Jos nyt yhtään enempää aiot litkuttamista harrastaa, niin suosittelen napsautinta tai kompuraa. Halvimmat kompurat on alta satasen ja ne on ihan käypäsiä pelejä tuohon tarkoitukseen. Napsauttimen saa sitten tietysti halvemmalla ja jotkut tekee niitä tyhjästä 1.5 litran limupullostakin.
Oman kompurani ostin tori.fi:stä 50 €:lla.
Mulla nuo pro-onet putoaa kanssa hyllyltä jos paineet ottaa pois. Vaastavia kokemuksia olen kuullut muualtakin. Olen laittanut litkut valmiiksi sisään ennen napsautusta.
Tarkista oikein huolella, että se rengas on noussut oikeasti hyllylle. Napsaukset ei sitä aina kerro. Renkaan kyljessä on jokin viiva tai kuvio, lähellä vanteen reunaa, sen pitää olla yhtä kaukana vanteesta ympäri asti ja molemmin puolin.
Miten niin tyhmä kysymys??
Kaksi edellistä kesää ainakin pysynyt.
Itellä kolmet maantie tl kiekot ja reynoldsin hiilarikehissä on jopa semmoset kynnykset ennen hyllylle pomppaamista joista on tuskaa saada rengas yli hyllylle. Tästä seuraa se ettei kumia saa pois hyllyltä ilman työkaluja ja kovaa vitutusta, hioin ton kynnyksen pois kun oli niin tuskaa saada rengas siitä yli ja hyllyltä pois.
Dt swissin hiilarikehissä ja alukehissä ei itellä tommosta kynnystä ennen hyllyä ole ja renkaat tuppaavat tippumaan hyllyltä kun paineet ottaa pois. Maantiekehissä noi hyllyt on niin kapeet ettei siellä oikein tahdo pysyä tyhjänä.
Maastokehistä ei kokemusta mutta niissähän voi leveyden puolesta olla leveämpi hylly.
Potilaana vähän ajetut Maxxis Minionit. Otin sisurit pois ja laitoin litkut sisään. Kävin huoltamolla poksauttamassa vanteelle. Takarenkaassa ilmeni sivuttaisheittoa.
Otin ilmat pois, renkaan pois hyllyltä, saippuavettä väliin ja tornipumpulla ilmat renkaaseen. Heitto ei poistunut.
Rengas näyttäisi olevan ihan hyvin paikoillaan vanteella, mutta tosiaan tuota heittoa on aika paljon. Missä vika lienee? Korjaantuuko tuo ajamalla vai pitääkö hommata uusi rengas?
Jos heittoa ei ollut sisurilla, ei sitä myöskään pitäisi olla samassa renkaassa ilman sisuria. Ei se rengas tiedä, onko sisuri paikallaan vai ei. Sanoisin, että rengas ei ole vielä paikallaan. Tarkista vielä koko renkaan matkalta, onko noussut oikeasti vanteelle joka kohdasta. Renkaan reunaviivaa seuraamalla selviää.
Juu, en ainakaan huomannut, että heittoa olisi ollut sisurin kanssa.
Se siinä onkin, että se reunaviiva vaikuttaisi olevan ihan ok, mutta pitää vielä yrittää läträtä lisää saippuavettä, jos se siitä asettuisi.
Yhden runkovikaisen Minionin olen omistanut, hyvin oli vanteella, mutta melkoisesti vipatti. Ammoniakkia sisältävä litku kenties edesauttoi runkovaurion syntyyn tässä omassa tapauksessa..
Aika mahdoton tapaus tämä takarengas, viime tiistaina eturengas napsahti vanteelle hyvin mutta takarengas on jääräpäinen, työpaikan paineilmalla vetelen ja ei mitään tapahdu, nosto hihnaa ja peltisaksen kahvoja kiristimenä käyttäen yritin hihnaa saada tiukalle renkaan ympäri ja taas paineilmaa. Aina vaan puhaltaa renkaan ja vanteen välistä. Pitäis käydä kaupassa ostamassa kuormansidontalenkki räikkäkiristimellä.. josko se auttaisi..
Yritä niin, että pidät vanteen kädessäsi venttiili asennossa kello 12 kun töräytät ilmaa. Heilauta pehmein liikkein akselin suuntaisesti samaan aikaan. Ilman venttiilin sielua tietysti.
^^Kokeile sisurilla että istuuko ollenkaan vanteelle.
Tein työtä käskettyä.. sisuri paikallaan ja paineet tappion asti (7.5bar) ja ei mitään erikoista tapahtunut ja kaikki näyttää aivan normaalilta.. entäs sitten? Oisko hyvä jättää tolleen pariksi päiväksi? Jospa kumi oppii sen että on hyvä kivuta hyllylle seuraavalla kerralla ku pumpataan ilman sisuria?
Ostimpa tänään kompurankin motonetistä, tarjouksessa 79e, sillä ja kuormansidontalenkin kanssa ei täyttynyt äskenkään. Vain sisurin kanssa täyttyi.
^No nyt sulla on se hollillaan. Toinen reuna vain irti ja se sisuri pois sieltä. Sitten nostat kompuralla sen äsken avatun reunan paikalleen. Jos oikein on hankala eikä halua säästellä, niin venan kohdalta raottaa, että saa sen venttiilin irti ja leikkaa sisurin poikki ja vetää pois. Ja painetta perään.
Joo lauantaina koitan sit tehdä sen.
Sitä en ymmärrä, mikä tässä tekee niin ison eron etupyörän ja takapyörän välillä? Eturengas napsahti paikoilleen pelkästään paineilman avulla, ei hihnaa ollu mukana. Takapään kanssa ei auttanut mikään. Sama vanne merkki , samat renkaat eli Pro onet..
Kaksi Maxxiksen renkaan runkoa olen saanut jo muodottomaksi eikä niiden laatu vakuuta, joten olen nykyään Svalpen miäs.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
^^Jos nyt päädyt ottamaan vielä sen renkaan irti, niin koita tarkistaa, että reunanauha (vaijeri) on kunnossa.
Nyt meinaa mennä usko tähän takarenkaaseen, oli pari päivää sisurin kanssa 7.5bar paineessa ja nyt sisuri poissa ja ei mitään parannusta. Vedin kuormansidontahihnaa hampaat irvessä kireällä niin että rengas kauttaaltaan ihan lytyssä vannetta vasten. Monta yritystä, rengas vain vähän yritti kiivetä hyllyille, rupee viheltämään jostain takaisesta ja sit vielä niin et kokeilin ajoittaa hihnan vapautuksen niin et kun uhkaa täyttyä niin hihna auki paineilma koko ajan puhaltamassa venttiiliin. Ärsyttävää. Mikään ei toimi. Pitääkö ostaa uusi rengas, jos tää onkin susi? Eturenkaan kanssa ei ollu mitään napsautusongelmaa
Mun maxxis heittää edelleen, vaikka saippuoin sen kuplivaksi ja pumppasin paineet kuuteen bariin. Positiivista on se, ettei kuulo mennyt. Taidan ajella tuolla nyt sen aikaa että saan hommattua uuden.
Kokeilin kahta ei-tubeless rengasta ilman sisuria , osaisko ne nousta hyllylle. Eivät nekään nousseet, ei edes kiristyshihnan kanssa. Johan nyt on outoa. Siis kolme eri rengasta, gp4000 ja gp5000, sit tubeless pro one.. en näe vanteessa silmämääräisesti mitään vikaa, vannenauha kunnossa ei reikää missään. Venttiili on tiivis ja hyvin kiristettynä. En tajua?
Mä en ole koskaan saanut mitään nousemaan omalla vannenauhallaan vaan aina on tarvittu teippaus. Vannenauhat tuntuvat kireiltä ja jopa tiiviiltä, mutta ne eivät ole. Tosin mulla ei ole kokemusta kuin ghetto-tubeleksista - vissiin. Ole koskaan katsonut onko rengas TLR tai TLE.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Mulla oli joskus suunnattomia haasteita jonkun gravel-renkaan hyllylle saamisen kanssa.
Lopulta sain renkaan nousemaan laittamalla eka sisurilla ylös, tiputin toiselta puolen alas ja sisuri pois, venttiili paikalleen ja sitten käänsin renkaan beadin koko matkaltaan törröttämään ikäänkuin ulospäin, eli siis hyllyä kohden. Tähän perään kun laittoi buusterilla painetta niin nätisti nousi. Toi reunalangan kääntö oli se ratkaiseva juttu jolla vanteen ja renkaan rajapintaan sai riittävän tiukan sovituksen ettei vain puhalla ohi.
En sitten tiedä saako maantierenkaan reunat kuinka helposti käännettyä noin.
Nyt pyörässä on sekarengastus, edessä tubeles ja takana vanha gp4000 ei-TL.. kokeilen onneani, josko verkkokauppa vaihtaisi uuden tilalle.. jos saan uuden niin sit selviää, oliko vika renkaassa. En pystynyt löytämään mitään vikaa, sormin tunnustelemalla vaijeria. Yhdessä kohtaa joka oli taittuneena pakkauksessa nii siinä tuntui jonkinlainen "muistijälki" taitoksessa olemisesta..ei sen kummempaa.
Jotain tämmöstä ollut WTB Exposure 36 renkaan kanssa. Aivan vammasesti lerpattaa avoinaisesti beadit ja joutuu rengasta puristeleen, väänteleen ja käänteleen beadia että ees menis hyllyä kohden. Muutenkin niin eriparirenkailta tuntui noi. Mittasin toisen 2 milliä kapeammaksi ja se olikin paljon tiukempi saada vanteelle mutta tässä yksilössä ei koko viime viikkoon pysyneet ilmat sisällä. Periaatteessa lyhyellä lenkillä kyllä pysty käymään mutta ajaminen ei niin kiinnostanut ku pumppaamista joka päivä. Piti aukaista tuo ja tutkia venttiiliä mutta eipä siinä mitään ilmennyt. Hiukan tyhmästi raotinkin tuota rengasta venttiilin kohdalta niin ei meinannut millään saada beadia takaisin muotoonsa... lopulta kuitenkin taas ilmat sain sisään.
Nousee. GP4ks2 ja Grandsport race testattu. Ei-tubeless renkaat ja ei-tubeless vanteet.
Koittakaapahan sen liinan sijaan nostaa rengas ensin koko matkaltaan sormilla kohti hyllyä. Sitten pumppua perään. Ja tietysti sisurilla ensin toisen puolen nosto, jos vaikka sattuisi pysymään hyllyllä. Jos ei pysy toinen puoli hyllyllä, niin sitten molempien puolien nosto sormilla kohti hyllyä. Siten, että rengas on kireimmillään vanteella, mitä sormin saa laitettua. Ilman saippuaa helpoin.
Tämä sormin nosto vie aikaa, kun tekee joka kohdan hyvin ja pitää muut kohdat kohti hyllyä nostettuna, mutta näin on noussut itselläni kaikki renkaat. Maantie sekä maasto. Tubeless sekä ei-tubeless. Ihan jalkapumpulla.
Kirjanmerkit