ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 132 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 82 122 130 131 132 133 134 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.931 - 3.960 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Nickname Guest
    ^ kiitoksia, mutta tuo linkkaamani rockshox näyttää olevan kartioidulla kaulaputkella eli se ei käy tuon xcr suntourin tilalle? Vai saako näihin adaptereita?
    En vielä ole löytänyt 29" 120mm keulaa suoralla 1 1/8 putkella, niin pitää varmaan tyytyä 100mm joustoon mikä kyllä riittää minulle sekin.

eihän kukaan ikinä ostaisi moista, niitä valmistetaankin vain, jotta kauppiaat voivat esitellä huumorontajuaan
    Näimpä muutenhan minulle riittäisi ihan hyvin tuo rautajousi suntour mutta kivikossa ( mitä täällä päin nimittäin riittää ) käy ranteet kipeäksi.

Jos siis olisit moisen hommannut ja haluaisit keulan herkemmäksi, niin voisit kokeilla vaihtaa vaimenninpuolelle notkeat öljyt. Teräsjousen sinällään pitäisi olla herkkä, jos jousen mitoitus on kuskille sopiva. Eli erittäin vähän esijännitystä jousella. En tiedä, voiko tuohon vaihtaa vaimenninöljyä ja mitä siellä nyt on ja saako sen ilmattua (jos suljettu patruuna) mutta kokeilu ei maksa mahdottomia itse tehden. Youtubessa epäilemättä joku on tuonkin avannut ja kenties kasannutkin.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Mulla oli 120mm keulan tilalla 160mm ja pyörä sai kyllä runtua ja kestää.

Nickname Guest
    Pahoittelen aijemman viestin minä muotoa, tottunut kirjoittamaan asioista siinä muodossa, nythän kyseessä täysin kuviteltu tilanne.

Hypoteettisesti youtubesta löytynee videoita perus huollosta eli purku-putsaus-rasvaus-kasaus, samoin muilla sivustoilla kehotetaan suoraan vaihtamaan joko pyörää tai tilalle ilmakeula.
    Tarinan henkilö ei ainakaan itse usko pelkän putsauksen ja rasvauksen tuovan hirveästi pehmeyttä jousitukseen, samainen henkilö ei myöskään pyörää halua vaihtaa koska on tykästynyt tämän halvan pyörän runkoon ( mikä kuullostaakin täysin fiktiolta ja osoittaa kyseessä olevan keksitty juttu).

Saavutetaisiinko näillä halvemman pään ilmakeuloilla kuitenkaan toivottua lopputulosta?
    Eli jos kuvitteellisessa vauhdikkaassa kivikossa ja patikossa tämä teräsjousi keula ei pysy mukana ja osin tästä syystä ranteet kipeytyisi niin olisiko esim. Rockshox 30 gold rl soloair 100mm ( sama jouston pituus kuin vanhassa ) selkeä parannus vai pitäisikö kuvitteellisiä euroja hukata enemmän?
    Sittenhän tässä hypoteesissä tulisi vastaan kysymys kannattaisiko halpaan pyörään laittaa pyörän hintaista keulaa.

Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Onnistuuko RockShoxin etujousituksen alapään öljynvaihto/täyttö tavallisella apteekista saatavalla kertakäyttöruiskulla vai vaatiiko jotain spesiaalia?
    Tiettekö eilen tuli taas tehtyä 50 h huolto (ja viikko sitten toiseen keulaan) eli alajalkojen puhdistus ja öljynvaihto. Foam ringejä en jaksa enää putsata vaan vaihdan samalla uudet tilattuani niitä ison pussukallisen. https://www.bike-discount.de/en/buy/...-pieces-673167 Huom jos putsaat isopropanolilla https://crystal-autotarvikkeet.fi/tu...-jaanesto-1-l/ ja laitat vanhat foamit takaisin, kannattaa ne laittaa kuivana ensin takaisin paikoilleen ja ruikkia sillä ruiskulla sitä öljyä niihin sitten vasta. Osa ohjeista käskee uittaa ne vaahtomuovirinkulat ensin uudessa öljyssä ja asentaa vasta sitten mutta uudelleen käytetyt turpoavat liikaa ja asennus ei tahdo onnistua millään ilman ryppyjä. Rinkulan halkaisija kasvaa aivan liikaa. Uusien foamien tapauksessa hetken voi uittaa öljyssä ja asennus vielä onnistuu. Tällöinkin öljyä voi imeyttää vielä lisää asennuksen jälkeen.

Niin mutta se asia mistä piti kirjoittaa oli, että mun mielestä se alajalkojen putsaus sisältä on hankala niitten alajalkojen aivan alaosan kohdalta. Eli ohjeen mukaanhan ruiskutellaan isporopanolia jalan sisään ja putsataan ja kuivataan nukkaamattomalla rätillä. Rättejä saa isossa rullassa mm. Motonetista https://m.motonet.fi/fi/tuote/860009...ipyyhkeet-3kpl ja rätin putken sisään työntämiseen käy kätevästi muovisen henkarin se putkiosa. Jos sitä ei ole ottanut hernepyssyksi
    Jollain pitkällä tikulla tai varapinnalla sitten tunkee sen rätin takaspäin sieltä alapään pienemmästä reiästä. Mutta silti siis ne alajalan viimeiset sentit ja pohja jäävät märäksi isopropanolin ja vanhan öljyn sekoitukseksi. Rättiä ei saa työnnettyä ja pyöräytettyä siellä pohjassa saakka pohjaa puhdisten ja kuivaten. Rakenne alajalan sisällä kun Rebassa, Pikessa jne on sellainen, että putkessa on ennen pohjaa kapeampi kohta ja taas lopussa leveämpi. Vähän miettinyt pitäiskö joku kerta vain valuttaa vanhat öljyt ajan kanssa pois mutta ei ruiskuttais isopropanolia ja putsaisi sen avulla.

Ohjeen sivut 14-15.
    https://www.servicearchive.sram.com/...lish_rev_c.pdf

Miten olette itse toimineet?

Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Jos runko ei kestä kahden sentin pidennystä noin 45 pituudella niin se runko on romu nyt jo, se vain odottaa laukeamista.
    Niimpä niin... Ja mistähän minä sen voisin valmiiksi tietää, muutoin kun kokeilemalla.

Aika vaikeaa löytää 29" renkaille, 120mm joustolla, 1 1/8 suoralla putkella ja pikalinkkulla olevaa keulaa.
    Onko nuo jo mukamas niin vanhentunutta tekniikkaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    https://hollandbikeshop.com/fi-fi/sr...-musta-564740/ tuo Rockshox 30 gold RL soloair olisi varmaan ihan hyvä tämmösessä oletetussa tapauksessa?
    Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p63625/ .
    Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .

Meinasin RC Revelationin huoltaa ja 5w öljyä on ollut jemmassa pitemmän aikaa. Tätä menee 155 ml, mutta alajalkoihin 0w-30 yhteensä 20 ml. Onko kuinka kriittiset alajalkojen öljyt, vai voinko laittaa samaa 5w tai ostaa 0w-30 moottoriöljyä ensihätään?

Voit laittaa samaa. 5 w menee ihan hyvin. Öljy ei niin kriittinen kunhan jotain notkeaa on mutta määrä tärkeä. 10 ml per alajalka ei saa ylittää ainakaan paljoa.

Ok, kiitti nopsakasta vastauksesta. Huomenna olisi aikaa, ja toivottavasti intoakin käydä haarukan kimppuun.

Nickname Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Jos tuo linkkaamasi tuote on ruotoputkea lukuun ottamatta oikein (pikalinkkukeula),niin tuossa vaihtoehto ;https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p63625/ .
    Tai muu vastaava ja muuta se 120:ksi .
    Oon minä lukenut muista topiceista näitä juttuja että on pidennettu 100mm --> 120mm, mutta ei tuo 120mm ole mikään pakollinen, ajattelin vaan jos pienellä hinnanerolla olisi semosen löytänyt niin sama olisi ostaa. Eikös haarukasta mene takuu jos tekee tommosen pidennyksen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Oma konsti alajalkojen putsaukseen on valutella suurin osa öljyistä omalla painollaan ulos. Sitten vaan bräkleeniä ruiskuttelen jalkojen pohjille. Tuolla lähtee tarpeeksi hyvin kaikki mitä näkee.
    Omissa fillareissa käytössä Enduron tiivisteet, eivät päästä niin pahasti likaa sisään kuin alkureäiset. Varsinkin Foxin orkkistiivisteet päästi paljon läpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti

https://www.tokmanni.fi/noukkija-45-cm-6420614930687 Tällä ottaa ison rätin keskeltä kiinni, jonka levittää sen jälkeen varren päälle ikään kuin kiinni olevaksi saateenvarjoksi. Sillä on sit helppo ja tarkka puhdistaa alajalat ja liukuputkien sisustat.

Toi vois tosiaan toimiakin hyvin. Tai ainakin paremmin ja hintakin halpa. Kiitos vinkistä.

