Gravelin syvimpään olemukseen taitaa kuulua että se voi merkitä eri asioita eri fillaristeille. Mutta itse pidän kiinni siitä että historiallisesti gravel on sitä että maantiepyöräilijät halusivat ajaa maantielenkeillään *myös* hiekkateitä. Toisin sanoen mulle gravel on hyvin pitkälle sama asia kuin perinteinen suomalainen ei-lajityypillinen cyclocrosspyöräily. Vähän toisin ilmaisten: mulle gravel ei ole lajityypillisen cyclocrossin sukulaislaji vaan nimeomaan sitä mikä maailmalla tunnetaan nimellä anyroad tai all-road adventure.
Ei se ole kisa, se on tapahtuma johon kuuluu myös ajanotto ja tulosluettelo ja se että parhaat palkitaan. Mutta tapahtumaan on täysin mahdollista ja sopivaa osallistua vaikkei ole lainkaan kiinnostunut siitä onko kolmaskymmenesseitsemäs vai neljäskymmenestoinen. Tai siitä onko JackOjan tai Firlefanzin edellä. Riittää että on mukana tapahtuman hengessä ja kunnioittaa muita osallistujia eli ajaa tosissaan eli lyömättä läskiksi eli ajaa sillä omalla parhaalla vauhdillaan. Jos ei halua poistua omalta mukavuusalueeltaan, niin ei ole pakko; riittää ettei hidastele, pysähtele tai kiertele tarkoituksella saada huonompi aika kuin muuten olisi saanut.Ai niin, täähän oli kisa... miten alkaakin turn-off tuntua. Missä ihmeessä mä olin kun kilpailuviettiä jaettiin![]()
Ei kai Veloviewer-pyöräilyn perimmäinen tarkoitus ole se ettei käydä ajamassa jollain seudulla tai joitain teitä kuin sen kerran kun ruutu haetaan?! Kyllä Sipoon hiekkateitä kannattaa tulla ajamaan ja niistä riittää fillarointi-iloa usemmaksikin ajokerraksi!Kamoon jäbä, jos alle puolen ruudun päässä on uusi ruutu niin kyllä minä poikkean sen hakemassa vaikka kesken kisaluonteisen tapahtuman. Tärkeän ruudun vaikka kauempaankin. Taktinen eksyminen, pidän vaikka bioteknisen tauon jossain kaukaisessa pihaliittymässä.
Se mitä yritin varovaisesti vihjata oli että voisit vaikka käydä tutustumassa reittiin ja bongata sillä lenkillä VV-ruudut. Sitten voisit tulla ajamaan reitin ilman minkäänlaista kilpailullista orientaatiota tai elementtiä, mutta tosissasi - ja tosissasi vain siksi että pyöräily on joskus hauskempaa nimenomaan silloin kun ajaa tosissaan - ja ilman lekkeriksilyöntejä.
Tai voisit myöhemmin tulla hakemaan VV-ruudut ja ajamaan niitä teitä joita Nice Gravel Paradise -reitillä ei ajeta.
Kirjanmerkit