Nosteetaas tätä aihetta parin vuoden takaa. Näyttäisi mm. nämä joustot kyseisten pyörien osalta muuttuneen jonkun verran parin vuoden takaisesta kuin myös runkojen geometriat. Aloittelijana nyt hommaamassa ensimmäistä täysjoustoa ja tarkoitus on ajella etelä-suomen polkuja ja jonkin verran bike parkkeja. Vauhti näin aloittelijana ei varmasti päätä huimaa joten yrittänyt tätä myös vähän suhteuttaa tarvittavan pyörän "järeyteen".
Mittaa on itsellä 188cm ja jalan sisämitta 86cm joten kaikista näistä alla olevista malleista rungon koko olisi ilmeisesti XL.
Mietinnässä on nyt siis Canyon Spectralin, Torquen ja YT Jeffsyn 27.5 Comp välillä. Kaikissa näissä on hintaan nähden aika hyvät osat. Canyonissa tuntuu ehkä saavan osien puolesta vähän enemmän rahalle vastinetta, mutta sitten taas YT miellyttää kyllä eniten omaa silmää. Hiilikuiturungolle en itse laita kovin suurta painoarvoa.
Kannattaakohan näistä suosiolla jo heti jättää Torque pois listalta? Miten näkisitte Spectralin ja Jeffsyn eroavan toisistaan? Niin ja sitten on tosiaan vielä nuo takuuasiat/huollot mitkä mietityttää, että kummalla homma toimii paremmin.
Spectralista on mietinnässä joko AL 6.0 (tämä olisi halvin vaihtoehdoista) tai sitten CF 7.0 (hinta olisi sama YT Jeffsy Compin kanssa):
- AL 6.0: https://www.canyon.com/fi-fi/mountai...accordions=1_1
- CF 7.0: https://www.canyon.com/fi-fi/mountai...rahmenfarbe=BK
Alkuun Canyon Torque AL 6.0 oli ykkösvaihtoehtona listalla, mutta sitten alkanu mietityttämään, että onko se kuitenkaan järkevin käyttötarkoitukseeni ja taitotasooni (vauhtiini) nähden:
Tämä miellyttää eniten omaa silmää ja osatkin ok
- Jeffsy Comp 27.5: https://www.yt-industries.com/en/det.../sCategory/509
8v pojalle lähtee YT Jeffsy Primus 24 (https://www.yt-industries.com/en/det...Category/73653) tilaukseen niin olisihan se toki myös kiva ajella about samanlaisilla pyörillä![]()
Miks muuten jeffsy 27.5 eikä 29”?
Itselläni on juuri tuo tämän vuoden Spectral AL 6.0. Aivan loistava pyörä polkuajoon. Parkeissa tarkoitus myös kesällä käydä jos ne nyt vain ikinä aukeavat. Jos ajo keskittyy enemmän sinne metsäpoluille niin varmasti Spectral parempi.
Mietin myös talvella juuri tuon YT:n ja Canyonin välillä ja päädyin Canyoniin koska YT:n asiakaspalvelua haukuttu surkeaksi. Sinne kyllä jotain liibalaaba kysymyksiä lähettelin ja niihin tuli hyvät vastaukset nopeasti. Varmaan sitten nuo takuukeissit on niitä "hankalia".
Luulen, että ajo tulee keskittymään pojan kanssa enimmäkseen Nuuksioon (kausikorttia sinne mietin), Tornikeskukseen sekä sitten Helsingin keskuspuistoon kun tässä vieressä asutaan. Sappeella tulee myös varmasti käytyä pari kertaa vuodessa kesäaikaan kun melko lähellä kesämökkiä.
Fiilis on, että Canyonin kanssa mahdollisesti takuuasiat hoituvat paremmin, mutta uskoisin nämä hoituvan iha hyvin YT:nkin kanssa. Se aika mikä näissä mahdollisissa takuuasioissa sitten menee on vähän kysymysmerkki.
Jakeone: Spectralin XL kokoisen satulaputki on sun 86 cm sisämitan jaloille liian pitkä ja L taas alkaa olemaan muutoin liian pieni. Ottaisin sinuna XL Jeffsyn.
Niin joo, tämä oli se yksi asia mikä tuossa Spectralissa eniten mietitytti. Canyonin sivujen mukaan kokoni olisi XL, mutta taidan olla vähän nihkeästi juuri kokojen välissä...
Jeffsystä tuli just uus arvostelu. Tällä kertaa jäi trail bike of the year testissä kakkoseksi Propainin voittaessa. Jeffsy on ollut tässä vuosittaisessa testisarjassa sijoilla 1-2 ennenkin.
https://youtu.be/3-ykvisgApQ
Propainia sanottiin paremmaksi allrounderiksi, eli myös tasaisemmalla ja ylämäkeen. Jeffsy parempi rankemmassa alamäkiajossa.
Tässä on yksi verraten tuore Spectral arvio myös. Ihan hyvin pärjäsi. Tosin hipo-malli kyseessä. https://enduro-mtb.com/en/canyon-spe...l-2020-review/
Ja edullisen pään alu spectralistahan tuli hyvät revikat myös pinkbikelta hiljattain. Ei pärjännyt af Ripmolle mutta toisin kuin jenkkilässä jossa ne maksaa saman verran, täällä spectralin saa selvästi Ripmoa edullisemmin. https://youtu.be/h7f-gRCIEOM
Kannattaa sitä torquetakin harkita jos tuntuu että ajoja on enemmän parkin puolella, kyllä silläkin tarvittaessa ajelee ja kiipeilee metsässä poluilla siinä missä spectralilla tai jeffsyllä, ei ehkä yhtä "tehokkaasti" mutta pärjännee.
Itsellä nyt 2 pyörää (toki trance lähtenee myyntiin) 160/147 joustava giant trance 2017, vastaava kun jeffsy tai spectral ja nyt tuoreempana propain spindrift 180/180 joustolla. Trance painaa n.14kg Spindrift reilun 15kg. Trancessa 1x11, spindriftissä 12x1 eagle. Molemmilla vatkaa mäet ylös ja ainakaan stravan perusteella ei paljon eroa ole, itsellä toki kunto lienee se merkittävin tekijä. Itsellä toki enenmmän park ajo mielessä, mutta yllättäen olen kyllä nyt paikallisia polkuja innostunut polkemaan.
Alamäessä tuo spindrift on sitten omiaan, itsellä parani heti parilla sekunnilla paikallisen dh pätkän aika, pitempi ja loivempi pyörä myös tuntuu paljon vakaammalta joten uskaltaa antaa mennä helpommin. Toki Tranceenkin on keulaa loivennettu 2 asteella (67->65, plus jouston pidennyksestä tuleva loivennus eli alta 65 astetta.)
Eniten itseä epäilytti pitkäjoustoisessa pyörässä, miten sillä mäet kiipeää, mutta eipä siinä kamalasti eroa ole.
Mulla siis paino arvo karkeesti 70% parkkia ja loput polkuja, mutta jos paino arvo on enemmän poluilla ja satunnaisia käyntejä parkissa niin sillon sitten vaan spectralia tai jeffsyä, molemmat varmasti soivia laitteita ja parkissakin pärjää vallan mainiosti.
Sait mut miettimään tätä asiaa. Oot itse ilmeisesti 29" kannalla, miksi näin?
Tää oli hyvä, kiitos! Spectralin oon nyt jättänyt pois laskuista ja mietintä on tuon Jeffsyn ja Torquen välillä. Ja tietysti nyt alkoi mietityttämään, että jos Jeffsy niin tosiaan 27.5 vai 29...
Joo Torque on vielä laskuissa mukana. Täytyy vähän myös seurailla, että tuleeko kummastakaan mitään aleja tässä joka ratkasis tilanteen.
Nyt on hoikutteleva tarjous Neuron CF 8:sta. Olisiko L sopiva koko, kun mitat 176 cm/87 cm? Laskuri ehdottaa M.
Edit: Jaa onkin sramin vaihtajalla![]()
Itsekin on tässä tullut selattua uusia täpäreitä Trail/Enduro ajoon. Loppukahinoihin päätyi:
YT Jeffsy Base
https://www.yt-industries.com/en/det.../sCategory/509
Canyon Spectral AL 5.0
https://www.canyon.com/fi-fi/mountai...-5.0/2229.html
ja tiukan väännön jälkeen Canyon lähti tilaukseen. Hinta lopulta ratkaisi tällä kertaa. Speksien osalta molemmat on samalla viivalla. Lisäpisteet toki Canyonin suomenkielisestä asiakaspalvelusta myös, mikä ainakin helpottaa takuuhommia, jos sellaisten kanssa joutuu painia joskus.
Täällä puntaroitiin pitkään Neuron AL7.0(uusi runko-geometria) ja Neuron CF8.0 välillä... Tämän päivän Canyonin Flash-Sale ratkaisi pelin CF:n hyväksi...
Ajoin viimevuoden 27.5" (Stumpjumper M), polkuajoa suurinosa mutta viitisen kertaa kävin laajavuoren bikeparkissa testailemassa omaa uskallusta hyppyihin
Tammikuussa ostin sitten 29" (Process 153 L) ja sillä olen kerennyt ajamaan n. kymmenen lenkkiä. Bikeparkkeihin heti kuhan kausi alkaa (Jos alkaa)..
Olen tykästynyt 29" renkaisiin todenteolla, ainakin polkuajossa. Rengas rullaa mukavasti ja isoimpien esteiden ylittävyys on vakaampaa.
Sanotaan että alamäissä pienempi rengas on helpompi ja näppärämpi ajaa.
Polkuajon pohjalta suosittelen 29" ylitse 27.5", näin sanoo myös kaverini joka ajaa pienillä nakeilla![]()
29” on trendikäsYleisesti ottaen sitä tunnutaan nykyään pidettävän parempana kaikessa ajossa, jopa dh pyörät siirtyny 29”. Joskus aikoinaan 29 oli tönkköjä koska pyörien geometriat oli tönkköjä. Nykyään kai 29” lähinnä vaan etuja kun geometriatkin fiksumpia. Tykkäsin kyllä itse myös 27.5+ mutta nyt tulee 29” ja en ainakaan koeajolla siinä mitään moitittavaa keksiny, tuntu erittäin ketterältä, nopealta ja vaivattomalta edetä. Mitä nyt nakkikumit vähän ahdisti, mut itelle tulee leveemmät. Noi omat kokemukset perustu pole evolink kokeiluun. Pässilän rämäkässä taas 27.5+ tuntui jostain syystä paremmalta. Kaiken lisäks mun silmät on tottunu liikaa plussakumeihin niin normaali 27.5 näyttää ihan lasten renkailta, normi 27.5 ei itelle ole vaihtoehto ollenkaan
![]()
-10% rajatusta valikoimasta, ja sattui toi neuron CF 8.0 olemaan siinä valikoimassa.
29 vs 27,5 asiaan vaikuttaa moni seikka. Yleisesti polkuajoon voi kyllä suositella aina 29, mutta kuskin koosta riippuen ja halusta heitellä pyörää ympäriinsä ei se 29:kään välttämättä ihan täysin ilman miinuksiä jää. Itse vajaa 175cm mitalla en ainoaan maastopyörään ottaisi 29 renkaita ihan siitä syystä että tykkään 27,5 tuomasta ketteryydestä kaikessa kikkailussa. Toki jos olisi varaa ostaa lenkkipyörä ja ns hauska pyörä erikseen, olisi lenkkipyörässä 29.
Itsellä pituutta 188cm ja ehdottomasti hauskaa pyörää hommaamassa. Luulen, että 27.5 on se mitä tässä vaiheessa haen.
Itellä hauskanpito on ainoa motiivi ajamisessa. En kokenut jääväni siitä paitsi 29:lläTosin monet sanoo että pitkät isot pyörätkään ei ole hauskoja tai että niillä ei voi kikkailla, en havainnut tällaistakaan. Oon ite 182cm ja painoa yli 100, mut toisaalta ehkä myös sit voimaa käsitellä isompaa pyörää.
Oma näkemykseni oli siis ihan puhtaasti omiin fyysisiin mittoihin perustuva. Jos olisin 10cm pidempi, olisi varmaankin 29 renkaat aina pyörässä kuin pyörässä.
Toiset heittää volttia fatbikellä tai ajaa DHt maantiepyörällä. Kyse on kait siitä mikä suurimmalle osalle ajajista on helpompaa. 29 rullaa paremmin juurikossa ja kivien yli. Jos sitten tykkää hyppiä, droppailla ja kikkailla muuten metsässä trial tyyppisesti niin olisiko 27” siinä parempi, tiedä häntä.
https://m.pinkbike.com/news/field-tr...y-base-29.html
Jeffsy al base 2299,- kilpaili tasapäisesti Santa cruz hightowerin halvimman mallin kanssa, joka tonnin kalliimpi. Erinomaisia pyöriä toki varmasti kumpikin.
Tiedän monta jotka vaihtanu 27.5 -> 29, varsinki yt kuskeja tullu haastateltua kun sellaista himoitsin, moni kerto että oli aiemmi 27.5 ja nyt vaihtanu 29. Tosin caproja lähinnä, kuulema monipuolisempi 29 renkailla. 27.5 kyllä se etu, että enemmän joustoa yt tapauksessa, mikä toisaalta saattaa vaikuttaa siihen leikkisyyteen negatiivisesti.
Tässä base mallissa melkein ainoastaan mietityttää tuo takaiskarin lockoutin puuttuminen. Itsellä ei tosin kokemusta, että tuleeko sille tarvetta? Kokisin, että ihan perus hiekkatieajossa pojan kanssa esim. keskuspuistossa sitä voisi kaivata kuin ehkä myös nousuissa. Jääkö pyörä osin rammaksi tuon puuttumisen myötä. Mitä mieltä kokeneemmat?
Sram sx:ää tunnutaan paljon haukkuvan, mutta en koe sitä isoksi ongelmaksi kun melko pienellä rahalla sen saa vaihettua pois myöhemmin jos tarve.
Basessa taas juuri tuo sininen väri olisi tosi jees. Ja tietysti hinta. Kaikista muista malleista sitten taas valitsisin mustan.
Minä haluaisin cf pro mallin vaaleanvihreän!
Oma pyörä ei ole YT ja lukituksen tarve on vähän pyörä- ja kuskikohtaista mutta sanoisin että ei sen puuttuminen haittaa. Seisaaltaan pitkää tasaista ylämäkeä polkiessa sen voisi laittaa päälle jolloin keinuminen vähenisi mutta koska seisaaltaan tulee pitkään poljettua. Itse käytän lukitusta joskus kun sellainen nyt sattuu olemaan juuri kotimäen pyörätietä ylös 100 m ajaessa mutta yhtä hyvin voisin ajaa sen istualteen tai ilman lukitusta. Ja lukituksen ongelma on se, että sen unohtaa helposti vahingossa päälle.
![]()
kyllä tuo vihreäkin ihan siisti olisi!
Ok, ehkä ei pidä niin tuijottaa tuota onko lockouttia vai ei.
Sitten olisi toki myös toi Capra. Base malleina Capra ja Jeffsy on tasan samanhintaiset. Siitä ei tosin pitkä matka Torquen 6.0:aan jossa sitten taas aika eri osat (paremmat). On tää vaikeata...
Kirjanmerkit