Terve,

Sain eilen uuden fillarin(Grand Canyon 8.0 2019) ja ryhdyin tänään säätämään keulaa(2019 Fox Rhythm Float 34 29 Grip). Rebound-säädin tuntuu kuitenkin kastuvan öljystä välillä, kun käännän sitä. Onko tämä iso ongelma(lue keula vietävä huoltoon), vai selvisinkö säikähdyksellä? Onko joku tiiviste rikki vai kuuluuko tuolta vähän tiputella öljyä/onko säätimen alla asennuksen jälkeen jotain hikoilua.
    MTB-aloittelija muokkasi tätä : 07.04.2020 at 18.44

Muuten tullut ruuvattua pyöristä kaikenmoista, mutta joustokeuloista kokemus on vähäinen. Pari keulaa olen avannut ja lisännyt vaimennusöljyä, mutta nyt ois tarkotus tehdä ensimmäinen täyshuolto kaikkien tiivisteiden vaihdolla. Kysymys lienee käyty läpi useempia kertoja läpi, mutta en osannut hakea, jos muistatte keskustelun nimen, niin saa vinkata! Eli kysymys:

Vaimennuspuolelle tulee vaimennusöljy. Motonetista mopokamaa 5w sopinee Reconiin. Mutta tiivisteille voiteluaine? Onko noissa slickhoneyssa yms. oikeeta taikaa, ettei Motonetin hyllystä löydy sopivaa vaseliinia tuohon hommaan? Aiemmin olen lyönyt kaikkii paikkoihin öljyksi tuon vaimennusöljyn, mutta tarviiko tonne jousipuolelle jonkun muun "neljänneskylpyöljyn" oikeesti? Eli tarviiko kahta vai kolmea rasvaa ja tarviiko niissä lukee Sram oikeesti?

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Vaimentimeen vaimenninöljyä. Reconin avoin vaimennin on vähän hankala, koska tuo painon ilmoittaminen vaimenninöljyssä ei korreloi öljyn viskositeetin kanssa, joka taas määrittää vaimennuskyvyn. Esim. Motulin 5W vastannee ~7.5W Rokkarin öljyä, joten olen itse Motion Control ja vastaaviin avoimiin vaimentimiin laittanut kevyille <80kg kuskeille joko suoraan Motulin 2.5W tai 50/50 sekoitusta 2.5W + 5W.

Rokkari suosittelee alajalkoihin mineraalimoottoriöljyä, joka mun mielestä on hyvä valinta. Vaimenninöljy käy, mutta se pysyy verrattain huonosti kiinni seinämissä, kuten liukuholkeissa, joten suosittelen moottoriöljyä speksiä vastaavailla viskositeetilla. Tiivisteet kestää mineraalin ja synteettisen, mutta toki mineraaliöljy on halvempaa.

SlickHoneyn tilalle en ole Motonetistä löytänyt sopivaa rasvaa. Jokin O-rengasrasva voisi toimia, mutta perusvaseliini on liian paksua.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Juuri näitä hain, kiitos!

https://m.motonet.fi/fi/tuote/600101...nirasva-100-ml

Saattais olla sopiva lubrikantti?

Edit: Tämä ei ole Motion Control, vaan se halvempi umpipötkylä. Kuski on painava, eli toi 5W Motul sellasenaan varmaan osuu niin, että on säädettävissä.

MTB Enginjööri vastasi hyvin noista nesteistä. Laitoin ohjeen mukaan 5W vaimentimeen vaikka ehkä 2,5W olisi ollut parempi. Kevyenä kuskina sisäänvaimennusta ei juuri ikinä tarvitse kuristaa. O-renkaille ostin sitä varten tarkoitettua rasvaa, ei kuitenkaan mitään spesiaalia haarukkarasvaa, liukkaalta tuntui. Sisällä osat olivat kuin uusia. Kaikki tiivisteet ja O-renkaat vaihdoin. Huulitiivisteissä ja etenkin huoparenkaissa näkyi että on ajettu. Hyvin olivat toimineet kun lika siihen pysähtyi. Varmaan taas pari vuotta uskaltaa ajaa.

Onko kellään tietoa rokkarin uudemmista esim. 2020 malliston haarukoiden "tire clearance" ominaisuuksista? Käytössä nyt Judy silver 27.5"-malli joka myytiin 2.8 renkaalle. Renkaalla on mielestäni liian vähän tilaa ja mietin onko rokkarin muissa 27.5" malleissa yhtään enempää, vai pitääkö siirtyä suoraan 29" malleihin. Spekseissä näyttäis kaikissa rokkarin 27.5 boost keuloissa olevan sama tila, mutta onko käytännön eroja? Kiitos.

Otin täpärin kesälaitumille ja tarkastin keulan ja takaiskarin paineet.

Ajossa huomasin että perä tuntuu olevan alhaalla ja istuessa sagi jotain 40%. kun pyörästä nousi pois niin sagi pysyi 20% ilman mitään painoa ja ei nouse koko pituuteensa.

Talvella kävin tuolla yhden lenkin missä perä laahasi myös mutta ajattelin että johtuu pakkasesta tms joten nyt ennen lähtöä katoin paineet uudelleen kohdalleen.

Viime kesän lopulla otin ilmatila spacereita pois minkä jälkeen iskari toimi normaalisti.

Mitähän tuossa säilytyksessä on käynyt että on ns kasaan vetäytyneenä kokoajan.

Muistelen että käyttöönottaessa piti pumppailla 10 iskaria kun sitä täytti oikeisiin paineisiin, voisko olla jotain saman tyylistä pitkän ajamattomuuden jälkeen. Pyörä säilytetty lämpimässä.

Oisko ilmat vaan karanneet negatiivipuolelle? Jos vaan ottais sen kannun auki, putsais, rasvais ja takasin.

Minä pitäisin jalalla takapyörän maassa ja vetäisin rungosta ylös. Jos paineet tasaantuu oikein, jatkaisin ajoa. Toki, ilmakannun huolto ei ole pahitteeksi ja sen joutuu tekemään jos perä lyssähtää pian uudestaan.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Nickname Guest
    Mitähän eroa on Rockshox:in 30 gold rl ja judy gold rl keuloilla, siis muutakuin hinta? Paino molemmissa ilmoitettu paino 1814g, vaikka ei minulla olisi gramoilla edes väliä.
    Rose myy 30 goldia n.265€ posteineen ja bike-dicount Judy goldia 320€ posteineen, olisiko tuo Judy 60€ lisän väärti? Ja onko tuo bike-discount kuinka luotettava kauppa?

Mitähän eroa on Rockshox:in 30 gold rl ja judy gold rl keuloilla, siis muutakuin hinta? Paino molemmissa ilmoitettu paino 1814g, vaikka ei minulla olisi gramoilla edes väliä.
    Rose myy 30 goldia n.265€ posteineen ja bike-dicount Judy goldia 320€ posteineen, olisiko tuo Judy 60€ lisän väärti? Ja onko tuo bike-discount kuinka luotettava kauppa?
    On eroa. Isoin ero lienee Akselissa. 30 Gold taitaa olla 9mm QR ja Judy Gold 15x110mm. Eli tämä vaikuttaa siihen millaiset navat/kiekot siihen menee kiinni. Itse olen tilannut tavaraa bike-discountista. Eri kaupoille, myös bike-discountsille on omat ketjunsa josta kannattaa käydä katsomassa muiden kokemuksia. Muitakin pieniä eroja noilla 30 ja Judyllä on, mutta mikä on hintansa arvoinen riippuu ihan siitä sun tästä ja siihen en osaa vastata.

Tuolla ;https://forum.sickbiker.com/topic/64...-buyers-guide/ kerrottu rokkarin keuloista ja niiden eroista.
    Kuten Ville86 mainitsi, kannattaa katsoa myös millaisille akselityypeille keulaa on saatavana, joissakin useampia vaihtoehtoja.

Nickname Guest
    ^ ^^ kyllä tuolla bike-discountin sivuilla lukee Judyn kohdalla 9x100 quick release, eli kävis minun pyörään, pitää yrittää perehtyä asiaan, jos näistä jotain tajuaisi ( eli ostan kalliimman koska kalliimpi on aina parempi tai näin täällä yleensä neuvotaan "laita satanen enemmän niin saat sitä ja sitä" )

^ ^^ kyllä tuolla bike-discountin sivuilla lukee Judyn kohdalla 9x100 quick release, eli kävis minun pyörään, pitää yrittää perehtyä asiaan, jos näistä jotain tajuaisi ( eli ostan kalliimman koska kalliimpi on aina parempi tai näin täällä yleensä neuvotaan "laita satanen enemmän niin saat sitä ja sitä" )
    Meinasin ekan viestiin kirjoittaa, että jos annat linkin niin helpompi arvioida. Mutta en sitten. Eri vuosimalleilla kun tuppaa olemaan eroja. Tarkistin nuo edellisen viestin speksit rokkarin vuoden 2020 mallien esitteestä. Itsellä vihdoin tilattuna uusi keula, ja kauhean suon läpi piti ekakertalaisen kahlata. "Saman" jousituksen ominaisuudet saattoivat olla jokseenkin erilaiset eri vuosimalleissa ja välillä kaupat tuntuvat ilmoittavan vuosimallit eri tavalla kuin valmistaja. Esim tämän vuoden keulat rokkarilla ovat mallia 2021, mutta joku kauppa saattaa olla listannut ne kuluvan vuoden vuoden malleiksi, eli 2020.

Joku 300e alken keulasta kyllä iso raha. Ite kattelisin käytettyjä. Moni päivittelee keuloja paremmiksi ja uudenkarheita saa hyvään hintaan. Noita alkaen malleja voi saada taas esim rcz bikestä reilusti alle 100euron uutenakin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •