Alkujaan tämän lähetti
Aakoo
Tämä oli ihan mielenkiintoinen tutkimus. Olenkin itse miettinyt, kuinka löysä pitäisi gravelpyörän teräksisen rungon tai haarukan olla jotta niissa olisi jotain havaittavaa joustoa 2-3bar paineilla 35-40mm renkailla ajettaessa. Lopputulos lienee, ettei ne mihinkään jousta. Parhaan hyödyn saa joustavalla (kuituisella) satulatolpalla ja paksuilla renkailla. Eri asia varmaan jos jyystää maantietä 23mm renkailla 8 bar paineilla, siinä varmaan tärinää voi teräsrunko alumiiniin verrattuna poistaa.
Erityisesti haarukan suhteen eron huomaa niin selvästi, että esimerkiksi mun kuluneet kyynärpäät ei oikein enää kestä kuituhaarukan kanssa gravelointia, mutta teräshaarukan kanssa ei ole mitään ongelmia. Kyse siis vannejarruhaarukoista, joista voi tehdä joustavampia kuin levarihaarukoista, kun ei tarvitse välittää haarukan kiertymisestä jarruttaessa toispuoleisten voimien takia. Mulla on myös kaksi kuituhaarukaa, toinen on ajalta ennen Eu-direktiivejä (Reynolds Ouzo Pro Cross), toinen uuden uutukainen (Whisky No.7 CX) ja niidenkin välilläkin olevan eron huomaa siten, että sen uudemman kanssa tangon tärinä aiheuttaa enemmän ongelmia.
Haarukoiden välillä ero on niin selvä, että sen huomaa myös pyörän käyttäytymisessä vaikka röykkyisissa alamaissa. Teräshaarukkaan verrattuna sen Whiskyn kanssa joudun jarruttelemaan enemmän, koska pyörä poukkoilee enemmän minne sattuu.
Rungon jousto ei ole mitään "havaittavaa joustoa" muuta kuin sellaisissa pyörissä, joissa on joku jousitus. Rungon tärinää vaimentava vakutus perustuu siihen, miten osa tärinästä aiheuttamasta energiasta vaimentuu, koska se saa rungon resonoimaan, jolloin osa tärinän energiasta siirtyy runkoon. Esim. Steamrollerin kanssa tuntee hyvinkin selvästi, miten vaikkapa vaakapukti elää tai resonoi koko ajan epätasaisella pinnalla ajaessa ja mitä epätasaisempi alusta, sitä enemmän se sitä tekee.
Steamrollerissa on niin ohuet putket (kaikki etukolmion putket 28,6 mm), että sellaisia ei enää nykyään "oikeissa" polkupyörissä käytetä ja siksi se on hyvä erimerkki. Eron mun "oikeisiin" teräsfillareihin, joissa on 31,9 mm vaakaputket ja 34,9 mm viistoputket huomaa aivan selvästi, kun pitää ajaessa kättä kevyesti viistoputkella. Niissä resonointia tapahtuu havaittavasti vähemmän. Nyt ei ole yhtään paksuputkista täysjäykkää alumiinirunkosta pyörää verrokiksi tähän hätään, mutta olisi kiva verrata. Steamroller tuntuu "joustavammalta" 60tpi sisurirenkailla ja alutolpalla kuin vaikkapa mun Cyclo Grava 120 tpi tubeleksilla ja kuitutolpalla, mikä sotii videon väittämiä vastaan. Sen takia olen alkanut miettimään myös sitä, että jos mulle tulee joku uusi runko, tulee siinä olemaan noita nykyisiä runkoja ohuemmat putket. Ei kuitenkaan 28,6 mm kaikki, koska Steamrolleria joku voisi haukkua ihan oikeasti "löysäksi".
Totta on, että on asioista, jotka joustaa enemmän kuin runko, mutta jousittamattomassa pyörässä mukavuus on pienten purojen summa, johon jokaisella jonkinlaista joustoa lisäävällä komponentilla on oma vaikutuksensa. Tuon videolla esitetyn teorian mukaan kuitu-Topstonen runkoon rakennetulla muutaman millin joustollakaan ei ole merkitystä, koska joku muu osa joustaa enemmän. Väittäisin, että jokainen Topstonea kokeillut on eri mieltä. Ja kyllä useimmat huomaa eron vaikkapa alumiinisen ja hiilikuituisen ohjaustangon välillä myös graveloidessa. Mun kokemuksen mukaan sen huomaa erityisesti silloin, kun joutuu vaihtamaan kuitutangosta alumiiniseen niin kun itselleni kävi, kun en saanut kuitutankoja pysymään kiertymättä paikoillaan.
Se on sitten eri keskustelu, että kuinka paljon mukavuutta kukin pyöräänsä tarvitsee, että kokee sen olevan riittävän mukava. Joillekin varmasti riittää joustavat renkaat ja joustava tolppa rautakankirungossa. Joillekin toisille ei. Noin ihan yleisellä tasolla olen miettinyt sitä, että saa nähdä millaisia ranne- ja kyynärpäävaivoja gravelbuumista eskaloituu joskus kymmenen vuoden kuluttua. Itse olen kuluttanut kyynärpääni vähän huonoon kuntoon useiden vuosien täysjäykkämaasturoinnilla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit