastaavanlaisiin tilanteisiin joissa toisen tai molemmat vanhemmista voi helposti kuvitella "oikeaksi fillaristiksi" voi näet olla niin valtava.


    PS Kuitenkin näppituntumani mukaan jokaista hidastamista vaatinutta lapsiperheinsidenssiä kohden on viisi tai kymmenen muunlaista.

  27. #12297
    F. Kotlerburg Guest
    ^no juuri noinhan se on.

  28. #12298
    ^^ Yhteiskäyttöisillä väylillä tulee huomioida kaikki muut väylän liikkujat ja ajaa sopivalla nopeudella tilanteeseen nähden (tilannenopeus). Välillä voi mennä vähän lujempaa mutta usein joutuu hiljentämään ja ajamaan hiljempaa. Sitähän se liikenne ihan käytännössä on.

    Uudessa tieliikennelaissa on muuten nykyään tällainen lause. ”Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä”. Vauhdin lisäksi pitää myös huomioida välit muihin, eli sovittaa nopeus ja ”turvaväli” jalankulkijoihin. Näin on ennenkin toimittu mutta nyt se on kirjattu oikein lakiin. Yhteispeliä kaikki loppujen lopuksi on ja kaikkien on siellä pystyttävä liikkumaan turvallisesti.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  29. #12299
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Jos meidät pyöräilijät välttämättä pitää jakaa kahteen leiriin, joista toisessa ovat ne jotka kertovat ajavansa oikealla tilannenopeudella ja osaavansa oikein huomioida muut liikkujat toisin kuin ne siihen toiseen leiriin kuuluvat, jotka eivät osaa tai halua ajaa sopivalla tilannenopeudella eivätkä muutenkaan aja kaikkien kannalta yhtä turvallisesti, niin tiedän kumpaan haluan ehdottomasti kuulua - ja se ei ole ensiksi mainittu.

    Tai eihän minulla ole muuta mahdollisuuttakaan, kun jo se että pitää 20-22 km/h vauhtia lähtökohtaisesti täysin sopivana ja turvallisena riittää osoitukseksi siitä että kuuluu viimeksi mainittuun ryhmään ja aiheuttaa siten ilmeisen tarpeen nostaa esiin ja selventää perusasioita ja muistuttaa vastuullisesta liikennekäyttäytymisestä.

  30. #12300
    F. Kotlerburg Guest
    Korostettakoot, että en todellakaan ajanut tuota vauhtia kyseisen perheen ohi vaan jarrutin ja niin hidastin muidenkin lasten kohdalla. Siinä on vaan se ero, että niiden muiden lasten vanhemmat edes yritti pitää porukkansa koko ajan kasassa eikä antaneet lastensa palloilla heti vapaasti ympäri kelviä, kun ketään ei tullut vastaan tai ollut ohittamassa. Vastuullinen liikennekäyttäytyminen kelvillä koskee ilmeisesti vain pyöräileviä setämiehiä

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •