HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 58 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhogustoo Katso viesti
    Tuossa noin 400€ hintaluokassa on brittiläinen kiekkovalmistaja hunt. Mallistossa xc, trail ja endurokiekot.
    Nuo trail mallin kiekot 30mm sisäleveys ja painoa vähän yli 1800gram. Aika vähän löytyy arvosteluja valmistajan mtb kiekoista, mutta road/ cx/gg kiekot saaneet hyviä arvosteluja.
    Myös boost - nonboost sekoitukset taitavat onnistua.
    Löytyykö foorumilta kokemuksia Huntin Wide -malliston maastokiekoista? Tuo XC vaikuttaa aika kiinnostavalta.
    https://www.huntbikewheels.com/colle...e-mtb-wheelset

Punnan kurssin laskiessa hinta alkaa lähestyä jo 350 euroa.
    Rule #1: Obey The Rules

Vaihdoin maasturiin uudet DTSwissin osista kootut kiekot ja siinä yhteydessä molempien jarrusatuloiden paikkaa piti hieman säätää, jotta eivät laahaa levyihin.

Onko tuo ns.normaali juttu eli aina kiekkoja vaihdettaessa tulee myös jarrut siirtää oikeaan kohtaan? Vai johtuuko tuo vain siitä, että eri merkkisissä navoissa on aavistuksen verran eroa siinä, miten jarrulevy asettuu? Menisikö saman merkkisten kiekkojen välillä vaihto ilman jarrujen säätöä?

Jarrujen säätö ei ole iso eikä vaikea homma, mutta tuntuu jotenkin turhalta ja hankaloittaa useampien kiekkojen käyttöä samassa pyörässä.

^Johtuu eri navoista. Voit yrittää shimmata levyjä samaan kohtaan, esim. Syntace myy sellaisia 6 pulttisille levyille niin ei tarvitse säätää joka kerta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Johtuu eri navoista. Voit yrittää shimmata levyjä samaan kohtaan, esim. Syntace myy sellaisia 6 pulttisille levyille niin ei tarvitse säätää joka kerta.
    Juuri tuota itsekin aavistelin. En taida lähteä shimmailemaan kiekkoja, koska ovat muutenkin aika vaatimattomat. Helpompaa on varmaankin hommata toiset kiekot, joissa myös DT swissin navat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Juuri tuota itsekin aavistelin. En taida lähteä shimmailemaan kiekkoja, koska ovat muutenkin aika vaatimattomat. Helpompaa on varmaankin hommata toiset kiekot, joissa myös DT swissin navat.
    No ei ne shimmit maksanut kuin kympin paketti, joten ei ainakaan ole iso investointi. Ja aika helppo laittaa muutama metalliliuska jarrulevyn taakse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    No ei ne shimmit maksanut kuin kympin paketti, joten ei ainakaan ole iso investointi. Ja aika helppo laittaa muutama metalliliuska jarrulevyn taakse.
    Täältä myös suositus noille shimmeille. Helppo ja halpa tapa laittaa levyt samaan kohtaan eri kiekoilla, parantaa elämänlaatua selkeästi kun vaihtelee kiekkoja
    Ei tosin 100-varma kikka, jos esim. toisen navan jarrulevyn kiinnitys on centerlock ja toinen 6-pultti sekä vielä niinpäin, että 6-pultissa levy on jo ulompana kuin centerlockissa.

Loppukädessä toki helpottaa vielä enemmän jos navat on yhtäläiset.
    Esim. itsellä on nykyään maastopyörän kaikki kiekot DT:n 350 navoilla, niin kiekkoa vaihtaessa voi vaihtaa myös pakan vapareineen toiseen kiekkoon vain nykyäisemällä irti ja painamalla uuteen kiinni.
    Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
    Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/

Olis 30mm sisäleveät laadukkaat alumiinikiekot haussa am/traili käyttöön. Vaihtoehdoiksi on löytynyt ainakin Newmen Evolution SL A.30 ja DT Swiss XM 1501 Spline One 30.

Varmasti hyviä molemmat, kysynkin tubeless burppailu herkkyydestä kun vanteessa on Newmenissä pieni olake siinä (vaaka)tasossa johon rengas nousee asennettaessa ja DT Swiss on tasainen.

Onko tuolla pienellä nystyrällä merkitystä siihen kuinka rengas kestää vanteella pienillä paineilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juho S Katso viesti
    Olis 30mm sisäleveät laadukkaat alumiinikiekot haussa am/traili käyttöön. Vaihtoehdoiksi on löytynyt ainakin Newmen Evolution SL A.30 ja DT Swiss XM 1501 Spline One 30.

Varmasti hyviä molemmat, kysynkin tubeless burppailu herkkyydestä kun vanteessa on Newmenissä pieni olake siinä (vaaka)tasossa johon rengas nousee asennettaessa ja DT Swiss on tasainen.

Onko tuolla pienellä nystyrällä merkitystä siihen kuinka rengas kestää vanteella pienillä paineilla?
    Vastaus lyhyesti, on merkitystä muttei merkityksellisesti. Itsellä ei ole ollut ikinä burppailu onglemia millään laadukkaalla tubeless-yhteensopivalla kehällä ajopaineilla normaalissa ajossa. Joskus Bikeparkissa kun tulee huonosti ilmasta alas niin on burpannut, mutten usko siinä kohtaa minkäänlainen olakkeen pelastavan. Suojista on siinä tilanteessa enemmän hyötyä.

Molemmat erinomaisia vaihtoehtoja, valitse se kummasta pidät enemmnän

Lainaus Alkujaan tämän lähetti t3mppu Katso viesti
    Täältä myös suositus noille shimmeille. Helppo ja halpa tapa laittaa levyt samaan kohtaan eri kiekoilla, parantaa elämänlaatua selkeästi kun vaihtelee kiekkoja
    Ei tosin 100-varma kikka, jos esim. toisen navan jarrulevyn kiinnitys on centerlock ja toinen 6-pultti sekä vielä niinpäin, että 6-pultissa levy on jo ulompana kuin centerlockissa.

Loppukädessä toki helpottaa vielä enemmän jos navat on yhtäläiset.
    Esim. itsellä on nykyään maastopyörän kaikki kiekot DT:n 350 navoilla, niin kiekkoa vaihtaessa voi vaihtaa myös pakan vapareineen toiseen kiekkoon vain nykyäisemällä irti ja painamalla uuteen kiinni.
    Tosiaan navoissa on jopa saman merkin sisällä mallikohtaisia eroja jarrulevyn asemoinnissa.
    Itsellä kun on työn puolesta sorvi käytettävissä, niin olen napojen päätyholkkeja sorvaamalla simmaillut niin 6-pulttiset kuin centerlocit samaan asemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti
    Vastaus lyhyesti, on merkitystä muttei merkityksellisesti. Itsellä ei ole ollut ikinä burppailu onglemia millään laadukkaalla tubeless-yhteensopivalla kehällä ajopaineilla normaalissa ajossa. Joskus Bikeparkissa kun tulee huonosti ilmasta alas niin on burpannut, mutten usko siinä kohtaa minkäänlainen olakkeen pelastavan. Suojista on siinä tilanteessa enemmän hyötyä.

Kiitos vastauksesta, täytyy laittaa kiekot tilaukseen

Uutta 29" kiekkoa pitäisi saada. Ajo täpärillä juurakkoa ja muodikasta enskaa, mitä nyt täällä hesassa voi ajaa. Kuitenkaan droppaamatta yli 80cm korkeudesta. Olen tykästynyt 2,6" renkaisiin. Tällä hetkellä 2,6" nobby nic edessä ja takana 2,6" barzo. Kiekkoina light bicyclen kasaamat kiekota näille vanteille: https://www.lightbicycle.com/35mm-wi...atibility.html . Suurin ongelma on että nykyiset kiekot ovat non boost ja pyörä on boost. Adaptereilla olen ajellut, paremmasta en tiedä, mutta vaihtaa mieli tekisi.

Vaihtoehtoina olisi Light bicyclen vanteille kasatut kiekot:

https://www.lightbicycle.com/AM933-a...-rims-mtb.html

https://www.lightbicycle.com/35mm-wi...atibility.html

https://www.lightbicycle.com/EN928-a...tain-rims.html

Mietinnässä; onko 33mm sisäleveys jo liioiteltua 2,6" kumeille, kun suurin osa on todellisuudessa ilmoitettua kapeampia. 28mm sisäleveys liian kapea 2,6" kumeille? Pitäisikö vain ottaa halvin ja kevyin? Vai olisiko assymmerisistä vanteista hyötyä? Vai pitäisikö ottaa taakse kapeampi vanne ja eteen leveämpi? Mikä mahtaisi olla paras vanne?

Luulis että suurimmalle osalle nykyisistä kumista 28mm kehä riittäisi, mutta todennäköisesti leveille kehille suunnitellut kumit tulevat lisääntymään tulevaisuudessa, eli jos ite harrastaisin noin paksuja nakkeja niin ottaisin joko 30mm tai sen isomman.

Mites tommosten kiekkojen tilaus, tuleeko noihin tullit päälle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    ...tuleeko noihin tullit päälle?
    Tuleehan noihin tulli & alv.

EDIT: vastasin tähän myös siksi, että saadaan kaksi "Tuzki Bunny" -avataria peräkkäin.

Tällä hetkellä postikulut vain 1$, joten tulleihinkin jäisi rahaa. Myös tpd mahdollinen, jossa tullit huijattu/hoidettu puolestasi.

Pikaisesti katottuna mulle kiinostavien kiekkojen (928+DT240) tullit ja ALV on melkein 250€.

edit: Ja tosiaan olen siis mietiskellyt kiekkoja, lähinnä ajatuksena ollut löytää DT XMC 1200’set tarjouksesta tai sitten tyytyä tavan XM 1501 mallisiin.

Pitäs hommata Trek superfly 9:n (2015) uusi takavanne. 12x142 mm ja 11 speed.

Viime vuonna vaihdettiin laakerit sisälle alkuperäiseen vanteeseen, mutta ei tuo tunnu rullaavan niin hyvin ku esimerkiksi rouvan fatbiken takarengas tällä hetkellä. Jotenkin siihen jäi pikku välys vanteen ja vapaarataan väliin. Siitä näkyy väliin laitetut laakerirasvat..

Miltä tämä vaikuttaisi? Mahottomia ei viiti laittaa..

https://www.bike-discount.de/en/buy/...arwheel-908359

Huomasin tänään, että mun seikkailu-greivel-työmatkapyörästä on takakiekossa klappia. Tämän voisi korjata ihan kiristelemällä pinnat takaisin oikeille kireyksille (itse?). Lisäksi kasetin yksittäiset rattaat viettävät omaa elämäänsä, eli liikkuvat suhteessa muihin rattaisiin villisti. En ole vielä tuonut tätä tapausta omaan pyörälaboratoriooni jatkotutkimuksiiin, joten voi olla että asiat hoituu rihtaamalla pinnat ja kirraamalla kasetin.

Ihan koko ajan en jaksaisi huollattaa tai huoltaa kaikkia omistamiani takakiekkoja. Joten voisin haluta seuraavaksi 142x12 takakiekon, joka kestää vähän enemmän väärinkäyttöä. Ilmeisesti DT350:n navan ympärille lähdetään rakentamaan. DT:n navoilla vaikuttaa olevan kestävä maine.

Missäs ihmiset on huollattaneet napoja ja rakennuttaneet kiekkoja pääkaupunkiseudulla? Ja erityisesti, missä kaupassa tehdään oikeasti laadukasta jälkeä kiekkojen suhteen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti

Tilasin juuri Newmen Evolution SL A30 -takakiekon. Voin kertoa kokemuksia kun sen saan käyttöön, toivon mukaan ensi viikolla. Se tulee korvaamaan Mavic Deemax Eliten, joka on nyt hyvin ansaitulla tauolla (ja huollon tarpeessa).

Osaisko joku ottaa kantaa noiden XM1501/Newmen A30 vs jotkut samanlevyiset kuitukiekot? Jotenkin tuntuu, että grammalle tulee aika paljon hintaa ja mun perinteiset ”hifistely-kaaviot” paukkuu pahasti yli (euro per gramma on ok, 2 euroa per gramma jos kaupan päälle saa erityistä mielihyvää).

Jostain syystä kuitenkin polttelee enkä ihan tiiä miksi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Osaisko joku ottaa kantaa noiden XM1501/Newmen A30 vs jotkut samanlevyiset kuitukiekot? Jotenkin tuntuu, että grammalle tulee aika paljon hintaa ja mun perinteiset ”hifistely-kaaviot” paukkuu pahasti yli (euro per gramma on ok, 2 euroa per gramma jos kaupan päälle saa erityistä mielihyvää).

Jostain syystä kuitenkin polttelee enkä ihan tiiä miksi...
    Voin ottaa kantaa, koska olen ollut lähes samassa tilanteessa kuin sinä. Kuitukiekkojen omistamisen ihanuudesta en kuitenkaan tiedä mitään.

Itse mietin Acrosin kehuttujen kuitukiekkojen hommaamista. Hinnaltaan ne ovat erittäin kilpailukykyiset (1200e/pari). Sitten katselin nykyistä takakiekkoa, joka on ottanut aika paljon osumaa vanteeseen. On naarmua ja kolhua. Tulin siihen tulokseen, että enhän uskalla kalliilla kuitukiekoilla ajaa, kun kokoajan pelkään niiden hajottamista. Sitähän en toki tiedä, miten alumiininen vanne kestää verrattuna kuituun. Ehkei kuituvanne olisi moksiskaan samanlaisista iskuista, joista on nyt alumiiniin tullut kunnon naarmuja. Jos kisaisin, ja pitäisi voittaa, niin sitten ehkä hommaisin kuitukiekot.

Jos massia löytyy, niin ei muuta kuin kuitua alle. Itselle nää kiekot, erityisesti takakiekot, vaan alkaa olla aikamoista kulutuskamaa. Kahden viikon sisään olen kaksi takakiekkoa hajottanut. Toisen MTB:stä ja toisen tuosta yllä mainitusta pyörästä. Täsäkin tietysti voi olla kyse vaan huonosta onnesta, eikä nuo työmatkapyörän navat mitkään maailman laadukkaimmat ole.

Mulla ei ole hajonnut yhtään kiekkoa 20v aikana, toisaalta mulla on ollut poikkeuksetta järeänpuoleisia kehiä ja olen itse kevyemmästä päästä. Pointti on kuitenkin hyvä, olen aina halunnut osia joiden kanssa ei tarvitse stressata.

Raha nyt on aina suhteellista. Jos rahaa ei ole, niin miksi edes miettiä? Jos rahaa olis liikaa niin miksi kysyä?

Drop olet kuitenkin jo ahkerasti googlaillut, niin mistä XM1501 kiekot lähtee edukkaimmin?
    Sait nimittäin nyt minutkin vähän innostumaan. Pyöräni orkkiskiekot on vain 1900 sarjaa ja siten painavat ja ei ratchet-navalla. 1700 kiekoissa (toisessa pyörässäni, jossa eri vannekokin) on ratchet mutta 1500-sarjassa olis vielä tiheämpi hammastus ja kevyempi paino. Mietin että voisin ehkä päivittää siis taakse XM1501 kiekon 30 leveenä ja shimpan microsplinenä. Tulis samalla vaihdettua sramin xd:stä shimanon pakkaan, kun pakka taitaa olla vaihtokunnossa.

En ole posteja laskenut mukaan, mutta ehkä tästä? https://www.bike24.com/p2186237.html

Aika vähän hajontaa noissa saksan kaupoissa on.

https://www.bianchistore.de/fr/dt-sw...sram-2018.html Tosta sais noi XC versiot aika halvalla, jos kapeemmat ja kevyemmät siis käy...

Mä mietin vielä jos vaan kasauttais uusien 180 napojen ympärille, sais 100g painoa pois

Käytän 2.4 wt ja 2.6 kumeja ja ajan parkissa myös ihan surutta omien taitojen puitteissa kivikotkin. Kapeammat 25 mm vanteet ei käy kovin hyvin.
    Ja eihän tässä päivittämisessä tosiaan mitään järkeä ole. Ihan hyvin pelanneet nuo 1900-kiekotkin mitä nyt vähän kolahtaa välillä kun kynsi nappaa kiinni ja eihän se 3-pawl-systeemi mikään pikainen ole mutta harvoin sitä muistaa ajatella.
    Tosi edulliseksi käymässä tämä kuluneesta sram gx ketjusta liikkelle lähtenyt päivityskierrevimma Eli jos pistän vielä reilu 600 euroa (1501 takakiekkoon, xt-pakkaan ja xtr-ketjuun) jo tilaamieni xt-vivun ja slx-takavaihtajan lisäksi.

edit. Ei hitto. painoero vain hieman alle 100 grammaa ex1501 ja m1900-takakiekon välillä!?! M1900 enemmän xc kuin EX1501? No edellämainittu on kyllä kestänyt ajossa.
    945 g vs 1038 g (huom tämän ketjun otsikosta poiketen vannekoossa 27.5)
    https://www.bike24.com/p2294581.html...30%20mm%20rear
    https://www.bike24.com/p2337253.html

edit2. 903 grammaa olisi näköjään m1900 takakiekkoa kestävyysluokaltaan vastaava xm1501. Ja kun xd-vaparin m1900 on itseasiassa dt:n sivujen mukaan 1021 g, niin painoero siihen (vain) tosiaan 118 g. Ei yli 400 saati 600 euron arvoista. Mutta sitten jos ja kun nykyinen vanne tai napa hajoaa, ostanen tilalle vähintään 1700 sarjalaisen.

Edit: ei ollukkaan edes kovin halvat.

Kauris, mun mielestä 1900 ja 1700 sarjojen välillä eroa on lähinnä navoissa, eli 1700 sarjalaisessa on 350 navat. 1501 malleissa napoina on 240s’t ja kehinä juotetut kevyemmät mallit.

Eli jos vertaat EX1501 ja E1900 painoja niin jotain eroa varmaan jo syntyy... Mun tapauksessa pyörän mukana tuli E1700 navat ja uskoisin pärjääväni XM1501’llä. Lisäksi laskut väittävät, että itse tehty combo DT 180 / XM481 / Aerolite olis vielä kevyempi kuin tuo 1501.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Drop olet kuitenkin jo ahkerasti googlaillut, niin mistä XM1501 kiekot lähtee edukkaimmin?
    Sait nimittäin nyt minutkin vähän innostumaan. Pyöräni orkkiskiekot on vain 1900 sarjaa ja siten painavat ja ei ratchet-navalla. 1700 kiekoissa (toisessa pyörässäni, jossa eri vannekokin) on ratchet mutta 1500-sarjassa olis vielä tiheämpi hammastus ja kevyempi paino. Mietin että voisin ehkä päivittää siis taakse XM1501 kiekon 30 leveenä ja shimpan microsplinenä. Tulis samalla vaihdettua sramin xd:stä shimanon pakkaan, kun pakka taitaa olla vaihtokunnossa.
    Täällä näköjään keskusteltu asiasta mikä itseäkin liippaa läheltä, eli uusi pyörä tulossa DT M 1900 kiekoilla (29", 30mm sisäleveys) ja ovat noin 200gr painavammat mitä vanhan 29" pyörän xc tasoiset 25mm leveät kiekot (Mavic XA Light ja XA Elite). Mietin siis että olisiko taloudellisesti kannattavinta myydä käyttämättöminä nuo M 1900:t ja ostaa suoraan jotain kevyempää tilalle (XM 1501, Newmen Evolution A30, Hunt Trail wide) vai ajaa ensin hetki noilla. Ei niistä taidan käyttämättömänäkään ihan hirveitä saada, 200e?

Muuten mun ajoilla varmaan piisais hyvin halvemmat ja kevyemmmät XC kiekot kestävyyden puolesta, mutta 25mm leveänä oman kokemuksen mukaan 2.5 ja 2.6 leveillä kumeilla ja matalilla paineilla voi hetkittäin olla kauhun hetkiä tiedossa

1900-sarjan kiekkojen ehdottomasti huonoin puioli on kynsivapari, joka on harva ja melko heikko. Toki tuon saa päivitettyä uuteen star ratchet-malliin, mutta maksaa jo niin paljon, että en näe järkeväksi. Minä myisin 1900 setin pois ja päivittäisin parempaa tilalle.

Mulla on rymistelykiekkoina Newmenin SL A.30 kehät Sram 900-navoilla ja nuo ovat olleet erittäin hyvät. Eivät ole pienistä iskuista moksiskaan ja koko setti on muutaman kymmenen grammaa kevyempi kuin Mavicin XA Elitet, vaikka kehät ovat 30mm leveät, ja samalla paljon jäykemmät. Mavicissa 24 pinnaa tekee kiekoista aika letkut ellei ole kuitukehät.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Käytetty vs käyttämätön on ihan hyvä kysymys. Mä olin ajatellut myydä omat E1700’set käyttämättöminä, nyt kuitenkin olen käynyt muutamalla lenkillä vaiheillessa ja huomasin ihan näkyvän naarmun kehässä. Luulisi että tuommoinen aina selkeästi vaikuttaa arvoon, eli ehkä tuli vaiheilu kalliiksi.

Ei liity suoraan kaksyseihin mutta talven jälkeen kun ajelin silloin I9:n takanavalla olevalla läskillä ja nyt E1700:n kaksysillä jossa ratchet on 18-hampainen niin olihan siinä melkoinen ero kytkennän nopeuden suhteen (120 vs 18). Aika nopeeta tohon nyt tottui mutta jossain vaiheessa varmaan vaihdan ratchetin 54-versioon kun maksaa kuitenkin vaan jotain 60 euroa. Aika paljon parempana päivityksenä pitäisin tota kuin viilaisin vaikka 100 tai 200 grammaa painosta pois.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •