^uusi pyörä? Vie vaihteet säädettäväksi myyjäliikkeeseen. Jos et osaa säätää vaihteita saat ne vain pahemmin solmuun.
^uusi pyörä? Vie vaihteet säädettäväksi myyjäliikkeeseen. Jos et osaa säätää vaihteita saat ne vain pahemmin solmuun.
Joko vaihtajasta ylärajaruuvia(sisempi) puoli kierrosta auki. Tai/ja liipaisimen päästä pyörittele säätöpylpyrää. ”Ruuvia” kiinni—>vaihtaja koittaa vaihtaa isommelle, ”ruuvia” auki—>vaihtaja siirtyy kohti pienempää vaihdetta. Katso pakkaa ja vaihtajaa takaa päin ja tiiraile, onko ketju suunnilleen keskellä ratasta vai koittaako se hypätä toiselle rattaalle jompaan kumpaan suuntaan. Sitten säädöt tiirailun mukaan ylläolevin ohjein. Kolmantena ongelmana voi olla korvakkeen vinous, josta Eaglet ovat tarkkoja. Oletko tutustunut lenkeilläsi maa-aineksiin läheltä? Elikkäs kaatunut, jolloin korvake olisi ottanut osumaa ja vääntynyt. Ja on ne korvakkeet olleet vinossa jo uutuuttaankin.
Ja yllä oleva Jaskan ohje on ehkä se varmin.
Jees, täytyy tiirailla. Korvake suorassa ellei tehtaalta ole kierona tullut.
Edellisen ''markettipyörän'' Shimanoja tullut säädeltyä joten säädön perusperjaate tuttu.
Sitä juuri hain että mikä tuon hyppimisen aiheuttaa, ilmeisesti se jos ketju ei ole keskellä?
^Kanuunan listaamista asioista voisi lisätä myös liian pitkät ketjut ja/tai säätöruuvien asento. Kokeile ottaa ketju pois ja sitten kädellä työnnät vaihtajaa kohti suurimpaa ratasta ja katsot meneekö yli keskilinjan (siis rissapyörä suhteessa rattaaseen). Sitten sama toiseensuuntaan. Jos rissapyörä ei ole linjassa päätyrattaiden kanssa niin silloin ketju pyrkii hyppäämään toiseen rattaaseen tai jää raplattamaan välille.
Eli sun pitää katsoa pyrkiikö ketju hyppäämään sivusuunnassa vai hyppääkö se rattaan yli. Jälkimmäisessä tapauksessa ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin liian pitkä ketju tai kulunut pakka ja/tai ketju.
Ketjun mitasta vaikea arvioida. Laita kuva sivulta pienimmällä vaihteella niin siitä näkee jos ihan överipitkät ketjut.
edit. ja katso vielä suurinpiirtein että B-ruuvi ei ole ihan päin p:tä asetettu.
![]()
Onko myös tarkistettu pyörittämällä onko jäykkä nivel ketjussa?
Onkos Shimanon canteissa ja v-jarruissa samat jarrupalat tai oikeastaan se irroitettava kumiosa?
Itselle vaihoin cubeen gx eagle setin ja lyhensin yhen pykälän vielä ketjua tästä tilanteesta. 6 fat pro,ssa taas on nx eagle ja ketju näin samanlailla tehtaalta, oon harkinnu lyhentämistä kun säädöt on ollut paljon hankalammat saada toimimaan. Epäilen että hiukan liian pitkö ketju kun vaihtaja on vaakassa ja b-ruuvi liian löysällä jopa nousee ylöspäi häkki.
Sent from my iPad using Tapatalk
^^ Näyttäis aika pitkiltä ketjut. Eli saattaa hyppiä ja tuo rissapyörien asento saattaa jumittaa ketjua kun nousee häkki noin ylös. Kokeile tuolla suurimmalla rattaalla ollessa vetää käsin vaihtaja eteen ja katso paljonko jää löysää. Tuollatavalla käsin vedettynä ja siitä pari lenkkiä lisää niin pitäisi ketjun olla ok mitassa.
Katoinko oikein että tuossa tokassa kuvassa on renkaan kohdalla ketjun missing link -liitospala? Jos on niin näyttäisi olevan väärinpäin. Tuo hyppyyttää ketjua myös jos oikein olen ymmärtänyt.
Eikös Srammin ohjeen mukaan ketjun mitta määritetä siten, että ketju kierretään isoimman rattaan ja etuleivän ympäri ilman ketjun käyttämistä vaihtajan läpi, ja tähän lisätään kaksi ketjulinkkiä? Siinä oikea mitta.
E. Ja sitten tuo vaihtajan b-ruuvin säätö:
(Perunalla otettu tietokoneen näytöltä)
^Ylläolevaan lisäyksenä, muista myös huomioida jouston vaikutus jos/kun ketjua lyhennät.
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Täytyypä ensitöikseen kääntää liitospala oikeinpäin.
Ketju kireänä + 2 lenkkiä?Eikös Srammin ohjeen mukaan ketjun mitta määritetä siten, että ketju kierretään isoimman rattaan ja etuleivän ympäri ilman ketjun käyttämistä vaihtajan läpi, ja tähän lisätään kaksi ketjulinkkiä? Siinä oikea mitta.
Mistähän löytyisi lokasuojat pyörään, jossa on kuvan mukaiset kiinnityspisteet (tulpattu ruuvinreikä tossa valkoisen tarran yläpuolella)? Takalokarille siis normi kiinnitys, mutta etuiskarissa ainoa kiinnityspiste siis putken takapuolella, eikä sivussa kuten normaalisti.
https://photos.app.goo.gl/eJLFLb4PZPNsJsfQA
Vaihteiston uusiminen for dummies:
Vanhaan 3x7 kona lanaan pitäisi vaihtaa vaihteisto.
Voinko laittaa 8-speed nikaleet tuohon?
vaihtajat, takapakka, ja ketjut uusiksi, meneeköhän 8 speed takapakka vahalle vanteelle? Ja toimiiko kaikki kauniisti?
^Jos kyseessä kasettipakka niin pitäisi mennä samanlainen kasilehtinen tilalle.
^^ Isompi 8-takapakka ilmeisesti ei mahdu 7:lle tehtyyn kiekkoon.
Eli muuten tuskin tulee ongelmia, mutta pakka ei mahdu simppelisti vanhaan kiekkoon. Vapaaratas vaihtoon kiekosta tai uusi kiekko ilmeisesti?The wider 8-speed cassette does not fit on the narrower 7-speed body. To get more than 7 sprockets on thsi body, you would need to modify the largest sprocket of an 8-speed cassette or install only 8 sprockets from a 9-speed cassette or 9 sprockets from a 10-speed cassette. A simpler alternative is to replace the 7-speed cassette body with an 8/9/10-speed body. (Sheldon Brown)
Kannattaa tuossa ketjun pituusjutussa tavata se sramin ohje joka eroaa hiukan 11v ja 12v sekä täpäri-/jäykkistapauksissa.
Mun pyörässä oli myös liian pitkä ketju alunperin. Hyppi suurimmalla vaihteella. Ja suurimmalla vaihteella tilanne oli juuri kuten kuvassa että vaihtajan pylpyröiden asento oli niin että tavallisesti alempi rissa oli ylemmän yläpuolella.
https://www.servicearchive.sram.com/...d_chains_0.pdf
Sivu 9 eteenpäin
Epäilen vähän tuota kuvaa sivulla 11, sillä sen mukaan täpärissä pitäisi olla yksi lenkkipari (kapea+leveä) ylämääräistä iso-iso pyörien ympäri lisäksi. Ja jäykkiksessä kaksi paria? Mun mielestä pitäisi olla just toisinpäin että täpärissä enemmän varaa.
Ostin pari viikkoa sitten uuden fillarin, Whyten Portobellon. Kaikki on toiminut kuin junan vessa, mutta pari päivää sitten alkoivat Tektron hydrauliset levyjarrut ääntelemään. Ääni sellaista erikoista hankaavan pätkivää ja vikisevää. Vaikuttaa jarruttamiseen myös muuten kuin pelkästään äänellä, nimittäin jarrutus pätkii aika paljon. Mikähän voisi olla vialla? Kävin äsken pesemässä jarrut ja olin iloinen kun vika oli hetken aikaa poissa mutta palasi sitten takaisin kun jarrut kuivuivat.
Tässä video jonka otin tänään jarruttaessa:
Löytyi lopulta googlaamalla, SKS:n lokareihin löytyy sopivat adapterit:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ck-shox-452414
^^ Vaikuttaa ihan siltä, että Juhanin Whytessä jarrusatuloissa on vuoto. Luultavimmin männän tiiviste vuotaa nestettä ja sotkee palat ja levyn.
uuden pyörän kyseessä ollen reklamoi myyjälle asiasta, jos on kivijalka kauppa, asia saattanee hoitua helposti ja nopeasti.
Maastopyörän takapakka (9sp) ei irtoakkaan niin kuin toisesta pyörästä. Eli pakka avattu, mutta siitä lähti vain ensimmäinen ratas irti ja muuten pakka kiinni? Mikä systeemi tässä on ja miten saan irti?
^Rattaat ovat pureutuneet vapariin kiinni. Jotkut noita ovat kevyesti ruuvarilla ja vasaralla naputelleet yksitellen auki. Sitten viilaa ne dentit tasaiseksi vaparista tai vaihtaa uuden.
^Kiitos, sehän se oli.
Mistä löytyis shimanon rd m 360 (Aceraan) 13T+13T, vaihtajan muovirattaat?
Huomasin että ovat ihan piikkeinä 10000km jälkeen.
epäasiallinen maastopyöräilijä
Tuon ;https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-RD-M360-2808.pdf mukaan, vaikka tuolta ;https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/347...0-13t-7-8speed .
Tai sit etsii varaosa numerolla mieleisemmän putiikin.
^Kiitokset!
Noin löytyy paremmin kuin vaihtajan tyypillä.
Kysyn vielä
Kumpi tulee lähemmäs akselia kun näköjään vähän erilaiset holkit ja kumpi puoli ulos jos on väliä. Vanhat ehkä kulumisen takia epäsymmetriset.
https://pic.useful.fi/g9HAfV1tT.jpg
oem muokkasi tätä : 20.04.2020 at 13.34
epäasiallinen maastopyöräilijä
Onko kukaan ostanut rautakaupasta Levyjarrun adapteri kiinitys pultteja. tarvis sramin jarruihin pultteja ja ovat jokapaikasta loppu. mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. pituus kierre paino kierre olisi hyvä loppua ~3/4 matkasta.
GetAGrip83 muokkasi tätä : 21.04.2020 at 08.36 Syy: muotoilu
Mitenkäs vaihdevivustot on yhteensopivia keskenään? Riittääkö että ostaa huonosti toimivan (kuluneen?) kymppivaihtajan tilalle uuden vaikka se ei olisikaan sama malli kuin vanha? Kyse on maastopyörästä ja muistaakseni vaihteisto on SLX. Vaihtajan tyyppiä en muista (pyörä on muualla joten en voi tsekata).
Kirjanmerkit