GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 140

Aihe: Hydr. levyjarrujen säätäminen

  1. #91
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    146
    Ymmärsinkö oikein että olet ruiskulla työntänyt jarrusatulan suunnasta nestettä kahvaa kohti säiliöön ollessa kahvassa kiinni?
    Tuliko säiliöön lisää nestettä?
    Säiliöön pitäisi tulla nestettä lähes saman verran kuin ruiskusta sinne on työnnetty ja ilmausruuvi pitää kiristää silloin kun ruiskussa tai sen letkussa on vielä nestettä tarjolla. Ruuvin juuresta tai letkun liitoksesta pääsee helposti ilmaa järjestelmään ja fillarin jarrujen tilavuus on niin olematon että siellä ei paljoa ilmaa saa olla.
    Jarruletkua voi naputtaa vaikka ruuvarilla niin saa ilmat liikkeelle letkusta, ei tarvi koko fillaria heilutella.

  2. #92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jomppanen Katso viesti
    Ymmärsinkö oikein että olet ruiskulla työntänyt jarrusatulan suunnasta nestettä kahvaa kohti säiliöön ollessa kahvassa kiinni?
    Tuliko säiliöön lisää nestettä?
    Säiliöön pitäisi tulla nestettä lähes saman verran kuin ruiskusta sinne on työnnetty ja ilmausruuvi pitää kiristää silloin kun ruiskussa tai sen letkussa on vielä nestettä tarjolla. Ruuvin juuresta tai letkun liitoksesta pääsee helposti ilmaa järjestelmään ja fillarin jarrujen tilavuus on niin olematon että siellä ei paljoa ilmaa saa olla.
    Jarruletkua voi naputtaa vaikka ruuvarilla niin saa ilmat liikkeelle letkusta, ei tarvi koko fillaria heilutella.
    Juuri niin olen tehnyt. Pieni paine ruiskuun (ruiskussa tai letkussa ei ilmakuplia) ilmausruuvi auki. Nestettä tulee purkkiin. Ilmausruuvin kiristin kun pieni paine vielä ruiskussa eli siinä yhteydessä ei ilmaa pitänyt mennä. Lykkäsin yhteensä varmaan kolme ruiskullista nestettä läpi ei yhtään ilmakuplaa. Ja tuntuma edelleen sama.
    Pitänee mennä taas kokeileen ja naputtelemaan ruuvarilla letkuja ja satulaa josko se kupla sieltä lähtis liikkeelle.

  3. #93
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Needleman Katso viesti
    Onko antaa hyviä vinkkejä ultegran levyjarrujen ilmaukseen?
    Hankin shimanon oman ilmaussarjan. Olen yrittänyt työntää nestettä ilmausruuvin kauttaa khavan suuntaan. Olen yrittäny vaan pumppaillaa ja pomputtaa pyörään säiliön ollessa kiinni kahvassa sekä yritin vielä ilmata jarrut kuten autoissa. Lopputuloksena en saanut jarruihin palautettua napakkaa tuntumaa vaan kahva painuu lähes tankoon kiinni.
    Eli onko antaa jotain vinkkejä mitä vielä pitäisi kokeilla? Kyseessä takajarru joten toistin kyseiset toimenpiteet myös niin että pyörä oli keulapystyssä jotta ilma hakeutuis ylöspäin kahvan suuntaan.
    Koetappa siirtää paloja lähemmäs toisiaan. Eli painat (kerran tai sopivan verran, aika hyvin rimmas) kahvasta ilman, että palojen välissä on mitään. Palojen pitäisi siirtyä lähemmäs toisiaan. Silloin palat ovat jo valmiiksi lähempänä levyä, kun alkaa jarrua testaileen kiekon kanssa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #94
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Koetappa siirtää paloja lähemmäs toisiaan. Eli painat (kerran tai sopivan verran, aika hyvin rimmas) kahvasta ilman, että palojen välissä on mitään. Palojen pitäisi siirtyä lähemmäs toisiaan. Silloin palat ovat jo valmiiksi lähempänä levyä, kun alkaa jarrua testaileen kiekon kanssa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kiitos!!!
    tuo korjasi ongelman. Olis itsekkin pitänyt tajuta tuo, koska nyt kun muistelee alkoi vika renkaiden vaihdon jälkeen. Mäntien liike ilmeisen pieni yhdellä painalluksella, joten männät ei ”säädy” itsestään kuten autoissa. Tosin mitenhän männät on voinu mennä sisään jos kahvan ”säiliö” täynnä niin nesteen olisi pitänyt päästä jonnekkin.

    Nyt on ilmauskin opeteltu joten ei projekti menny ihan hukkaan

  5. #95
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    295
    Vanha ketju, mutta vanhat on jarrutkin.
    Legendaariset hayesit alkoivat jumimaan. Pyörä ollut vajaa 10 vuotta käyttämättömänä.
    Ongelmana on se, että palat laahaa turhan voimakkaasti levyyn.
    Takajarrun sain toimimaan hyvin, kun otin palat irti, öljysin männät, pumppailin niitä eessun taassun ja painoin ne kunnolla sisään. Etujarrun männätkin lähti liikkumaan ihan nätisti, mutta kun painaa toisen puolen mäntää sisään, niin toinen mäntä tuleekin ulos, niin molempia mäntiä ei saa kunnolla pohjaan mitenkään. Mitähän tuossa on tapahtunut? Kerännyt vettä vuosien saatossa, niin nesteen kokonaistilavuus vähän kasvanut? Mitä kannattaisi tehdä? Nesteet pois ja uudet tilalle?

  6. #96
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    "Legendaariset Hayesit" maininta jo sinällään ja tuo että 10v käyttämättömänä antaa kyllä aiheen vaihtaa ne nesteet.
    Onko kyseessä hfx,hfx-9 vai el caminot ?
    Tuolla ohjeita noille vanhemmillekin Heiskasille,jos tarviit ;https://www.hayesdiscbrake.com/support/

  7. #97
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Onko kyseessä hfx,hfx-9 vai el caminot ?
    Malli on hfx-9. Ilmaussetti löytyy ja manuskoista löytyi maininta, että syö normaalia dot3/4 jarrunestettä. Käykö noihin siis ihan normaali dot4 jarruneste mitä on yleisesti saatavilla?

  8. #98
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Juu,kyllä käy.Ne dot nesteet mitkä silikonia sisältää ei käy.Toi hfx-9 ,ainekin omasta mielestäni,on helppo ilmata.Reilun kokoisella ruiskuilla ei ees mee tuhraamiseksi.

  9. #99
    Liittynyt
    09/2010
    Viestit
    46
    Hain tänään uudet jarrupalat pyörään jonka kaverilta ostin, sanoi että on juuri vaihdetut palat mutta toinen paloista oli kulunut kokonaan ja toinen ei ollenkaan. Kyseessä Hayesin hydrauliset levyjarrut. Irroitin renkaan, painoin vanhojen palojen vielä kiinni ollessa jarrun männät niin pohjaan kun sain, vaihdoin palat ja rengas paikoilleen. Ongelmana se, että levy mahtui nippanappa palojen väliin mutta molemmat palat ottivat kiinni levyyn, yritin vielä vaihtaa vanhat palat ja painaa mäntiä sisään mutta tuntuivat olevan niin syvällä kuin mahdollista. Kokeilin senjälkeen avata jarrusatulan ruuveja ja rengas paikoillaan painaa jarrua mutta hydrauliikkanesteitä valui pihalle, kuuluuko näin tapahtua? Nyt en muita konsteja tähän hätään keksinyt, mikä avuksi? Tarkistin myös että rengas on hyvin paikoillaan.

  10. #100
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hamme Katso viesti
    ... ... mutta hydrauliikkanesteitä valui pihalle, kuuluuko näin tapahtua? ...
    Ei.


  11. #101
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    83
    Mikähän olisi neuvoksi seuraavaan? fätissä kaksi kiekkosettiä. Kiekkoja vaihtaessa etusatula laahaa paljon ja satulan joutuu irrottamaan ja keskittämään uudelleen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #102
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Jos levyä pitää siirtää navasta millin tai pari ulospäin, näistä voi olla apua. Miksei myös ohuet shimmiprikatkin.

    https://bikerumor.com/2015/11/11/jus...otor-shim-kit/
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  13. #103
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    83
    Kiitos. Nuohan tulisi edullisemmaksi entä laittaa identtiset navat..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #104
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Vinkkejä mitä tehdä kun nestejarru ulisee ja jarruttaa varsinkin edestä "tökkimällä", vähän kuin ABS jarru mutta paskasti. Jarru on Rival22 ja levy Shimpan Icetech 160mm.

    Puhdistin jo levyn Bilteman jarrulevynpuhdistusaineella joka todnäk on jonkilaista rasvanpoistajaa ja hioin hiomapaperilla. Visuaalisesti jarru näyttää puhtaalta ja suoralta (levy pyörii täysin vapaasti). Myös uudet jarrupalat laitettu.

    Edelleen vaan vonkuu kuin mikä ja jarruttaa tavallaan "töks töks töks" eikä smoothin tasaisesti (paitsi jos jarttutaa lukkoon niin tehoa kyllä riittää ja jarru lukittuu täysin, mutta "hidastava" jarrutus töksähtelee samalla kuin päästää ääntä). Voiko tehdä muuta kuin aloittaa putsauksen alusta?

  15. #105
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike
    Vinkkejä mitä tehdä kun nestejarru ulisee ja jarruttaa varsinkin edestä "tökkimällä", vähän kuin ABS jarru mutta paskasti. Jarru on Rival22 ja levy Shimpan Icetech 160mm.
    Avauduin joskus samasta asiasta, ongelma korjaantuu vaihtamalla erilaiset levyt.
    Sramin omat yllättäen toimii

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu
    Osasarjoina Sram Rival ja Red, kummatkin toki hydr.levyt siis.
    Red-kapineessa Shimanon levyt ja tärinä on sellanen että hiilikuiturunko vapisee kuin haavanlehti.
    Rivalissa taasen Campagnolon levyt ja efekti samanlainen mutta huomattavasti lievempi.


    Luovuin Shimanon levyistä ja oottelen Sramin omia saapuvaksi.

    Mun teoria on että Sramin jarrupala on levyn näkökulmasta radiaalisuunnassa pienempi kuin shimano ja ns. uppoaa levyn hahlotukseen,
    ainakin lämmettyään, aiheuttaen hurjan ryskeen. Pala kuluu nopeasti ja modulaatio on vaikeaa.

    Campan levyillä vielä ajaa, toivottavasti sramin omat levyt on hitusen paremmin palan muodolle sopivat,
    ainakin levyn reiitystä katsellessa uskoisin ryskeen olevan hallinnassa.

  16. #106
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Avauduin joskus samasta asiasta, ongelma korjaantuu vaihtamalla erilaiset levyt.
    Sramin omat yllättäen toimii
    Mitkä levyt tarkalleen sulla on jos muistat?

  17. #107
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Mitkä levyt tarkalleen sulla on jos muistat?
    Sram-osanumerolla 00.5018.037.023
    https://www.bike24.com/p2224242.html

    Tosin sanoisin, että mikä tahansa Sramin centerline-levy toimii. Kitkapinnan korkeus ja aukotus kun on suunniteltu tietyn muotoiselle palalle.

    Kolistelevet shimanot oli SM-RT99-S

  18. #108
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Sram-osanumerolla 00.5018.037.023
    https://www.bike24.com/p2224242.html

    Tosin sanoisin, että mikä tahansa Sramin centerline-levy toimii. Kitkapinnan korkeus ja aukotus kun on suunniteltu tietyn muotoiselle palalle.

    Kolistelevet shimanot oli SM-RT99-S
    Kiitoksia, kokeillaan noilla!

  19. #109
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janne_p Katso viesti
    Mikähän olisi neuvoksi seuraavaan? fätissä kaksi kiekkosettiä. Kiekkoja vaihtaessa etusatula laahaa paljon ja satulan joutuu irrottamaan ja keskittämään uudelleen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Eikös tuo nyt "kuulu lajiin". Jos satulan säätö on turhauttavaa, niin sitten vaan shimmaamaan kiekkoa/levyä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  20. #110
    Ostettiin emännälle uusi pyörä, jossa jarruina Shimano BL-MT200/BR-MT200, suoraan xxl:n sivuilta napattuna tuo tieto.
    Takajarrukahva painuu todella syvälle ennen kuin ottaa kiinni, saako tuota liikettä säädettyä jollain?


    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  21. #111
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jorie Katso viesti
    Ostettiin emännälle uusi pyörä, jossa jarruina Shimano BL-MT200/BR-MT200, suoraan xxl:n sivuilta napattuna tuo tieto.
    Takajarrukahva painuu todella syvälle ennen kuin ottaa kiinni, saako tuota liikettä säädettyä jollain?


    Sent from my SM-G965F using Tapatalk
    Pumppaile jarrua ihan paikoillaan ollessa jotain kymmeniä kertoja.

  22. #112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Pumppaile jarrua ihan paikoillaan ollessa jotain kymmeniä kertoja.
    Tämä on tehty jo, ja käyty jo ajamassakin.

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  23. #113
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.483

    Hydr. levyjarrujen säätäminen

    Jarrusatulan keskitys saattaa myös auttaa tuohon kahvan syvälle painumiseen.

  24. #114
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Katso myös ettei levy ole kiero. Jos se vispaa sivusuunnassa työntyy männät auki.

  25. #115
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Voi olla öljyäkin liian vähän. Tai ilmaa tsydeemissä. Ilmausta vailla tai sitten pumppaa kahvaa kerran-kaksi ilman, että levy on välissä. Näin männät pumppautuvat ulos lähemmäs levyä. ÄLÄ pullauta mäntiä pihalle, tulee sotkua.

  26. #116
    Kiitos vinkeistä, täytyy ensi huollossa mainita ja sanoa että laittavat kuntoon, kuitenkin toimii ja jarruttaa.

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  27. #117
    Ostin Shimano BR-M7000 jarrusetin, mutta sen kanssa on ongelmia tuon laahaamisen kanssa. On yritetty:

    Satula löysälle -> jarru pohjaan -> satula kireälle
    LAAHAA

    Satula löysälle -> 0.1mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
    PAREMPI, mutta silti laahaa.

    Satula löysälle -> 0.2mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
    EI LAAHAA, mutta koeajon jälkeen taas LAAHAA.

    Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.

  28. #118
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829

    Hydr. levyjarrujen säätäminen

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RandomNumber Katso viesti
    Ostin Shimano BR-M7000 jarrusetin, mutta sen kanssa on ongelmia tuon laahaamisen kanssa. On yritetty:

    Satula löysälle -> jarru pohjaan -> satula kireälle
    LAAHAA

    Satula löysälle -> 0.1mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
    PAREMPI, mutta silti laahaa.

    Satula löysälle -> 0.2mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
    EI LAAHAA, mutta koeajon jälkeen taas LAAHAA.

    Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.
    Itte tehnyt tommosissa tilanteissa sillain, että katon silmällä levyn palojen keskelle. Voit myös koittaa työntää männät sisään ja pumppailla palat taas lähelle levyä. Ja sitten keskitys uudelleen. Toisaalta uusissakin satuloissa männät saattavat palauttaa eri tahtia, jolloin pelkkä keskitys nyt uudestaan ensimmäisten jarrutusten jälkeen auttanee. Tässä tapauksessa älä työnnä niitä mäntiä sisään, muuten keskityskierre on taattu. Ilmauskin auttaa joissain tilanteissa.
    Älä suotta vielä lannistu. Valo näkyy jo lähellä tunnelin päässä. Kyllä ne levyjarrut iloksi muuttuu.
    E. Ja hyvin säädettynä ei ole arkipäivää. Mutta kyllä niitä säädellä saa, jos haluaa pitää huippukunnossa.

  29. #119
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Itte tehnyt tommosissa tilanteissa sillain, että katon silmällä levyn palojen keskelle.


    Kokeilin tätäkin mutta kun ei niin ei. Aina jää laahaamaan, tuntuu ihan mahdottomalta saada tasan keskellä kun siellä palojen ja levyn välissä se rako on luokkaa 0,1-0,3mm.

    Männätkin työnsin niin sisään kuin sain mutta ei se mitään vaikuttanut.

  30. #120
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Onhan pyörä kunnolla kiinni haarukassa.
    Molemmilta puolilta pitää näkyä valo läpi jarrupalan ja levyn välistä kun kiristetty.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •