HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 92 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 82 90 91 92 93 94 102 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.731 - 2.760 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #2731
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Ylipäänsä treenaamisen polarisointi voi myös auttaa. Kun pitää kovat vedot oikeasti (omina) kovina, PK-päivänä osaa nauttia rauhallisesta lenkistä (näin ainakin omalla kohdallani).

  2. #2732
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Onko tosiaan noin, että PK ei voi ajaa liian hiljaa? Jostain olen joskus lukenut (eli siis ehdottoman hyvä lähde) ettei se oikein kehitä jos sykkeet on alle 60%. Mäkisessä maastossa siis itselle käy helposti niin myös maantiellä, että jos ei ihan kävele niin nousussa helposti 80% ja sitten kun tätä "kompensoi" alamäessä vaan rullailemalla/kevyesti polkemalla niin laskee sinne alle 60%

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
    Arvasin, että joku tarttuu tuohon . Kommenttini oli kysyjän taustakuvaukseen räätälöity. Harjoittelemattomalla ja ”jokainen lenkki on kova lenkki” ajaneella suurempi ongelma on saada pidettyä ne sykkeet PK kynnyksen alla, kuin että lenkki olisi liian kevyt. Tässä korjausliikkeessä harvemmin ongelmaksi muodostuu se, että sykkeet on alle 60% maksimeista. Yleistäen, vähemmän haittaa ajaa liian rauhallisesti, kuin liian kovaa. Hyvä mindset lenkille lähdettäessä. Ei lähde tempoilemaan, segemntöimään, mäkikirimään, tai vastatuuleen puskemaan....
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  3. #2733
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Arvasin, että joku tarttuu tuohon . Kommenttini oli kysyjän taustakuvaukseen räätälöity. Harjoittelemattomalla ja ”jokainen lenkki on kova lenkki” ajaneella suurempi ongelma on saada pidettyä ne sykkeet PK kynnyksen alla. Tässä korjausliikkeessä harvemmin ongelmaksi muodostuu se, että sykkeet on alle 60% maksimeista. Yleistäen, vähemmän haittaa ajaa liian rauhallisesti, kuin liian kovaa. Hyvä mindset lenkille lähdettäessä. Ei lähde tempoilemaan, segemntöimään, mäkikirimään, tai vastatuuleen puskemaan....
    Kiitos, tartuin ihan aidosta kiinnostuksesta ja sain opettavan vastauksen (mikä oli tavotteena)

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

  4. #2734
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.282
    Jep. Sitten kun pyörä alkaa kulkemaan sillä pk sykkeellä, niin voi ajaa pk2. Pienet tehonnostot ja vaihtelut eivät pilaa pk lenkkiä enää tuossa vaiheessa. Kroppa ei hätkähdä lyhyistä mäistä. Tuossa kohtaa se ajaminen alkaa olla oikeasti kivaa.

  5. #2735
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Kestävyysurheilun perusteet

    Juuri näin Paaton. Tuossa kohden ollaan opittu se oma PK tahti ja ymmärretään sen merkitys kokemuksen kautta.

    Harvoin jaan omia käyriä, mutta laitan ihan esimerkkinä. Se, että kokee ylpeyttä ajaa PK lenkit sopivan hiljaa on samanlaista toteutuksen laatua, kuin ihailla intervallikäppyröitä, että on ajanut sopivan kovaa. Pikkasen jäi kismittämään tuo 8:50minuutin ylitys. . Muutamassa mäessä vaan välitys loppui kesken. Kehityksen kaaresta sen verta, että PK lenkkien keskarit on nousseet 20kmh->25kmh. Tasaisella ja tyynessä mennään hetkittäin pidempiäkin pätkiä reilusti yli 30kmh. Mäet ja vastatuuli syö sitten keskaria alaspäin. Ja noi keskarit ois vielä kovempia, jos lähtisi oikein yrittämällä ajamaan just PK kynnyksen alapuolella. Se vaan ei ole mun juttu.

    Harvoin somessa kukaan hehkuttaa matalia sykkeitä. Vääristää asiaan perehtymättömän harjoitukset, kun somessa julkaistusta lenkistä mainintana on korkeat sykkeet, kovat keskarit, tai pitkät matkat. Harvoin kukaan toteaa, että lenkin keskisyke oli 115bpm. Medaseksikästä, minusta olisi




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  6. #2736
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Eikö kukaan muu kuin kp63 ja minä jaksaneet katsoa kurvaajan ylempänä tässä ketjussa ansiokkaasti linkkaamaa YouTube-videota? Stephen Seilerhän alaotsikoi sen juuri tähän sopivasti "How Low Is Too Low? How Long Is Too Long?"

    Sen yksi "take home message" on ettei kannata tuijottaa prosentteihin omasta maksimisykkeistään vaan omasta sykereservistään eli maksimi- ja leposykkeiden erotuksesta. (Ja se on vasta lähtökohta Seilerin ajatuksille ja tutkimuksille...)

    60% sykereservistä on hyvin harvoin liian alhainen syketaso PK-lenkeille, kun meistä tavallisista tallaajista joilla ei hirvittävän pitkää ja oikeaoppista peruskestävyysharjoittelutaustaa ole.

  7. #2737
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ehkä tuosta voisikin tehdä raakan yleistyksen? Mäkiä voi ajaa kovempaa, jos pohjat sen kestää. Eli syke palaa pk alueelle, eikä karkaa lopussakaan.

    Vaatii tietystikkin tehomittaria kaveriksi. W/hr suhteen muutosta on kiva seurata lenkin aikana. Tuo paljastaa kyllä kuntotason kasvun. Päiväkohtaisia heittoja on tietysti paljon, mutta meinaan yhden lenkin aikana.
    Missäköhän tuo raja menee. Viime gravel/maantielenkillä ajoin tuollaisen vähän reilumman ylämäen (noin 100m nousua 3km aikana lopussa jyrkentyen ja ylhäällä sykkeet oli jo korkeat 168. Seuraavassa alamäessä laski 110 ja lenkin keskisyke 125. Tuhoaako tuo lenkin vaikutuksen pk-kunnon kasvatukseen? En ihan noita sykereservihommia ymmärtänyt, menee hiukan liian hifistelyksi. Oma maksimi 182 ja yöllä leposyke 40.

  8. #2738
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Karvosen kaavahan on maailmankuulu ja ilmeisen yleistoimiva. Tuosta helppo selitys äkkiä netistä. Googlaa Karvonen formula niin pääset maailmalle

    http://triathlonsuomi.com/harjoittelu/harjoitusten-tehosta-maarasta-ja-palautumisesta/sykerajojen-maarittaminen-ja-harjoittelu/

  9. #2739
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Missäköhän tuo raja menee. Viime gravel/maantielenkillä ajoin tuollaisen vähän reilumman ylämäen (noin 100m nousua 3km aikana lopussa jyrkentyen ja ylhäällä sykkeet oli jo korkeat 168. Seuraavassa alamäessä laski 110 ja lenkin keskisyke 125. Tuhoaako tuo lenkin vaikutuksen pk-kunnon kasvatukseen? En ihan noita sykereservihommia ymmärtänyt, menee hiukan liian hifistelyksi. Oma maksimi 182 ja yöllä leposyke 40.
    No jos on tarkoituksena ajaa peekoota, niin voisiko ajatella niin, ettei mäkien jälkeen olisi tarve himmailla, vaan voi jatkaa tasaista ajoa. Tuohonhan vaikuttaa moni seikka, mutta taisi olla johaugin yhteydessä juttua, ettei hänellä laktaatit enää paljoa heilahtele, vaikka lyhyitä mäkiä mennään kovaakin.

  10. #2740
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    320
    En tiedä MRen tavoitteista, mut eikö tuommoinen tempo/sweetspot ole ihan ok, jos hyväksyy että siitä saa pk:n hyödyt, mutta palautuu huonommin. Muuten olen penyeach:n kanssa samoilla linjoilla.

  11. #2741
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    Heh. Meillä ihmisillä on niin erilaiset "ongelmat" sykkeiden suhteen. Itsellä nyt tullut reilusti pk-lenkkiä vikan puolen vuoden aikana. En tiedä onko sattumaa mutta tällä hetkellä on hemmetin vaikeeta ajaa vetoja. Saa tehdä hullunlailla töitä että sykkeet saa riittävän ylös. Olen kuitenkin läpi talven tehnyt 1-2krt viikossa tehoharjoituksia. Anakynnyksen yli ei oo toivoakaan saada sykettä työpäivän päälle. Sykerajoja mittailtu tämän vuoden alussa viimeksi, tällöin maksimisyke 197, monesti kun ajaa vetoja niin ei meinaa sykkeitä yli 155 edes saada... Aerk 145.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  12. #2742
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.117
    ^ Mites on leposykkeen tai ortostaattisen sykevaihtelun laita? Voisiko olla pientä rasitustilaa päällä?

    Ja en katsonut tota youtube p
    ätkää, mutta kuuntelin ne podcastit mitkä tossa on aiemmin linkattu. Ehtii kuuntelemaan podcasteja paljon paremmin esimerkiksi tyomatkalla tai lenkillä.
    6.7 WTF/kg


  13. #2743
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    ^

    Leposyke pyörii samoissa lukemissa kun vaikka vuosi sitten... Sen mitä sykevälivaihtelua olen mittaillut niin ihan hyviä lukemia palautumisen suhteen sieltäkin tullut, sehän se tuosta kohtalaisen outoa tekeekin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  14. #2744
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Eikö kukaan muu kuin kp63 ja minä jaksaneet katsoa kurvaajan ylempänä tässä ketjussa ansiokkaasti linkkaamaa YouTube-videota? Stephen Seilerhän alaotsikoi sen juuri tähän sopivasti "How Low Is Too Low? How Long Is Too Long?"

    Sen yksi "take home message" on ettei kannata tuijottaa prosentteihin omasta maksimisykkeistään vaan omasta sykereservistään eli maksimi- ja leposykkeiden erotuksesta. (Ja se on vasta lähtökohta Seilerin ajatuksille ja tutkimuksille...)

    60% sykereservistä on hyvin harvoin liian alhainen syketaso PK-lenkeille, kun meistä tavallisista tallaajista joilla ei hirvittävän pitkää ja oikeaoppista peruskestävyysharjoittelutaustaa ole.


    Itse asiassa Seiler ei tuossa esityksessään tarkalleen ottaen vastannut otsikon kysymykseen. Siis muutoin kuin sanomalla: "emme tiedä". Käsittääkseni liikuntafysiologiassa on käytetty harjoitusvasteen minimi- eli alarajana sykkeelle aerobisessa liikunnassa 30-45% sykereservistä. Siis täysin harjoittelemattomille 30% ja kisakuskeille 45%. Sitten vielä asiaa sotkee sykerajojen vaihtelu samalla henkilöllö lajeittain (juoksu vs pyörä). Sitä mihin em arvio perustuu, en nyt tähän hätään löytänyt.

  15. #2745
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    498
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Heh. Meillä ihmisillä on niin erilaiset "ongelmat" sykkeiden suhteen. Itsellä nyt tullut reilusti pk-lenkkiä vikan puolen vuoden aikana. En tiedä onko sattumaa mutta tällä hetkellä on hemmetin vaikeeta ajaa vetoja. Saa tehdä hullunlailla töitä että sykkeet saa riittävän ylös. Olen kuitenkin läpi talven tehnyt 1-2krt viikossa tehoharjoituksia. Anakynnyksen yli ei oo toivoakaan saada sykettä työpäivän päälle. Sykerajoja mittailtu tämän vuoden alussa viimeksi, tällöin maksimisyke 197, monesti kun ajaa vetoja niin ei meinaa sykkeitä yli 155 edes saada... Aerk 145.
    Jos lepo ok, niin oisko vaan kunto noussut niin, että ajat vedot liian alhaisella teholla? Kokeilepa levänneenä hyvän lämmittelyn jälkeen all-out pari minuuttia kerrallaan, ja vaikka minuutin palautuksella! miten käy?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #2746
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.282
    No minä ainakin tiedän mitä itselle käy, kun ajaa pitkään ja paljon peekoota. Diesel. Hapenottoa kun ei rassata, niin tehoja on turha yrittää nostaa yli ftp. Lääkkeenä yllättäen vomax ja 2-3wk päästä alkaa sykettä ja kulkua löytymään.

  17. #2747
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Heh. Meillä ihmisillä on niin erilaiset "ongelmat" sykkeiden suhteen. Itsellä nyt tullut reilusti pk-lenkkiä vikan puolen vuoden aikana. En tiedä onko sattumaa mutta tällä hetkellä on hemmetin vaikeeta ajaa vetoja. Saa tehdä hullunlailla töitä että sykkeet saa riittävän ylös. Olen kuitenkin läpi talven tehnyt 1-2krt viikossa tehoharjoituksia. Anakynnyksen yli ei oo toivoakaan saada sykettä työpäivän päälle. Sykerajoja mittailtu tämän vuoden alussa viimeksi, tällöin maksimisyke 197, monesti kun ajaa vetoja niin ei meinaa sykkeitä yli 155 edes saada... Aerk 145.
    Olisitko ajanut ne 1-2krt/vko tehoharjoitukset liian kovaa niin että ne on kehittänyt vaan sun anaerobista kapasiteettia & kestävyyttä ? Tämän seurauksena sitten aerobinen suorituskyky huononee. Nyt sitten vielä pahennat tilannetta entisestään kun yrität tehdä "hullunlailla töitä" että pääsisit AnK tai sen yli joka on laskenut anaerobisten, liian kovien tehotreenien seurauksena. Pystyt nyt ajamaan lyhyen hetken kovempaa kuin aikaisemmin, mutta ns. kynnysteho (FTP) on laskenut koska liikaa anaerobista puolta kehittävää treeniä.

    Anaerobisten treenien ja määrien kanssa kannattaa olla varovainen jos aerobista puolta ja FTP haluaa nostaa.

    Tohtori Emma Wilkins (Tom Bellin kumppani) on kirjoittanut äskettäin hyvän artikkelin anaerobisista treeneistä ja mikä on sopivaa ja mikä ei:

    https://www.highnorth.co.uk/articles...robic-training

    To conclude, it is worth reiterating that, for a given aerobic capacity, an increase in anaerobic capacity will result in a reduction in the lactate threshold. So, any anaerobic training should be undertaken with caution, and for most athletes, only a small amount of this type of training will be beneficial, with excessive anaerobic training having a detrimental effect on overall performance. The body responds much faster to anaerobic training than to aerobic training, and good improvements can often be seen in 2-4 weeks.
    Ylläoleva on tietysti puhdasta spekulointia, mutta tiedän tapauksia joissa kovat tehotreenit on tehty liian kovaa ja aerobinen suorituskyky on sen seurauksena laskenut. Varsinkin jos käyttää sykettä tehotreenien intensiteetin mittaamiseen saa olla tarkkana ettei tee vetoja liian kovaa. Tasaisissa 3-8min vedoissa riittää kun vedon puolivälin jälkeen syke nousee AnK tuntumaan tai viimeisissä vedoissa vähän yli. Toinen vaihtoehto on ajaa esim. 6-8min veto niin että ajaa vedon alussa 1.5 - 2min kovempaa ja nostaa sykkeen nopeasti AnK tuntumaan ja sitten laskee tehoa ja yrittää rimpuilla AnK ja sen tuntumassa vedon loppuajan.

    Toinen vaihtoehto ettei vedot kulje ja ei pääse AnK sykkeille on se mitä OJ yllä esitti. Krooninen väsymys johon on jo sopeutunut eikä sitä edes oikein tunnista. Jos maksimisyke on 197 niin kyllä 1-2 viikon hyvin kevyen treenijakson tai levon jälkeen pitäisi sykkeen nousta 90-95% maksimista (~ 180) niin että heilahtaa.

  18. #2748
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    Hyvää pohdintaa teiltä! Tartteis varmaan useemmin tulla avautumaan tänne ni hommat kävis helpommin, sillä eilen 30min VK-veto tuntu varsin hyvältä ja sykkeetkin nousi kivasti ilman että piti kutsua ylempiä tahoja antamaan apuja. Nousevalla teholla ~150-177 alueella mentiin, vedon keskisyke 167. En tiedä kuinka suuressa roolissa tähän suoritukseen oli viime viikkoinen sillä ajoin vain neljänä päivänä (kevennetty viikko, kuten muutenkin yleensä joka kolmas tai neljäs) ja sillonkin maksimissaan reilu puolentoista tunnin keissejä.

    Se mitä tuohon pulmarkin kommentointiin tulee niin tuo on hyvin paljon todennäköistä että ajan alut aivan liian kovaa ja täten jalat sanoo ittensä irti ennen hengitysteitä, sillä tätä ongelmaa ei muistaakseni talvikaudella ollut kun ajoin wattimittarin avulla trainerilla. Nyt siis ei ole ulkokäyttöön wattimittaria, vielä.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  19. #2749
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.710
    Nyt kävin vetämässä parisen tuntia sähkötäpärillä Helsingin Mustavuoren ja Vuosaaren maastoissa & ulkoilureiteillä. Sykkeet pääosin Z3 (yli puolet), Z2 kolmasosa ja sitten Z4 < 10%. Käsittämättömän vaikea pysyä Z2-alueella. Maastossa tulee kuitenkin paikkoja, missä on vain runtattava jos ei halua jalkautua. Mutta ihan hyvä fiilis lenkin jälkeen.

  20. #2750
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    kalusto ja maasto pitää valita sen mukaan mikä on lenkin ja oman liikunnan tavoite. Ajamalla aina sitä mikä on kivaa, harrastus on mukavaa ja todennäköisesti jatkuu pitkään ja kuntokin on riittävä. Eli hyvä speksi. Jos tavoite on optimoida kunnon parantuminen, niin valinta tehdään valitettavasti ohjelman mukaan. Silloin ei mennä kovaan maastoon mettään vaan helpoille reiteille, jos PK ohjelmassa. Ennen kuin valitsee tämän kakkostavan, kantsii kyllä pitkään miettiä onko se sen vaivan arvoista. Jos ite en kisais, ykkösvaihtoehto ehdottomasti.

  21. #2751
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    kalusto ja maasto pitää valita sen mukaan mikä on lenkin ja oman liikunnan tavoite. Ajamalla aina sitä mikä on kivaa, harrastus on mukavaa ja todennäköisesti jatkuu pitkään ja kuntokin on riittävä. Eli hyvä speksi. Jos tavoite on optimoida kunnon parantuminen, niin valinta tehdään valitettavasti ohjelman mukaan. Silloin ei mennä kovaan maastoon mettään vaan helpoille reiteille, jos PK ohjelmassa. Ennen kuin valitsee tämän kakkostavan, kantsii kyllä pitkään miettiä onko se sen vaivan arvoista. Jos ite en kisais, ykkösvaihtoehto ehdottomasti.
    Unohtaa ei kannata sitä, että hauskuus ajamiseen nousee potenssiin 2 , kun kunto kasvaa ja vauhtia jaksaa pitää yllä pidempään. . Toki maastossa sähköpelillä päästään lyhyen kaavan mukaan suoraan siihen pitkäkestoiseen hauskaan, ilman pitkää harjoittelukaarta.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  22. #2752
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.117
    Kisatakin voi ilman treenin ja suorituskyvyn optimaalista speksaamista. Ei tuttua miestä/naista kannata liikaa kiusata.
    6.7 WTF/kg


  23. #2753
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    kalusto ja maasto pitää valita sen mukaan mikä on lenkin ja oman liikunnan tavoite. Ajamalla aina sitä mikä on kivaa, harrastus on mukavaa ja todennäköisesti jatkuu pitkään ja kuntokin on riittävä. Eli hyvä speksi. Jos tavoite on optimoida kunnon parantuminen, niin valinta tehdään valitettavasti ohjelman mukaan. Silloin ei mennä kovaan maastoon mettään vaan helpoille reiteille, jos PK ohjelmassa. Ennen kuin valitsee tämän kakkostavan, kantsii kyllä pitkään miettiä onko se sen vaivan arvoista. Jos ite en kisais, ykkösvaihtoehto ehdottomasti.
    Joo, no varmaan mun kannattaa mennä tosiaan tuolla ykkösellä, mutta tuskin siitä haittaa on vaikka välillä koittaisi ajaa rauhallisemmin. Sähköpyörällä kokeilin nyt, kun ajattelin että sillä on helppo ajaa PK-alueella. Yllättävän vaikeaa, jos vähänkään poikkeaa ulkoilureitiltä polun puolelle.

    Seuraavaksi voisi yrittää ajella gravelilla rauhallisesti.

  24. #2754
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no varmaan mun kannattaa mennä tosiaan tuolla ykkösellä, mutta tuskin siitä haittaa on vaikka välillä koittaisi ajaa rauhallisemmin. Sähköpyörällä kokeilin nyt, kun ajattelin että sillä on helppo ajaa PK-alueella. Yllättävän vaikeaa, jos vähänkään poikkeaa ulkoilureitiltä polun puolelle.

    Seuraavaksi voisi yrittää ajella gravelilla rauhallisesti.
    Wattimittari on minusta hyvä pk-ajossakin, varsinkin alkuun. Jostain sairaasta syystä voi saada motivaatiota sen tasawatin tuijottamisestakin.
    Sitten kanssa näät, jos syke lähtee karkaamaan, vaikka watit pysyy samana. Jossain vaiheessa huomaa, että kykenee ajamaan paljon pidempiä lenkkejä ilman sykkeiden karkailua.

  25. #2755
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Ja tehomittari on yllättävän mielekäs varuste vaikka ei kilpaile tai optimoi treenailua. Kun jotain numeroita kuitenkin tulee tuijoteltua, mieluummmin ja hyödyllisemmin watteja kuin "keskaria".

  26. #2756
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.710
    Wattimittari on gravelissa ja Ibiksen täpärissä. Nyt tuli ajettua tunnin "lenkki" kun vaimon kanssa käytiin katsomassa Roihiksessa kirsikankukkia. 17.2 km@1h 3 min. Ja syke pysyi Z2:ssa 88% ajasta, Z3 3% ja Z1 9%. Tosiaan tuntuu, että ei olisi lenkillä käynytkään, tuota nopeuttahan voi ajaa vaikka kuinka kauan. Pyöränä täysjäykkä Trek Superfly 29'er.

    Mutta joo, jos pidän nopeuden alle 20 km/h, niin silloin sykkeet pysyy tuolla Z2-alueella (tuossa tunnin ajassa oli jo jonkun verran seisoskelua). Onhan toi... pitää ottaa kyllä ohjelmaan. Mikäs on hyvällä kelillä ajellessa hissukseen vaikka Helsingin ja Espoon rantaraittia. Siitä tulee mukava 75 km siivu suuntaansa. 85 km, jos sitten tulee Matinkylästä metrolla takaisin.

  27. #2757
    Tätä on ihan varmasti kysytty jo monesti, mutta ketju alkaa olla erittäin massiivinen.

    Onko kellään hyviä lukusuosituksia kestävyysurheilun perusteista ja (maantiepyöräilyn) treenaamisesta? Kieli voi olla suomi tai englanti.

    Pitäisi saada ideoita vähä tavoitteellisempaan harjoitteluun pyörän päällä ja luonnollisesti lisää vauhtia ja kestävyyttä. Tuntuu, että molemmat ominaisuudet ovat jauhaneet paikallaan pitkään, koska treeni on ollut aina niin fiilispohjaista.

    Syksyllä menee traineri ostoon, kun nuo loppuivat keväällä kaupoista koronan keskellä. Tehomittaria olen pohtinut myös, mutta esim. FTP-testin suorittaminen ulko-oloissa voi olla haastavaa. Onko hankinnassa järkeä, jos FTP:n testaaminen ei kesällä fiksusti onnistu?

  28. #2758
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Mites Tommi Martikaisen opus Kehity Pyöräilijänä? En ole ehtinyt lukea, joten arvostella en osaa. Mutta ainakin kotimainen ja kirjottajalla uskottavuutta

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

  29. #2759
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Lähtisin Frielin raamatusta liikkeelle. Helppotajuinen ja saa ihan hyvät ideat treenaamiseen.

  30. #2760
    pulmark Guest
    Martikaisen kirjan lisäksi tulee mieleen Jussi Veikkanen - Aja kovempaa, Jesper Bondo Medhus - Time Effective Cycling Training, Joe Friel - The Cyclist Training Bible, XXX painos.

    Frielin kirja on nimensä mukaisesti aikamoinen raamattu ja perusteos josta on tehty vuosien ajan useita painoksia. Medhusin kirja sopii aika rajoitteiselle, sisältö painottuu pyöräilijän teho- ja voimaharjoitteluun. Veikkasen kirjan sisältö kumpuaa Antti Hagqvistin valmentaja- ja Veikkasen kilpailu-urasta.

    Nykyään tulee itse seurattua sosiaalisessa mediassa ja netissä säännöllisesti Stephen Seileria, Yann Le Meuria, Tom Belliä ja Ross Tuckeria. Tom Bellin videoista ja kirjoituksista ainakin itse saanut konkreettisia ajatuksia ja vinkkejä omaan tekemiseen.

    https://www.highnorth.co.uk/
    https://tombell.co/

    CCH on muuten aloittanut Youtubessa treenivinkkien jakamisen:

    https://www.youtube.com/channel/UCPY...rfWIqAg/videos

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •