HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 18 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 1352

Aihe: Gravel Grinding ja Gravel Racing

  1. #511
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Myös jokainen itseään grävelöitsijänä pitävä voi kysyä itseltäänkin "haluanko ajaa päällysteellä?".
    Gravelin syvimpään olemukseen taitaa kuulua että se voi merkitä eri asioita eri fillaristeille. Mutta itse pidän kiinni siitä että historiallisesti gravel on sitä että maantiepyöräilijät halusivat ajaa maantielenkeillään *myös* hiekkateitä. Toisin sanoen mulle gravel on hyvin pitkälle sama asia kuin perinteinen suomalainen ei-lajityypillinen cyclocrosspyöräily. Vähän toisin ilmaisten: mulle gravel ei ole lajityypillisen cyclocrossin sukulaislaji vaan nimeomaan sitä mikä maailmalla tunnetaan nimellä anyroad tai all-road adventure.




    Ai niin, täähän oli kisa... miten alkaakin turn-off tuntua. Missä ihmeessä mä olin kun kilpailuviettiä jaettiin
    Ei se ole kisa, se on tapahtuma johon kuuluu myös ajanotto ja tulosluettelo ja se että parhaat palkitaan. Mutta tapahtumaan on täysin mahdollista ja sopivaa osallistua vaikkei ole lainkaan kiinnostunut siitä onko kolmaskymmenesseitsemäs vai neljäskymmenestoinen. Tai siitä onko JackOjan tai Firlefanzin edellä. Riittää että on mukana tapahtuman hengessä ja kunnioittaa muita osallistujia eli ajaa tosissaan eli lyömättä läskiksi eli ajaa sillä omalla parhaalla vauhdillaan. Jos ei halua poistua omalta mukavuusalueeltaan, niin ei ole pakko; riittää ettei hidastele, pysähtele tai kiertele tarkoituksella saada huonompi aika kuin muuten olisi saanut.



    Kamoon jäbä, jos alle puolen ruudun päässä on uusi ruutu niin kyllä minä poikkean sen hakemassa vaikka kesken kisaluonteisen tapahtuman. Tärkeän ruudun vaikka kauempaankin. Taktinen eksyminen, pidän vaikka bioteknisen tauon jossain kaukaisessa pihaliittymässä.
    Ei kai Veloviewer-pyöräilyn perimmäinen tarkoitus ole se ettei käydä ajamassa jollain seudulla tai joitain teitä kuin sen kerran kun ruutu haetaan?! Kyllä Sipoon hiekkateitä kannattaa tulla ajamaan ja niistä riittää fillarointi-iloa usemmaksikin ajokerraksi!

    Se mitä yritin varovaisesti vihjata oli että voisit vaikka käydä tutustumassa reittiin ja bongata sillä lenkillä VV-ruudut. Sitten voisit tulla ajamaan reitin ilman minkäänlaista kilpailullista orientaatiota tai elementtiä, mutta tosissasi - ja tosissasi vain siksi että pyöräily on joskus hauskempaa nimenomaan silloin kun ajaa tosissaan - ja ilman lekkeriksilyöntejä.

    Tai voisit myöhemmin tulla hakemaan VV-ruudut ja ajamaan niitä teitä joita Nice Gravel Paradise -reitillä ei ajeta.

  2. #512
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    .. ja uskallan veikata että esimerkiksi koronaviruksen maantiekilpailut maailmalla lenkkeihin Uudenmaan teillä vaihtamaan joutunut Joonas Henttala on kuullut tapahtumasta ja saattaa hyvinkin käydä reitin ajamassa
    Hyvin arvattu! Nyt siellä on hurja aika ajettuna Joonaksen toimesta.

  3. #513
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Jos joku nyt sattuisi epäilemään että uskalsin esittää arvauksen koska olin itse jo kertonut Joonakselle että nyt olisi tämmöinen, niin tulisin siitä oikein iloiseksi ja pikkaisen ylpeäksikin

    Ajat kärkikolmikon takanakin ovat kovia! Ja hattua nostan kaikille jotka reitin käyvät ajamassa.


    Tapahtumaan osallistuneita ajajia näkyy Stravassa 22 (ja jotkut ovat varmaan käyneet reitin ajamassa ilman että ovat Stravassa tai että ovat laittaneet ajonsa julkiseksi). Pääsiäispyhien sää kääntyy valitettavasti huonommaksi, mutta tapahtumahan jatkuu vielä viikon verran, Lämpimämpää on luvassa taas keskiviikosta alkaen ja päiväthän ovat jo niin pitkiä että illallakin ehtii käydä Nice Gravelin kiertämässä!

  4. #514
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Kilo, Espoo
    Viestit
    603
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tuo Sipoon konsepti on kiinnostava, saisi ajaa tapahtuman yksin. Tietty hirveetä -eikä omaa- vauhtia. Pitäisi vain päästä ensin lähtöpaikalle, onko siellä jotain parkkipaikkaa? Jos täysii pitää ajaa niin siirtymät fillarilla ehkä liikaa.
    Kartanon päiväkoti osoitteessa Sarkatie 8 on muutaman korttelin päässä lähtöpaikalta ja päiväkodin pihassa parkkipaikka, missä ei ole mitään "vain henkilökunnalle" tms. rajoituksia.

    Kävin tänään ajamassa itselleni melko kovaa vauhtia, eli n. 25km/h keskarilla. Pirullisen kylmä tuuli.

  5. #515
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Gravelin syvimpään olemukseen taitaa kuulua että se voi merkitä eri asioita eri fillaristeille. Mutta itse pidän kiinni siitä että historiallisesti gravel on sitä että maantiepyöräilijät halusivat ajaa maantielenkeillään *myös* hiekkateitä.
    Näin itsekin ajattelen.Mahdollisuus kivoihin reitinvalintoihin ilman, että päällysteen laatu niitä rajoittaa. Ei tarvitse pysyä asvaltilla kapearenkaisen maantiepyörän takia, huonokuntoinen asvaltti ei tee ajamisesta turhan jännittävää, eikä tarvitse pyrkiä tiukkaan gravel-muottiin ja vältellä asvalttia.

  6. #516
    Tämä Sipoon grävel TT oli aivan fantastinen reitti. Hyvin monipuolisesti erilaista grävel alustaa (välillä aika rajunkokoistakin murikkaa) ja sopivasti asfalttia seassa.

    Rengasvalinnan kanssa oli pientä pähkäilyä kun en tiennyt tarkemmin sorateiden laatua ja toisaalta oli tiedossa että asfalttia olisi kuitenkin suhteellisen suuri määrä. Space Chickenin kiekoilla oli valmiina 25mm GP5000 (60+85mm aerokiekot) ja 48mm GK SK 650b - toinen sopimaton vähänkään karkeampaan gräveliin ja toinen liian hidas asfaltille. Asfalttiosuuksien takia mietin jo että 32mm GK sliksi aerokiekoilla voisi olla suht nopea - valitettasti tuo pari oli juuri myyty pois (ja nyt reitin ajaneena tuo 32mm olisi ollut turhan pieni ja epämukava). Varastosta löytyi vanha luottorengas 40mm GK sliksi jonka lopulta asensin maantiepyörän 50mm i20 kiekoille. 78kg elopainolla edessä 2,25bar takana 2,7bar. Edessä olisi ehkä aavistus enemmän saanut olla ja takana vähemmän kun pyörässä oli aerotangot kiinni. Tuo setuppi oli kuitenkin varmaan varsin lähellä optimia. Toki mielenkiintoista olisi testata Gone bite, maxxiksen sliksi, contin terra speed, rene herse jne ja myöskin tietää millä asetuksilla ja renkailla kärkiajat on ajettu. Henttalan Stravasta vakoiltuna taisi olla 35mm Gone allround tuossa pohja-ajassa alla.

    Tutustumisajo ns rentoa kovaa meni 269W tehoilla 31,1 keskarilla (häiriötauot ei mukana tuossa, tauot mukaanluettuna 29,4)

  7. #517
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    Tämä Sipoon grävel TT oli aivan fantastinen reitti. Hyvin monipuolisesti erilaista grävel alustaa (välillä aika rajunkokoistakin murikkaa) ja sopivasti asfalttia seassa.

    Rengasvalinnan kanssa oli pientä pähkäilyä kun en tiennyt tarkemmin sorateiden laatua ja toisaalta oli tiedossa että asfalttia olisi kuitenkin suhteellisen suuri määrä. Space Chickenin kiekoilla oli valmiina 25mm GP5000 (60+85mm aerokiekot) ja 48mm GK SK 650b - toinen sopimaton vähänkään karkeampaan gräveliin ja toinen liian hidas asfaltille. Asfalttiosuuksien takia mietin jo että 32mm GK sliksi aerokiekoilla voisi olla suht nopea - valitettasti tuo pari oli juuri myyty pois (ja nyt reitin ajaneena tuo 32mm olisi ollut turhan pieni ja epämukava). Varastosta löytyi vanha luottorengas 40mm GK sliksi jonka lopulta asensin maantiepyörän 50mm i20 kiekoille. 78kg elopainolla edessä 2,25bar takana 2,7bar. Edessä olisi ehkä aavistus enemmän saanut olla ja takana vähemmän kun pyörässä oli aerotangot kiinni. Tuo setuppi oli kuitenkin varmaan varsin lähellä optimia. Toki mielenkiintoista olisi testata Gone bite, maxxiksen sliksi, contin terra speed, rene herse jne ja myöskin tietää millä asetuksilla ja renkailla kärkiajat on ajettu. Henttalan Stravasta vakoiltuna taisi olla 35mm Gone allround tuossa pohja-ajassa alla.

    Tutustumisajo ns rentoa kovaa meni 269W tehoilla 31,1 keskarilla (häiriötauot ei mukana tuossa, tauot mukaanluettuna 29,4)
    On. Nämä kertovat raakasti aerobisen tehon. Selittelyä voi tietysti tässäkin harrastaa, mutta raaka teho ratkaisee paljon enemmän, mitä maantiellä.

    Me käytiin lauantaina ajamassa harjoittelu ajo myöskin. Ainoa vaan, että sähelsin dwmapsin ja garminin kanssa. Lopputuloksena huomattiin, että ajoa on jo +2h mennyt eikä olla edes lähellä nikkilää. Prkln garmin oli väkisin valinnut oikean dirtyn reitin muistista. Tuo on muuten raaka reitti sateiden jälkeen.

    40mm gk sliksi on varmastikkin nopein valinta. Minusta 2.6 ja 2.8 on 72kg painolle oikein passeli. Etunen ei vielä putkeltakaan ajaessa painu kasaan.

  8. #518
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Sipoo Nice Gravel Paradise Solo TT ajettiin jo ja KOM ja QOM menivät varmasti oikeille ajajille. Mutta kun mistään virallisesta tapahtumasta ei ollut kyse, sen kai voi katsoa jatkuvan epävirallisesti niin kauan kuin on fillaristeja jotka haluavat sen reitin ajaa ja kenties jopa laittaa ajonsa Stravaan.

    Ajajia onkin nyt kertynyt kaikkiaan 42 ja keskari on vaihdellut Joonas Henttalan 35,9 km/h:sta 20 km/h:n pintaan. Kukaan tuskin on pahasti pettynyt reittiin tai katunut että lähti kiusaamaan itseään tai ollut sitä mieltä että olisi ollut parempi ajaa joku muu lenkki.


    Minun on tunnustettava että joko kelit eivät mielestäni suosineet tai sitten ei vain ollut tarvittavaa intoa tai paloa. Yhtenä päivänä sitten sain inspiraation kun tajusin olevani Nikkilässä ja ajamassa kohti segmentin lähtöpaikkaa. Mutta siinä kävi niin kuin kävi: jo sillä osalla reittiä jonka hyvin tunsin ja luulin erinomaisen hyvin muistavani tuli kolme ohoeikua.

    Eiväthän ne yhteensäkään vieneet kuin ehkä minuutin eikä sillä minuutilla minun suoritusajassani olisi ollut minkäänlaista merkitystä. Mutta kai ne vaikuttivat jo osaltaan niin sanottuun kisafiilikseen, sillä kun sitten myöhemmin tuli iso pummi ja tajusin missanneeni käännöksen pahemman kerran ja ajaneeni ihan väärää tietä, homma lässähti täysin ja suoritus osaltani päättyi siihen.

    Kivaa oli silti ja reitinhän pitäisi kelvaa kaikille jotka gravelista tykkäävät (paitsi ehkä niille joiden mielestä gravelin tulee ehdottomasti sisältää polkuja tai muita off-road -osuuksia)! Joku päivä minä vielä sen ajan...enkä häviä Joonakselle ihan täyttä tuntiakaan, jos hyvä päivä sattuu



    PS Miten lie JackOjan laita? Menikö motivaatioyritykseni niin pahasti ööveriksi ettei häntä enää koko ajatus huvittanut - vai kävikö hän sittenkin reitin osana ruudunhakulenkkiään ajamassa?

  9. #519
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Miten lie JackOjan laita? Menikö motivaatioyritykseni niin pahasti ööveriksi ettei häntä enää koko ajatus huvittanut - vai kävikö hän sittenkin reitin osana ruudunhakulenkkiään ajamassa?
    Osa reitin ruuduista puuttuu vieläkin, ts. en ajanut. Aikomus oli suorittaa suoritus, mutta viimeisellä kisaviikolla oli paskat kelit. Sitten sunnuntaiksi olikin tiedossa hyvää vaihteeksi ja aamulla ajatelin käydä ajelemassa suorituksen iltapäivällä. Katselin tapahtumatiedot @fb ja huomasin tapahtuman päättyneen klo 00:00 sunnuntaiaamuna. En nähnyt pointtia sitten enää lähteä suorittamaan vaan ajelen sen sitten joskus.


  10. #520
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Nopea ja hyvä reitti sekä mielenkiintoinen idea. Mielestäni tässä on hyvä paikka lähteä kehittämään jatkumoa, eli mihin seuraavaksi?

  11. #521
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Uusi reittihän on jo julkaistu.

    https://www.strava.com/segments/23659957

  12. #522
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Miellyttävää. Strava-segmentistä ei taida irrota gpx-jälkeä, löytyiskö jostain muualta?

    edit: löytyihän se, varmaan ainoa gravel-ryhmä johon en vielä kuulunut FB:ssä.
    https://www.komoot.com/tour/t177184202?ref=atd

  13. #523
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Juu, piilotarkoitukseni oli herättää keskustelua - jota tosin luulen jo käydyn niin tämän takana olevassa Dirty Sipoo ja Breakaway yhteisöissä kuin Gravel Grinding Helsingin aktiivienkin keskuudessa.

    Mutta eihän yrittänyttä laiteta eli kuka tahansa graveliin nyrjähtänyt tai sille sielunsa myynyt voi speksata reitin, tehdä siitä Strava-segmentin, keksiä tapahtumalle nimen ja julkaista se niin täällä kuin missä vain sopivaksi katsoo. Sopiva aika voisi olla vaikkapa viikko tai kaksi viikonloppua.

    Toinen tapa toteuttaa jonkinmuotoinen kisa olisi se maailmalla käytetty että aikaa otettaisiin vain tietyiltä segmenteiltä, joiden välillä voisi tällöin ajaa vähemmän nasta laudassa ikään kuin siirtymänä. Strava huolehtisi tällöin ajanotosta, mutta järjestäjä - kuka se sitten olisikaan - joutuisi yhteenlaskuhommiin ja vastaisi tulosten oikeellisuudesta ja julkistamisesta. Kilpailuin osallistuvat ajajat lähettäisivät järjestäjälle Strava-linkin suorituksestaan.

  14. #524
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Uusi reittihän on jo julkaistu.

    https://www.strava.com/segments/23659957

    Jaaha, jaaha! Nyt hyödynnetäänkin pariin otteeseen gravelin määritelmän laajuutta eli löytyy sellaisia osuuksia joilla maastopyöräilijä ei välttämättä tuntisi olevansa liikkeellä vääränlaisella kalustolla ja joista kaltaiseni ajotaidoton ei mitenkään selviä hyppäämättä satulasta. Ei ainakaan jos maastossa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia sen jälkeen kun hän jokunen vuosi sitten uskaltautui koluamaan kaikenlaisia teitä ja tunnustelemaan rajojaan...

    Mutta sehän on vain gravelin suola!

  15. #525
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Nuo segmentti-kisat, pätkät, yms. toimii niin kauan kuin se pysyy suht pienen harrastajaporukan tiedossa. E-doping sähköpyörien muodossa on nostanut suosiotaan ainakin täällä missä itse asun. Harva se päivä saa olla lippua liehuttamassa Stravassa, kun sähkiksellä ollaan käyty laittamassa pohjat uusiksi. Stravan pitäisi kehittää tuota algoritmiä siten, että se jättää automaattisesti huomioimatta ajat, joista ei käy ilmi syke tai tehotietoa. Tosin pelkkä sykekään ei aina teknisesti haastavilla polkupätkillä riitä, kun se syke kuulemma nousee siinä jumpatessa korkeaksi, vaikka olisikin sähköt käytössä. Mutta tympäsee tämmönen.

  16. #526
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Jos joku jaksaa ja viitsii sähköpyörällään kiertää koko reitin (tai ajaa samana päivänä kaikki segmentit), niin sittenpä ajaa. Eihän sillä ole mitään merkitystä tämmöisen tapahtuman kokonaiskuvassa tai siinä miten hauskaa ja palkitsevaa puuhaa tapahtumaan osallistuminen tai reitin ajaminen meille kaikille muille on.

    Tuloslistan kärkisijoilla kummittelevasta sähköpyöräilijästä tuskin on muuta kuin yleistä huvia; Top Teniin päästäkseen pitää aivan varmasti olla sen luokan kuski että on muiden hyvin tuntema ja monille ei-kisakuskeillekin ainakin nimeltä tuttu. Ja meille muille on samantekevää onko sijoitus e-dopingia harrastaneiden takia muutaman sijan todellista alempi.

  17. #527
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Jos on laillinen sähköpeili niin tuskin sillä edes pärjää luomukärjelle.

  18. #528
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Yleensä ei ole ihan vakiopeli. Täälläkin yhden pätkän keskari oli päälle 35km/h. Alla sähkötäpäriläski.

    Mutta joo. Halvat on huvit ja kuka mistäkin kiksinsä saa, jne.

  19. #529
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Mitenhän noi maanomistajat asiaan suhtautuu? Jos hiljaisilla tilusteillä alkaa liikkua useita satunnaisia pyöräilijöitä varsinkin #ihantäysii se alkaa kiinnittää huomiota. Joku voi juttusille jäädessään möläyttää, että kilpailuahan tässä ajetaan...

    Jonkin verran tunnen töiden puolesta itäuusmaalaisen pienviljelijän mielenlaatua ja se ei juuri koskaan ole myötämielinen tiluksillaan liikkujia kohtaan.


  20. #530
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Nuo segmentti-kisat, pätkät, yms. toimii niin kauan kuin se pysyy suht pienen harrastajaporukan tiedossa. E-doping sähköpyörien muodossa on nostanut suosiotaan ainakin täällä missä itse asun. Harva se päivä saa olla lippua liehuttamassa Stravassa, kun sähkiksellä ollaan käyty laittamassa pohjat uusiksi. Stravan pitäisi kehittää tuota algoritmiä siten, että se jättää automaattisesti huomioimatta ajat, joista ei käy ilmi syke tai tehotietoa. Tosin pelkkä sykekään ei aina teknisesti haastavilla polkupätkillä riitä, kun se syke kuulemma nousee siinä jumpatessa korkeaksi, vaikka olisikin sähköt käytössä. Mutta tympäsee tämmönen.
    Ketä oikeasti kiinnostaa? Keskittyy omiin tekemisiin ja hankkii elämän.

  21. #531
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Ihan hyvä kysymys. Tosin en usko että esimerkiksi juuri millään nyt ajetun tapahtuman käyttämistä teistä olisi ollut kovin paljon tavanomaisesta poikkeavaa määrää fillaristeja. Tai olihan reitillä kaksi varmaankin harvemmin ajettua (lyhyttä, isommat tiet yhdistävää) pätkää joita saattaa kuvata hiljaisiksi tilusteiksi, mutta kenenkään pihapiiriksi tulkittavan kautta ei ajettu.

    Oma kokemus paikallisista on kokonaan toisenlainen. Itse olen heilauttanut kättä kaikille vastaantulijoille ja ehkä yllättävänkin usein tervehdykseen on vastattu. Koskaan ei esimerkiksi autollaan vastaantullut isäntä tai muu asukas ole veivannut ikkunaa auki ja kysellyt tai esittänyt huomautusta siitä että ajan yksityistiellä tms. Kerran olen traktorillaan tietä kunnostaneen ja itsensä tieosuuskunnan päälliköksi itsensä esitelleen vanhemman herrasmiehen kanssa niitä näitä jutellutkin eikä minkäänlaista negatiivisuutta ollut ilmassa.


    PS Ehkä suhtautumiserossa on kyse yksinkertaisesti vain siitä että (jollain lailla urheilullisen näköinen) pyöräilijä on helppo nähdä kunniallisilla ja luvallisilla asioilla liikkujaksi joka pysyy tiellä ja menee menojaan häiritsemättä millään lailla satoja vuosia vanhan sukutilan asukkaiden mielenrauhaa - toisin kuin ne joiden koetaan liikkuvan ties millä asioilla tai puuttuvan yksityisen omistusoikeuden piiriin kuuluvaksi katsottuihin asioihin?

  22. #532
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitenhän noi maanomistajat asiaan suhtautuu? Jos hiljaisilla tilusteillä alkaa liikkua useita satunnaisia pyöräilijöitä varsinkin #ihantäysii se alkaa kiinnittää huomiota. Joku voi juttusille jäädessään möläyttää, että kilpailuahan tässä ajetaan...

    Jonkin verran tunnen töiden puolesta itäuusmaalaisen pienviljelijän mielenlaatua ja se ei juuri koskaan ole myötämielinen tiluksillaan liikkujia kohtaan.
    Eikä suinkaan rajoitu pelkästään Itä-Uudellemaalle.

    Huonolla tuurilla saattaa ainakin hankaloittaa lupien saantia ei virtuaalitapahtumille tulevaisuudessa (jos sellasia nyt enää koskaan järjestetäänkään...)

    Esimerkiksi Abramsbyntien Hirsalantien puoleiseen päähän viime talven aikana ilmestynyt sähköportti on aivan selkeästi seurausta kasvaneista hiekkatiepyöräilijämääristä.

    Fireflanz: veikkaisin, että maanomistajankienkin suhtautumisessa yksittäiseen omaa vauhtiaan ajelevaan fillaristiin, jolla on aikaa heilauttaa kättä ja jäädä juttelemaan tai Strava-Komia metsästävään fillariohjukseen on eroa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #533
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Esimerkiksi Abramsbyntien Hirsalantien puoleiseen päähän viime talven aikana ilmestynyt sähköportti on aivan selkeästi seurausta kasvaneista hiekkatiepyöräilijämääristä..
    Puhummeko nyt JackOjan käyttämää ilmausta lainatakseni pienviljelijöiden suhtautumisesta tai - kuten itse sen pilke silmäkulmassa ilmaisisin - tavallisista ihmisistä koostuvan tiekunnan toimenpiteestä? Sipoossakin on vissi ero siinä ollaanko jonkin kartanon mailla tai ei. Samoin voi olla ihan eri asia silloin kun tietä hallinnoivat ihmiset jotka ovat muuttaneet seudulle nimenomaan saadakseen nauttia "omasta rauhastaan" ja "kotini on linnani" -asenteella ja jotka kuvittelevat olevansa englantilaisia maanomistajia - mutta sellaisia ei ehkä ole kuin Sipoon rantakaistaleella (ja sielläkin vain paikoin).

    Firefanz: veikkaisin, että maanomistajankienkin suhtautumisessa yksittäiseen omaa vauhtiaan ajelevaan fillaristiin, jolla on aikaa heilauttaa kättä ja jäädä juttelemaan tai Strava-Komia metsästävään fillariohjukseen on eroa.
    Et viitsis loukata noin pahasti! Kyllä minäkin voin joskus fillariohjukselta näyttää! Ei se kädenheilautus vaadi hidastamaan vauhtiaan tippaakaan. Ja sillä juttelukerralla oli muutenkin pakko pysähtyä ja väistää kun kärrytielle eivät molemmat olisi mitenkään mahtuneet. (Ai niin, kerran olen myös ohiajaessani hihkaissut lapiohommissa olleelle kuoppaa täyttäneelle ja soraa tasoittaneelle arvatenkin läheisen talon asukkaalle kiitokset hyvästä tiesta ja sen kunnossapidosta.)

    Minusta jos tässä on jokin opetus, niin se että kannattaa muistaa että olemme tavallaan vieraita, joiden on ihan hyvä pitää mielessä että ilman paikallisia meillä ei olisi näitä teitä ajettavaksi. Vaikka ei jaksaisi kättä heiluttaa, voi ainakin antaa reilusti tai jopa liioitellusti tietä silloin kun he sattuvat autoillaan liikkumaan. Ja ehkä sekin että hiekkateitä ja vaihtoehtoisia reittejä on sittenkin niin paljon että voi ajaa sieltä missä vastustusta ei ole esiintynyt.

  24. #534
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Ei, ymmärsit väärin, puhuin ihan vaan itsestäni. Saatan minäkin näyttää ohjukselta joskus, mutta ohjusta musta ei enää saa tekemälläkään.

    Abramsbyn (51-tien eteläpuolinen osa Kirkkonummen itäreunassa) maat on sellaisten sukujen kuin Herlin, Ridderkorp ja Von Wright omistamia. Eivät ole ihan varsinaisesti pienviljelijöitä. Eivätkä todellakaan ole sieltä pahimmasta päästä Kirkkonummen maanomistajia, mutta siitä huolimatta oli se sinne se portti ilmestynyt. Vielä toistaiseksi siihen on jätetty ahtaahko kiertomahdollisuus, mutta saa nähdä miten pitkäksi aikaa. Joskus tän ketjun perustamisen aikoihin siellä pyöräillessä ei ikinä nähnyt ketään muuta. Nykyään sieltä harvoin selviää näkemättä jonkun toisenkin pyöräilijän olipa liikkeellä arkena tai viikonloppuna.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #535
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Esimerkiksi Abramsbyntien Hirsalantien puoleiseen päähän viime talven aikana ilmestynyt sähköportti on aivan selkeästi seurausta kasvaneista hiekkatiepyöräilijämääristä...
    Jostain luinkin tuosta portista, en ole talven jälkeen siitä vielä ajanutkaan. Onko siinä aukioleva kävelyportti kuitenkin niinkuin siellä toisessa päässä?

    Eivät ole ihan varsinaisesti pienviljelijöitä.
    Mun Itä-Uudenmaan kokemuksilla mitä isommat tilukset sen joviaalimpi suhtautuminen. Pienenpienestä läntistä isänmaata ollaan tosi mustasukkaisia.


  26. #536
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jostain luinkin tuosta portista, en ole talven jälkeen siitä vielä ajanutkaan. Onko siinä aukioleva kävelyportti kuitenkin niinkuin siellä toisessa päässä?



    Mun Itä-Uudenmaan kokemuksilla mitä isommat tilukset sen joviaalimpi suhtautuminen. Pienenpienestä läntistä isänmaata ollaan tosi mustasukkaisia.
    Ei ole porttia. Ohi pääsee just ja just hyvin epävirallista reittiä kiertäen. Mun Länsi-Uusimaa-kokemusten perusteella on melkein päin vastoin. Mitä isommat tilukset, sitä mustasukkaisempia niistä ollaan ja sitä laajemmaksi käsite "yksityinen piha-alue" mielletään. (Oy Fiskars Ab kuuluu muuten myös tähän kategoriaan, koska Fiskars GG -tapahtuman tiedotuksen mukaan sinne Fiskarsin omistamien maiden metsäteille ei ole "luvallista" mennä muutoin kuin kyseisen tapahtuman aikaan.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #537
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ... Fiskars GG -tapahtuman virallisen kannan mukaan sinne Fiskarsin omistamien maiden metsäteille ei ole "luvallista" mennä muutoin kuin kyseisen tapahtuman aikaan.)
    Saavathan he olla sitä mieltä, mielipiteen vapaus vielä maassamme kuitenkin on

    Tuossa Länsi- ja Itä-Uudenmaan porukoissa on iso ero. Lännessä enempi vanhoja suomenruotsalaisia sukuja ja idässä Karjalan evakkojan ja muita "maatiaisia".

    Mut joo, alkaa olla jo offtopiccia.

    Mua itseäni kiinnostaisi joku sellainen 3-5 päivän etappi"kisa", jossa lähtö- ja maali samassa paikassa. Semisti voisi olla jotain mahdollisuutta pieneen itsensä huoltamiseen ja (alkeelliseen) majoitukseen.


  28. #538
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Saavathan he olla sitä mieltä, mielipiteen vapaus vielä maassamme kuitenkin on
    Heidän mielipiteellä saattaa kuitenkin olla jonkinlainen merkitys koko Fiskarsin pyörätouhuille. Joten siellä varmaan mielellään kuunnellaan ja arvostetaan sitä mielipidettä.

  29. #539
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Heidän mielipiteellä saattaa kuitenkin olla jonkinlainen merkitys koko Fiskarsin pyörätouhuille. Joten siellä varmaan mielellään kuunnellaan ja arvostetaan sitä mielipidettä.
    "Viran puolestahan" heidän kannattaa olla tuota mieltä, mutta silti oikeasti kuka tahansa voi koska tahansa mennä ajamaan niitä metsäteitä.


  30. #540
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    66
    Kävin myös ajelemassa tuon Sipoo Solo TT:n. Pakko sanoa, että mukavan monipuolinen ja omalle kuntotasolle sopiva kierros näin arki-iltaan. Sen verran kuitenkin poikkesin näköjään kohdassa 53% reitiltä, että Strava ei suoritusta rekisteröinyt. Eipä tosin tuolla reilun 2,5h ajalla listalla muutenkaan leijuttaisi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •