GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 114 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 64 104 112 113 114 115 116 124 164 214 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.391 - 3.420 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3391
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hirta Katso viesti
    Saintteihin pitäisi levyt vielä ostaa jolloin kokonaishinta on n.374e. Käyköhän Sramin 200mm centerlinet noiden kanssa päikseen, vaikuttaakohan 3mm alitus paljoa?
    Jos oikein ymmärsin niin ei vaikuta. 200 mm levyt ja sulla ne vanhat 200 mm adapterit niin ei haittaa, että jarrut itsessään on suunniteltu 203 mm levylle. Shimanolta jos kysyy niin jarrut ei toimi yhtä tehokkaasti/hyvin muun merkkisillä levyillä.
    Googlella löytyy varmasti lisätietoa kun epäilen että hyvin moni on kokeillut shimanon jarruja muiden merkkien 200 mm levyillä. Toisin päin tehtäessä eli 203 mm shimano-levyt jos vaihtaa aiemmin olleiden 200 mm levyjen tilalle, edellellyttää se 1,5 mm prikkoja (1 mm voi myös riittää) tai uuden adapterin (editoin tätä lausetta jälkikäteen hieman)

    Kysymykseesi Zeestä. Minä olen ollut tyytyväinen. Mulla tuo prikkakikka käytössä, kun adapteria en vaihtanut.
    Aluksi muussa kuin hissiajossa jarrupalat tahtoivat lasittua hiljalleen ja jarruteho katosi. Esim talvikaudella jarrut eivät saaneet tarpeeksi kunnon käyttöä tms. Nyt vaihdoin täysmetallisiin jarrupaloihin ja jarrut puree kyllä tosi hienosti. Aiemmat ongelmia aiheuttaneet testatut olivat ebc:n punaiset ja jarrujen mukana tulleet alkuperäiset orgaaniset mitkä lie.

    Code rsc:t olis kiva kokeilla mutta maksavat niin törkeästi. Nyt olivat toki hyvässä alessa linkissäsi. Shimanoissa tykkään kuitenkin myös helposta ilmattavuudesta. Sen tötterön kahvan päähän ruuvaaminen ja ohjeiden mukaan jarrukahvan painelu ilmakuplien poistamiseksi on helppo toteuttaa.
    kauris muokkasi tätä : 01.05.2020 at 10.52

  2. #3392
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Jos oikein ymmärsin niin ei vaikuta. 200 mm levyt ja sulla ne vanhat 200 mm adapterit niin ei haittaa, että jarrut itsessään on suunniteltu 203 mm levylle. Shimanolta jos kysyy niin jarrut ei toimi yhtä tehokkaasti/hyvin muun merkkisillä levyillä.
    Googlella löytyy varmasti lisätietoa kun epäilen että hyvin moni on kokeillut shimanon jarruja muiden merkkien 200 mm levyillä. Toisin päin tehtäessä eli 203 mm levyt ja ei shimanon jarrut edellyttää 1,5 mm prikkoja (1 mm voi myös riittää) tai uuden adapterin.

    Kysymykseesi Zeestä. Minä olen ollut tyytyväinen. Mulla tuo prikkakikka käytössä, kun adapteria en vaihtanut.
    Aluksi muussa kuin hissiajossa jarrupalat tahtoivat lasittua hiljalleen ja jarruteho katosi. Esim talvikaudella jarrut eivät saaneet tarpeeksi kunnon käyttöä tms. Nyt vaihdoin täysmetallisiin jarrupaloihin ja jarrut puree kyllä tosi hienosti. Aiemmat ongelmia aiheuttaneet testatut olivat ebc:n punaiset ja jarrujen mukana tulleet alkuperäiset orgaaniset mitkä lie.

    Code rsc:t olis kiva kokeilla mutta maksavat niin törkeästi. Nyt olivat toki hyvässä alessa linkissäsi. Shimanoissa tykkään kuitenkin myös helposta ilmattavuudesta. Sen tötterön kahvan päähän ruuvaaminen ja ohjeiden mukaan jarrukahvan painelu ilmakuplien poistamiseksi on helppo toteuttaa.
    Kiitos vastauksesta! 🙂

    Edellisen pyörän kaks mäntä slx jarruista jäi jo hyvä maku niin kyllä Saintit taitaa olla ykkönen tästä porukasta!

  3. #3393
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Shimanolla on erikseen rissat 105 ss ja gs takavaihtajiin. Onko noissa isokin ero, toimiiko gs-rissat ss vaihtajassa?

  4. #3394
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Pyörä vanha 80-luvun Crescent ja sen ajan jarrut, suunnilleen linkin mukaiset jarrupalat:

    https://www.bike-components.de/en/Ja...-Shoes-p34543/

    Ei kai tossa ole mitään estettä laittaa vaikka V-jarrujen jarrupaloja jos saisi lisää jarrutehoa?
    Vaihdoin linkilläsi olevat jarrupalat sellaisiin:
    https://www.bike-components.de/en/Sh...-Shoes-p37903/
    Niissä on aurauksen säätöprikat eikä pala ollut niin pitkä kun usein V-jarruissa on, että olisi ottanut etuhaarukkaan kiinni.
    Toimi hyvin: jarruteho on parempi ja kiitos aurauksen säätöön myös iiik äänimerkki hävinnyt mille tosiaan oli joskus käyttöä.

  5. #3395
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Juu juu. Toi toimivuus on tietty aika monesta tekijästä kiinni, jarrut, kahvat, vaijerit, vanteet jne jne. Mä en tosiaan saanut mitään henkeä vanhoihin maantiejarruihin ilman riittävän lyhkäisiä paloja, mutta nuohan ei liikoja maksa ja vaihtaa hetkessä, että jos haluaa parhaan mahdollisen lopputuloksen niin noitahan voi ihan asiakseen testailla. Ite metsästän pitkälänkiset tuplasaranajarrut jostain, jos tuo fillari pysyy pidempään käytössä, se lienee varmin tapa lisätä vanhaan fillariin jarruvoimaa.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  6. #3396
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    42
    Millä ukot on suojanneet noita vaijereiden ja jarrujen nesteletkujen kuoria rungon läpivienneissä? Näyttää omassa täpärissä olevan aika perustavaa laatua oleva suunnitteluhäikkä siinä mielessä että noin 300km ajelun jälkeen on selvästi jo molemmat hiertyneet kaulaputken takana olevien läpivientien kohdalta.

  7. #3397
    Kuinka usein pyörän rengaspaineet on hyvä tarkistaa ja miten tähän vaikuttaa venttiili tyyppi?

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  8. #3398
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Laitoin tohon Crescentiin suoran tangon kippuran tilalle niin voi olla että saa paremmin tehoa jarruihinkin kun tulee uudet kahvat.

  9. #3399
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jorie Katso viesti
    Kuinka usein pyörän rengaspaineet on hyvä tarkistaa ja miten tähän vaikuttaa venttiili tyyppi?

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk
    Näppituntemalla kokeilen melkein joka kerta kun lähden liikkeelle ja tarkemmin ennen pidempiä lenkkejä. Toki sisärengas, tubeles yms asiat vaikuttavat asiaan, esim lateksi ei ole niin tiivis kuin butyyli ja pikaventtiili ei mielestäni ole niin hyvä kuin presta.

  10. #3400
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.241
    Schwalbe sanoo, että paineet on syytä tarkistaa ja säätää kerran kuukaudessa. Mulla putoo sisärenkaalliset presta venttiilillä noin 0,5 bar
    kuukauden aikana. Laitan 3,2 bar aina kun "tankkaan". https://www.schwalbe.com/en/luftdruck

    typo korjattu

    Miksi toi linkin alleviivaus jatkuu ja jatkuu?

  11. #3401
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    venttiilit eivät taida vuotaa ehjänä ollessaan dunloppia lukuun ottamatta. Mutta sisäkumit materiaalista ja seinämävahvuudesta riippuen hiljalleen kyllä ilma varsinaisia reikiä. Tubeleksena eli ilman sisäkumeja tilanne vaihtelee vanteittain ja renkaittaan sekä riippuen planeettojen asennoista
    Jos on kiinnostunut ja harrastaa tosissaan voi renkaan paineet tarkistaa ja säätää joka lenkkiä ennen. Jos vähän vähemmän niin kokeilee käsillä tuntuuko paine olevan about kohdillaan eli ettei poikkeuksellista tyhjentymistä ole tapahtunut ja sitten silti silloin tällöin kuten just vähintään kerran kuussa tarkistaa mittarilla/pumpulla.

    Millä pyörällä ja renkailla xubu ajaa? 3.2 baria on paljon maastopyörään ja vähän maantiepyörään. Sopivalle gravel renkaalle, hybridiin tms varmaan just se ihan oikea paine. Näitä pyöriä ei vain löydy omasta taloudesta.
    Maastokäyttöön tässä erinomainen laskuri oikean rengaspaineen haarukoimiseksi. Renkaan leveys pitää toki ensin pähkäillä tuumista millimetreiksi ja laskuri on tosiaan vain 2-3 tuuman levyisille (maasto-)renkaille.https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

  12. #3402
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.241
    Ajan maastopyörällä johon olen laittanut itse moottorin (TSDZ2). Sivulaukku on aina mukana, jossa juomaa ja muuta tarpellista. Joskus myös vara-akku, eli painoa on paljon.
    Ja vaikka se on maastopyörä, niin ajan asfaltilla ja metsässä hiekkateillä.

  13. #3403
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    61
    Meinasin vaihtaa fillariin uudet jarrupalat. Etujarrun kohdalla (Hydraulinen levyjarru Avix X0 Trail) tuli heti vastaan ongelma. Paloja kiinni pitävän ruuvin reikä oli kulahtanut pyöreäksi, tiedä sitten oliko jo edellisen omistajan jäljiltä vai sovitinko vain väärää työkalua. Joka tapauksessa nyt reikään (oletettavasti 2.5mm hex) sopivat torx tai kuusioavain pyörii tyhjää. Kellään vinkkiä millä tuollaisen saisi auki?

  14. #3404
    Liittynyt
    12/2018
    Viestit
    31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jtph Katso viesti
    Meinasin vaihtaa fillariin uudet jarrupalat. Etujarrun kohdalla (Hydraulinen levyjarru Avix X0 Trail) tuli heti vastaan ongelma. Paloja kiinni pitävän ruuvin reikä oli kulahtanut pyöreäksi, tiedä sitten oliko jo edellisen omistajan jäljiltä vai sovitinko vain väärää työkalua. Joka tapauksessa nyt reikään (oletettavasti 2.5mm hex) sopivat torx tai kuusioavain pyörii tyhjää. Kellään vinkkiä millä tuollaisen saisi auki?
    Pykälää isomman torksin napautat kii ja avaat. Tai talttapäämeisselin lyöt siihen ja vieläparempi jos pystyy sahaamaan uran.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  15. #3405
    Liittynyt
    06/2019
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    126
    Jollain pienillä pihdeillä voi kokeilla myös pyöritellä auki

  16. #3406
    Ostin linkin pyörän
    https://www.velo-oxygen.fi/atto-hybr...v-sininen.html

    Ja siihen nämä polkimet:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...AaAoLeEALw_wcB

    Onko näissä sama kierre?
    Tuntuu ettei poljin lähde kierteelle, saa nähä menikö kierteet jo paskaksi.
    Sain vanhan polkimen jotenkin takaisin, mutta kierteet ainakin alusta romuna.

    Jännä että Shimanon osissa olisi eri kierteet/nousut?
    Silmin tuo nousu kyllä näyttää eriltä...

    Saakohan tuota vielä ammattilainen korjattua?



    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  17. #3407
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Kyllä niissä kaiken järjen mukaan on sama kierre. Jos ei ole tuttua pyörien kasailu, niin huomaa, että vetopuolella on perus oikeakätinen kierre, mutta ei-vetopuolella "väärään suuntaan" kierrettävä vasenkätinen.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  18. #3408
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asku90 Katso viesti
    Pykälää isomman torksin napautat kii ja avaat. Tai talttapäämeisselin lyöt siihen ja vieläparempi jos pystyy sahaamaan uran.


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Kiitos vinkeistä, koitin vielä kerran kopauttaa sen oikeankokoisen kuusioavaimen paikoilleen ja ilmeisesti kolon pohjalta löytyi sen verran särmää että ruuvia sai pyöräytettyä hitusen ja lähti aukeamaan. Onneksi käytettyjen pelien kanssa voi mahdolliset omatkin tössit pistää aina edellisen omistajan piikkiin....

  19. #3409
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jorie Katso viesti
    Kuinka usein pyörän rengaspaineet on hyvä tarkistaa...
    Minä tarkistan eli käytännössä pumppaan renkaisiin oikeat paineet ennen jokaista lenkkiä. Lateksit pehmenevät nopsaan.
    Rule #1: Obey The Rules

  20. #3410
    Eli vituiksi meni, kyllä nuo sopii, mutta kierre meni vinoon, ja poljin on nyt kuvan mukaisessa asennossa.
    Uskaltaako tuolla ajaa, vai pitäisikö viedä vaan suosiolla pajalle pyörä?



    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  21. #3411
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Varmaan ottaa päähän aivan suunnattomasti mutta tavaraahan toi vaan lopulta on. Vastaisuuden varalle niin pääsääntöisesti kaikki ruuvit ovat käsin pyöriteltävissä ellei niissä ole ruuvilukitetta ja lopulliseen lujuuteen vaan avaimella. On noinkin kai ajeltu mutta poljinta ei oikein enää vaihdeta eikä irroiteta ilman kierteiden korjausta tai uusia kampia. En tiedä saisiko ton vielä suoraan survottua, lisävahinkoa ei kai enää synny.

  22. #3412
    Noh, tavaraa se tosiaan vaan on.
    Minkä hintaiseen remonttiin kannattaa suunnilleen varautua kun vie korjaamolle?

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  23. #3413
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Kävi juuri sama moka Bafangin kampien kanssa. Nyt jo toiset keskihintaiset polkimet putkeen joissa kierteen harja tuntuu olevan paljon korkeampi mitä yleensä (näyttää ihan kierretapin kierteiltä). Vaikka menee oikealle kierteelle niin saa vääntää aika reippaasti jakarilla eikä kuusiokololla puhettakaan.

    Vedin auki ja otin kammen ruuvipenkkiin. Sitten väänsin väkisin kiintolenkillä ja toisellakädellä pidin suorassa poljinta. Oli muuten niin järeä kierre että se porasi uuden kierteen tuohon kampeen ja tiukka sovitus takasi että pysyy. Opin tästä että jos näyttää vähänkään vaikeammalta tapaukselta niin otan jatkossa kammen irti ja ruuvaan sen pöydällä hyvässä valaistuksessa kiinni. Silloin näkee heti jos lähtee menemään vinoon ja pystyy kontrolloimaan hommaa paremmin.

    Molemmat polkimet Bike-Discountista ja hintaluokka 30-50 euroa per pari, eli ei nyt ihan markettitavaraakaan.

  24. #3414
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Ehkä itsestäänselvyys, mutta tuossa vasemmassa polkimessahan on sitten kierteet toiseen suuntaa. Eli eikai ole kiristetty myötäpäivään.

    Kampi varmaan menee vaihtoon

    Lähetetty minun SM-G981B laitteesta Tapatalkilla

  25. #3415
    Ei väännetty väärään suuntaan.
    Kävin heittää lenkin ja vähän muljuu, ajan ensihuoltoon tuolla ja saavat sitten samalla laittaa tuon kuntoon.

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk

  26. #3416
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Kammissa taitaa olla tuumaiset kierteet, 9/16" x 20 tpi. Ja vasemmassa kammessa on vasenkätiset kierteet.

    Tuollaisen kyllä korjaisi helicoililla, mutta koska tuumakoko ja vielä vasenkätinen kierre, helocoilin löytäminen on hankalaa. Ja kallista. Pyöräliikkeissä saattaisi olla, tuskin on ensimmäinen kerta kun kierteet menee. Oikeanpuoleisen kammen kierteen olen joskus korjannut bilteman sytystulpan kierteenkorjaussarjalla (https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...rja-2000016884) mutta se pyörä ei ollut mitenkään kovalla käytöllä.

    Pyöräliikkeeseen vain. Kyllä niiltä sulle kammet löytyy

  27. #3417
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jorie Katso viesti
    Ei väännetty väärään suuntaan.
    Kävin heittää lenkin ja vähän muljuu, ajan ensihuoltoon tuolla ja saavat sitten samalla laittaa tuon kuntoon.

    Sent from my SM-G965F using Tapatalk
    Näyttäisi olevan ihan perus nelikanttikeskiö ja kampi joka on melkein ilmainen. Eli ei tule montaa markkaa maksamaan uusi kampi.

  28. #3418
    Pyörässäni on nyt 3x8 shimanon vaihteet. Tekisi mieli päivittää 1x11 slx settiin. Sopiiko tuo 11 rataspakka samaan keskiöön kuin 8?

  29. #3419
    Vapaarattaan voit ainakin joutua vaihtamaan samalla kun vaihdat pakan.

  30. #3420
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Diklofenaakki Katso viesti
    Pyörässäni on nyt 3x8 shimanon vaihteet. Tekisi mieli päivittää 1x11 slx settiin. Sopiiko tuo 11 rataspakka samaan keskiöön kuin 8?
    Riippuu onko kyseessä kasettipakka vai normaali. Yleensä kasipakat ovat kasettimallisia ja päivityksessä menee napa uusiksi. 11-lehtinen yleensä vaatii ns. kykyaikaisen leveämmän haarukan myös.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •