HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 409 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 309 359 399 407 408 409 410 411 419 459 509 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.241 - 12.270 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12241
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Kotlerburg: Tässä on minusta villakoiran (joka on tiukasti hihnassa) ydin ja syy, miksi täällä meikäläinenkin ihmettelee ihan samaa asiaa.

    Eilen luin (taisi olla TM) juttua siitä, kuinka autoilijoiden ei kannata antaa tietä pyöräilijälle, joka ylittää suojatietä (joka on pyörätien jatke). Tämä antaa aviisin mukaan virheellisen kuvan pyöräilijälle siitä, että hänellä olisi etuajo-oikeus. Kai sen voi noinkin ajatella, mutta eilen viimeksi näytin peukkua autoilijalle, joka antoi minun mennä ensin - vaikka hänellä olikin etuajo-oikeus. Tätä muuten tapahtuu todella usein nykyään, että kehutaan nyt välillä muitakin.
    Minua tuo ajoittain ärsyttää, hiljennän/pysähdyn koska olen pyörällä väistämisvelvollinen mutta sitten auto pysähtyykin antamaan tietä. Olisi selkeämpää jos toimittaisiin aina säätöjen mukaan.

  2. #12242
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Jostakin syystä minulla on nykyää hyvin lyhyt pinna kelvillä - tulee helposti sanottua pahemmin kuin tilanne edellyttäisi.
    Ja sitten hävettää.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  3. #12243
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Minua tuo ajoittain ärsyttää, hiljennän/pysähdyn koska olen pyörällä väistämisvelvollinen mutta sitten auto pysähtyykin antamaan tietä. Olisi selkeämpää jos toimittaisiin aina säätöjen mukaan.
    Niin ja etenkin sääNtöjen mukaan, heh. Periaatteessa samaa mieltä, mutta se johtaa näissä tapaamisissa omituisiin käden viittomisiin ja kiusallisiin hymyilyihin sekä liikenteen tukkiutumiseen. Taas joutuu siis tulkitsemaan, mitä pitää tehdä. Mutta oikeudestaan voi siis luopua, jos sen osoittaa selkeästi muille.

  4. #12244
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti

    Eilen luin (taisi olla TM) juttua siitä, kuinka autoilijoiden ei kannata antaa tietä pyöräilijälle, joka ylittää suojatietä (joka on pyörätien jatke). Tämä antaa aviisin mukaan virheellisen kuvan pyöräilijälle siitä, että hänellä olisi etuajo-oikeus.
    Olen TM aviisin kanssa samaa mieltä. Turvallinen ja sujuva liikenne perustuu liikennesääntöihin. Se jolla on etuajo-oikeus menee ensin. Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon. Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 🤔.

  5. #12245
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Mää annan etuajo-oikeutettujen mennä ensin ihan vittuillakseni vaikka se olisi kuinka kiusallista. Olin sitten liikkeellä fillarilla tai autolla.

    Tungen myös kusipäänä väkisin alle jos mulla on etuajo-oikeus. Toki jarrutukseen ja/tai torvensoittoon/sarkasmipeukkuun valmiina.


  6. #12246
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon
    .

    Ei voi. MINÄ en kävele, koska on pyörä on keksitty. Sitä paitsi hidastaa ainakin MINUN matkantekoani

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 樂.
    Just tätä tarkoitin edellisessä viestissäni. Nej tack och darför ja åker först!

  7. #12247
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Minä yleensä menen yli jos auto pysähtyy mutta en kiittele. Ja myönnän, aika usein autoillessani luovun etuajo-oikeudestani ja annan pyöräilijän mennä ensin koska näyttää siltä että tämä ei aio pysähtyä. Joskus tööttään jos oikein ärsyttää.

  8. #12248
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    ^Kun luovut etuajo-oikeudestasi, näytätkö selvästi jonkun merkin valoilla tms, että luovut siitä.
    Se olisi suotavaa ja helpottaisi elämää paljon.

  9. #12249
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Käykö pysähtyminen suojatien edessä riittäväksi osoitukseksi etuajo-oikeuden luovuttamisesta? Minulle on riittänyt, käräjistä en tiedä.

    Totta puhuen. Tämä onkin kinkkinen tilanne. Jos tulkitsemme tiukasti sääntöjä, niin eihän tässä ole mitään epäselvää.

  10. #12250
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Jos luovun autolla etuajo-oikeudestani, tilanne on yleensä se että pyöräilijä on menossa niin vauhdikkaasti yli että mitään merkkejä ei tarvita, jos pyöräilijä empii, menen ensin.

  11. #12251
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Minä lähinnä tarkoitin sitä, kun auto tulee kauempaa ja näyttää ehkä hidastavan ehkä ei. Sitä on aika vaikeaa nähdä. No jään sitten pyörineni seisomaan, koska minulla ei ole etuajo-oikeutta. Auto tulee suojatien eteen ja pysähtyy, sitten menen ja kiitän. Olisi vaan helpompaa sille kiltille autoilijallekin näyttää vaikka valoilla, kaikki menisi jouhevammin.

  12. #12252
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    ^Mä korostan usein tuota pysähtymistä vielä käden heilautuksella 'mene nyt'. Jotkut eivät siitäkään ymmärrä, joten sitten jäädään vähäksi aikaa kumpikin seisomaan. Itselläni on työmatkalla (tai oli ennen coronaa) yksi sellainen kohta, jossa tuota tapahtuu vähintään pari kertaa viikossa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  13. #12253
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Se käden heilautus ainakin vähän kauempaa ei välttämättä näy sinne ulos. Nykyisten autojen lasit ovat niin heijastavia, ettei niiden sisälle näe. Valojen väläytys on mielestäni paras. Sitä ainakin itse käytän.

  14. #12254
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Se on jotenkin jännä, että ihminen, jolla on ajokortti ja kulkee muuten liikenteessä jatkuvasti autolla niin mennessään kelville koiran kanssa tai sitten vaan kaverin kanssa kävelemään kuvittelee, että siellä ei kukaan halua ohi tai tule vastaan tai ainakin sekä ohittajat että vastaantulijat tulee aina yllätyksenä. Ajoradalla pysytään kuitenkin tiukasti omalla kaistalla. KLV:tä ei pidetä liikenneväylänä, vaikka se ilman muuta sellainen on.
    Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika. Ja mitä tulee ajoratoihin, sielläkin tapaa päivittäin mitä uskomattomampia suorituksia. Siellä vain sanalliset tai muut yhteydenotot jäävät kovin vähäisiksi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  15. #12255
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Se käden heilautus ainakin vähän kauempaa ei välttämättä näy sinne ulos. Nykyisten autojen lasit ovat niin heijastavia, ettei niiden sisälle näe. Valojen väläytys on mielestäni paras. Sitä ainakin itse käytän.
    Aa, tässä olin pyöräilijänä, jäi tämä täsmentämättä. Eli autoilijaan päin pitäisi näkyä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #12256
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Se käden heilautus ainakin vähän kauempaa ei välttämättä näy sinne ulos. Nykyisten autojen lasit ovat niin heijastavia, ettei niiden sisälle näe. Valojen väläytys on mielestäni paras. Sitä ainakin itse käytän.
    Siis selkeintä olisi jos kaikki ajaisivat liikennesääntöjen mukaan niin ei tulisi arpomistilanteita. Mutta tämähän ei tietysti voi käytännössä koskaan toteutua täysin.

  17. #12257
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika.
    Kelvien speksaus voi olla berseestä mutta kyllä se syy on sillä kulkevien ihmisten.
    Onko 90° (huonosti suunniteltu) alikulun pimeä mutka vaarallinen vai tekeekö väärällä tilannenopeudella siihen tuleva pyöräilijä siitä vaarallisen.
    Palellutin korvani kun oli pakkanen vai palellutin korvani kun en laittanut pipoa.
    Vastuu on niin helppo siirtää muille.

  18. #12258
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika. Ja mitä tulee ajoratoihin, sielläkin tapaa päivittäin mitä uskomattomampia suorituksia. Siellä vain sanalliset tai muut yhteydenotot jäävät kovin vähäisiksi.
    Joo mutta ajoradoilla se miten sattuu perseily ja palloilu ei ole oletus kuten kelveillä. Sinänsähän laki määrää kelvilläkin kulkemaan reunassa. Ei koko väylän leveydeltä tai keskellä väylää.

  19. #12259
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Aika moni, ehkä jopa suurin osa kävelee niillä metsäpoluilla tai yhdistetyillä jalkakäytävävällä ja pyörätiellä keskellä, aivan kuin reunoilla olisi joku rotko, minne pelkää putoavansa.

  20. #12260
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Olen TM aviisin kanssa samaa mieltä. Turvallinen ja sujuva liikenne perustuu liikennesääntöihin. Se jolla on etuajo-oikeus menee ensin. Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon. Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 🤔.
    Tämä

  21. #12261
    Kaikkien sujuvuuden edellytys olISI sääntöjen mukaan toimiminen. Itseäkin ärsyttää, kun selkeässä paikassa, jossa itsellä väistämisvelvollisuus, autot pysähtyvät ja antavat tietä. Huomannut käytännössä, että väistämisvelvolliselta väylältä tullessani jään vähintään viiden metrin päähän trackstandäämään, niin homma hoituu ok. Jos ajaa väylän reunaan, niin ajojärjesysshow alkaa.

  22. #12262
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Joo mutta ajoradoilla se miten sattuu perseily ja palloilu ei ole oletus kuten kelveillä. Sinänsähän laki määrää kelvilläkin kulkemaan reunassa. Ei koko väylän leveydeltä tai keskellä väylää.
    En nyt sen enempää vänkää, mutta senkin vähän osalta, mitä autolla ylipäätään ajelen, huomioni on kiinnittynyt entistä huonompiin liikennesääntöjen noudattamiseen ja risteys- ja kaista-ajamisen surkeuteen. Siihen en usko, että ihmiset menevät tahallaan perseilemään kelveillekään. Yksi ongelma on, että ajoradalle autolla ei pitäisi mennä kenenkään siihen koulutuksen ja opin saanut, kelveillä ei tätä vaatimusta ole. Siksipä se, kenellä enemmän on, antakoot toiselle tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  23. #12263
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Aika moni, ehkä jopa suurin osa kävelee niillä metsäpoluilla tai yhdistetyillä jalkakäytävävällä ja pyörätiellä keskellä, aivan kuin reunoilla olisi joku rotko, minne pelkää putoavansa.
    Tätä mä kerran kysyin aivan nätisti yhdeltä kaverilta, että pelkääkö se että maailma loppuu siihen reunaan. Ei ihan heti ymmärtänyt ja kun ymmärsi oli asianmukaisesti kovin tuohtunut viisastelusta.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  24. #12264
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Joo, kyllä ärsyttää kun kelvillä yksinäinen kävelijä menee aivan keskellä eikä pyörällä oikein tiedä kummalta puolelta ohittaisi. Ja jotkut eivät vastaantullessaankaan siirry yhtään keskiviivalta sivuun vaikka selvästi näkevät pyörän tulevan kohti.

  25. #12265
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Tänään juuri nuori kimma puhelimensa kanssa käveli keskellä. Lähdin ohittamaan vasemmalta, niin eiköhän neito juuri alkanut siirtyä sinne vasemmalle. No pääsin onneksi ohi osumatta.

  26. #12266
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Kehenkään en ole vielä onnistunut törmäämään. Aina kun näen edessäni kulkijan (jalan, pyörällä) ja lähestyn häntä ohittaakseni katson, onko vasemmalla tai oikealla jotain kohdetta (sivutie, jäätelökioski, whatever), jota kohti tämä voisi kääntyä. Näin olen välttänyt törmäyksen monesti. Sitten on niitä, jotka päättävät yks'kaks' ja täysin yllättäen (minun näkökulmastani) lähteä taakseen katsomatta kohti jotain. On jumalan ihme, että tähän mennessä ei ole vielä tullut törmäystä. Olen joutunut jokusen kerran toteamaan, että telepatia ei kuulu kykyihini.

  27. #12267
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    E Siksipä se, kenellä enemmän on, antakoot toiselle tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
    Ei se nyt ihan noin mene. Minusta punaisen pitäisi väistää sinistä, joka väistää keltaista. Ihan turha keksiä omia sääntöjä.

    Veneilyssä se menee niin että se, jolla on väistämäisvelvollisuus väistää ajoissa niin, että väistettävä näkee että väistäjä väistää. Väistettävän velvollisuuksiin kuuluu *pitää suunta ja nopeus* jotta häntä voi ylipäätäänsä väistää. Kukaan ei saa tietenkään ajaa toisen päälle, mutta tuo kohta että väistettävä pitää suuntansa ja nopeutensa on mielestäni hyvä juttu.

  28. #12268
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Onhan tieliikennelaissakin määritelty väistämisvelvollisuuden noudattamisen osoittaminen. Siinä tosin lain kirjoittajalla on ollut mielessä vain ajoneuvot, ei jalankulkijat. Sama juttu hiukan korostuneemmin uudessa laissa. Siksi pitääkin katsella muita pykäliä. Yksi lienee kielto haitata muuta liikennettä tarpeettomasti, uudessa laissa se on mainittu kahteen kertaan. Jalkakäytävällä tuosta tuskin saa kovin helposti puuttumiskynnyksen ylittävää tai syyllisyyteen vaikuttavaa juttua aikaan, mutta ajoradan reunassa tai yhdistetyllä jk+pyörätiellä varomaton sivuttaissiirtymä on eri asia.

    Nopeus ei suoraan määrittele väistämisvelvollisuutta, mutta kun nopeampi saavuttaa hitaamman, nopeampi tietysti ohittajana joutuu väistämään hitaampaa eli ohitettavaa.

  29. #12269
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Olen TM aviisin kanssa samaa mieltä. Turvallinen ja sujuva liikenne perustuu liikennesääntöihin. Se jolla on etuajo-oikeus menee ensin. Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon. Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 樂.
    Samaa mieltä myöskin. Autoilijana tietysti väistän, jos väistämisvelvollinen fillaristi ajaa eteen, mutta silloin kyllä torvi soi, kuten laki vaatii*). Fillaristina taas olen ottanut tavaksi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa tien yli silloin kun olen itse väistämisvelvollinen ja on muuta liikennettä. Poikkeuksena tilanteet, joissa auto selvästi antaa tietä, vaikka itse olen jo pysähtymässä, jolloin vastaan reilulla tervehdyksellä ja jatkan matkaa.

    Suomessa tuo "diskuteeraus" yleensä suoritetaan vasta sen jälkeen, kun ajojärjestys on jo selvinnyt

    *) Nippelitietona sellainen asia, että ääni- tai valomerkin antaminen ei ole vapaaehtoista. Sekä vanhassa että uudessa tieliikennelaissa sanamuoto on pakottava:
    • Vanha TLL, 2 luku, 34 § Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota...
    • Uusi TLL, 3 luku, 47 § Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen...

    Tööttäämättä tai valojen vilkuttamatta jättäminen vaaratilanteessa voi siis olla rangaistavaa, joskaan en tiedä että siitä olisi vielä koskaan sakkoa kirjoitettu

  30. #12270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
    Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.

    Ilmailussa ja veneilyssä on kaksi pääsääntöä: oikealta tulevaa väistetään, ohittava väistää. Lisämääräyksiä näihin liittyen on olemassa, mutta "nopeampi väistää" ei lue missään. Ajattelit varmaankin pelkästään ohitustilannetta ja yksinkertaistit rajusti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pedelec Katso viesti

    *) Nippelitietona sellainen asia, että ääni- tai valomerkin antaminen ei ole vapaaehtoista. Sekä vanhassa että uudessa tieliikennelaissa sanamuoto on pakottava:
    • Vanha TLL, 2 luku, 34 § Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota...
    • Uusi TLL, 3 luku, 47 § Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen...

    Tööttäämättä tai valojen vilkuttamatta jättäminen vaaratilanteessa voi siis olla rangaistavaa, joskaan en tiedä että siitä olisi vielä koskaan sakkoa kirjoitettu
    Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.

    Itsekin kirjoitit "milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen." Kerropa nyt omin sanoin, miten "vaaran välttämiseksi" on äänimerkkiä tai valomerkkiä käytettävä joutuessasi hidastamaan ajonopeuttasi vaikkapa tietä ylittävän pyöräilijän takia. Miten se tööttääminen poistaa vaaraa? Miten kolmannen osapuolen (muiden tienkäyttäjien, kuten itse kirjoitit) huomion kiinnitäminen tässä tilanteessa poistaa vaaraa?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •